Gå til innhold

hvorfor klarer jeg ikke å kaste ting?

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

jeg skal forsøke å rydde leiligheten men jeg har store problemer med å kaste ting. Jeg tenker at jeg kommer til å trenge ting senere, og jeg får dårlig samvittighet med å kaste ting som kanskje andre ville hatt. Jeg klarer bare ikke å kvitte meg med ting, jeg tenker bare som Øystein sunde at " den kan jo helt sikkert brukes til no"

Noen som kjenner seg igjen?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Angustia

4

• Orio

3

• fyrlykt

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel loppemarkedsesong snart? Gi bort ting du tror andre kan få bruk for, så letter samvittigheten din.

brilleslangen
Skrevet

Jepps...

Og når jeg omsider går til det skritt og kaste ting fordi de ikke er brukt på et par års tid, så går det et par uker... så holder jeg på med noe... og så får jeg bruk for akkurat en av de tingene jeg akkurat har kvitta meg med... Typisk;-)

Skrevet

''Jeg tenker at jeg kommer til å trenge ting senere''

Når det er ting du ikke har brukt på... la oss si to år... er det ekstremt liten sjanse for at du kan komme til å trenge det de neste to årene. Eller de neste to årene etter der, osv.

Men når det er sagt, så kan det at du faktisk finner fram ting og deretter kaster dem/gir dem bort være den eneste grunnen til at du tenker på disse tingene om 2-3 mnd og tenker "jeg kunne kanskje brukt den likevel". Men hadde du latt tingen ligge innerst i skapet eller i boden eller i garasjen, hadde du aldri tenkt på tingen på den måten! :-)

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Det er vel loppemarkedsesong snart? Gi bort ting du tror andre kan få bruk for, så letter samvittigheten din.

Men tar loppemarkedet i mot hva som helst`? Jeg har en del småting som jeg ikke tror loppemarkedet er interessert i men jeg klarer ikke å kaste det fordi jeg av en eller annen grunn bare ikke klarer å kaste det. Husker at jeg lagde en stol av treklyper for mange år siden. Har siden det vært så fornøyd med den at jeg aldri har klart å kaste den., Den ligger i en skuff sammen med alt annet skrap.

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

''Jeg tenker at jeg kommer til å trenge ting senere''

Når det er ting du ikke har brukt på... la oss si to år... er det ekstremt liten sjanse for at du kan komme til å trenge det de neste to årene. Eller de neste to årene etter der, osv.

Men når det er sagt, så kan det at du faktisk finner fram ting og deretter kaster dem/gir dem bort være den eneste grunnen til at du tenker på disse tingene om 2-3 mnd og tenker "jeg kunne kanskje brukt den likevel". Men hadde du latt tingen ligge innerst i skapet eller i boden eller i garasjen, hadde du aldri tenkt på tingen på den måten! :-)

problemet er når jeg finner en fin hanske, og ikke partneren. Da synes jeg det er fælt å kaste den, for tenk om partneren dukker opp senere?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men tar loppemarkedet i mot hva som helst`? Jeg har en del småting som jeg ikke tror loppemarkedet er interessert i men jeg klarer ikke å kaste det fordi jeg av en eller annen grunn bare ikke klarer å kaste det. Husker at jeg lagde en stol av treklyper for mange år siden. Har siden det vært så fornøyd med den at jeg aldri har klart å kaste den., Den ligger i en skuff sammen med alt annet skrap.

Loppemarkedene tar ikke i mot hva som helst. Det vil si, de skal ikke gjøre det, men det er ikke alltid like moro å si nei når man står der med henger for å hente lopper. Loppemarkedene skal bare ta i mot ting de tror de skal få solgt.

Når det er sagt så har jeg flere ganger blitt overrasket over hva folk vil kjøpe, samtidig som det jeg trodde var godbiter blir stående igjen.

Gjest Elextra
Skrevet

Om du skulle trenge én av de ti tingene du har kastet eller gitt bort får du forsøke å fokusere på at du også ble kvitt de ni.

En mulighet er ellers å legge det du vurderer å kaste i en kasse, lukk denne, og om du etter et års tid ikke har savnet noe av det i kassen, kan du temmelig trygt du kaste den.

Ellers - ja - jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Har ikke særlig problemer med å kaste det som kan gjenskaffes, men har vanskeligheter med å kvitte meg med ting jeg har arvet. Og det dreier seg om ganske store mengder ting av høyst varierende verdi (og da snakker jeg ikke kr.) som fyller deler av loftet.

Skrevet

problemet er når jeg finner en fin hanske, og ikke partneren. Da synes jeg det er fælt å kaste den, for tenk om partneren dukker opp senere?

Trikset er da å huske når du finner hanske nr 2 at du allerede nhar kastet hanske nr 1, slik at du ikke sparer på hanske nr 2 i årevis :-)

Skrevet

Om du skulle trenge én av de ti tingene du har kastet eller gitt bort får du forsøke å fokusere på at du også ble kvitt de ni.

En mulighet er ellers å legge det du vurderer å kaste i en kasse, lukk denne, og om du etter et års tid ikke har savnet noe av det i kassen, kan du temmelig trygt du kaste den.

Ellers - ja - jeg kjenner meg litt igjen i det du sier. Har ikke særlig problemer med å kaste det som kan gjenskaffes, men har vanskeligheter med å kvitte meg med ting jeg har arvet. Og det dreier seg om ganske store mengder ting av høyst varierende verdi (og da snakker jeg ikke kr.) som fyller deler av loftet.

''En mulighet er ellers å legge det du vurderer å kaste i en kasse, lukk denne, og om du etter et års tid ikke har savnet noe av det i kassen, kan du temmelig trygt du kaste den.''

Dette trikset har jeg benyttet på juniors leker! :-)

Skrevet

Loppemarkedene tar ikke i mot hva som helst. Det vil si, de skal ikke gjøre det, men det er ikke alltid like moro å si nei når man står der med henger for å hente lopper. Loppemarkedene skal bare ta i mot ting de tror de skal få solgt.

Når det er sagt så har jeg flere ganger blitt overrasket over hva folk vil kjøpe, samtidig som det jeg trodde var godbiter blir stående igjen.

''Når det er sagt så har jeg flere ganger blitt overrasket over hva folk vil kjøpe''

Ja, ikke minst _barn_! Husker junior bare eeelsket den siste timen på loppings da det var "fyll opp en pose for kr 10" i lekeavdelingen. Jøje meg så mye ræl han klarte å få oppi der.... ;-)

Skrevet

Det skjedde med meg. Skikkelig irriterende da den andre hansken dukket opp!

Ellers pleier jeg å gi brukbare ting til loppemarked eller til andre som kan ha nytte av det. Lettere å kvitte seg med ting, når andre kan ha glede av det :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Når det er sagt så har jeg flere ganger blitt overrasket over hva folk vil kjøpe''

Ja, ikke minst _barn_! Husker junior bare eeelsket den siste timen på loppings da det var "fyll opp en pose for kr 10" i lekeavdelingen. Jøje meg så mye ræl han klarte å få oppi der.... ;-)

Uh, der sa du noe. Min sønn har også kommet hjem med mye "fint".

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Trikset er da å huske når du finner hanske nr 2 at du allerede nhar kastet hanske nr 1, slik at du ikke sparer på hanske nr 2 i årevis :-)

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med julenissen jeg fikk av tante og onkel til bursdagen min. Kan ikke si at jeg ble så fryktelig glad for akkurat en julenisse, men som sagt så er det tanken som teller. Skal jeg kaste den mon tro? Det føles litt fælt i og med at det er en gave. Men vil loppemarkedet ha en julenisse? Den kan jo være fin når det blir jul igjen, men jeg har ikke all verdens plass heller.. hm..

Skrevet

Jeg må være beinhard for å kvitte meg med ting. Det er litt lettere for meg å gi til fretex og loppemarkeder. Jeg fikk hjelp av å flytte fra 128 kvm til 48 kvm - jeg ble nødt til å øve meg mye på å kvitte meg med ting da.

Skrevet

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med julenissen jeg fikk av tante og onkel til bursdagen min. Kan ikke si at jeg ble så fryktelig glad for akkurat en julenisse, men som sagt så er det tanken som teller. Skal jeg kaste den mon tro? Det føles litt fælt i og med at det er en gave. Men vil loppemarkedet ha en julenisse? Den kan jo være fin når det blir jul igjen, men jeg har ikke all verdens plass heller.. hm..

Kast!!

De bruker å ha en egen disk med juleting på mitt nærmeste loppemarked - også nå om våren :-)

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Det skjedde med meg. Skikkelig irriterende da den andre hansken dukket opp!

Ellers pleier jeg å gi brukbare ting til loppemarked eller til andre som kan ha nytte av det. Lettere å kvitte seg med ting, når andre kan ha glede av det :-)

''Ellers pleier jeg å gi brukbare ting til loppemarked eller til andre som kan ha nytte av det. Lettere å kvitte seg med ting, når andre kan ha glede av det :-)''

Vel jeg har liten tro på at andre får nytte av mine ting selv om jeg gir dem bort. Jeg er oppvokst med å ikke kaste mat, man skulle bruke opp alt mulig. Det er sikkert derfor jeg ikke klarer å kaste ting heller, jeg tenker at jeg godt kan bruke det eller gi det en rennessanse. Feks en gammel lue kan jeg jo fikse på, feks sy en rose på den så den blir moderne og kul. Men får jeg noen gang gjort det? Nope.

Så har jeg en del håndarbeidprosjekter som jeg synes det er utrolig vanskelig å kaste. Jeg har innvestert så mye tid i det at jeg har fått et personlig forhold til dem.

Kanskje jeg bare burde bestille time hos psykolog først som sist?

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Kast!!

De bruker å ha en egen disk med juleting på mitt nærmeste loppemarked - også nå om våren :-)

Men den er jo helt ny, og ganske fin- når det er jul. Klarer ikke å kaste den i søpla heller, det var jo tross alt en gave.

Skrevet

Jeg må være beinhard for å kvitte meg med ting. Det er litt lettere for meg å gi til fretex og loppemarkeder. Jeg fikk hjelp av å flytte fra 128 kvm til 48 kvm - jeg ble nødt til å øve meg mye på å kvitte meg med ting da.

''Jeg fikk hjelp av å flytte fra 128 kvm til 48 kvm ''

Ja, det skulle jeg tro :-) Jeg synes det hjelper bare å flytte, selv om jeg har flyttet til en større bolig. Alt det som man sparer på i tilfelle-rottefella blir plutselig veldig lett å kvitte seg med når man pakker ned for flytting.

Sånn sett burde man ha flyttet minst hvert tiende år. :-)

Skrevet

Men den er jo helt ny, og ganske fin- når det er jul. Klarer ikke å kaste den i søpla heller, det var jo tross alt en gave.

jeg mener ikke søpla, men til loppings.

Hvis du synes den er fin og kommer til å bruke den, så sparer du på den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...