Gå til innhold

Oooo, slippe på tøylene...

Gjest fuchur

Anbefalte innlegg

Gjest fuchur

Guttungen er nettopp fylt 9, og kompisene som bor på andre siden av hovedveien har gått løs mellom husene lenge alt. Her har det ikke vært så aktuelt, fordi han må krysse vei (på gangbro) og gå forbi en bensinstasjon, men nå har de arvet mobiler og avtaler å møtes på skolen og leke og sykle osv. Må vel bare slippe løs litt...? Som sagt har de andre lekt mye friere lenge fordi de har bodd så nær hverandre på småveier. Hønemor vegrer seg litt, men syns samtidig ikke jeg kan holde igjen, det er jo deilig at han vil _ut_ istedet for å bare sitte foran data'n :-)

Hvor "frie" er deres 8-9-åringer i sommer? Har det vært oppe på noe foreldremøte feks? I utgangspunktet er det jo sunn fornuft, ikke sykle på trafikert vei, ikke henge på bensinstasjonen, de vet at det fins teite voksne som gjør dumme ting, holde seg unna større barn/ungsommer som ypper, gå ut av situasjoner, ringe hvis det er noe. Helst skulle jeg lurt i buskene og passet på sånn ca ti år til he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er 9 år og får ikke krysse gangbroen og gå forbi bensinstasjonen??? Slæpp off og la guttungen få leke og bevege seg litt rundt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuchur

Han er 9 år og får ikke krysse gangbroen og gå forbi bensinstasjonen??? Slæpp off og la guttungen få leke og bevege seg litt rundt da!

Han får jo det :-)

Hittil har han ikke vært interessert i å gå alene og se om noen er hjemme eller ute og leker osv, han er litt forsiktig av seg i utgangspunktet, og syns det er litt langt å gå opp og risikere bomtur (tar en halvtimes tid å gå opp dit de fleste kompisene bor). Men nå som de melder hverandre er det jo lettere å avtale å møtes. Og sykkelen er jo kjekk å ha da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tøylene slapp jeg vel i 6-7årsalderen. Kan egentlig ikke huske helt når det var. Gradvis overgang.

Tror det er farligere å være så strikt at ungene mister respekt for mine formaninger og dessuten mangler erfaring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får jo det :-)

Hittil har han ikke vært interessert i å gå alene og se om noen er hjemme eller ute og leker osv, han er litt forsiktig av seg i utgangspunktet, og syns det er litt langt å gå opp og risikere bomtur (tar en halvtimes tid å gå opp dit de fleste kompisene bor). Men nå som de melder hverandre er det jo lettere å avtale å møtes. Og sykkelen er jo kjekk å ha da.

Kjenner følelsen ja. Har førsteklassing til høsten, og kjenner i magen hver gang jeg hører det ropes "jeg går ut mamma!" fra gangen.

Foreløpig er det gata vår og rundt hushjørnene her. Og jeg løper fra vindu til vindu eller gløtter på døra for å høre etter...

Enda har jeg store barn og har gjort alt før. *sukker* Jeg tror det blir verre og verre jo eldre JEG blir det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss er det slik

Her må det da bety hvordan barnet er i væremåte. Har selv flere barn og et par av dem kunne klare seg selv i de fleste situasjoner etter skolestart. Men en av dem ( 8 år) stoler jeg ikke på enda. En skikkelig vimse både når det gjelder trafikk og vurderinger av hva som er farlige situasjoner.

Dette barnet vil jeg holde øye med enda en stund før jeg er trygg nok til å sende ut langt av gårde. (en halvtimes gåtur er langt for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres helt greit ut å la ham gjøre det du beskriver. Men man bør alltid vurdere i hvilken grad barn klarer de trafikksituasjonene de vil komme ut for. F.eks. om de virkelig holder seg til de stedene de får lov til å sykle, selv om ingen overvåker dem, og selv om noen "tøffe" jevnaldrende ikke er så glad i å overholde reglene.

Jeg er verdens minst hysteriske når det gjelder andre skumle ting. Det har gått bra hittil - minstemann er 11 nå, og storesøsteren er 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Min 9-åring har gjort de tingene du skisserer i flere år allerede, (siden han begynte på skolen, sånn cirka? husker ikke helt). Han bruker i hvert fall en gangbro over en trafikkert vei for å komme til skolen, og det har han gjort sammen med jevnaldrende siden et stykke ut i 1.klasse.

Jeg sender ham også på butikken/på bensinstasjonen for å plukke opp småting av og til. Han får lov til å gå/sykle til en kamerat som bor et par kilometer unna, i en annen skolekrets.

Men han er en pålitelig fyr, så det er lett å slippe tøylene når det gjelder ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Han er 9 år og får ikke krysse gangbroen og gå forbi bensinstasjonen??? Slæpp off og la guttungen få leke og bevege seg litt rundt da!''

Slik tenkte jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes du høres ut til å holde vel mye igjen, ja.

Har selv en som snart fyller ni, og jeg har vegret meg for å la ham krysse en trafikkert vei i nærheten med fotgjengerovergang som ofte ikke blir respektert av bilistene. Nå gir jeg imidlertid slipp og stoler på at det går bra - synes ikke jeg kan annet.

Er i grunnen bare trafikken jeg er engstelig for, han har derfor lenge gått alene andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Mine unger får ikke være ute i det heletatt. Jeg holder de i senga hele dagen, dag ut og dag inn. Det er det aller aller tryggeste.

Må de på do så bærer jeg de dit og holder de fast så de ikke faller ned i doskåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuchur

Mine unger får ikke være ute i det heletatt. Jeg holder de i senga hele dagen, dag ut og dag inn. Det er det aller aller tryggeste.

Må de på do så bærer jeg de dit og holder de fast så de ikke faller ned i doskåla.

hehe, de har hjelp da håper jeg? ;-b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuchur

hehe, de har hjelp da håper jeg? ;-b

hjelp??! Det ble ikke så morsomt. De har vel h j e l m var det jeg skulle si ;--b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fuchur

''Han er 9 år og får ikke krysse gangbroen og gå forbi bensinstasjonen??? Slæpp off og la guttungen få leke og bevege seg litt rundt da!''

Slik tenkte jeg og.

Heh, så meldte jeg mora til han han var hos i dag og sa han kunne begynne å sykle hjemover, så kunne jeg møte ham (på veien, for turens skyld siden det var deilig vær i kveld). Og dermed dro de avgårde hele hurven da, og skulle følge ham på sykkelen til de møtte meg..... Det er ikke bare meg, tenkte jeg da ;-b Og jeg vet om flere som ikke får sykle alene ennå, de tar ikke "sykkellappen" før neste år og får ikke sykle til skolen, det blir til og med bråk hvis jeg sykler sammen med ham til skolen... Kanskje vi enten bor i et uant belastet område med fryktelig farlige forhold, eller et område med litt i overkant forsiktige foreldre og skole?

Høres så enkelt når dere slenger ut at slæpp off, la ham fare rundt og leve sitt eget liv, men når man får sånne signaler fra "medforeldre" og skole blir man litt usikker.

Og jeg har ikke vært den slemme trollmora som har vært streng og holdt igjen altså, han har ikke villet ut alene om jeg har spurt ham om han vil heller, han syns det er litt utrygt å møte store ungdommer alene, og gå såpass langt er ikke så enkelt som når de kan springe rundt mellom husveggene til kompisene som bor tett i tett. I klassen har alle fulgt og hentet, evt kjørt, når kompisene skulle til oss. Det virker som at selv de som er vant til at ungene går fritt i nærområdet mellom husene der oppe syns det har vært i overkant at de skal gå "helt hit" alene. Men nå begynner noen å slippe opp, så da blir det annerledes i sommer tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Heh, så meldte jeg mora til han han var hos i dag og sa han kunne begynne å sykle hjemover, så kunne jeg møte ham (på veien, for turens skyld siden det var deilig vær i kveld). Og dermed dro de avgårde hele hurven da, og skulle følge ham på sykkelen til de møtte meg..... Det er ikke bare meg, tenkte jeg da ;-b Og jeg vet om flere som ikke får sykle alene ennå, de tar ikke "sykkellappen" før neste år og får ikke sykle til skolen, det blir til og med bråk hvis jeg sykler sammen med ham til skolen... Kanskje vi enten bor i et uant belastet område med fryktelig farlige forhold, eller et område med litt i overkant forsiktige foreldre og skole?

Høres så enkelt når dere slenger ut at slæpp off, la ham fare rundt og leve sitt eget liv, men når man får sånne signaler fra "medforeldre" og skole blir man litt usikker.

Og jeg har ikke vært den slemme trollmora som har vært streng og holdt igjen altså, han har ikke villet ut alene om jeg har spurt ham om han vil heller, han syns det er litt utrygt å møte store ungdommer alene, og gå såpass langt er ikke så enkelt som når de kan springe rundt mellom husveggene til kompisene som bor tett i tett. I klassen har alle fulgt og hentet, evt kjørt, når kompisene skulle til oss. Det virker som at selv de som er vant til at ungene går fritt i nærområdet mellom husene der oppe syns det har vært i overkant at de skal gå "helt hit" alene. Men nå begynner noen å slippe opp, så da blir det annerledes i sommer tenker jeg.

Ja, leste litt fort, og fikk ikke med meg at det gjalt sykling. Akkurat der er jeg også litt skeptisk.

Du nevnte at du også var redd for andre ting, som "farlige menn i buskene", og der tror jeg bare man må gi slipp. Dvs. forsøke å lære barna å holde seg unna ukjente, stole på deres fornuft og håpe på det beste. Hvis ikke bør man helst også følge dem overalt, inkludert på fest, til de blir voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sykler heller ikke rundt, men de får fint gå til kompiser som bor 1-1,5 km unna alene. Lengre enn det gidder de ikke. *hehe*

"Skumle menn"-praten tok vi for flere år siden, men jeg minner dem på innimellom - "Husker dere reglene?!" "Jadda, mamma! Vi skal ikke bli med noen!" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest freedom90

La ungen få oppleve frihet. Du har hindret ham i vanlig omgang med jevnaldrende. Han er ikke 6 år, og heller ikke på bærtur. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fuchur

La ungen få oppleve frihet. Du har hindret ham i vanlig omgang med jevnaldrende. Han er ikke 6 år, og heller ikke på bærtur. ^^

Fint om du gidder å lese innleggene før du kommenterer. Jeg har ikke innskrenket hans frihet, jeg har spurt om han vil gå alene til kompiser, men han har ikke villet. "hindret ham i vanlig omgang med jevnaldrende" - hva vet du om det? Dust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

hjelp??! Det ble ikke så morsomt. De har vel h j e l m var det jeg skulle si ;--b

Ja, de sover med hjelmen også. De kan jo falle ut av senga. Ellers har vi polstret gulvet fra sengene til badet slik at vi er dobbelt sikra. Man vet jo aldri vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10,5-åring var ganske indignert her om dagen fordi jeg inststerte på at han SKULLE sykle til kompisen fordi jeg ikke gadd å kjøre ham dit, mens jeg forbød lillesøstra på 8 år å sykle til sin venninne. - hun må gå eller bli fulgt/kjørt av oss.

Akkurat da ble det litt i overkant stor forskjell på de 2,5 åra det er mellom dem syntes han.

Jeg vil ikke la lillesøster sykle alene til venner før etter at hun har tatt "sykkellappen" på skolen og har lov til å sykle dit. Hun får lov til å gå til fots alene til nærbutikken eller til venninner.

Vi bor i boligstrøk med 30 sone, og fartshumper, men det er trangt og uoversiktlig både her og der.

Det blir jo automatisk en gradvis overgang til å la dem få mer og mer frihet, justert av hva de er komfortable med selv, trafikkbilde og hvor mye foreldrene tør å la dem få lov til. Det er ganske vanskelig å finne den balansegangen mellom "Nures mamma" og "Børres mamma"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...