Gå til innhold

Ufør til å jobbe, men ikke til å drive politikk?

Anbefalte innlegg

Gjest tillutten tatt
Skrevet

http://www.oa.no/nyheter/hadeland/article5046627.ece

Syns dere dette er urimelig?

Jeg tenker at dersom man klarer å drive med politikk på det nivået så er det urimelig å påberope seg 100 % uførhet og mene at NAV-reglene er urimelige.

Mange folk som er i jobb orker ikke å drive med hobbyvirksomhet fordi de er for slitne til det. Bør disse bli 20 % uføretrygdede siden det er en slags menneskerett å kunne drive med hobbyvirksomhet?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistrale

2

• alida

1

• tusseline

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg synes også at det er rart at hun kan drive med så mange ting, men hun klarer ikke å jobbe....Jeg mener at er du 100% ufør, så er du 100%. Klarer du å jobbe litt, så må uføregraden senkes litt.

Det var jo litt av noen diagnoser hun har, så en er jo ikke i tvil om at hun er ufør, men kan ikke fatte at hun klarer alt det andre...klarer hun å gjøre husarbeid i tillegg? Da burde hun også klare å jobbe litt.

Gjest CableDrop
Skrevet

jeg synes det høres rart ut. Skulle tro det var mye arbeid å ha de vervene. Vet vi hvor mye hun jobber, er det hver dag ? er det lønnet?

Gjest segunda
Skrevet

Det at hun er politisk aktiv betyr at hun stiller opp på møter hvis hun kan. Slik er det for de som er i full jobb og ingen forventer noe. Dette kan ikke bli det samme som jobb. Det er en lege som skal uttale seg om hennes tilstand, ikke jeg.

Jeg har større respekt for dem som prøver å gjøre noe meningsfylt på tross av sykdom slik hun gjøre enn en del kvinner jeg har møtt som er 50% uføretrygdet og greier å styre og stelle hjemme, invitere venner på gourmetmat og reiser på storbyferier med venninnene sine.

Gjest Rehabpenger
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er urimelig! Staten SKAL IKKE fø på folk som kan tjene penger selv.

Hun er indignert over at det som for andre er en tilleggsinntekt av hobby blir inntekt for henne. Jeg greier ikke å se at det er feil - hun har jo ingen inntekt annet enn trygdeytelse fra staten, og da må jo det hun faktisk drar inn være hennes inntekt.

Flott at hun engasjerer seg i politikken, men å være uføretrygdet er ikke "fri til å drive med annen inntektsgivende aktivitet".

Snål dame!

Gjest segunda
Skrevet

jeg synes det høres rart ut. Skulle tro det var mye arbeid å ha de vervene. Vet vi hvor mye hun jobber, er det hver dag ? er det lønnet?

Det er neppe mer et møte innimellom og noen av dem kan være påskjønnet med en liten sum.

Gjest CableDrop
Skrevet

Det at hun er politisk aktiv betyr at hun stiller opp på møter hvis hun kan. Slik er det for de som er i full jobb og ingen forventer noe. Dette kan ikke bli det samme som jobb. Det er en lege som skal uttale seg om hennes tilstand, ikke jeg.

Jeg har større respekt for dem som prøver å gjøre noe meningsfylt på tross av sykdom slik hun gjøre enn en del kvinner jeg har møtt som er 50% uføretrygdet og greier å styre og stelle hjemme, invitere venner på gourmetmat og reiser på storbyferier med venninnene sine.

''Det at hun er politisk aktiv betyr at hun stiller opp på møter hvis hun kan. Slik''

Men hun hadde et lederverv også. Da kan hun vel ikke bare stille opp på møter når hun føler for det?

Gjest segunda
Skrevet

''Det at hun er politisk aktiv betyr at hun stiller opp på møter hvis hun kan. Slik''

Men hun hadde et lederverv også. Da kan hun vel ikke bare stille opp på møter når hun føler for det?

Nei og jo. Hun kan styre mye av dette hjemmefra og dette er ikke det samme som jobb. Om hun ikke kan stille opp på et møte så kan hun forberede møtet og kommunisere via email, tlf og sms. Jeg synes det blir feil hvis en uføretrygdet ikke kan drive med poltikk på det nivået, men hun kan ikke bli politiker på heltid.

Gjest tillutten tatt
Skrevet

Det er flott at hun greier dette på tross av sine sykdommer. Det jeg reagerer på er at hun syns det er kjipt at det skal brukes "mot henne" at hun klarer å være politisk aktiv, indirekte sagt så er det en negativ ting for henne at det stadfestes på meldekortene og i arbeidsevnevurderingen at hun ikke er 100 % ufør. Hun får godgjørelse for å delta på møter og får vel noe trekk i stønaden for dette, noe hun også ville fått om hun hadde jobbet ordinært disse timene. Hun er faktisk lokalleder i partiet, så tviler på at hun kan komme og gå helt som det passer seg. Hun kan jobbe 16 timer i uka uten at det får konsekvenser for utbetalingene fra NAV og dette tilsvarer jo 42 % jobb den uka.. Hun reagerer altså på at hun blir sett på som arbeidsufør enda hun er i arbeidslignende aktivitet i mer enn 42 % av en uke, altså noe som kan tilsvare feks en halv jobb..!

Skrevet

Nei og jo. Hun kan styre mye av dette hjemmefra og dette er ikke det samme som jobb. Om hun ikke kan stille opp på et møte så kan hun forberede møtet og kommunisere via email, tlf og sms. Jeg synes det blir feil hvis en uføretrygdet ikke kan drive med poltikk på det nivået, men hun kan ikke bli politiker på heltid.

da kunne hun også hatt en liten jobb, der hun f.eks. hadde hjemmekontor? Ser ikke helt forskjellen. Hadde hun hatt en jobb, og var veldig dårlig en dag, da måtte hun jo vært hjemme, og brukt egenmelding, som andre?

Gjest tillutten tatt
Skrevet

Det er neppe mer et møte innimellom og noen av dem kan være påskjønnet med en liten sum.

Hadde det vært så lite som du antyder så hadde det ikke hatt betydning for arbeidsevnevurderingen eller for utbetalingene hennes. Under 16 timer pr uke medfører ikke noe trekk i utbetaling. Så hun gjør tydeligvis en del mer, siden dette er et problem.

Uansett.. denne konkrete damas situasjon er ikke så veldig interessant. Det som er interessant er holdningen og fenomenet.

Gjest CableDrop
Skrevet

Men selv om hun jobber hjemmefra, så er det jo arbeid. Hun må da altså forbrede møter som hun selv ikke orker å gå på. Man skulle tro det var slitsomt det også. Har en venninne med migrene. Når hun er nede for telling orker hun absolutt ingenting. Bare det å ordne et møte er helt uaktuelt i den situasjonen hun er i.

Det er jo også sånn at det som er lystbetont er jo mye lettere å få til enn det vi er pliktet til å gjøre. jeg hjelper utenlandske turister på et internasjonalt forum med de svarene de måtte ha om Norge. Sjekker hoteller avstander til byer osv. Hvis jeg hadde fått betalt for dette, så hadde jeg nok greid å jobbe en god del, er på avklaringspenger nå pga en kronisk lidelse.

Gjest Elextra
Skrevet

Det heter se jo at en ved nye trygderegler skal utnytte enhver restarbeidsevne den trygdede måtte ha, men det kan være utrolig vanskelig i praksis.

Umulig å vite nok om dette tilfellet her utfra en liten artikkel, og jeg synes det blir noe usmakelig å spekulere i hva vi synes hun burde greie av betalt arbeid.

Skrevet

Hadde det vært så lite som du antyder så hadde det ikke hatt betydning for arbeidsevnevurderingen eller for utbetalingene hennes. Under 16 timer pr uke medfører ikke noe trekk i utbetaling. Så hun gjør tydeligvis en del mer, siden dette er et problem.

Uansett.. denne konkrete damas situasjon er ikke så veldig interessant. Det som er interessant er holdningen og fenomenet.

helt enig med deg der

Gjest Elextra
Skrevet

Som jeg sa nedenfor synes jeg det er noe usmakelig å spekulere, likevel kan jeg ikke la være:

''- Dersom jeg skal tilbake i jobb, og min arbeidskapasitet er på 16 prosent, må jeg kanskje kutte ut hobbyen min. Gjør jeg ikke det, kan det bety redusert stønad. ''

Jeg synes ikke det er så urimelig om samfunnet forventer at en benytter 16% restarbeidsevne til nettopp arbeid og ikke til en hobby, selv om det er en samfunnsgavnlig en.

Skrevet

Som jeg sa nedenfor synes jeg det er noe usmakelig å spekulere, likevel kan jeg ikke la være:

''- Dersom jeg skal tilbake i jobb, og min arbeidskapasitet er på 16 prosent, må jeg kanskje kutte ut hobbyen min. Gjør jeg ikke det, kan det bety redusert stønad. ''

Jeg synes ikke det er så urimelig om samfunnet forventer at en benytter 16% restarbeidsevne til nettopp arbeid og ikke til en hobby, selv om det er en samfunnsgavnlig en.

enig

Gjest tillatten tei
Skrevet

Det heter se jo at en ved nye trygderegler skal utnytte enhver restarbeidsevne den trygdede måtte ha, men det kan være utrolig vanskelig i praksis.

Umulig å vite nok om dette tilfellet her utfra en liten artikkel, og jeg synes det blir noe usmakelig å spekulere i hva vi synes hun burde greie av betalt arbeid.

Var i utgangspunktet ikke interessert i å diskutere akkurat denne damas sak, er mer interessert i selve fenomenet og holdningen.

Leste en artikkel fra en lege for litt siden som handlet om denne holdningen om at folk som føler for lite overskudd på fritiden sykmelder seg. Det er liksom en menneskerett å ha en aktiv fritid, mens å jobbe det er ikke så farlig.. vi har jo både sykmelding og trygder..

Gjest Elextra
Skrevet

Var i utgangspunktet ikke interessert i å diskutere akkurat denne damas sak, er mer interessert i selve fenomenet og holdningen.

Leste en artikkel fra en lege for litt siden som handlet om denne holdningen om at folk som føler for lite overskudd på fritiden sykmelder seg. Det er liksom en menneskerett å ha en aktiv fritid, mens å jobbe det er ikke så farlig.. vi har jo både sykmelding og trygder..

''Var i utgangspunktet ikke interessert i å diskutere akkurat denne damas sak, er mer interessert i selve fenomenet og holdningen''

Enig i det, la oss heller holde oss til sak.

Forøvrig kan en vel ennå ikke "sykmelde seg".

Gjest tillutten tatt
Skrevet

Men selv om hun jobber hjemmefra, så er det jo arbeid. Hun må da altså forbrede møter som hun selv ikke orker å gå på. Man skulle tro det var slitsomt det også. Har en venninne med migrene. Når hun er nede for telling orker hun absolutt ingenting. Bare det å ordne et møte er helt uaktuelt i den situasjonen hun er i.

Det er jo også sånn at det som er lystbetont er jo mye lettere å få til enn det vi er pliktet til å gjøre. jeg hjelper utenlandske turister på et internasjonalt forum med de svarene de måtte ha om Norge. Sjekker hoteller avstander til byer osv. Hvis jeg hadde fått betalt for dette, så hadde jeg nok greid å jobbe en god del, er på avklaringspenger nå pga en kronisk lidelse.

Uansett hva slags trygd en er på, så gjør mange en stor samfunnsmessig innsats. Du gjør en bra jobb som ambassadør for Norge antar jeg! Kjenner en dame som er uføretrygdet og hun er en god omsorgsperson, passer barnebarnet i blant og er en god samtalepartner. Hun fungerer nærmest som en hjelpeverge og personlig assistent i lav stilling for sin egen mor på over 90. Hadde ikke hun gjort disse tingene måtte det offentlige ha tatt seg av det i større grad, det koster også penger..

Har du vurdert å jobbe i turistbyrå eller med booking av noe slag? Håper du finner en jobb som fungerer for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...