Gå til innhold

Har dere noen gang vært flau over hvor dere bor?

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Ja det har jeg. Vokste opp med å være flau over både mitt hjemsted, meg selv og min familiesituasjon/bolig (helt uten grunn ser jeg jo i ettertid), pga ekstremt dårlig selvtillit.

I dag finnes jeg ikke flau. :-)

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Jeg pleier unngå å si hvor jeg kommer fra, av motsatt grunn. Har vokst opp i Bærum. Men fordi jeg er veldig anti-snobb og jordnær selv, syns jeg det er vanskelig å si hvor jeg er fra. Fordi folk har utrolig mye fordommer om folk fra Bærum. Forresten har jeg bodd mange år av mitt liv både på østkanten av Oslo og i sentrum, og trivdes veldig godt der også.

Men det ser ut som om det er mye fordommer mot andre uansett hvor man snur seg. Sukk!

leste en artikkel om det å være flau over å komme fra Bærum. Hører om folk som heller sier at de er fra litt utenfor Oslo istedenfor. Det er vanskelig for folk flest å forestille seg at Bærum har flest traktorer i landet, og at mange bor i blokk. De bildene vi har inni oss av hvordan bærumfolk er ,sitter sterkt i. Må innrømme det hos meg selv også, men forsøker å være mer tolerant:)

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

Ut i fra det du forteller, synes jeg ikke du skal være det heller :). Jeg ville tvert om brukt den erfaringen du sier at du har, og heller sørge for å framheve det du selv synes har vært positivt med stedet: blant annet at det var spennende og lærerrikt.

Ikke bry deg om hva andre måtte synes, kjenn på din egen erfaring og magefølelse.

Kanskje jeg kvier meg litt, fordi folk blir litt paff når jeg sier hvor jeg er oppvokst. Det stemmer dårlig med det bildet man har av folk fra det stedet. Nå har jo stedet fostret idrettstjerner og andre kjendiser, men likevel er nyhetene om drap og kriminalitet som er gjengangere i media.

Jeg stusser ofte over at det gir mest status å bodd internasjonalt hvis hovedspråket har vært engelsk. Hvis man har gått på internasjonal skole i utlandet så gir det høy status. Det gir ikke samme status å ha bodd på Tøyen i Oslo. Det er vel så internasjonalt der, men du omgir deg ikke med diplomatbarn akkurat, men du treffer like mange ukjente kulturer. Det er forskjellen i sosial standard som skaper skillet mellom hva vi synes er kultivert eller ikke.

Gjest Ja, slik er det.
Skrevet

''Har dere noengang hatt samme følelse ? Har dere noen gang følt dere flaue over stedet dere kommer i fra?''

Nei, jeg har ikke følt det på samme måte. Og da jeg på 80-tallet flyttet til Oslo for å studere, ble jeg i grunnen veldig overrasket over dette øst-vest-skillet som folk yndet å snakke om. Jeg hadde jo hørt om "problematikken" tidligere, men ikke forstått hvor opptatt enkelte i Oslo kan være av dette, og hvor dypt det tydeligvis stakk.

Samme her og av den grunn sier jeg ikke automatisk hvor jeg bor. Bor i sentrum, pleier baade jeg og mannen min si.

Ogsaa her paa dol merker man godt fordommer mot vestkantboere.

Skrevet

Ja, jeg har vært "flau" over å si hvor jeg kommer fra. Jeg er født og oppvokst i Bærum og følte tidligere at jeg måtte la folk bli bedre kjent med meg før jeg sa hvor jeg kommer fra slik at de ikke "stemplet" meg for tidlig.

Men nå er det lenge siden jeg har følt det slik.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, jeg er ikke flau over hvor jeg er oppvokst. Tvert i mot er jeg opptatt av å holde på dialekten min. Men jeg har måttet tåle mye vitsing, og merket at folk har sine fordommer. Det er også en del fordommer mot det stedet jeg nå bor, men det treffer meg ikke noe særlig, siden jeg ikke identifiserer meg med stedet.

Skrevet

Nå tror jeg du er i feil tråd. Men sånt skjer :-))

He he, ja det har du sannelig rett i! :-)

Gjest fordommer alle steder?
Skrevet

Ja, jeg har vært "flau" over å si hvor jeg kommer fra. Jeg er født og oppvokst i Bærum og følte tidligere at jeg måtte la folk bli bedre kjent med meg før jeg sa hvor jeg kommer fra slik at de ikke "stemplet" meg for tidlig.

Men nå er det lenge siden jeg har følt det slik.

Jeg er også fra Bærum, og har også ønsket at folk ble kjent med meg før jeg sa det. Se for øvrig mitt svarinnlegg lenger ned, som for øvrig havnet feil og ikke under trådstarteren sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...