Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

''men det er ingen grunn til at man skal betale profitt når kan kan eie selv.''

Nei, nettopp. Hadde det ikke da vært bedre at staten eide og drev alle tannlegekontorer, matbutikker, frisørsalonger og bilverksteder, og at vi alle betalte for dette over skatteseddelen? Siden ingen ville stikke av med noen profitt, og staten driver mye mer effektivt enn private, ville vi alle tjene på det, eller?

Jeg synes en blandet økonomi, slik vi har, er best. Utover det er det fristend å spørre om du mener vi skal privatisere ALT? Det du bedriver er stråmannsargumentasjon.

De fleste skjønner at det er en vesensforskjell mellom å drive et verksted og å drive et helsesystem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, men det betyr heller ikke at det private næringsliv faktisk kan gjøre ting bedre.

Og når man ser på helsesystemet i USA så er det DOBBELT så dyrt som helsesystemet i Norge, Kanada, osv. og fremdeles er ca 50 millioner uten helseforsikring.

Med vennlig hilsen

Jeg er for offentlig helsevesen og også glad for at helsereformen som har skjedd der. Men hvordan vil amerikanerne reagere når de skjønner at det kommer til å få ventelister på å komme inn på sykehuset.

Jeg har en amerikansk lege på facebook og når jeg skrev at det tok 5 timer fra jeg kom inn på sykehuset til jeg fikk rom så reagerte han voldsomt. Og han er en av de få legene som er for den nye helsereformen i USA. Og at vi ikke har eget toalett på sykehusene for alle er helt uforståelig for dem.

Så jeg tror de får seg en smell i trynet når de oppdager hvordan det blir. Alle vil jo få behandling nå men når og hvor er jo det store spørsmålet. De er jo vant til at man blir lagt inn på sykehuset med en gang man blir syk, men her kan det jo gå både måneder og år før man får hjelp også for ting som er akutte.

Skrevet

Jeg er for offentlig helsevesen og også glad for at helsereformen som har skjedd der. Men hvordan vil amerikanerne reagere når de skjønner at det kommer til å få ventelister på å komme inn på sykehuset.

Jeg har en amerikansk lege på facebook og når jeg skrev at det tok 5 timer fra jeg kom inn på sykehuset til jeg fikk rom så reagerte han voldsomt. Og han er en av de få legene som er for den nye helsereformen i USA. Og at vi ikke har eget toalett på sykehusene for alle er helt uforståelig for dem.

Så jeg tror de får seg en smell i trynet når de oppdager hvordan det blir. Alle vil jo få behandling nå men når og hvor er jo det store spørsmålet. De er jo vant til at man blir lagt inn på sykehuset med en gang man blir syk, men her kan det jo gå både måneder og år før man får hjelp også for ting som er akutte.

Altså, jeg ser ikke helt sammenhengen?

Det er jo ca 30 millioner nye pasienter som vil gi en utfordring på kort sikt, men det er ikke slik at det er noen grunnleggede årsak til at det skal gi mer kø. Det er jo bare flere som er forsikret, og ikke "nytt byråkrati" eller lignende.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er fullt mulig, ja faktisk ganske sannsynlig, at det private kan drive mer kostnadseffektivt enn det offentlige.

Da har du ikke satt deg inn i systemet!

Gjest bjølsen
Skrevet

Da har du ikke satt deg inn i systemet!

Feiringklinikken går så det suser.

Gjest bjølsen
Skrevet

Jeg synes en blandet økonomi, slik vi har, er best. Utover det er det fristend å spørre om du mener vi skal privatisere ALT? Det du bedriver er stråmannsargumentasjon.

De fleste skjønner at det er en vesensforskjell mellom å drive et verksted og å drive et helsesystem.

Med vennlig hilsen

''Jeg synes en blandet økonomi, slik vi har, er best. Utover det er det fristend å spørre om du mener vi skal privatisere ALT?''

Slettes ikke. Men man kan gjerne overlate mer til de private.

''De fleste skjønner at det er en vesensforskjell mellom å drive et verksted og å drive et helsesystem.''

Strengt tatt er det ikke det.

Skrevet

Veldig bra :o) Jeg så "Sicko" her om dagen (Michael Moores portrett av det amerikanske helsevesenet) og var rystet langt inn i sjelen.

Gjest bjølsen
Skrevet

Veldig bra :o) Jeg så "Sicko" her om dagen (Michael Moores portrett av det amerikanske helsevesenet) og var rystet langt inn i sjelen.

Nå er ikke MM kjent for å være "fair and balanced" da.

Skrevet

Kan ikke akkurat si at jeg har erfaring med at det er lang ventetid for akutte ting i Norge. Kanskje det varierer fra sykehus til sykehus?

At man må vente noe for ting som ikke er akutte, synes jeg ikke er det verste med tanke på at alle har rett til lik behandling uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...