Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Du som ikke liker norsk innblanding og islendere som hater dansk innblanding....

Islendere er strikkede gensere og ulljakker. Islendinger er de som bor på Island og de som har islandsk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

hidi, the scorpion

Islendere er strikkede gensere og ulljakker. Islendinger er de som bor på Island og de som har islandsk statsborgerskap.

Jeg har vært på Island og ingen av de nevnte traff mål, så enten er du falsk eller bare en agitator!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har vært på Island og ingen av de nevnte traff mål, så enten er du falsk eller bare en agitator!

Hva i alle dager mener du????????????????? Ingen islendinger eller islendere traff mål???????????????? Og hva skulle være falskt med meg?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hva i alle dager mener du????????????????? Ingen islendinger eller islendere traff mål???????????????? Og hva skulle være falskt med meg?????

Jeg har kjent islendinger siden 1978, og alle har elsket Norge og forbannet Danmark. De jeg kjente studerte i Norge og ferierte her. De savnet nemlig øl, som var forbudt på Island på den tiden, og de følte mer til felles med nordmenn enn dansker....

Jeg har alltid opplevd islendinger som stolte og rause, og aner ingenting om alt det andre våset du skriver,,,:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har kjent islendinger siden 1978, og alle har elsket Norge og forbannet Danmark. De jeg kjente studerte i Norge og ferierte her. De savnet nemlig øl, som var forbudt på Island på den tiden, og de følte mer til felles med nordmenn enn dansker....

Jeg har alltid opplevd islendinger som stolte og rause, og aner ingenting om alt det andre våset du skriver,,,:(

Alle islendinger elsker ikke Norge og forbanner Danmark, like lite som alle elsker Danmark og forbanner Norge. Hvis jeg hadde snakket med en danske hadde hun kanskje hørt det motsatte av deg. Du snakket med dem som bodde her. Hvor mye du har forstått av det jeg har skrevet er ditt problem, men kanskje du forstår at jeg kan ikke representere alle islendinger eller alle nordmenn. Ikke engang representerer jeg den gruppen nordmenn som har islandsk opprinnelse.

Hvis de islendingene du kjente kom til Norge for å drikke øl er det rart at de forbannet Danmark som har mye billigere øl. Hvis de derimot kom til Norge for å gå i kirken kan jeg forstå at de likte Norge, men de har nok stusset over å bli nektet å henge ut klesvasken på søndager;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg antar at Snorre, som islendinger flest, stammet fra Norge.

Islendinger flest stammer fra norske vikinger og irske slaver. De norske vikingene var de som styrte og hadde makt og derfor ble språket og literaturen norrønt. Genetisk er islendinger like mye i slekt med irer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg tror ikke du har særlig tiknytning til skoleverket.''

LOL! Der tar du virkelig feil!

''Etter tidligere erfaringer av å diskurere med deg har jeg tenkt å stoppe her. Du fremstår som en arrogant besservisser med et eierforhold til dol. Jeg liker det ikke.''

Nei, du liker det ikke når folk som har greie på et tema argumenterer med deg, du foretrekker at de som ikke har kunnskaper gjør det.

Noe du ser ut til å ha gått glipp av, er at mange historikere er skeptiske til mye av innholdet i Snorres kongesagaer. Vet du hvorfor? Jo, nettopp fordi Snorre er islandsk og bare oppholdt seg noen få år i Norge. Dermed er de i tvil om hvor riktig gjengivelsen hans kan være.

For meg har du ikke fremstått som et utdannet menneske, og hva vet du hva jeg vet om norsk eller ikke norsk kritikk av Snorri Sturluson.

Jeg har mine store tvil om at du jobber som lærer, og hvis du gjør det så er jeg glad at jeg ikke er foreldre hos deg. Jeg disktuerer gjerne med oppegående mennesker og anser deg ikke i den gruppen. Du kan spørre deg selv hvorfor?

Det verste er at du irriterer meg i virkeligheten spesielt når de samler en dolgjeng for å gå mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

For meg har du ikke fremstått som et utdannet menneske, og hva vet du hva jeg vet om norsk eller ikke norsk kritikk av Snorri Sturluson.

Jeg har mine store tvil om at du jobber som lærer, og hvis du gjør det så er jeg glad at jeg ikke er foreldre hos deg. Jeg disktuerer gjerne med oppegående mennesker og anser deg ikke i den gruppen. Du kan spørre deg selv hvorfor?

Det verste er at du irriterer meg i virkeligheten spesielt når de samler en dolgjeng for å gå mot meg.

Hver gang du begynner å gå tom for argumenter, drar du opp utdannelsesesset ditt fra ermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

For meg har du ikke fremstått som et utdannet menneske, og hva vet du hva jeg vet om norsk eller ikke norsk kritikk av Snorri Sturluson.

Jeg har mine store tvil om at du jobber som lærer, og hvis du gjør det så er jeg glad at jeg ikke er foreldre hos deg. Jeg disktuerer gjerne med oppegående mennesker og anser deg ikke i den gruppen. Du kan spørre deg selv hvorfor?

Det verste er at du irriterer meg i virkeligheten spesielt når de samler en dolgjeng for å gå mot meg.

Nå får du jammen meg ta og gi deg! Nå er jeg lei av personangrepene dine. Jeg diskuterer sak med deg, og det er du med på, helt til du slipper opp for argumenter og går på person i stedet.

Jeg har aldri prøvd å få noen med meg, jeg takler fint å argumentere med deg på egenhånd. At du ikke evner å oppdage om en den du snakker med har utdannelse eller ikke er ditt problem, og ikke noe saklig argument.

Her på dol har jeg åpenbart blitt lagt for hat, mens du på Solsiden liker svært så godt å svare meg. Hvorfor det? Fordi jeg der har en tendens til å se forbi sjukanen din fra dol og gjerne forsvarer deg?

Tro meg, det blir det slutt på fra nå av, om du noensinne slipper inn dit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Visst skrev Snorre mer enn kongesagaen, det vet jeg da. Men det er kongesagen som har betydning for Norge, og det er den nordmenn henviser til når vi snakker om at vi har "Snorre" i bokhyllene våre.

Og det er den som gjør deg så historieløs at du tror at Snorri skrev den kun for nordmenn og at den har ingen betydning for islendinger. Ville ikke forundre meg om du var en av riktig mange nordmenn som ikke forstår navnereglene på Island som er de samme som de var i Norge på vikingtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nå får du jammen meg ta og gi deg! Nå er jeg lei av personangrepene dine. Jeg diskuterer sak med deg, og det er du med på, helt til du slipper opp for argumenter og går på person i stedet.

Jeg har aldri prøvd å få noen med meg, jeg takler fint å argumentere med deg på egenhånd. At du ikke evner å oppdage om en den du snakker med har utdannelse eller ikke er ditt problem, og ikke noe saklig argument.

Her på dol har jeg åpenbart blitt lagt for hat, mens du på Solsiden liker svært så godt å svare meg. Hvorfor det? Fordi jeg der har en tendens til å se forbi sjukanen din fra dol og gjerne forsvarer deg?

Tro meg, det blir det slutt på fra nå av, om du noensinne slipper inn dit igjen.

Hva i alle dager plaprer du om nå? Jeg har opplevd personangrep fra deg her på dol som gjør at jeg angriper tilbake, og jeg innrømmer gjerne at jeg angriper deg i denne tråden, men jeg forstår ikke et kvekk av det som du skriver i dette innlegget og synes du skal holde dette utenfor dol.

Jeg har en politisak gående pga. det forumet du nevnte og jeg er ikke den løgneren som noen har fremstilt meg sånn. Ting er mer kompliserte enn som så. Jeg antar at du velger å tro på de andre siden det blir mer behagelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Hver gang du begynner å gå tom for argumenter, drar du opp utdannelsesesset ditt fra ermet.

Prøver du å være morsom eller skal du imponere noen nå? Det er mer enn mulig at du vet noe om min utdannelse, men det er ikke fra denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Prøver du å være morsom eller skal du imponere noen nå? Det er mer enn mulig at du vet noe om min utdannelse, men det er ikke fra denne tråden.

Det er jo det samme hver gang. Ikke bare i denne tråden, men hver bidige gang drar du opp din eminente utdannelse som et ess i ermet.

Jeg tviler ikke på at du innehar en solid utdannelse, men det er en smule patetisk å bruke det som et argument på den måten. Og hvis du er så forbanna mye smartere enn alle oss andre til sammen, fatter jeg ikke at du gidder å tilbringe tid her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er jo det samme hver gang. Ikke bare i denne tråden, men hver bidige gang drar du opp din eminente utdannelse som et ess i ermet.

Jeg tviler ikke på at du innehar en solid utdannelse, men det er en smule patetisk å bruke det som et argument på den måten. Og hvis du er så forbanna mye smartere enn alle oss andre til sammen, fatter jeg ikke at du gidder å tilbringe tid her.

Du er patetisk nå. Jeg har ikke skrevet noe om min utdannelse i denne tråden og du vet det godt. Hvorfor du angriper meg på denne måten aner jeg ikke, men det er ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Du er patetisk nå. Jeg har ikke skrevet noe om min utdannelse i denne tråden og du vet det godt. Hvorfor du angriper meg på denne måten aner jeg ikke, men det er ditt problem.

Du har ikke skrevet noe om din utdannelse, men du skriver implisitt at du anser deg for å være et høyt utdannet menneske. Som vanlig. Jeg bare påpeker at det ikke er første gang du drar fram din høye utdannelse som et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du har ikke skrevet noe om din utdannelse, men du skriver implisitt at du anser deg for å være et høyt utdannet menneske. Som vanlig. Jeg bare påpeker at det ikke er første gang du drar fram din høye utdannelse som et argument.

Jeg synes personangrepene har gått for langt i denne tråden. Skal gjerne ta på meg min del av det, men jeg legger diskusjonen ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hva i alle dager plaprer du om nå? Jeg har opplevd personangrep fra deg her på dol som gjør at jeg angriper tilbake, og jeg innrømmer gjerne at jeg angriper deg i denne tråden, men jeg forstår ikke et kvekk av det som du skriver i dette innlegget og synes du skal holde dette utenfor dol.

Jeg har en politisak gående pga. det forumet du nevnte og jeg er ikke den løgneren som noen har fremstilt meg sånn. Ting er mer kompliserte enn som så. Jeg antar at du velger å tro på de andre siden det blir mer behagelig for deg.

Jeg har ikke kommet med personangrep, de er det du som har stått for. Jeg har alltid bare diskutert sak med deg.

Og selvsagt vet jeg at du har en politisak gående fordi du føler deg forfulgt fra Solsiden, jeg sa jo at jeg har forsvart deg der. Men som alltid er utakk verdens lønn, jeg kommer aldri mer til å forsvare deg, støtte deg eller noe slikt, det fortjener du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har ikke kommet med personangrep, de er det du som har stått for. Jeg har alltid bare diskutert sak med deg.

Og selvsagt vet jeg at du har en politisak gående fordi du føler deg forfulgt fra Solsiden, jeg sa jo at jeg har forsvart deg der. Men som alltid er utakk verdens lønn, jeg kommer aldri mer til å forsvare deg, støtte deg eller noe slikt, det fortjener du ikke.

Hvordan skal jeg vite hva du mener med at du har støttet meg? Jeg er uenig i at du alltid har diskutert sak. Du har vært ganske aggressiv mot meg noen ganger.

Jeg synes det er feil å trekke inn andre forum her på dol. Hvis du ønsker å diskutere det med meg privat er det greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...