Gjest segunda Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Du er jo ikke kristen hvis du ikke er medlem i et kristent trossamfunn som mottar statsstøtte. Det er over et år siden denne diskusjonene fant sted. Selvfølgelig kan en norsk statsborger være kristen uten å melde seg inn i den norske statskirka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Det er over et år siden denne diskusjonene fant sted. Selvfølgelig kan en norsk statsborger være kristen uten å melde seg inn i den norske statskirka. Siden en norsk muslim ikke er muslim uten å være medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte må det samme gjelde for kristne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Siden en norsk muslim ikke er muslim uten å være medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte må det samme gjelde for kristne. Dessuten er det mange andre trossamfunn enn statskirken som mottar statsstøtte. http://no.wikipedia.org/wiki/Tilskudd_til_tros-_og_livssynssamfunn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Dessuten er det mange andre trossamfunn enn statskirken som mottar statsstøtte. http://no.wikipedia.org/wiki/Tilskudd_til_tros-_og_livssynssamfunn Derfor skrev jeg også "kristent trossamfunn". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Siden en norsk muslim ikke er muslim uten å være medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte må det samme gjelde for kristne. Jeg vet ikke hva du babler om og hvorfor du trekker dette frem nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg vet ikke hva du babler om og hvorfor du trekker dette frem nå. Er du ikke medlem av et registrert trossamfunn som mottar statsstøtte regnes du ikke som kristen. http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4602898 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Er du ikke medlem av et registrert trossamfunn som mottar statsstøtte regnes du ikke som kristen. http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4602898 Jeg er ikke Sør, og forstår ikke hva du prøver å få frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Jeg er ikke Sør, og forstår ikke hva du prøver å få frem. Så hyggelig at du ikke er enig med sør. Og jeg er selvfølgelig enig med deg. Kristen er man hvis man selv regner seg som kristen, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. På samme måte som man selvfølgelig er muslim hvis man selv regner seg som muslim, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. Og derfor er sørs tall for antall muslimer i Norge helt feil, mens fagfolks beregninger er riktige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Så hyggelig at du ikke er enig med sør. Og jeg er selvfølgelig enig med deg. Kristen er man hvis man selv regner seg som kristen, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. På samme måte som man selvfølgelig er muslim hvis man selv regner seg som muslim, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. Og derfor er sørs tall for antall muslimer i Norge helt feil, mens fagfolks beregninger er riktige. For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker. Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megler Smekk Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker. Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull. ''Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka'' Nei, selveste sjefskverulanten her på forumet er nok én av de få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulike menigheter Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker. Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull. Mange av de som ikke tilhører statskirka er faktisk kristne da de i stede tilhører som f.eks pinsemenigheter, frikirker, og diverse andre menigheter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker. Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull. Bare for å informere deg om diskusjonen: Jeg påstår at hvis man skal anslå hvor mange muslimer, kristne, hinduer, jøder, osv. det er i Norge, så bør man basere seg på statistikken fra SSB om hvor mange som er registrert i de respektive trosamfunn. Selvsagt vil det være noen som ikke er fanget opp, noen som er feilregistrert, noen som har flyttet fra landet, og noen som står registrert men som overhodet ikke tror lengre. Sistnevnte er trolig den største feilkilden, og betyr at statistikken gir for mange troende. Som et alternativ til å telle på denne måten er det noen som har lansert "muslimer er mennesker som har foreldre som kommer fra land hvor muslimer er i flertall". Helt hva logikken skal være her er uklart, men det er åpenbart idiotisk. Alle de kristne som flykter fra Iran blir talt som muslimer, mens "norske muslimer" telles som kristne. Det er åpenbart ikke en måte å gi et nøyaktig anslag på, og jeg tviler på at de som laget statistikken har ment for den å bli misbrukt på denne måten. Ca 20% av nye innvandrere til Norge er muslimer (nesten 80% er kristne), og med en halv million innvandrere i Norge passer det godt med SSBs tall for ca 100000 muslimer i Norge. Et annet poeng er at det selvsagt er hamrende irrelevant om det er 2% eller 4% muslimer i Norge. Vi har tross alt trosfrihet. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Mange av de som ikke tilhører statskirka er faktisk kristne da de i stede tilhører som f.eks pinsemenigheter, frikirker, og diverse andre menigheter. Det må være lov å tilhøre menigheter i andre land uten å bli ansett som 'ikke kristen' i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.