Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Viggo?

Gjest CableDrop

Anbefalte innlegg

Viggo Valle er jo en stor helt, da. Men jeg tror dessverre ikke jeg kunne ha sett på min nyfødte sønn med ømt blikk og sagt: Du skal hete Viggo!...

Første assosiasjon er til påskelabyrinten, neste assosiasjon til en flott professor jeg engang hadde. Så det er ikke dårlige tanker om andre som bærer navnet som hemmer meg, det er bare et ikke-navn på min liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

3238 / 1481 = 2,19

Dvs. det er 2,19 ganger flere personer i Danmark som heter Viggo.

Hvis det er 2,19 ganger flere personer i Danmark enn i Norge så har du rett, men det er det jo ikke.

Nei det blir feil i utregningen.

Det er 2.570 (1.481 + 1.089) menn i Norge med fornavnet Viggo, og 3.238 menn i Danmark med fornavnet Viggo.

Folketallet i Norge er 4.872.593 og folketallet i Danmark er 5.534.738. Dvs at 0,527 promille av befolkningen i Norge heter Viggo til fornavn og 0,584 promille av befolkningen i Danmark heter Viggo til fornavn.

Dvs at det er 0,057 promille flere av befolkningen i Danmark som heter Viggo til fornavn enn det er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir feil i utregningen.

Det er 2.570 (1.481 + 1.089) menn i Norge med fornavnet Viggo, og 3.238 menn i Danmark med fornavnet Viggo.

Folketallet i Norge er 4.872.593 og folketallet i Danmark er 5.534.738. Dvs at 0,527 promille av befolkningen i Norge heter Viggo til fornavn og 0,584 promille av befolkningen i Danmark heter Viggo til fornavn.

Dvs at det er 0,057 promille flere av befolkningen i Danmark som heter Viggo til fornavn enn det er i Norge.

''Det er 1481 menn som har Viggo som første fornavn. Det er 1089 menn som har Viggo som eneste fornavn''

Det er ikke riktig at Viggo'ene i Norge er 1481 + 1089. Det er 1481 personer som har et første fornavn Viggo, og _av disse_ er det 1089 som heter bare Viggo og ikke noe mer.

(Statistikken sier forøvrig ikke noe om hvor mange som har Viggo som andre eller tredje fornavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt,- jeg syntes at Viggo minte meg om noe, men kom ikke helt på hva det var... :-)

Jeg tenkte heller ikke på Baneheia-saken før andre nevnte den her.

''Jeg tenkte heller ikke på Baneheia-saken før andre nevnte den her.''

Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Det er 1481 menn som har Viggo som første fornavn. Det er 1089 menn som har Viggo som eneste fornavn''

Det er ikke riktig at Viggo'ene i Norge er 1481 + 1089. Det er 1481 personer som har et første fornavn Viggo, og _av disse_ er det 1089 som heter bare Viggo og ikke noe mer.

(Statistikken sier forøvrig ikke noe om hvor mange som har Viggo som andre eller tredje fornavn)

Hvor finner du at opplysningene på ssb.no skal tolkes slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Synes det er et helt ordinært navn, ikke et jeg ville gitt mitt eget barn, men ville ikke reagert spesielt dersom venner valgte det.

Men det har jo fått en dårlig klang ift dette teite "Viggo venneløs"-begrepet. Sånn som Harry, at navnet har fått en egen, negativ betydning.

Jeg kan ikke overbevise deg dessverre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Det er 1481 menn som har Viggo som første fornavn. Det er 1089 menn som har Viggo som eneste fornavn

Det er ikke riktig at Viggo'ene i Norge er 1481 + 1089. Det er 1481 personer som har et første fornavn Viggo, og _av disse_ er det 1089 som heter bare Viggo og ikke noe mer.''

Jeg er ikke enig med deg.. :-) det er 1481 som heter Viggo som første fornavn, da kan ikke en andel av disse hete _bare_ Viggo? Det er allerede sagt at antallet gjelder dem med flere navn.

1089 er tallet for dem som heter bare Viggo.

Men Viggo som andrenavn tenker jeg på som minst like vanlig som første fornavn, om ikke mer vanlig. Trond Viggo, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er 1481 menn som har Viggo som første fornavn. Det er 1089 menn som har Viggo som eneste fornavn

Det er ikke riktig at Viggo'ene i Norge er 1481 + 1089. Det er 1481 personer som har et første fornavn Viggo, og _av disse_ er det 1089 som heter bare Viggo og ikke noe mer.''

Jeg er ikke enig med deg.. :-) det er 1481 som heter Viggo som første fornavn, da kan ikke en andel av disse hete _bare_ Viggo? Det er allerede sagt at antallet gjelder dem med flere navn.

1089 er tallet for dem som heter bare Viggo.

Men Viggo som andrenavn tenker jeg på som minst like vanlig som første fornavn, om ikke mer vanlig. Trond Viggo, f.eks.

Søk på hvilket navn du vil, og antallet som har navnet som "eneste" er ALLTID lavere enn dem som har det som første. "Eneste-gruppen" er en del av den totale navnegruppen. Se for deg mengdelære med disse boblene som går inn i hverandre fra mattetimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo har jeg en annen forståelse av oppsettet hos ssb.no enn deg.

Ok, men se på listen over de 100 mest brukte mannsnavnene, da, 50 761 heter Jan, 41170 heter Per.

Mens individuelle søk gir følgende svar:

''Du søkte på mannsnavnet: Jan

Det er 50761 menn som har Jan som første fornavn.

Det er 9350 menn som har Jan som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Per

Det er 41170 menn som har Per som første fornavn.

Det er 9110 menn som har Per som eneste fornavn''

I rest my case:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Søk på hvilket navn du vil, og antallet som har navnet som "eneste" er ALLTID lavere enn dem som har det som første. "Eneste-gruppen" er en del av den totale navnegruppen. Se for deg mengdelære med disse boblene som går inn i hverandre fra mattetimene.

Jeg har sittet og søkt vilkårlig og ser at det stemmer det du sier om antall.

Og i så fall formulerer ssb seg svært dårlig, ved å ikke inkludere ordene "av disse". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 2 G'er funker ikke

Jeg kjenner både trivelige og ursnåle Wiggo/Viggo'er, så min motstand mot navnet skyldes ikke direkte folk jeg kjenner. MEN: Det er så hardt navn, to G'er gjør at det nærmest spretter tilbake mot en selv.

Det ville ikke vært på lista over de 1000 mest sannsynlige guttenavn for min eventuelle arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ok, men se på listen over de 100 mest brukte mannsnavnene, da, 50 761 heter Jan, 41170 heter Per.

Mens individuelle søk gir følgende svar:

''Du søkte på mannsnavnet: Jan

Det er 50761 menn som har Jan som første fornavn.

Det er 9350 menn som har Jan som eneste fornavn.

Du søkte på mannsnavnet: Per

Det er 41170 menn som har Per som første fornavn.

Det er 9110 menn som har Per som eneste fornavn''

I rest my case:-)

Du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg hadde kalt min sønn Viggo (eller Wiggo). Jeg kjenner bare en Wiggo, og han er temmelig ustabil, småkriminell og og sær på alle mulige måter:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...