Gjest thara Skrevet 1. april 2010 Skrevet 1. april 2010 Hva er det værste ordet dere hører, samme hvilken dialekt? Det absolutt værste jeg hører er 'bila' om bilen. Er trønder selv, men sier ikke bila som de gjør i Trondheim:) 0 Siter
Gjest sumpen Skrevet 2. april 2010 Skrevet 2. april 2010 I hvilken form? Her på sunnmøre sier vi bila om biler i flertall. En bil, flere/fleire bila, alle bilane. den bilen. 0 Siter
Gjest thara Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 I hvilken form? Her på sunnmøre sier vi bila om biler i flertall. En bil, flere/fleire bila, alle bilane. den bilen. Det gjør jeg også Eks: en bil, to bila. Jeg mente: sett deg i bila, eller se den bila;) 0 Siter
Gjest arendalsk Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 "fua"=rompa på Arendalsk... Finnes INGENTING sjarmerende med "du har skikkelig fin FU!" 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Det gjør jeg også Eks: en bil, to bila. Jeg mente: sett deg i bila, eller se den bila;) Er det så mange som sier bila i entall egentlig? Jeg sier i alle fall "bil'n" og det mener jeg at de aller fleste jeg kjenner gjør også. Og jeg er innfødt trondhjemmer. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 I hvilken form? Her på sunnmøre sier vi bila om biler i flertall. En bil, flere/fleire bila, alle bilane. den bilen. På trøndersk brukes det i bestemt form, entall også. 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Hehe, der jeg kommer fra var det før vanlig "å verbe" ordet bil. Je ska bile. Høres så utrolig pussig ut :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Hehe, der jeg kommer fra var det før vanlig "å verbe" ordet bil. Je ska bile. Høres så utrolig pussig ut :-) Jeg sier faktisk at "jeg skal busse" når jeg skal ta bussen. ) 0 Siter
Gjest verinoca Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Jeg sier faktisk at "jeg skal busse" når jeg skal ta bussen. ) Din egen variant eller vanlig på trønsdersk? :-) 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Liker ikke banning. Uansett dialekt. 0 Siter
Gjest thara Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Er det så mange som sier bila i entall egentlig? Jeg sier i alle fall "bil'n" og det mener jeg at de aller fleste jeg kjenner gjør også. Og jeg er innfødt trondhjemmer. Det er sikkert variasjoner, men de jeg kjenner fra Trondheim sier 'bila' om bilen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. april 2010 Skrevet 3. april 2010 Din egen variant eller vanlig på trønsdersk? :-) Det er jeg usikker på, mulig det er noe vi sier bare i min familie? 0 Siter
Gjest Dolores77 Skrevet 4. april 2010 Skrevet 4. april 2010 Er det så mange som sier bila i entall egentlig? Jeg sier i alle fall "bil'n" og det mener jeg at de aller fleste jeg kjenner gjør også. Og jeg er innfødt trondhjemmer. Mener romsdalinger også bruker bila i entall bestemt form, men de er jo minitrøndere da Sæt dej i bila no so kjaure me hemat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.