PieLill Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er sant, men det er tross alt relativt sjelden at tidlig modenhet er et tegn på ekstraordinær intelligens. Oftere er det kun et tegn på nettopp tidlig modenhet, og barnet ender med å "ta seg selv igjen" før eller siden - spesielt når det gjelder det sosiale. Feks er gjerne barn med eldre søsken, tidligere "skolemodne" enn barn som ikke har eldre søsken, men i sum er det lite som tyder på at barn med eldre søsken gjør det spesielt mye bedre på sikt, eller er mye mer intelligente enn andre barn. De siste undersøkelsene jeg har hørt om, forteller tvert i mot at yngstemann i familien gjerne gjør det hakket dårligere enn sine eldre søsken. Nå har jeg bare lest disse sitert, uten å lese selve undersøkelsene, så jeg kan ikke garantere for kvaliteten. Mange skoler er blitt gode på tilpasset undervisning, etterhvert. Jeg hadde heller jobbet for å få til et godt opplegg rundt det, for barnet mitt, enn å utsette det for fremskutt skolestart. På mitt barns trinn, går det et par elever med "geni-kvaliteter", og de får et helt annet opplegg og helt egen læreplan, omtrent, i forhold til de elevene som faller inn under de tre "vanlige" nivåene det blir undervist på. Skal riktignok sies at vi er svært fornøyde med barnas skole, så disse ekstraordinært flinke elevene ville kanskje ikke fått like god oppfølging på andre skoler. Nå er jo ikke jeg objektiv,naturligvis. Jeg ble "utsatt for" tidlig skolestart selv, og det er ikke tvil om at jeg var faglig og sosialt moden nok, da jeg begynte på skolen. Faglig ble det aldri noe problem oppover i trinnene heller, men sosialt "tok jeg meg selv igjen". Det krevde masse energi fra min side for å henge med sosialt oppover i trinnene, og i ettertid tror jeg ikke det var bra. Nå skal det sies at jeg jo måtte leve opp til de som var mest modne på det trinnet jeg gikk også, siden det var disse barna som "matchet" meg best intellektuelt. Hadde jeg slått meg til ro med de mindre modne barna i klassen, hadde det kanskje gått bedre, men i så fall hadde jeg helt sikkert tapt faglig på det. Nå vet jeg jo ikke hvordan historien hadde sett ut om jeg hadde ventet ett år, så fasiten vet vi jo ikke. Om de er tidlig ute, er det jo greit å få begynne på skolen litt tidligere også. Her snakk om å vurdere, ganske grundig går det fram av ulike innlegg. Med det utgangspunktet barnet har ville det vært synd å ikke se på muligheten i det hele tatt. Det er rikelig med eksempler på at ungdom går på trynet fordi de fikk for lite utfordringer i grunnskolen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Vi vurderte det med den eldste, da hun er f;edt tidlig paa aaret og lekte bare med des som var eldre i barnehagen. Jeg raadfoerte meg med barnehagen som mente at jenta hadde godt av et aar hvor hun fikk vaere den eldste. Hun er voksen naa og har nok hatt fordeler ved aa vaere foedt tidlig paa aaret. Vi angrer ikke paa at hun ikke begynte tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hemmelignicketidag Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Om de er tidlig ute, er det jo greit å få begynne på skolen litt tidligere også. Her snakk om å vurdere, ganske grundig går det fram av ulike innlegg. Med det utgangspunktet barnet har ville det vært synd å ikke se på muligheten i det hele tatt. Det er rikelig med eksempler på at ungdom går på trynet fordi de fikk for lite utfordringer i grunnskolen. mvh ''Om de er tidlig ute, er det jo greit å få begynne på skolen litt tidligere også.'' Det kan være greit, dersom barnet fortsetter å ligge et hestehode foran de jevnaldrende fremover også. Problemet er at man ikke vet sånt på forhånd. De fleste barn er ytterst vanlige på sikt. Finnes sikkert en hel rekke eksempler på at barn ikke fhar fått nok stimulans på skolen og går på trynet av den grunn. Men de jeg har hørt snakk om da, er barn på mensa - nivå. Barn som er tidlig modne, eller har litt ekstra vett, går ikke på trynet av å kjede seg litt. Dessuten er fokuset på tilpasset læring mye større nå enn noengang tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Det er sant, men det er tross alt relativt sjelden at tidlig modenhet er et tegn på ekstraordinær intelligens. Oftere er det kun et tegn på nettopp tidlig modenhet, og barnet ender med å "ta seg selv igjen" før eller siden - spesielt når det gjelder det sosiale. Feks er gjerne barn med eldre søsken, tidligere "skolemodne" enn barn som ikke har eldre søsken, men i sum er det lite som tyder på at barn med eldre søsken gjør det spesielt mye bedre på sikt, eller er mye mer intelligente enn andre barn. De siste undersøkelsene jeg har hørt om, forteller tvert i mot at yngstemann i familien gjerne gjør det hakket dårligere enn sine eldre søsken. Nå har jeg bare lest disse sitert, uten å lese selve undersøkelsene, så jeg kan ikke garantere for kvaliteten. Mange skoler er blitt gode på tilpasset undervisning, etterhvert. Jeg hadde heller jobbet for å få til et godt opplegg rundt det, for barnet mitt, enn å utsette det for fremskutt skolestart. På mitt barns trinn, går det et par elever med "geni-kvaliteter", og de får et helt annet opplegg og helt egen læreplan, omtrent, i forhold til de elevene som faller inn under de tre "vanlige" nivåene det blir undervist på. Skal riktignok sies at vi er svært fornøyde med barnas skole, så disse ekstraordinært flinke elevene ville kanskje ikke fått like god oppfølging på andre skoler. Nå er jo ikke jeg objektiv,naturligvis. Jeg ble "utsatt for" tidlig skolestart selv, og det er ikke tvil om at jeg var faglig og sosialt moden nok, da jeg begynte på skolen. Faglig ble det aldri noe problem oppover i trinnene heller, men sosialt "tok jeg meg selv igjen". Det krevde masse energi fra min side for å henge med sosialt oppover i trinnene, og i ettertid tror jeg ikke det var bra. Nå skal det sies at jeg jo måtte leve opp til de som var mest modne på det trinnet jeg gikk også, siden det var disse barna som "matchet" meg best intellektuelt. Hadde jeg slått meg til ro med de mindre modne barna i klassen, hadde det kanskje gått bedre, men i så fall hadde jeg helt sikkert tapt faglig på det. Nå vet jeg jo ikke hvordan historien hadde sett ut om jeg hadde ventet ett år, så fasiten vet vi jo ikke. Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.