Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Du er jo ikke kristen hvis du ikke er medlem i et kristent trossamfunn som mottar statsstøtte.

Det er over et år siden denne diskusjonene fant sted. Selvfølgelig kan en norsk statsborger være kristen uten å melde seg inn i den norske statskirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

megler Smekk

Det er over et år siden denne diskusjonene fant sted. Selvfølgelig kan en norsk statsborger være kristen uten å melde seg inn i den norske statskirka.

Siden en norsk muslim ikke er muslim uten å være medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte må det samme gjelde for kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Siden en norsk muslim ikke er muslim uten å være medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte må det samme gjelde for kristne.

Jeg vet ikke hva du babler om og hvorfor du trekker dette frem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

megler Smekk

Jeg er ikke Sør, og forstår ikke hva du prøver å få frem.

Så hyggelig at du ikke er enig med sør.

Og jeg er selvfølgelig enig med deg. Kristen er man hvis man selv regner seg som kristen, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. På samme måte som man selvfølgelig er muslim hvis man selv regner seg som muslim, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte.

Og derfor er sørs tall for antall muslimer i Norge helt feil, mens fagfolks beregninger er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Så hyggelig at du ikke er enig med sør.

Og jeg er selvfølgelig enig med deg. Kristen er man hvis man selv regner seg som kristen, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte. På samme måte som man selvfølgelig er muslim hvis man selv regner seg som muslim, helt uavhengig om man er medlem av et trossamfunn som mottar statsstøtte.

Og derfor er sørs tall for antall muslimer i Norge helt feil, mens fagfolks beregninger er riktige.

For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker.

Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

megler Smekk

For å regne noen som muslim eller kristen må vedkommende spørres og det er ikke det samme som å registrere muslimer eller kristne etter landet de kommer ifra. Der er jeg enig med sør. Såvidt jeg vet finnes ingen undersøkelser på menneskers livssyn i Norge. Jeg er langt fra enig i hans linker til diverse informasjon og hans 'religiøse' syn på forskning. Jeg er selv forsker.

Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka, og jeg er faktisk medlem i en kirke med menighet i Norge som får støtte. Derfor er spørsmålene i tråden rent tull.

''Jeg tror ikke du finner mange som mener at jeg ikke kan være kristen uten å være registrert i den norske statskirka''

Nei, selveste sjefskverulanten her på forumet er nok én av de få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulike menigheter

Mange av de som ikke tilhører statskirka er faktisk kristne da de i stede tilhører som f.eks pinsemenigheter, frikirker, og diverse andre menigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å informere deg om diskusjonen:

Jeg påstår at hvis man skal anslå hvor mange muslimer, kristne, hinduer, jøder, osv. det er i Norge, så bør man basere seg på statistikken fra SSB om hvor mange som er registrert i de respektive trosamfunn. Selvsagt vil det være noen som ikke er fanget opp, noen som er feilregistrert, noen som har flyttet fra landet, og noen som står registrert men som overhodet ikke tror lengre. Sistnevnte er trolig den største feilkilden, og betyr at statistikken gir for mange troende.

Som et alternativ til å telle på denne måten er det noen som har lansert "muslimer er mennesker som har foreldre som kommer fra land hvor muslimer er i flertall". Helt hva logikken skal være her er uklart, men det er åpenbart idiotisk. Alle de kristne som flykter fra Iran blir talt som muslimer, mens "norske muslimer" telles som kristne. Det er åpenbart ikke en måte å gi et nøyaktig anslag på, og jeg tviler på at de som laget statistikken har ment for den å bli misbrukt på denne måten.

Ca 20% av nye innvandrere til Norge er muslimer (nesten 80% er kristne), og med en halv million innvandrere i Norge passer det godt med SSBs tall for ca 100000 muslimer i Norge.

Et annet poeng er at det selvsagt er hamrende irrelevant om det er 2% eller 4% muslimer i Norge. Vi har tross alt trosfrihet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Mange av de som ikke tilhører statskirka er faktisk kristne da de i stede tilhører som f.eks pinsemenigheter, frikirker, og diverse andre menigheter.

Det må være lov å tilhøre menigheter i andre land uten å bli ansett som 'ikke kristen' i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...