Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest thara
Skrevet

Hva er det værste ordet dere hører, samme hvilken dialekt? Det absolutt værste jeg hører er 'bila' om bilen. Er

trønder selv, men sier ikke bila som de gjør i Trondheim:)

Gjest sumpen
Skrevet

I hvilken form?

Her på sunnmøre sier vi bila om biler i flertall.

En bil, flere/fleire bila, alle bilane.

den bilen.

Gjest thara
Skrevet

I hvilken form?

den bilen.

Det gjør jeg også:) Eks: en bil, to bila. Jeg mente: sett deg i bila, eller se den bila;)

Gjest arendalsk
Skrevet

"fua"=rompa på Arendalsk... Finnes INGENTING sjarmerende med "du har skikkelig fin FU!"

Skrevet

Det gjør jeg også:) Eks: en bil, to bila. Jeg mente: sett deg i bila, eller se den bila;)

Er det så mange som sier bila i entall egentlig? Jeg sier i alle fall "bil'n" og det mener jeg at de aller fleste jeg kjenner gjør også. Og jeg er innfødt trondhjemmer.

mariaflyfly
Skrevet

I hvilken form?

den bilen.

På trøndersk brukes det i bestemt form, entall også.

Gjest verinoca
Skrevet

Hehe, der jeg kommer fra var det før vanlig "å verbe" ordet bil. Je ska bile. Høres så utrolig pussig ut :-)

Skrevet

Hehe, der jeg kommer fra var det før vanlig "å verbe" ordet bil. Je ska bile. Høres så utrolig pussig ut :-)

Jeg sier faktisk at "jeg skal busse" når jeg skal ta bussen. :o)

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg sier faktisk at "jeg skal busse" når jeg skal ta bussen. :o)

Din egen variant eller vanlig på trønsdersk? :-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Liker ikke banning. Uansett dialekt.

Gjest thara
Skrevet

Er det så mange som sier bila i entall egentlig? Jeg sier i alle fall "bil'n" og det mener jeg at de aller fleste jeg kjenner gjør også. Og jeg er innfødt trondhjemmer.

Det er sikkert variasjoner, men de jeg kjenner fra Trondheim sier 'bila' om bilen.

Skrevet

Din egen variant eller vanlig på trønsdersk? :-)

Det er jeg usikker på, mulig det er noe vi sier bare i min familie?

Gjest Dolores77
Skrevet

Mener romsdalinger også bruker bila i entall bestemt form,

men de er jo minitrøndere da :D

Sæt dej i bila no so kjaure me hemat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...