Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Jeg roper ikke opp om fordommer _med en gang_ du kritiserer nordmenn. Du må gjerne kritisere nordmenn så mye du vil, men du sier jo nærmest i denne tråden at alle nordmenn mener at Snorre Sturlason var norsk og at alle islendinger er norske, til tross for at du får mange svar som tyder på noe annet. Min erfaring etter å ha bodd i Norge i 40 år er heller ikke slik du skisserer. Det er generaliseringen jeg reagerer på, og at du ikke i det hele tatt er åpen for at vi som har svart i denne tråden faktisk kan være representative for en stor del av befolkningen.

Jeg har aldri vært på Island, og jeg har ikke noe grunnlag for å uttale meg om hva islendinger tenker om sitt forhold til Norge og nordmenn. De islendingene jeg kjenner har aldri gitt uttrykk for at dette er et problematisk felt, men så har jeg heller aldri diskutert dette med dem.

Hvor har jeg skrevet at ALLE mener slik eller sånn? Og hva får deg til å tro at islendinger som bor i Norge går rundt og diskuterer dette som problem med hvermansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

mariaflyfly

Hvor har jeg skrevet at ALLE mener slik eller sånn? Og hva får deg til å tro at islendinger som bor i Norge går rundt og diskuterer dette som problem med hvermansen?

Du skreiv da vitterlig i hovedinnlegget

''Likevel prøver nordmenn å late som han er norsk fordi han var en rik høvding som ble kjent for sine skriv. ''

Der du ikke at dette kan oppfattes som relativt generaliserende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du skreiv da vitterlig i hovedinnlegget

''Likevel prøver nordmenn å late som han er norsk fordi han var en rik høvding som ble kjent for sine skriv. ''

Der du ikke at dette kan oppfattes som relativt generaliserende?

Beklager at jeg ikke skrev noen nordmenn. Jeg skrev ikke alle nordmenn, men nordmenn. Da er det innlysende at det er mer enn en i hvert fall, men ikke nødvendigvis alle. Noen er litt dumt også for jeg kunne godt ha skrevet mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Han var ikke glad i norske konger og norske høvdinger;-), men kanskje han var Norgesvenn på andre områder;-)

Han var da venn med og kriget sammen med Skule jarl om den norske trone.

Så om han ikke var venn med den regjerende kongen i de to tidsperioder han var i Norge, så var han da venn med andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger ''

Nå er du patetisk. Til vanlig refser du andre som bedriver slik generalisering, og nå gjør du akkurat det samme selv. Selv om du har møtt et par nordmenn som "føler eierforhold til islendinger" og "mener Snorre kan regnes som norsk" betyr ikke alle nordmenn gjøre dette. Skjerp deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Vet du hva jeg har gått på skole på Reykholt i to år og skrevet en stor særoppgave om Snorri Sturluson. I tillegg har jeg lest de islanske sagaene og det som vites og anses å være skrevet av Snorri.

Jeg vet utmerket godt at han var en høvding på Sturlungaøld på Island og sammen med sin slekt styrte Island. Jeg vet også at han var trevintre da han ble sendt i foster til Oddi på Rangarvellir som da var Islands viktigste skolested.

Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger selv etterkommere flere hundre år etter at noen forlot Norge i politisk protest. Snorri hadde klar islandsk identitet, noe som mange nordmenn later til å ha problemer med å forstå. Mange tror til og med at moderne islendinger føler seg nesten norske og gammelnorske og gudene vet.

1284 okkuperte nordmenn Island og la det under norsk kongedømme. Historisk sett er dette et negativt punkt i den islandske historien, men moderne nordmenn synes det er naturlig pga. felles historie. Dette var starten på syvhundre års kolonisering av Island.

Island var under dansk herredømme inntil 1944, da det ble en selvstendig stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Beklager at jeg ikke skrev noen nordmenn. Jeg skrev ikke alle nordmenn, men nordmenn. Da er det innlysende at det er mer enn en i hvert fall, men ikke nødvendigvis alle. Noen er litt dumt også for jeg kunne godt ha skrevet mange.

Jeg stusser over, akkurat som AV, at du ikke tenker at de som har svart i tråden i stor grad kan være representative. Flertallet av de som har svart, har tross alt gått på skole i Norge og en del har også barn som har lært om norsk litteraturhistorie på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Island var under dansk herredømme inntil 1944, da det ble en selvstendig stat.

Det er ikke helt korrekt. Island ble selvstendig 1. des 1918 med selvstyre, men under dansk konge. 17. juni 1944 brøt Island alle poltiske bånd med Danmark og ble republikk med egen president.

Islendinger har alltid følt sterk tilknytning til danskere og København var byen hvor selvstendighetskampen foregikk på 1800 tallet. Der var studentene og noen av Islands mest intelligente individer, diktere, forfattere, politikere osv. Fremdeles er København porten til utlandet i tankene til mange islendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Spørsmålet er først og fremst hvorfor nordmenn føler så mye eierforhold til islendinger ''

Nå er du patetisk. Til vanlig refser du andre som bedriver slik generalisering, og nå gjør du akkurat det samme selv. Selv om du har møtt et par nordmenn som "føler eierforhold til islendinger" og "mener Snorre kan regnes som norsk" betyr ikke alle nordmenn gjøre dette. Skjerp deg!

Jeg har møtt mer enn et par nordmenn og lest mange artikler skrevet av både nordmenn og islendinge. At du ikke tror på meg får være ditt problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det er ikke helt korrekt. Island ble selvstendig 1. des 1918 med selvstyre, men under dansk konge. 17. juni 1944 brøt Island alle poltiske bånd med Danmark og ble republikk med egen president.

Islendinger har alltid følt sterk tilknytning til danskere og København var byen hvor selvstendighetskampen foregikk på 1800 tallet. Der var studentene og noen av Islands mest intelligente individer, diktere, forfattere, politikere osv. Fremdeles er København porten til utlandet i tankene til mange islendinger.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du mener at nordmennene og islendingene skulle ha et spesielt bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg stusser over, akkurat som AV, at du ikke tenker at de som har svart i tråden i stor grad kan være representative. Flertallet av de som har svart, har tross alt gått på skole i Norge og en del har også barn som har lært om norsk litteraturhistorie på skolen.

Jeg har bodd i Norge lenge, veldig lenge. Jeg tror ikke at tråder på dol er nødvendigvis representative for den norske befolkningen. Jeg baserer mine uttalelser på utallige kommentarer til meg og andre fra Island som vi har fått igjennom tiden. Mange fler enn de få nickene som jeg leser svar til i denne tråden.

Slik tråden har utviklet seg vil det være mange som ikke støtter meg fordi da går de mot flertallet. Desverre er det noen ganger slik på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Da skjønner jeg ikke hvorfor du mener at nordmennene og islendingene skulle ha et spesielt bånd.

Har du totalt misforstått det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Har du totalt misforstått det jeg skriver?

Du skriver at nordmenn mener at Snorre Sturlason var norsk, men alle som svarer på dette svarer benektende og peker på at han var islandsk, likevel holder du fast ved din påstand.

Islendingene har større tilknytning til Danmark enn de har til Norge, så jeg forstår ikke at du fremdeles påstår at nordmenn gjør krav på at islendingene skal ha et spesielt forhold til Norge, for alle som svarer her svarer benektende også til denne påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Det er ikke helt korrekt. Island ble selvstendig 1. des 1918 med selvstyre, men under dansk konge. 17. juni 1944 brøt Island alle poltiske bånd med Danmark og ble republikk med egen president.

Islendinger har alltid følt sterk tilknytning til danskere og København var byen hvor selvstendighetskampen foregikk på 1800 tallet. Der var studentene og noen av Islands mest intelligente individer, diktere, forfattere, politikere osv. Fremdeles er København porten til utlandet i tankene til mange islendinger.

Jeg har hatt islandske venner siden 1978, og de elsket Norge men hatet det danske systemet, så tydeligvis er dere delt der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg har hatt islandske venner siden 1978, og de elsket Norge men hatet det danske systemet, så tydeligvis er dere delt der....

Hvem er dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har hatt islandske venner siden 1978, og de elsket Norge men hatet det danske systemet, så tydeligvis er dere delt der....

Du som ikke liker norsk innblanding og islendere som hater dansk innblanding....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvem er dere?

Du som ikke liker norsk innblanding og islendere som hater dansk innblanding....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg har møtt mer enn et par nordmenn og lest mange artikler skrevet av både nordmenn og islendinge. At du ikke tror på meg får være ditt problem

Men du kan jo ikke komme med et eneste bevis. Da må man bare konkludere med at du ikke snakker sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du som ikke liker norsk innblanding og islendere som hater dansk innblanding....

Vet du hva jeg har netopp skrevet til deg i en annen tråd hvor utrolig lite du forstår og hvor lite respekt du viser. Jeg er meg selv og like mye norsk som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men du kan jo ikke komme med et eneste bevis. Da må man bare konkludere med at du ikke snakker sant.

Ja for all del konkluder med det du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...