Gå til innhold

hva er reglene for kjønnsnøytrale navn?

Gjest kaliumsorbat

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat

Hvis man vil gi barnet et navn som er kjønnsnøytralt, må barnet da også ha et annet fornavn som forteller kjønnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette er forandret, det er gjort diverse endringer i navneloven i nyere tid, du kan jo sjekke selv.

Men tidligere var det slik du beskriver, vel å merke dersom man brukte et navn som vanligvis brukes på motsatt kjønn.

Jeg husker det var en her på DOL som kalte datteren sin for Robin, da måtte hun ha et "feminint" fornavn i tillegg. Det hadde de nok ikke trengt hvis Robin hadde vært en gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaliumsorbat

Jeg vet ikke om dette er forandret, det er gjort diverse endringer i navneloven i nyere tid, du kan jo sjekke selv.

Men tidligere var det slik du beskriver, vel å merke dersom man brukte et navn som vanligvis brukes på motsatt kjønn.

Jeg husker det var en her på DOL som kalte datteren sin for Robin, da måtte hun ha et "feminint" fornavn i tillegg. Det hadde de nok ikke trengt hvis Robin hadde vært en gutt.

Det må by på mange pussige situasjoner å ha et navn som er kjønnsnøytralt. Når jeg først hører navnet Inge eller Robin så går jeg automatisk ut fra at det er en mann. Og man risikerer å bli registrert som feil kjønn i mange sammehenger. Ikke så morsomt å havne på samme rom med en ukjent person med motsatt kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde Robin var guttenavnet og Robyn jentenavnet, men det er godt mulig jeg tar feil.

Rene brukes vel også av begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde Robin var guttenavnet og Robyn jentenavnet, men det er godt mulig jeg tar feil.

Rene brukes vel også av begge kjønn.

Ifølge SSB leder Robin over Robyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest både og

Jeg kjenner en mann som fikk navnet Kim, og fordi dette var et kjønnsnøytralt navn, fikk han mellomnavnet Inge. He he. Begge deler kan jo brukes av begge kjønn. Jeg kjenner både kvinner og menn med hvert av disse navnene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaliumsorbat

Jeg kjenner en mann som fikk navnet Kim, og fordi dette var et kjønnsnøytralt navn, fikk han mellomnavnet Inge. He he. Begge deler kan jo brukes av begge kjønn. Jeg kjenner både kvinner og menn med hvert av disse navnene..

Hvis jeg hører navnet Kim så går jeg først ut i fra at det er en gutt/mann. Har ikke vært borti jenter som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hvis jeg hører navnet Kim så går jeg først ut i fra at det er en gutt/mann. Har ikke vært borti jenter som heter det.

Kim Småge er et psevdonym for en kvinnelig krimforfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest både og

Jeg vet om en prest som heter det. En gang hadde hun blitt invitert til å holde gudstjeneste i en menighet et annet sted i landet. Da hun kom fram, ble de forskrekket fordi de trodde hun skulle være en mann, og de var i mot kvinnelige prester. Hun fikk da ikke lov å holde gudstjenesten, men fikk bare lov å holde prekenen. Dette er en del år siden nå da.

He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest både og

Kim Småge er et psevdonym for en kvinnelig krimforfatter.

Oj, jeg visste ikke at det var et pseudonym, trodde det var det forfatteren het. Er det kjent hva hun heter i virkeligheten? Eller er det en forlagshemmelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg visste ikke at det var et pseudonym, trodde det var det forfatteren het. Er det kjent hva hun heter i virkeligheten? Eller er det en forlagshemmelighet?

Anne Karin Thorshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

''Du søkte på kvinnenavnet: Kim

Det er 539 kvinner som har Kim som første fornavn.

Det er 54 kvinner som har Kim som eneste fornavn.''

''Du søkte på mannsnavnet: Kim

Det er 7929 menn som har Kim som første fornavn.

Det er 2187 menn som har Kim som eneste fornavn.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke signatur i dag

''Kim Småge (født 23. juni 1945 i Trondheim), egentlig navn Anne Karin Thorshus, er en norsk forfatter''

http://no.wikipedia.org/wiki/Kim_Sm%C3%A5ge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg hører navnet Kim så går jeg først ut i fra at det er en gutt/mann. Har ikke vært borti jenter som heter det.''

Ikke hørt om Kim Carnes og Kim Wilde heller? ;o)

http://www.djerb.net/images/kim-carnes.jpg

http://www.frequenciamaxima.com/wp-content/uploads/2009/03/kim-wilde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis jeg hører navnet Kim så går jeg først ut i fra at det er en gutt/mann. Har ikke vært borti jenter som heter det.''

Ikke hørt om Kim Carnes og Kim Wilde heller? ;o)

http://www.djerb.net/images/kim-carnes.jpg

http://www.frequenciamaxima.com/wp-content/uploads/2009/03/kim-wilde.jpg

Jeg vet ikke hva som er tilfellet for akkkurat de to Kim'ene der, men det er jo ganske vanlig at engelske damenavn som Kimberly og Samantha forkortes til kim og Sam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...