Gå til innhold

kan sjefen snakke neg om meg til ny sjef?

Anbefalte innlegg

Gjest Elinda12
Skrevet

Jeg har begynt i en ny jobb etter at jeg kom i konflikt med sjefen på en jobb jeg hadde. Det er meningen at jeg skal gjennomføre et kurs på min nye jobb, men fordi jeg har vært igjennom kurser før, så vil sjefen min snakke med det tidligere arbeidstedet for å se om kurset er såpass likt at det kan godkjennes.

Det jeg lurer på er om min gamle sjef da har rett til å snakke negativt om meg til min nye sjef. Denne sjefen er rimelig spesiell, og uten vanlige sosiale antenner. Han er også veldig utspekulert og ganske overbevisende når han snakker.

Har han rett til å gi min ny sjef informasjon om meg hvis han ønsker deg?

Skrevet

Hei.

De fleste arbeidsgivere pleier jo å ringe for å sjekke referanser før de ansetter nye arbeidstakere. Det er helt vanlig. Da kommer ofte de positive og negative sidene ved arbeidstakeren frem.

Mange som ringer til tidligere arbeidsgivere har noen spørsmål som de gjerne vil ha svar på - gjerne en mal de går etter. Noen ber arbeidsgiver om å fortelle "fritt" om vedkommende.

Når din nåværende arbeidsgiver skal ringe til forrige for å spørre om et kurs, kan det godt hende de holder seg til saken - eller det kan også hende at den forrige arbeidsgiver "benytter anledningen" til å skravle i vei om hvordan det går med deg i den nye jobben osv. Særlig siden du sier han ikke akkurat har de sosiale antennene og dere tydeligvis ikke hadde god kjemi..

MEN - det kan også hende at han faktisk er mer profesjonell enn det kan virke som! Jeg opplevde en svært ubehagelig situasjon med en tidligere sjef, og vi skiltes som "uvenner". Jeg søkte ny stilling, og da min nye sjef ringte for referanser før jeg ble ansatt, ga den forrige sjefen faktisk en av de beste referansene min nye sjef hadde opplevd! (Og dette var en sjef med høye krav til det meste...) Jeg ble svært overrasket, fordi den forrige sjefen var både svært uprofesjonell, hadde svært dårlige sosiale antenner og var alt for "personlig"... Så hvem vet - kanskje kan din forrige sjef også overraske?? :)

Gjest Elinda12
Skrevet

Hei.

De fleste arbeidsgivere pleier jo å ringe for å sjekke referanser før de ansetter nye arbeidstakere. Det er helt vanlig. Da kommer ofte de positive og negative sidene ved arbeidstakeren frem.

Mange som ringer til tidligere arbeidsgivere har noen spørsmål som de gjerne vil ha svar på - gjerne en mal de går etter. Noen ber arbeidsgiver om å fortelle "fritt" om vedkommende.

Når din nåværende arbeidsgiver skal ringe til forrige for å spørre om et kurs, kan det godt hende de holder seg til saken - eller det kan også hende at den forrige arbeidsgiver "benytter anledningen" til å skravle i vei om hvordan det går med deg i den nye jobben osv. Særlig siden du sier han ikke akkurat har de sosiale antennene og dere tydeligvis ikke hadde god kjemi..

MEN - det kan også hende at han faktisk er mer profesjonell enn det kan virke som! Jeg opplevde en svært ubehagelig situasjon med en tidligere sjef, og vi skiltes som "uvenner". Jeg søkte ny stilling, og da min nye sjef ringte for referanser før jeg ble ansatt, ga den forrige sjefen faktisk en av de beste referansene min nye sjef hadde opplevd! (Og dette var en sjef med høye krav til det meste...) Jeg ble svært overrasket, fordi den forrige sjefen var både svært uprofesjonell, hadde svært dårlige sosiale antenner og var alt for "personlig"... Så hvem vet - kanskje kan din forrige sjef også overraske?? :)

Nå er ikke jeg avhengig av noen referanse fra denne sjefen. Jeg håper han bare holder seg til saken. Det forundrer meg heller ikke om sjefer som er svært ubehagelig mot sine ansatte kan snakke positivt om dem til andre. De vil jo gjerne gi inntrykk av at de ansetter folk som de mener er kompetente. Og hvis de er ubehagelig mot mange, så kan det være vanskelig å holde styr på hvem de skal snakke positivt om, og hvem de skal snakke negativt om. Sånne sjefer kan også være veldig vekslende i humøret, en dag er de veldig fornøyde, den neste dagen er de det ikke.

Denne gamle sjefen var en av de mest ubehagelige menneskene jeg noen gang har møtt. Jeg håper bare ikke at han skaper mer trøbbel for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...