Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Islendinger mener ikke det. Da han ble født hadde det vært bosetning på Island i tre hundre år, og hans forfedre var islandske i flere generasjoner. Likevel prøver nordmenn å late som han er norsk fordi han var en rik høvding som ble kjent for sine skriv. Ellers hadde det vært det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Likevel mener nordmenn at han var norsk forfatter.

Hvilke nordmenn mener det?

Må være dem som ikke har lest noe av eller om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Hvilke nordmenn mener det?

Må være dem som ikke har lest noe av eller om ham.

En professor på universitetet i Oslo spurte en islending om islendinger hadde Snorre Sturlason på Island;-) Jeg antar at han var normand. Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Likevel mener nordmenn at han var norsk forfatter.

Hvem gjør det? Jeg har aldri hørt om noen som mener han var norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

En professor på universitetet i Oslo spurte en islending om islendinger hadde Snorre Sturlason på Island;-) Jeg antar at han var normand. Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.

'' Jeg antar at han var normand.''

Jeg antar han var relativt kunnskapsløs.

''Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.''

Kom med dem. Det holder med en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En professor på universitetet i Oslo spurte en islending om islendinger hadde Snorre Sturlason på Island;-) Jeg antar at han var normand. Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.

Gjør det, og gjerne med en link til. Da begynner det å bli interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

En professor på universitetet i Oslo spurte en islending om islendinger hadde Snorre Sturlason på Island;-) Jeg antar at han var normand. Jeg kan ta flere slike eksempler på rad og rekke.

Han påstod da ikke at Sturlason var norsk ved det spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Snorre Sturlason var selvsagt islandsk. Har aldri hørt noen påstå noe annet.

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Han påstod da ikke at Sturlason var norsk ved det spørsmålet?

Du mener at han trodde at islendinger hadde aldri sett noen av Snorres skriv selvom han var islending.....jaha det var en tanke selvom den var utrolig søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

Ja, 14-isne vet best!

Har du virkelig ikke noe bedre å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Likevel mener nordmenn at han var norsk forfatter.

''Likevel mener nordmenn at han var norsk forfatter.''

Jeg tar norskfag nå og for en stund siden hadde vi om Snorre, vi lærte, og det stod i våre norske lærebøker at han var islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

Kanskje "litt norsk"? *glis*

Eller favoritten: "Norgesvenn"?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

http://www.daria.no/skole/?tekst=740

Vi fikk i oppgave i norsken å skrive en særoppgave om en kjent norsk forfatter. Jeg fikk skrive om Snorre Sturlason selv om han ikke er norsk på grunn av hans sterke tilknytning til Norge, og det faktum at vi nordmenn regner ham nesten som norsk. Jeg valgte Snorre fordi jeg synes det er interessant med vikinger og jeg har sett ”Spelet på Stiklestad” flere ganger og synes det er gøy. Siden det er Snorre som har skrevet om Olav den Hellige og de andre norske kongene, regnet jeg med at også han selv var en interessant kar.

Ifølge dette var han ikke norsk pga. hans sterke tilknytning til Norge. Jeg har hørt dette mange ganger at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk, og begge deler er feil. Snorre var ikke norsk statsborger, ikke halvt norsk og ikke nesten norsk;-)

Visst hadde Snorre sterk tilknytning til Norge. Du sier jo selv at det ble gjort et unntak, at du av den grunn fikk skrive om han selv om han ikke er norsk. Det er et veldig langt sprang å bruke det som et bevis på at nordmenn skulle regne ham som norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ja, 14-isne vet best!

Har du virkelig ikke noe bedre å komme med?

Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker, og også at svartedøden aldri kom til Island som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Kanskje "litt norsk"? *glis*

Eller favoritten: "Norgesvenn"?

Med vennlig hilsen

Han var ikke glad i norske konger og norske høvdinger;-), men kanskje han var Norgesvenn på andre områder;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...