Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Alle kinesere lærte i mange år at man kunne se den kinesiske mur fra månen. Da de hadde sin første astronaut i rommet var et av hans oppdrag å bekrefte/avkrefte den myten. Han kunne ikke se muren, så alle kinesiske historiebøker ble byttet ut. Det er mange år siden.

I fjor lærte mitt barn på skolen at man kan se den kinesiske mur fra månen... Så selv om ting står i norske historiebøker, så skal man ikke ta det for å være den absolutte sannhet.

Endelig en som innrømmer at det kan stå feil i norske lærebøker;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Gjest segunda

Kan du ikke skanne inn denne siden og legge den ut? Eller "finner" du ikke boken?

Nei jeg har ikke alle lærebøker jeg har vært bort i her hjemme. Og aldri om jeg gidder lete dem oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg vet at mange islandske barn har kommet hjem fra skolen og sagt at læreren snakket om Snorre som norsk forfatter og nordmann. Jeg har også snakket med mange lærere og andre. Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.

Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.

Snorre Sturlason var islandsk

''Snorre ble født på Hvamm (Kvam) på Island 1178/79. Foreldrene var Sturla Þórðarson og Guðný Böðvarsdóttir, men Snorre ble oppfostret i lærdom hos sin fosterfar Jón Loftsson (1124–97) – datidens fremste høvding, og omtalt som Islands klokeste mann. Han kom fra en mektig familie som stammer tilbake til Halvdan Svarte, og bodde da på gården Odde, som var et sentrum for kultur på Island. Der lærte Snorre å lese og skrive, og fikk opplæring i latin, teologi, geografi og islandske lover. I 1206 flyttet han til gården Reykholt.''

Det viser oppslag i leksikon og på wikipedia

http://no.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlason

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. ''

Kan du ikke bare legge ut navn og tittel på boken, da?

Vet du hva, jeg har ikke en bok i tankene, men flere. I tillegg er det mange år siden jeg sluttet å undervise på barneskolen, og jeg gidder ikke gå rundt å lete etter de bøkene jeg har sett dette i. Eller som venner av meg har fortalt meg om.

Når det står at Snorre Sturlason er norsk forfatter (noe som ikke er uvanlig), eller at han er en av Norges største forfattere så kan det ikke tolkes annerledes enn det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Nei tenk det var både i den islandske og norske media.''

Da burde det ikke være vanskelig å finne en link. Siden du ennå ikke har klart det kan man enkelt konkludere med at du lyver.

Bare konkluder med at jeg lyver hvis du føler deg bedre med det. Du vet utmerket godt at det ikke er lett å finne linker til media flere år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vet du hva, jeg har ikke en bok i tankene, men flere. I tillegg er det mange år siden jeg sluttet å undervise på barneskolen, og jeg gidder ikke gå rundt å lete etter de bøkene jeg har sett dette i. Eller som venner av meg har fortalt meg om.

Når det står at Snorre Sturlason er norsk forfatter (noe som ikke er uvanlig), eller at han er en av Norges største forfattere så kan det ikke tolkes annerledes enn det som står der.

Jeg slo opp i Gyldendals "Store norske leksikon" og der står det at Snorre Sturlason ble født på Island, og at han var islandsk høvding.

Han var i Norge i to omganger og kriget sammen med de norske kongene.

Hvis du slår opp i wikipedia vil du få utfyllende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Snorre Sturlason var islandsk

''Snorre ble født på Hvamm (Kvam) på Island 1178/79. Foreldrene var Sturla Þórðarson og Guðný Böðvarsdóttir, men Snorre ble oppfostret i lærdom hos sin fosterfar Jón Loftsson (1124–97) – datidens fremste høvding, og omtalt som Islands klokeste mann. Han kom fra en mektig familie som stammer tilbake til Halvdan Svarte, og bodde da på gården Odde, som var et sentrum for kultur på Island. Der lærte Snorre å lese og skrive, og fikk opplæring i latin, teologi, geografi og islandske lover. I 1206 flyttet han til gården Reykholt.''

Det viser oppslag i leksikon og på wikipedia

http://no.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlason

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i Gyldendals "Store norske leksikon" og der står det at Snorre Sturlason ble født på Island, og at han var islandsk høvding.

Han var i Norge i to omganger og kriget sammen med de norske kongene.

Hvis du slår opp i wikipedia vil du få utfyllende opplysninger.

Du har selvsagt rett:

http://www.snl.no/.search?query=snorre+sturlason

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg slo opp i Gyldendals "Store norske leksikon" og der står det at Snorre Sturlason ble født på Island, og at han var islandsk høvding.

Han var i Norge i to omganger og kriget sammen med de norske kongene.

Hvis du slår opp i wikipedia vil du få utfyllende opplysninger.

Jeg har vært så mange ganger med på slike diskusjoner at jeg vet hva som står i wikipedia og leksikonene. Det står ingenting om det der at nordmenn har et eierforhold til islendinger som både jeg og andre misliker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg vet at mange islandske barn har kommet hjem fra skolen og sagt at læreren snakket om Snorre som norsk forfatter og nordmann. Jeg har også snakket med mange lærere og andre. Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.

Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.

''Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.''

LOL! Der tar du virkelig feil!

''Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.''

Nei, du liker det ikke når folk som har greie på et tema argumenterer med deg, du foretrekker at de som ikke har kunnskaper gjør det.

Noe du ser ut til å ha gått glipp av, er at mange historikere er skeptiske til mye av innholdet i Snorres kongesagaer. Vet du hvorfor? Jo, nettopp fordi Snorre er islandsk og bare oppholdt seg noen få år i Norge. Dermed er de i tvil om hvor riktig gjengivelsen hans kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

''Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå.''

Har du ikke fått med deg en døyt av hva folk har svart deg her i tråden? Samtlige har sagt at nordmenn vet at Snorre var islandsk, vi føler ikke noe eierforhold til ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå.''

Har du ikke fått med deg en døyt av hva folk har svart deg her i tråden? Samtlige har sagt at nordmenn vet at Snorre var islandsk, vi føler ikke noe eierforhold til ham.

Trådstarter virker en smule på bærtur, og vil bare krangle, ser det ut til - selv om alle er enige med han/henne. Folk er rare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

Island ble en selvstendig stat i 1944 og ble da løsrevet fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

''1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie.''

Er det her skoen trykker? Du snakker i ørti tråder om nordmennenes eierforhold til Island og islendinger, du forteller at nordmenn tror at S. var norsk, uten å kunne redegjøre hvor du har det fra.

La gå at det muligens har vært en feil i en lærebok en gang i tiden (det vil i så fall ikke være eneste tilfellet) men når du først legger ut en link fra Daria (av alle ting) for å støtte dine egne utsagn, for så å ikke komme med flere kilder - det er først DA disse lærebøkene kommer inn i bildet.

Du har nå fått bekreftet fra en haug deltakere at vi stort sett har oversikten over nasjonaliteten, men vi er i følge deg ikke representative. Du forteller om mengder av bøker med feil i, og det blir for drøyt. At det eksisterer kan godt være, men ikke id et omfanget du legger opp til. Det samme gjelder lærere med slett basiskunnskap. Jeg sier ikke at de ikke finnes, men at de nærmest skal stå i kø for å bedrive vranglære - det virker unektelig noe konstruert.

Til sist: Du har nevnt disse bøkene så mange ganger at jeg syns det er mektig rart at du ikke kan huske tittel på en eneste en - tatt i beraktning dine sterke reaksjoner på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vet du hva, jeg har ikke en bok i tankene, men flere. I tillegg er det mange år siden jeg sluttet å undervise på barneskolen, og jeg gidder ikke gå rundt å lete etter de bøkene jeg har sett dette i. Eller som venner av meg har fortalt meg om.

Når det står at Snorre Sturlason er norsk forfatter (noe som ikke er uvanlig), eller at han er en av Norges største forfattere så kan det ikke tolkes annerledes enn det som står der.

Det virker bare litt underlig at alle vi som har gått i norsk skole, eller har barn i norsk skole, ikke har hørt Snorre omtalt som norsk forfatter. Når det er sagt var vel ikke landegrensene så klare på den tiden dette ble skrevet som i dag (halmstrå).

Og du virker også å være på litt tynn is når du først sier du har bok hvor dette står, og når du blir bedt om tittel sier du har flere, men vet ikke hvilke, etc.

No big deal (for å snakke litt nynorsk), men du kan vel bare innrømme at du kanskje tok litt feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

Unnskyld meg, men det høres i denne tråden ut som om du har et slags mindreverdighetskompleks. Men det har du da ingen grunn til, selv om du er islandsk...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

For noe tull. Snorre skrev mye, mye mer enn kongesagaene og den er like godt kjent på Island som det andre han har skrevet. Du vet utmerket godt hvorfor jeg vet mye om hva jeg snakker om.

Visst skrev Snorre mer enn kongesagaen, det vet jeg da. Men det er kongesagen som har betydning for Norge, og det er den nordmenn henviser til når vi snakker om at vi har "Snorre" i bokhyllene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå.''

Gjør nordmenn virkelig det? Det tror jeg må være noe du opplever siden du er spesielt interessert i emnet. Jeg avskydde sagaene på skolen,- og er fint lite interessert i dem nå også ;-) Men, jeg husker da at Snorre ble framstilt som islandsk. Når jeg slo opp på Leiv Eriksson på Wikipedia, sto det at han var "norrøn". Og det var kanskje et greit begrep for viking-sammensuriet på de tider...

Jeg er halvt dansk, og jeg husker veldig godt at mine barneskole-lærere yndet å framstille Danmark som en haug med grus som kom fra Norge. Og at de gjorde narr av Himmelbjerget osv.osv. Det irriterte meg den gangen,- men det er ikke akkurat noe jeg gidder å bry meg om i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en som innrømmer at det kan stå feil i norske lærebøker;-)

Feil kan stå i lærebøker, ja, det er jo en kjent sak, men ikke det vi diskuterer her. Du påstår at det er en systematisk vranglære på dette feltet, noe vi andre mener er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...