Gå til innhold

Etter å ha operert ut visdomstann

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg opererte ut en visdomstannen i overkjeven for halvannen uke siden. Fjernet stingene for noen dager siden.

Fortsatt klarer jeg ikke gape ordentlig (får plass til tommelen imellom tennene, og da strekker det litt baki der jeg har operert ut). Maten må legges flatt på gaffelen, tannbørsten må snus 90 grader for å komme inn i munnen.

Regnes dette som normalt? Jeg har operert ut to i underkjeven tidligere, da mener jeg å huske at jeg kunne åpne munnen som normalt så snart stingene var tatt.

Dette er plagsomt!

Fortsetter under...

Gjest høstløv
Skrevet

Hei!

Du er sikkert fremdeles litt hoven rundt operasjonsstedet. Visdomstennene i overkjeven sitter nær hvor kjeveleddet er hengslet ved tinningen men visdomstennene i underkjeven sitter lengre nede på kjevebenet. Det er sikkert derfor at du merker hevelsen mye lengre tid i overkjeven.

Hevelsen kan gjøre at kjeveleddet ikke går helt opp, slik at du ikke kan åpne munnen noe særlig.

Godbedring!

Hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

''En uke etter ingreppet bør det føles normalt igjen i kjeven. Om det ikke gjør det bør du kontakte oss, eller din faste tannlege.''

http://www.oralkirurg.no/default.aspx?page=8961

Takk!

''Det er normalt med smerter og en del hevelse 2 -3 dager, og litt sivblødning etter operasjoner i munnhulen. Dette kan variere og er individuelt. Ofte kan det også bli vanskelig å gape etterpå, spesielt om en visdomstann i underkjeven er fjernet.''

Der står det motsatt av hva høstløv sier..ut i fra det informasjonsskrivet virker det som om det skulle gått over for en stund siden.

Caloni Makaroni
Skrevet

Hei!

Du er sikkert fremdeles litt hoven rundt operasjonsstedet. Visdomstennene i overkjeven sitter nær hvor kjeveleddet er hengslet ved tinningen men visdomstennene i underkjeven sitter lengre nede på kjevebenet. Det er sikkert derfor at du merker hevelsen mye lengre tid i overkjeven.

Hevelsen kan gjøre at kjeveleddet ikke går helt opp, slik at du ikke kan åpne munnen noe særlig.

Godbedring!

Hilsen

''Det er normalt med smerter og en del hevelse 2 -3 dager, og litt sivblødning etter operasjoner i munnhulen. Dette kan variere og er individuelt. Ofte kan det også bli vanskelig å gape etterpå, spesielt om en visdomstann i underkjeven er fjernet.''

På linken fra verinoca står det altså omvendt av det du sier...

Som du vet reiser jeg jo om en uke, så om ikke dette har gitt seg innen tirsdag så får jeg ringe til tannlegen jeg har vært hos, for å få noen råd.

Gjest høstløv
Skrevet

På linken fra verinoca står det altså omvendt av det du sier...

Som du vet reiser jeg jo om en uke, så om ikke dette har gitt seg innen tirsdag så får jeg ringe til tannlegen jeg har vært hos, for å få noen råd.

OK.

Jeg svarte bare ut fra det jeg antok i forhold til anatomien i ansiktet, og når jeg tok på mitt eget kjevebein når jeg åpnet og lukket munnen.

Ja, du må kontakte tannlegen for å høre om det har satt seg noe verk i såret. Ikke bra å være dårlig, når du skal på tur.

Hilsen

Annonse

Caloni Makaroni
Skrevet

OK.

Jeg svarte bare ut fra det jeg antok i forhold til anatomien i ansiktet, og når jeg tok på mitt eget kjevebein når jeg åpnet og lukket munnen.

Ja, du må kontakte tannlegen for å høre om det har satt seg noe verk i såret. Ikke bra å være dårlig, når du skal på tur.

Hilsen

Den linken beskriver jo bare hva som er vanlig, ikke hvordan akkurat min eller din munn er, så kanskje det er "meningen" at det skal være mer langvarig ved operasjon i overkjeven akkurat hos meg. Jeg vil ikke -tro- at det har satt seg noe verk eller noe der, for det er ikke vondt ellers, og jeg er ikke noe øm/varm, det er bare en kjevesperre, liksom. Men plagsomt nok!

Gjest høstløv
Skrevet

Den linken beskriver jo bare hva som er vanlig, ikke hvordan akkurat min eller din munn er, så kanskje det er "meningen" at det skal være mer langvarig ved operasjon i overkjeven akkurat hos meg. Jeg vil ikke -tro- at det har satt seg noe verk eller noe der, for det er ikke vondt ellers, og jeg er ikke noe øm/varm, det er bare en kjevesperre, liksom. Men plagsomt nok!

Jeg fikk skikkelig kjevesperre i forbindelsen en omgang med kraftig mandelbetennelse, som sendte meg på sykehus.

Kjevesperren var ikke vond, men plagsomt i forhold til å spise og pusse tenner, for tannbørsten kunne ikke være mellom tennene. Det ga seg etterhvert helt av seg selv.

Gjest verinoca
Skrevet

''Også etter enkelte operasjoner, som f.eks. etter fjerning av visdomstann, kan pasienten oppleve kjevesperre.

...

Oppsøk tannlegen for diagnose og behandling. Du bør ikke gå med kjevesperre.''

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1663&catid=126&Itemid=78

Men typisk at alt er stengt i disse dager. Håper det går over av seg selv snart!

Caloni Makaroni
Skrevet

''Også etter enkelte operasjoner, som f.eks. etter fjerning av visdomstann, kan pasienten oppleve kjevesperre.

...

Oppsøk tannlegen for diagnose og behandling. Du bør ikke gå med kjevesperre.''

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1663&catid=126&Itemid=78

Men typisk at alt er stengt i disse dager. Håper det går over av seg selv snart!

Auda. Nå ble jeg litt nervøs her. Det går an å ringe tannlegevakt for få råd, det koster ingenting før man kommer til konsultasjon, men da er det til gjengjeld 75 % påslag i prisen i helgene, kanskje til og med enda mer i påsken, det vet jeg ikke.

Jeg prøver å "presse" opp munnen, men det blir bare kjempevondt. Den lar seg ikke åpne, liksom.

Skal uansett ringe på tirsdag om det ikke har gitt seg!

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg fikk skikkelig kjevesperre i forbindelsen en omgang med kraftig mandelbetennelse, som sendte meg på sykehus.

Kjevesperren var ikke vond, men plagsomt i forhold til å spise og pusse tenner, for tannbørsten kunne ikke være mellom tennene. Det ga seg etterhvert helt av seg selv.

Hvor lang tid tok det før det gikk over?

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Hvor lang tid tok det før det gikk over?

Det husker jeg ikke nøyaktig, det gikk gradvis og tok vel 1 - 2 uker før jeg kunne åpne munnen helt igjen.

Gjest verinoca
Skrevet

Auda. Nå ble jeg litt nervøs her. Det går an å ringe tannlegevakt for få råd, det koster ingenting før man kommer til konsultasjon, men da er det til gjengjeld 75 % påslag i prisen i helgene, kanskje til og med enda mer i påsken, det vet jeg ikke.

Jeg prøver å "presse" opp munnen, men det blir bare kjempevondt. Den lar seg ikke åpne, liksom.

Skal uansett ringe på tirsdag om det ikke har gitt seg!

Kjedelig :-((

God bedring!

Annonse

Caloni Makaroni
Skrevet

Det husker jeg ikke nøyaktig, det gikk gradvis og tok vel 1 - 2 uker før jeg kunne åpne munnen helt igjen.

Ingenting gradvis med det her, i alle fall...er akkurat likt som samme dagen jeg opererte ut. Men har i alle fall ingen smerter annet enn om jeg prøver å tvinge munnen åpen, så jeg håper det holder seg "stabilt" (ev. går over, selvsagt) til over påske!

Gjest høstløv
Skrevet

Ingenting gradvis med det her, i alle fall...er akkurat likt som samme dagen jeg opererte ut. Men har i alle fall ingen smerter annet enn om jeg prøver å tvinge munnen åpen, så jeg håper det holder seg "stabilt" (ev. går over, selvsagt) til over påske!

God bedring!

Håper det blir bra før turen!

Caloni Makaroni
Skrevet

God bedring!

Håper det blir bra før turen!

Thank you! Du skal nok få rapport etter turen også! Jeg er i alle fall kjempespent nå :)

Flimmer1365381250
Skrevet

Har operert ut begge visdomstennene nede (med kutting i bein og sying og hele pakken) og trukket tennene oppe. Opplevde slik kjevesperre som du beskriver etter å ha tatt en av de nedre som var betent... Tok nok ei uke før det begynte å gi seg, og enda kan jeg kjenne litt "klikking" i kjeven om jeg gjesper. Det er 3 år siden nå...

Vet ikke om det er noe man kan gjøre med det om man først har fått det, men beroligende medisin og mer bedøvelse gjorde operasjonen på den andre siden mye mindre smertefull i tiden rett etter. Tror kjevesperren også kan komme av smerter og anspenthet under selve inngrepet?

Håper det ikke ødelegger påsken din, og at det "løsner" snart.

Caloni Makaroni
Skrevet

Har operert ut begge visdomstennene nede (med kutting i bein og sying og hele pakken) og trukket tennene oppe. Opplevde slik kjevesperre som du beskriver etter å ha tatt en av de nedre som var betent... Tok nok ei uke før det begynte å gi seg, og enda kan jeg kjenne litt "klikking" i kjeven om jeg gjesper. Det er 3 år siden nå...

Vet ikke om det er noe man kan gjøre med det om man først har fått det, men beroligende medisin og mer bedøvelse gjorde operasjonen på den andre siden mye mindre smertefull i tiden rett etter. Tror kjevesperren også kan komme av smerter og anspenthet under selve inngrepet?

Håper det ikke ødelegger påsken din, og at det "løsner" snart.

''Har operert ut begge visdomstennene nede (med kutting i bein og sying og hele pakken) og trukket tennene oppe. Opplevde slik kjevesperre som du beskriver etter å ha tatt en av de nedre som var betent... Tok nok ei uke før det begynte å gi seg, ''

Ja, jeg har gjort som du beskriver først der tre ganger nå. To nede, og så den oppe forrige mandag. Den siste var mye enklere å ta enn de forrige, den tok bare 15 minutter fra første sprøyte til siste sting. Jeg var ikke spesielt anspent eller noe, så det er merkelig det skal være så mye verre nå..

Det er heldigvis ikke spesielt vondt (annet enn når jeg glemmer meg og prøver å gape for høyt), så det går jo fint, selv om det er litt vanskelig å spise alt jeg vil. Men blir litt bekymra bare, for det er jo ikke sånn det skal være, såvidt jeg kan forstå :s

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...