Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen

Trådstarter virker en smule på bærtur, og vil bare krangle, ser det ut til - selv om alle er enige med han/henne. Folk er rare..

He he, der har du et godt poeng. Å klare å lage en så lang tråd når alle er enige med henne i at Snorre er en islandsk forfatter er bare helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Gjest Elextra

Unnskyld meg, men det høres i denne tråden ut som om du har et slags mindreverdighetskompleks. Men det har du da ingen grunn til, selv om du er islandsk...;-)

''selv om du er islandsk.''

lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, der har du et godt poeng. Å klare å lage en så lang tråd når alle er enige med henne i at Snorre er en islandsk forfatter er bare helt utrolig!

Årsaken er vel at hun ikke er enig i at vi er enige med henne? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg vet at mange islandske barn har kommet hjem fra skolen og sagt at læreren snakket om Snorre som norsk forfatter og nordmann. Jeg har også snakket med mange lærere og andre. Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.

Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.

Har du virkelig så tette relasjoner til skoleverket og vært med på å skrive skolebøker, så burde du vite at besserwisser skrives med w, fordi v på tysk uttales som vår f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

He he, der har du et godt poeng. Å klare å lage en så lang tråd når alle er enige med henne i at Snorre er en islandsk forfatter er bare helt utrolig!

Du veit vel hvem du diskuterer med, eller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange islandske barn har kommet hjem fra skolen og sagt at læreren snakket om Snorre som norsk forfatter og nordmann. Jeg har også snakket med mange lærere og andre. Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.

Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.

''Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her.''

Du trekker deg med andre ord unna når du forstår at du har tråkket grundig i salaten.

'' Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol.''

Er det ikke slik at på seg selv kjenner man andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Jeg har vært så mange ganger med på slike diskusjoner at jeg vet hva som står i wikipedia og leksikonene. Det står ingenting om det der at nordmenn har et eierforhold til islendinger som både jeg og andre misliker.

Jeg ser ikke av diskusjonen, at det er noen her som påstår noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Trådstarter virker en smule på bærtur, og vil bare krangle, ser det ut til - selv om alle er enige med han/henne. Folk er rare..

Ja, det kan du si. Alle sier at han var fra Island, og hun argumenterer for at han var norsk, men mener egentlig at han var islandsk.

Dette er bare en våsetråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du veit vel hvem du diskuterer med, eller? ;)

Ja, straks hun begynte å bruke som hovedargument at hun er islandsk. Før det trodde jeg hun var en "vanlig" bruker. Jeg vurderte å trekke meg fra tråden når jeg skjønte hvem hun var, men så så jeg at hun innbiller seg at folk skulle trekke seg fra tråden bare fordi hun er islandsk, så da ble jeg fristet til å vise at vi som "bare" er norske vet ett og annet vi også.

Men jeg har jo innsett nå at hun aldri vil innrømme at hun tok feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du si. Alle sier at han var fra Island, og hun argumenterer for at han var norsk, men mener egentlig at han var islandsk.

Dette er bare en våsetråd.

Ja, er det ikke gøy?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er aldri vennskapelig, og barna har ikke opplevd dette positivt.

Vennskapelig "mobbing" er vel per definisjon nettopp "vennskapelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit vel hvem du diskuterer med, eller? ;)

Må innrømme at jeg ikke skjønte hvem hun var før hun sa at hun var islandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du ser på denne tråden så forsvant nesten alle fort ut av den da jeg opplyste at jeg er født og oppvokst på Island. Jeg gidder ikke diskutere dette lenger og går over til andre tråder.

''Når du ser på denne tråden så forsvant nesten alle fort ut av den da jeg opplyste at jeg er født og oppvokst på Island''

*LOL* Du har i hvertfall høye tanker om deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.''

Jeg tror heller det er omvendt egentlig. At nordmenn føler et slags slektskap med islendinger, sikkert bla. på grunn av Snorre Sturlason og hans kongesagaer. Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt over om Islendingene føler samme slektskap, men jeg har ihvertfall aldri innbilt meg at de føler seg som norske.

Jeg synes du i denne tråden viser lignende fordsomsfullhet som du kritiserer sterkt i tråder lenger ned. Selv om noen nordmenn har en feilaktig oppfatning av Snorre Sturlasons tilknytning til norge og forholdet mellom Norge og Island på Snorres tid, er det ikke nødvendigvis slik at vi alle deler denne oppfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.''

Jeg tror heller det er omvendt egentlig. At nordmenn føler et slags slektskap med islendinger, sikkert bla. på grunn av Snorre Sturlason og hans kongesagaer. Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt over om Islendingene føler samme slektskap, men jeg har ihvertfall aldri innbilt meg at de føler seg som norske.

Jeg synes du i denne tråden viser lignende fordsomsfullhet som du kritiserer sterkt i tråder lenger ned. Selv om noen nordmenn har en feilaktig oppfatning av Snorre Sturlasons tilknytning til norge og forholdet mellom Norge og Island på Snorres tid, er det ikke nødvendigvis slik at vi alle deler denne oppfatningen.

Jeg trodde egentlig at islendingene følte mer slektsskap med danskene, for de var under dansk herredømme inntil 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.''

Jeg tror heller det er omvendt egentlig. At nordmenn føler et slags slektskap med islendinger, sikkert bla. på grunn av Snorre Sturlason og hans kongesagaer. Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt over om Islendingene føler samme slektskap, men jeg har ihvertfall aldri innbilt meg at de føler seg som norske.

Jeg synes du i denne tråden viser lignende fordsomsfullhet som du kritiserer sterkt i tråder lenger ned. Selv om noen nordmenn har en feilaktig oppfatning av Snorre Sturlasons tilknytning til norge og forholdet mellom Norge og Island på Snorres tid, er det ikke nødvendigvis slik at vi alle deler denne oppfatningen.

Jeg har bodd i Norge i flerfoldige år og er norsk nå. Jeg vet godt hvordan jeg har opplevd norske holdninger igjennom tiden. At du ikke vil høre på meg er ditt problem og jeg er dypt uenig i at jeg viser fordommer. Men jeg kritiserer nordmenn for å tro at islendinger er norske eller nesten norske bare pga. vikinger som seilte til Island med fulle skipsfarmer av irske slaver.

At du aldri har tentkt særlig på dette har jeg ikke problemer med å forstå, men jeg reagerer på at du roper opp om fordommer med engang jeg (les inntrenger ikke norsk) kritiserer nordmenn. Det er helt merkelig hvor mange av oss gjerne kan få lov til å bo i dette landet, men ikke vise meninger. Jeg har vært politisk aktiv i åresvis så jeg vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Norge i flerfoldige år og er norsk nå. Jeg vet godt hvordan jeg har opplevd norske holdninger igjennom tiden. At du ikke vil høre på meg er ditt problem og jeg er dypt uenig i at jeg viser fordommer. Men jeg kritiserer nordmenn for å tro at islendinger er norske eller nesten norske bare pga. vikinger som seilte til Island med fulle skipsfarmer av irske slaver.

At du aldri har tentkt særlig på dette har jeg ikke problemer med å forstå, men jeg reagerer på at du roper opp om fordommer med engang jeg (les inntrenger ikke norsk) kritiserer nordmenn. Det er helt merkelig hvor mange av oss gjerne kan få lov til å bo i dette landet, men ikke vise meninger. Jeg har vært politisk aktiv i åresvis så jeg vet hva jeg snakker om.

Jeg roper ikke opp om fordommer _med en gang_ du kritiserer nordmenn. Du må gjerne kritisere nordmenn så mye du vil, men du sier jo nærmest i denne tråden at alle nordmenn mener at Snorre Sturlason var norsk og at alle islendinger er norske, til tross for at du får mange svar som tyder på noe annet. Min erfaring etter å ha bodd i Norge i 40 år er heller ikke slik du skisserer. Det er generaliseringen jeg reagerer på, og at du ikke i det hele tatt er åpen for at vi som har svart i denne tråden faktisk kan være representative for en stor del av befolkningen.

Jeg har aldri vært på Island, og jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om hva islendinger tenker om sitt forhold til Norge og nordmenn. De islendingene jeg kjenner har aldri gitt uttrykk for at dette er et problematisk felt, men så har jeg heller aldri diskutert dette med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg trodde egentlig at islendingene følte mer slektsskap med danskene, for de var under dansk herredømme inntil 1944.

Det samme trodde jeg... Denne tråden har overraska meg litt, for jeg har egentlig aldri oppfatta det slik at nordmenn og islendinger har følt et spesielt slektskap med hverandre - iallefall ikke mer enn nordmenn og svensker eller dansker gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...