Gå til innhold

Var Snorre Sturlason norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269810867' post='4330993]

Nei, tenk han gjorde ikke det du.

Det var da pussig!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • sant å si

    14

  • AnonymBruker

    10

  • morsan

    8

  • hidi, the scorpion

    7

Gjest segunda

'' Kanskje det forklarer for deg hvorfor jeg vet mye om hva islendinger blir spurt om i Norge?''

Nei, det forklarer hvorfor lærebøkene inneholder feil.

Du vet utmerket godt hva jeg sikter til. Jeg sikter til at jeg er født og oppvokst på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. Så enkelt er det. I tillegg har jeg ikke på link hvor ofte jeg har fått de kommentarene at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk. Hva tror du er grunnen til det?

''Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. ''

Men da du visstnok du har så god oversikt over hva som står i lærebøkene, sogar har du skrevet opptil flere selv, og regner deg som ekspert på emnet, kan du sikker klare å få tatt en kopi av den aktuelle siden og legge ut denne.

''Så enkelt er det. I tillegg har jeg ikke på link hvor ofte jeg har fått de kommentarene at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk. Hva tror du er grunnen til det?''

Jeg tror rett og slett du nu beveger deg på meget tynn is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269810867' post='4330993]

Nei, tenk han gjorde ikke det du.

Men tenk deg at mine barn og mange andre barn med islandsk opprinnelse har kommet hjem og fortalt at læreren har sagt det i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Fjortenåringer lærer på skolen at Leiv Eiriksson og Snorre Sturlason var norske. Det står i norske lærebøker''

Virkelig? I så fall må dette ha endret seg siden jeg gikk på skolen, i hvert fall hva gjelder Snorre.

Hvis du er yngre enn mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jeg har ikke linker fordi bøkene er ikke på nett. ''

Men da du visstnok du har så god oversikt over hva som står i lærebøkene, sogar har du skrevet opptil flere selv, og regner deg som ekspert på emnet, kan du sikker klare å få tatt en kopi av den aktuelle siden og legge ut denne.

''Så enkelt er det. I tillegg har jeg ikke på link hvor ofte jeg har fått de kommentarene at islendinger er nesten norske og snakker gammelnorsk. Hva tror du er grunnen til det?''

Jeg tror rett og slett du nu beveger deg på meget tynn is.

Jeg er født og oppvokst på Island og vet mye om reaksjoner til islendinger som flytter til Norge på akkurat dette emnet. Ikke så lett å legge frem linker til kommentarer i norske klasserom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Det var da pussig!

;-)

Helt merkelig at dette blir kun sagt i klasserom med islandske barn og ungdommer tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Du vet utmerket godt hva jeg sikter til. Jeg sikter til at jeg er født og oppvokst på Island.

Hvordan i alle dager skulle jeg vite det? Uansett har jeg bedrevet litt effektiv søking på Google og kan ikke finne andre sider enn den du linket til å Daria. Så om noen hevdet dette i en diskusjon på 90-tallet tror jeg vi kan konkludere med at dette ikke er en utbredt oppfattning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet utmerket godt hva jeg sikter til. Jeg sikter til at jeg er født og oppvokst på Island.

Åh, er det deg igjen, ja.

Da er det jo ingen vits i å diskutere videre, for du klarer jo ALDRI å innrømme at du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Jeg er født og oppvokst på Island og vet mye om reaksjoner til islendinger som flytter til Norge på akkurat dette emnet. Ikke så lett å legge frem linker til kommentarer i norske klasserom.

Det sier vel mest om kvaliteten på historieundervisningen i den norske skole nufortiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Åh, er det deg igjen, ja.

Da er det jo ingen vits i å diskutere videre, for du klarer jo ALDRI å innrømme at du tar feil.

Jeg tar ikke feil når jeg sier at dette er noe islendinger opplever i stor grad når de flytter til Norge. At du derimot ikke vet noe om det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvordan i alle dager skulle jeg vite det? Uansett har jeg bedrevet litt effektiv søking på Google og kan ikke finne andre sider enn den du linket til å Daria. Så om noen hevdet dette i en diskusjon på 90-tallet tror jeg vi kan konkludere med at dette ikke er en utbredt oppfattning.

Det har vært hevdet i flere årtiere hvor det er islendinger tilstede, og det er mange barn og ungdommer i norsk skole som er følsomme overfor det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Men tenk deg at mine barn og mange andre barn med islandsk opprinnelse har kommet hjem og fortalt at læreren har sagt det i klassen.

Da tok du vel kontakt med læreren da, og påpekte at det stod feil i læreboka?

Du ser jo her inne i denne tråden at vi kan historien rett? Dermed er vi mange som jo må ha hatt/har korrekte lærebøker?

Kjenner du til så mange norsklærere, at du kan konkludere med at mange av oss her som har gått i den norske skole, har hatt vranglære? Da må vi dolere være usedvanlig smarte som har funnet ut helt på egenhånd at han kom fra Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Det sier vel mest om kvaliteten på historieundervisningen i den norske skole nufortiden.

Det sier mye om tankegangen hos den norske befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269811503' post='4331021]

Da tok du vel kontakt med læreren da, og påpekte at det stod feil i læreboka?

Du ser jo her inne i denne tråden at vi kan historien rett? Dermed er vi mange som jo må ha hatt/har korrekte lærebøker?

Kjenner du til så mange norsklærere, at du kan konkludere med at mange av oss her som har gått i den norske skole, har hatt vranglære? Da må vi dolere være usedvanlig smarte som har funnet ut helt på egenhånd at han kom fra Island.

Jeg har diskutert dette med mange norsklærere og andre. Det er også mange som har diskutert dette med meg. Jeg ser ikke noe gjennomsnitt av den norske befolkningen i denne tråden og anser ikke dette som målestokk på hvorvidt dolere kan historie eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Det var da pussig!

;-)

Ja, rare greier. Nå hadde det seg faktisk slik at jeg allerede før hadde lært den rette nasjonaliteten, så jeg må ha vært heldig med mine lærere ;o)

Eller kanskje jeg bare er usedvanlig smart! Jepp, går for den teorien jeg ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har diskutert dette med mange norsklærere og andre. Det er også mange som har diskutert dette med meg. Jeg ser ikke noe gjennomsnitt av den norske befolkningen i denne tråden og anser ikke dette som målestokk på hvorvidt dolere kan historie eller ikke.

Hvis det er noen trøst så er det allmenn kunnskap i mine kretser han var islandsk. Og det samme er det også på alle vgsskolene i mitt bofylke, for vi har samme lærebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Det er ikke så lett å komme med linker når det dreier seg om muntlige kommentarer. ''

Jo, den var god. Jeg tenker vi sier at det ikke er lett å komme med linker når det hele bare er oppspinn.

Syntes du skal være så voksen at du innrømmer du tok feil.

''Det har vært skrevet en del artikler om emnet og på nittitallet var det en diskusjon om Leiv Eiriksson var norsk eller islandsk. ''

I den lokale barnehagen?

Nei tenk det var både i den islandske og norske media. Hvorvidt du tror at dette er oppspinn spiller ingen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

[quote name=Shira :o)' timestamp='1269811770' post='4331034]

Hvis det er noen trøst så er det allmenn kunnskap i mine kretser han var islandsk. Og det samme er det også på alle vgsskolene i mitt bofylke, for vi har samme lærebok.

Når du ser på denne tråden så forsvant nesten alle fort ut av den da jeg opplyste at jeg er født og oppvokst på Island. Jeg gidder ikke diskutere dette lenger og går over til andre tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke feil når jeg sier at dette er noe islendinger opplever i stor grad når de flytter til Norge. At du derimot ikke vet noe om det er noe helt annet.

Det samme gjelder at du ikke vet noe om hva jeg vet og ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...