Gå til innhold

Tannfeens satser...

jubalong70

Anbefalte innlegg

Hos oss sier vi tanntrollet. Og satsen for en vanlig tann er 20kr. Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes! Helt til nå, helt til den siste tannfellingstanna datt ut, har det vært vannglass med tanna i på nattbordet. Hun tror jo ikke på tanntrollet lenger, selvfølgelig, men det er jo greit å spille på mammans dumme utspill for det tjener hun 20 kroner på *ler*

''Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes!''

Mener du det alvorlig? At et lite barn skal få skylden for at foreldrene ikke har fulgt opp tannpussen godt nok? I tillegg til smertene hun sikkert hadde både før og under trekkingen?

Hadde det vært mitt barn hadde hun nok fått en større belønning etter et slikt tannlegebesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

6

• Lillemus

3

• org

3

• Attekattenoa

3

Gjest solfryd

''Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes!''

Mener du det alvorlig? At et lite barn skal få skylden for at foreldrene ikke har fulgt opp tannpussen godt nok? I tillegg til smertene hun sikkert hadde både før og under trekkingen?

Hadde det vært mitt barn hadde hun nok fått en større belønning etter et slikt tannlegebesøk.

Helt enig, Lillemus. Jeg turde ikke å bruke mitt eget nick over her, men signaturen "Noe å tenke på?" er meg.

Jeg beundrer dere som tør å skrive med fast nisk hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Lillemus. Jeg turde ikke å bruke mitt eget nick over her, men signaturen "Noe å tenke på?" er meg.

Jeg beundrer dere som tør å skrive med fast nisk hele tida.

Det hender faktisk ofte at jeg skriver et innlegg, men dropper å trykke send fordi jeg innser at det er direkte ufint eller av andre grunner. :o)

Men å "straffe" et lite barn fordi det har fått en betennelse i en tann synes jeg er hårreisende og jeg er ikke redd for å si min mening om det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det hender faktisk ofte at jeg skriver et innlegg, men dropper å trykke send fordi jeg innser at det er direkte ufint eller av andre grunner. :o)

Men å "straffe" et lite barn fordi det har fått en betennelse i en tann synes jeg er hårreisende og jeg er ikke redd for å si min mening om det heller.

Bra! Støttes! Og det er sikkert mange med oss som mener det samme, men ikke tør å si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hos oss sier vi tanntrollet. Og satsen for en vanlig tann er 20kr. Dattera måtte inn for å trekke en betent tann for to år siden med masse hyl og skrik, for det var jo kjempevondt. Den fikk hun faktisk ingenting for. Dårlig tannpuss skal ikke belønnes! Helt til nå, helt til den siste tannfellingstanna datt ut, har det vært vannglass med tanna i på nattbordet. Hun tror jo ikke på tanntrollet lenger, selvfølgelig, men det er jo greit å spille på mammans dumme utspill for det tjener hun 20 kroner på *ler*

Det var dårlig gjort overfor jentungen, hun burde ha blitt belønnet for å gå til tannlegen, ikke straffet, hun kunne ikke noe for at tannen ble betent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Vi også gir 20 kr for hver tann. :-)

Men vet du at det er _foreldrene_ som har ansvaret for barnets tannhygiene inntil barnet er 10 år? Helt greit at barnet pusser selv før det er 10 år, men det er foreldrene som skal ha kontrollen og følge med på at det blir gjort tilfredsstillende.

Jeg tenker på det du skrev om at barnet ditt måtte trekke en betent tann, og at dere ikke belønnet dårlig tannpuss. Så hvis barnet da var under 10 år, var det faktisk dere foreldre sin skyld og ikke barnets.

Kanskje noen memer det var dårlig gjort, men jeg syns fremdeles det var riktig. Om barnet slurver med tannpussen, og kaster fluortablettene istedet for å spise dem er det jo faktisk "hennes skyld". Kanskje jeg skulle vært mer påpasselig, selvfølgelig, men når jeg spør om hun har pusset grundig og tatt fluortablettene og svaret er ja, har jeg "dumt nok" stolt på det. Og hun lærte iallefall at det å slurve med tannpussen ikke er lurt. Hun har ikke hatt hull etter det og har fått skryt av tannlegen for godt renhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Kanskje noen memer det var dårlig gjort, men jeg syns fremdeles det var riktig. Om barnet slurver med tannpussen, og kaster fluortablettene istedet for å spise dem er det jo faktisk "hennes skyld". Kanskje jeg skulle vært mer påpasselig, selvfølgelig, men når jeg spør om hun har pusset grundig og tatt fluortablettene og svaret er ja, har jeg "dumt nok" stolt på det. Og hun lærte iallefall at det å slurve med tannpussen ikke er lurt. Hun har ikke hatt hull etter det og har fått skryt av tannlegen for godt renhold.

''Kanskje jeg skulle vært mer påpasselig, selvfølgelig, men når jeg spør om hun har pusset grundig og tatt fluortablettene og svaret er ja, har jeg "dumt nok" stolt på det.''

Ja, dette er helt og holden DITT ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Bra! Støttes! Og det er sikkert mange med oss som mener det samme, men ikke tør å si det.

''Og det er sikkert mange med oss som mener det samme, men ikke tør å si det.''

Dette er det dummeste jeg ser i slike diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schmokk

''Dårlig tannpuss skal ikke belønnes!''

Her må du ta ansvaret selv. Du har ikke gjort jobben din! Unger har ikke totalansvaret for munnhygienen. Det er foreldrenes ansvar å følge opp i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Og det er sikkert mange med oss som mener det samme, men ikke tør å si det.''

Dette er det dummeste jeg ser i slike diskusjoner.

Ok. :-) Jeg trodde bare at "på seg selv kjenner en mange", men nhd har sagt flere ganger at "på seg selv kjenne en ingen".

Så beklager. Ikke mange er like feige som jeg. Jeg feiger ut med andre signaturer når jeg ikke tør å si meninga mi under fast signatur. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Ok. :-) Jeg trodde bare at "på seg selv kjenner en mange", men nhd har sagt flere ganger at "på seg selv kjenne en ingen".

Så beklager. Ikke mange er like feige som jeg. Jeg feiger ut med andre signaturer når jeg ikke tør å si meninga mi under fast signatur. ;-)

Hvis "på seg selv kjenner man mange" stemmer for deg, så stemmer det vel for den du argumenterer mot også. Stol heller på at argumentene dine overbeviser.

Du er berettiget til å mene hva du mener uansett om det er mange eller få som mener det samme.

Når det gjelder å bruke forskjellige nick så ser ikke jeg helt problemet så lenge man holder seg til ett nick pr tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen fikk faktisk 50 kroner for ei tann en gang.

Dette var fordi en tann hadde forsvunnet i badekaret, en i magen og en på skolegården.

Den første tanna som havnet i vannglass måtte derfor belønnes litt ekstra. Men normal takst er 20 kroner.

LOL, det er jeg helt enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke dette "hysteriet" med å øke "satsene" til stadighet... (Det samme gjelder også bursdagsgaver/penger.)

Tenner som mistes skal jo i glass med vann - det er jo regelen!?? Hvorfor skal en plutselig endre "konseptet" fordi en er redd for at det er for lite penger - dette er noe foreldrene skaper selv - det kommer ikke fra barna. Hvorfor skal det alltid være noen som "ødelegger" for andre og må endre på slike ting? Syns det er veldig synd. Samme greia med godteposer i bursdager feks.: barn får jo SJOKK når det ikke er sånn i enkelte bursdager, for det SKAL det jo være! Kravstore er de blitt. Og vi foreldre tør ikke sette ned foten av redsel for å ikke strekke til som oppdragere eller hva det nå er som er årsaken... Så det er VI som skaper hele situasjonen!

- I et glass med vann/tenner skal det jo mynt? Sedler vil gå i oppløsning... Konvolutt med seddel ved siden av er juks og fanteri...

Satsen her i huset er mynt, som regel mellom 10-20 kr.

Ikke rettet til deg, men generell frustrasjon over utviklingen av sånne ting i samfunnet vårt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinelle

Jeg skjønner ikke dette "hysteriet" med å øke "satsene" til stadighet... (Det samme gjelder også bursdagsgaver/penger.)

Tenner som mistes skal jo i glass med vann - det er jo regelen!?? Hvorfor skal en plutselig endre "konseptet" fordi en er redd for at det er for lite penger - dette er noe foreldrene skaper selv - det kommer ikke fra barna. Hvorfor skal det alltid være noen som "ødelegger" for andre og må endre på slike ting? Syns det er veldig synd. Samme greia med godteposer i bursdager feks.: barn får jo SJOKK når det ikke er sånn i enkelte bursdager, for det SKAL det jo være! Kravstore er de blitt. Og vi foreldre tør ikke sette ned foten av redsel for å ikke strekke til som oppdragere eller hva det nå er som er årsaken... Så det er VI som skaper hele situasjonen!

- I et glass med vann/tenner skal det jo mynt? Sedler vil gå i oppløsning... Konvolutt med seddel ved siden av er juks og fanteri...

Satsen her i huset er mynt, som regel mellom 10-20 kr.

Ikke rettet til deg, men generell frustrasjon over utviklingen av sånne ting i samfunnet vårt...

Her er tannfeens sats 10 kr.

Angående det med godteposer i bursdager - det er da ikke et nytt fenomen. Jeg husker da at i alle barnebursdager jeg var i som barn så fikk vi godteposer. Mulig de er større nå, men om vi ikke fikk godteposer var skuffelsen stor. Og jeg er ikke sååå ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 20 kroners

Tannfeen som jobber her i huset, pleier å legge igjen 20 kroner. Men vår yngste mistet sin første tann i juleselskap hos tante, sist jul, og den tannfeen som jobbet der, la igjen 90 kroner..

Lukrativ business å miste tenner i juleselskap, med en gjeng bløthjertete tannfeer til stede :) Den som jobber her i huste, fikk helt fri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Tannfeen som jobber her i huset, pleier å legge igjen 20 kroner. Men vår yngste mistet sin første tann i juleselskap hos tante, sist jul, og den tannfeen som jobbet der, la igjen 90 kroner..

Lukrativ business å miste tenner i juleselskap, med en gjeng bløthjertete tannfeer til stede :) Den som jobber her i huste, fikk helt fri...

Snodig det der, for lillesøsteren min fant ut at tannfeen ble ekstra snill når jeg var hjemme på besøk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 20 kroner

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269813445' post='4331127]

Snodig det der, for lillesøsteren min fant ut at tannfeen ble ekstra snill når jeg var hjemme på besøk ;o)

Pussig, det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest under 50

Mine unger brydde seg til å begynne med ikke så mye om hva totalbeløpet var, men det var stor stas når det var mange penger!

Etter hvert kom poden med forslag om at vi ikke skulle ha vann i glasset for å øke sjansen for papirpenger. Da forsto han vel at han var lurt. VI har tatt litt det vi hadde for hånden, og gitt det. Aldri over 50 kr. Sikkert mlm 20-30, vil jeg tro. Men ved to anledninger har vi gitt mer: Da lillemor svelgte sin første tann, og måtte tegne brev til tannfeen for å "forklare problemet", og måtte finne en stein på tannstørrelse som tannfeen kunne få med. Den andre gangen var da poden slo ut ei tann, og det gjorde ganske vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...