Gå til innhold

Ny oppvaskmaskin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...kom på plass i heimen denn uka etter at den gamle tok kvelden, og som den flittige bruksanvisningsleser jeg er, leste jeg derfor gjennom blekka. (Riktignok etter å ha startet den alller første vasken... he he... det hadde samlet seg opp litt i kummen mens vi ventet på rørlegger...)

Nuvel...

Blant alle mulige ting i bruksanvisningen, står det at man etter hver bruk skal stenge av vannkrana (som er i benken under vasken) OG TREKKE UT STØPSLET!

Jøje meg - hvem i all verden er det som gjør dette siste, da? (Vi gjør heller ikke det første, må jeg innrømme) Hvis vi skal gjøre det, må vi jo dra fram maskina fra under benken hver gang den skal av og på... Ikke særlig praktisk.

Gjest høstløv
Skrevet

''Blant alle mulige ting i bruksanvisningen, står det at man etter hver bruk skal stenge av vannkrana (som er i benken under vasken) OG TREKKE UT STØPSLET!''

Da kan du ikke saksøke oppvaskemaskinfabrikanten om det tar fyr i oppvaskmaskinen, når den ikke er i bruk. Likedan med evt. vannskade.

Skrevet

Hm... På vaskemaskina gjør jeg det, men på oppvaskmaskina må jeg inn i benken, bak søppelbøtta for å finne støpselet og under vasken bak alle flaskene med såper og diverse for å finne krana. Når det gjelder kran så har maskina mi automatisk sikring mot lekkasjer så det skal ikke kunne forekomme.

Skrevet

Jeg har aldri gjort noen av delene. Hvilket merke kjøpte dere? Uansett, så har vel alle oppvaskmaskiner en stoppsikring mot vannlekkasje, eller?

Caloni Makaroni
Skrevet

Tviler på at det er så mange som gjør det ;)

Det er jo bare fordi produsenten vil ha sitt på det tørre, sånn at de ikke er ansvarlige ved lekkasje eller brann.

Skrevet

''Blant alle mulige ting i bruksanvisningen, står det at man etter hver bruk skal stenge av vannkrana (som er i benken under vasken) OG TREKKE UT STØPSLET!''

Da kan du ikke saksøke oppvaskemaskinfabrikanten om det tar fyr i oppvaskmaskinen, når den ikke er i bruk. Likedan med evt. vannskade.

''Da kan du ikke saksøke oppvaskemaskinfabrikanten ''

Ja, påskriften føyer seg inn i rekken av "this bag is not a toy" og "vaskes på 40 grader" (sistnevnte på bomullstøy som fint klarer 60!)

Bedriftene er så redde for klager at de slenger på hvadetskalvære.

Jeg har også hørt påstått at "kan inneholde spor av nøtter" settes på nesten alt bare "for sikkerhets skyld", og at uten denne overdrevne merkingen kunne nøtteallergikere våge seg ut på å spise merr enn de kan i dag...

Skrevet

Hm... På vaskemaskina gjør jeg det, men på oppvaskmaskina må jeg inn i benken, bak søppelbøtta for å finne støpselet og under vasken bak alle flaskene med såper og diverse for å finne krana. Når det gjelder kran så har maskina mi automatisk sikring mot lekkasjer så det skal ikke kunne forekomme.

Jeg gjør det ikke på vaskemaskina heller, selv om det der er bare å dra ut fra veggen..;-) På oppvaskmaskina kommer jeg overhodet ikke til støpslet uten å dra fram "heila driden" fra benken, så det er temmelig uaktuelt får'n si! :-)

Maskinens forgjenger ble plugget ut én gang i sitt maskinliv, og det var den dagen vi koblet den fra for godt...

Skrevet

Jeg har aldri gjort noen av delene. Hvilket merke kjøpte dere? Uansett, så har vel alle oppvaskmaskiner en stoppsikring mot vannlekkasje, eller?

Tror slik stoppsikring finnes på de fleste maskine ja. Husker ikke hva det sto på vår. Det er en AEG.

Skrevet

Tviler på at det er så mange som gjør det ;)

Det er jo bare fordi produsenten vil ha sitt på det tørre, sånn at de ikke er ansvarlige ved lekkasje eller brann.

Ja, de er überredde for ansvar! :-)

Skrevet

Husk også på at katta ikke skal være i oppvaskmaskinen når den går, og at pulveret er farlig å spise...

Tyske bruksanvisninger er morsomme. Det er kanskje et kapittel der om hvorfor servise og bestikk bør vaskes, også?

Skrevet

Husk også på at katta ikke skal være i oppvaskmaskinen når den går, og at pulveret er farlig å spise...

Tyske bruksanvisninger er morsomme. Det er kanskje et kapittel der om hvorfor servise og bestikk bør vaskes, også?

Min tysk er nok ikke bra nok til at jeg våger meg inn på bruksanvisningslesning. Det begrenser seg liksom til "Ich bin müde" und "zwei Bier, bitte".

Ellers så var det lange utredninger om plassering av ting i maskina, bruk av middel, åpne dører, at barn ikke kan betjene maskina. Det sto forresten ikke noe om hva som menes med "barn", men for sikkerhets skyld har jeg unnlatt å gjøre familiens yngste oppmerksom på det.

Han protesterer nok gjerne på at han er "barn" - han er "ungdom" må vite, men er det snakk om å slippe unna arbeid, vil han nok mer enn gjerne være "barn"...;-)

Skrevet

Jeg gjør det ikke på vaskemaskina heller, selv om det der er bare å dra ut fra veggen..;-) På oppvaskmaskina kommer jeg overhodet ikke til støpslet uten å dra fram "heila driden" fra benken, så det er temmelig uaktuelt får'n si! :-)

Maskinens forgjenger ble plugget ut én gang i sitt maskinliv, og det var den dagen vi koblet den fra for godt...

Jeg skrur av vannet og drar ut kontakten til vaskemaskina hver gang. Mamma hadde oversvømmelse på badet en gang da vannslangen spratt av og vannet ikke var skrudd av og det har jeg lite lyst til å oppleve.

Skrevet

Min tysk er nok ikke bra nok til at jeg våger meg inn på bruksanvisningslesning. Det begrenser seg liksom til "Ich bin müde" und "zwei Bier, bitte".

Ellers så var det lange utredninger om plassering av ting i maskina, bruk av middel, åpne dører, at barn ikke kan betjene maskina. Det sto forresten ikke noe om hva som menes med "barn", men for sikkerhets skyld har jeg unnlatt å gjøre familiens yngste oppmerksom på det.

Han protesterer nok gjerne på at han er "barn" - han er "ungdom" må vite, men er det snakk om å slippe unna arbeid, vil han nok mer enn gjerne være "barn"...;-)

Jeg tenkte bare på at originalteksten er utformet med tysk grundighet. Derav lange kapitler om litt - eh - trivielle temaer.

Jeg er sikker på at AEG og Bosch - Siemens har forsket grundig på hva slags katastrofale følger det kan få å plassere ting feil i kjøleskapet eller andre husholdningsmaskiner. Rart det ikke skjer flere ulykker pga. feil bruk av kjøl/frys, egentlig.

Skrevet

Jeg tenkte bare på at originalteksten er utformet med tysk grundighet. Derav lange kapitler om litt - eh - trivielle temaer.

Jeg er sikker på at AEG og Bosch - Siemens har forsket grundig på hva slags katastrofale følger det kan få å plassere ting feil i kjøleskapet eller andre husholdningsmaskiner. Rart det ikke skjer flere ulykker pga. feil bruk av kjøl/frys, egentlig.

Ah, sånn å forstå! :-)

Ja, "Ordnung muss sein"!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...