Gå til innhold

Noen med elektrisk innsikt her?

Anbefalte innlegg

Gjest rillz
Skrevet

Jeg har kjøpt en slik forgrening til strøm med 5 uttak i og leser at den er laget for 230 V, samt at "den skal kobles til jordet uttak". Jeg bor i en blokk fra 60-tallet og den gangen var det lite med jording(tror jeg) - jeg har ihvertfall ikke jord på mine vanlige stikkontakter. I tillegg så står det at den er for 230 V!? Er det ikke vanlig med 220 V? Tørr jeg bruke denne?

Skrevet

Hei,

Det med 220V (gammel) og 230V (ny) går for nøyeaktig det samme.

Man skal egentlig ikke bruke en jordet forgrening i ikke-jordet uttak, fordi det ser jo ut som om forgreningen er jordet, når den ikke er det. Likevel, hvis du ikke setter apparater som krever jord (vaskemaskiner, osv.) i den, går det jo greit.

Det du må se på er STRØMMEN (altså, hvor mange A (Ampère)) som brukes, eller hvor mange WATT. Man bør ikke bruke apparater som trekker mange watt (varmeovner, osv.) på en forgrening.

Med vennlig hilsen

Gjest rillz
Skrevet

Hei,

Det med 220V (gammel) og 230V (ny) går for nøyeaktig det samme.

Man skal egentlig ikke bruke en jordet forgrening i ikke-jordet uttak, fordi det ser jo ut som om forgreningen er jordet, når den ikke er det. Likevel, hvis du ikke setter apparater som krever jord (vaskemaskiner, osv.) i den, går det jo greit.

Det du må se på er STRØMMEN (altså, hvor mange A (Ampère)) som brukes, eller hvor mange WATT. Man bør ikke bruke apparater som trekker mange watt (varmeovner, osv.) på en forgrening.

Med vennlig hilsen

Takk for svar Sør :)

Den skal brukes i stuen til tv, dekoder, playstation, etc...Dette er vel produkter som ikke trekker for mye strøm, og som heller ikke har spesielt behov for jord - eller tar jeg feil?

Skrevet

Den skal brukes i stuen til tv, dekoder, playstation, etc...Dette er vel produkter som ikke trekker for mye strøm, og som heller ikke har spesielt behov for jord - eller tar jeg feil?

Hei,

Jeg antar det går fint uten jord, men sjekk særlig TV og decoder for å se om de skal ha jord. Jeg er ganske sikker på at det ikke er nødvendig.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg prøvde en gang å sette inn en vanlig, ujordet kontakt (en lampe) i en jordet stikkontakt, og det gikk ikke, den ville ikke inn. Kanskje det er sånn omvendt også? Sånn at det ikke går an å gjøre det feil?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...