Gå til innhold

hvorfor klarer jeg ikke å kaste ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Ellers pleier jeg å gi brukbare ting til loppemarked eller til andre som kan ha nytte av det. Lettere å kvitte seg med ting, når andre kan ha glede av det :-)''

Vel jeg har liten tro på at andre får nytte av mine ting selv om jeg gir dem bort. Jeg er oppvokst med å ikke kaste mat, man skulle bruke opp alt mulig. Det er sikkert derfor jeg ikke klarer å kaste ting heller, jeg tenker at jeg godt kan bruke det eller gi det en rennessanse. Feks en gammel lue kan jeg jo fikse på, feks sy en rose på den så den blir moderne og kul. Men får jeg noen gang gjort det? Nope.

Så har jeg en del håndarbeidprosjekter som jeg synes det er utrolig vanskelig å kaste. Jeg har innvestert så mye tid i det at jeg har fått et personlig forhold til dem.

Kanskje jeg bare burde bestille time hos psykolog først som sist?

Det er nok ganske vanlig å lide av en viss grad for kastevegring, uten at man behøver psykiatrisk hjelp av den grunn.

Men det finnes jo dem hvor dette går helt over styr og boligen bare overfylles med saker. leste jeg ikke om en dame i utlandet et sted som ble funnet død under en stor stabel med saker som hadde veltet over henne? Hun hadde stabler fra gulv til tak og bare små stier mellom sakene sine inne i boligen.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Angustia

4

• Orio

3

• fyrlykt

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest føler nøye med i tråden din for gode råd
Skrevet

Jeg kjenner meg sååååå godt igjen. Det er noe dritt å ikke klare å kaste ting :((((

Skrevet

''Jeg fikk hjelp av å flytte fra 128 kvm til 48 kvm ''

Ja, det skulle jeg tro :-) Jeg synes det hjelper bare å flytte, selv om jeg har flyttet til en større bolig. Alt det som man sparer på i tilfelle-rottefella blir plutselig veldig lett å kvitte seg med når man pakker ned for flytting.

Sånn sett burde man ha flyttet minst hvert tiende år. :-)

Helt enig! Eneste måte å rydde ordentlig på. :)

Skrevet

''Jeg fikk hjelp av å flytte fra 128 kvm til 48 kvm ''

Ja, det skulle jeg tro :-) Jeg synes det hjelper bare å flytte, selv om jeg har flyttet til en større bolig. Alt det som man sparer på i tilfelle-rottefella blir plutselig veldig lett å kvitte seg med når man pakker ned for flytting.

Sånn sett burde man ha flyttet minst hvert tiende år. :-)

''Sånn sett burde man ha flyttet minst hvert tiende år. :-)''

Ikke sant :-) Periodevis har jeg flytta ofte og oppdaga kasser jeg ikke ante hva inneholdt - og ergo ikke hadde hatt brukt for eller savna på 2-3 år.

Lettere å kaste / gi bort innholdet i en flytteprosess enn nå som jeg oppdager kasser som står trygt passert - kanskje innholdet kommer godt den dagen jeg gidder å sjekke innholdet, hehe??

Som du skjønner er jeg håpløs til å kaste / kvitte meg med ting; særlig ting som har affeksjonsverdi...

Men i god "morsan-ånd" kan jeg kanskje selge det på finn.no ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med julenissen jeg fikk av tante og onkel til bursdagen min. Kan ikke si at jeg ble så fryktelig glad for akkurat en julenisse, men som sagt så er det tanken som teller. Skal jeg kaste den mon tro? Det føles litt fælt i og med at det er en gave. Men vil loppemarkedet ha en julenisse? Den kan jo være fin når det blir jul igjen, men jeg har ikke all verdens plass heller.. hm..

En ny julenisse er jeg sikker på at loppemarkedet gjerne tar i mot.

Skrevet

Jepps...

Og når jeg omsider går til det skritt og kaste ting fordi de ikke er brukt på et par års tid, så går det et par uker... så holder jeg på med noe... og så får jeg bruk for akkurat en av de tingene jeg akkurat har kvitta meg med... Typisk;-)

''Og når jeg omsider går til det skritt og kaste ting fordi de ikke er brukt på et par års tid, så går det et par uker... så holder jeg på med noe... og så får jeg bruk for akkurat en av de tingene jeg akkurat har kvitta meg med... Typisk;-)''

Gjenkjennelig! Men når jeg tenker meg om har dette skjedd i en brøkdel av tilfellene, men desto mer ergelig når jeg / en venn / nabo trenger akkurat den tingen jeg endelig "kvinna" meg opp til å kaste...

Huff, følger tråden med stor interesse og håp om vidundertips til snarlig tur til avfallsstasjonen :-)

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Eneste løsning er å innkalle forsterkninger. (Har en venninne med "kastemani".)

Skrevet

''Ellers pleier jeg å gi brukbare ting til loppemarked eller til andre som kan ha nytte av det. Lettere å kvitte seg med ting, når andre kan ha glede av det :-)''

Vel jeg har liten tro på at andre får nytte av mine ting selv om jeg gir dem bort. Jeg er oppvokst med å ikke kaste mat, man skulle bruke opp alt mulig. Det er sikkert derfor jeg ikke klarer å kaste ting heller, jeg tenker at jeg godt kan bruke det eller gi det en rennessanse. Feks en gammel lue kan jeg jo fikse på, feks sy en rose på den så den blir moderne og kul. Men får jeg noen gang gjort det? Nope.

Så har jeg en del håndarbeidprosjekter som jeg synes det er utrolig vanskelig å kaste. Jeg har innvestert så mye tid i det at jeg har fått et personlig forhold til dem.

Det er Hilde Hummelvold du trenger, ikke psykolog.

Skrevet

Jepps...

Og når jeg omsider går til det skritt og kaste ting fordi de ikke er brukt på et par års tid, så går det et par uker... så holder jeg på med noe... og så får jeg bruk for akkurat en av de tingene jeg akkurat har kvitta meg med... Typisk;-)

Men hvor mange ganger har du ikke kjøpt nytt fordi du ikke finner/vet at du har den tingen du trenger? Eller er det bare meg?

Skrevet

''Vel jeg har liten tro på at andre får nytte av mine ting selv om jeg gir dem bort. Jeg er oppvokst med å ikke kaste mat, man skulle bruke opp alt mulig. Det er sikkert derfor jeg ikke klarer å kaste ting heller, jeg tenker at jeg godt kan bruke det eller gi det en rennessanse. Feks en gammel lue kan jeg jo fikse på, feks sy en rose på den så den blir moderne og kul. Men får jeg noen gang gjort det? Nope.

Kanskje jeg bare burde bestille time hos psykolog først som sist?''

Signerer, kanskje vi skal melde oss på gruppeterapi ;-)

På mitt lille hjemsted er det loppemarked 1 gang i året, så jeg er like langt med å oppbevare ting så lenge.

Brukte klær fra meg og barna går heldigvis i containeren til Fretex om de ikke kan arves av venner.

Får hyre inn "kyniske kaste-venninner" en dag jeg er i rett modus :-)

Skrevet

Men hvor mange ganger har du ikke kjøpt nytt fordi du ikke finner/vet at du har den tingen du trenger? Eller er det bare meg?

Har omtrent 7 tommestokker av den grunn....

Skrevet

''Sånn sett burde man ha flyttet minst hvert tiende år. :-)''

Ikke sant :-) Periodevis har jeg flytta ofte og oppdaga kasser jeg ikke ante hva inneholdt - og ergo ikke hadde hatt brukt for eller savna på 2-3 år.

Lettere å kaste / gi bort innholdet i en flytteprosess enn nå som jeg oppdager kasser som står trygt passert - kanskje innholdet kommer godt den dagen jeg gidder å sjekke innholdet, hehe??

Som du skjønner er jeg håpløs til å kaste / kvitte meg med ting; særlig ting som har affeksjonsverdi...

Men i god "morsan-ånd" kan jeg kanskje selge det på finn.no ;-)

''Men i god "morsan-ånd" ''

Jeg er verken spesielt flink til å kaste, sende på loppings _eller_ avertere på finn...;-) Men jeg _titter_ mye på finn, da! *he he*

Skrevet

''Men i god "morsan-ånd" ''

Jeg er verken spesielt flink til å kaste, sende på loppings _eller_ avertere på finn...;-) Men jeg _titter_ mye på finn, da! *he he*

''Men jeg _titter_ mye på finn, da! *he he*''

Derav den dårlige spøken min - mistenker deg ikke for å selge alle disse til dels absurde tingene, men har i løpet av mine 4 mnd på DOL observert dine festlige linker til finn.no ;-)

Skrevet

Ting du er i tvil om du klarer å kaste legger du i en kartong. Lukk den, og skriv dato på. Sett den bort.

Om du ikke har tenkt på eller brukt innholdet på 6 mnd - så kan du kaste det :)

Skrevet

''Men hvor mange ganger har du ikke kjøpt nytt fordi du ikke finner/vet at du har den tingen du trenger? Eller er det bare meg?''

Mange ganger. Og når jeg omsider kjøper erstatningen kan du banne på at jeg finner igjen originalen to dager senere...

Gjest erikas
Skrevet

''Men hvor mange ganger har du ikke kjøpt nytt fordi du ikke finner/vet at du har den tingen du trenger? Eller er det bare meg?''

Mange ganger. Og når jeg omsider kjøper erstatningen kan du banne på at jeg finner igjen originalen to dager senere...

Det burde gjelde fra de begynte i første.Så samme lærer om mulig hele barneskolen.

Caloni Makaroni
Skrevet

''Mange ganger. Og når jeg omsider kjøper erstatningen kan du banne på at jeg finner igjen originalen to dager senere... ''

Det er en naturlov. Ikke mye å gjøre med.

Skrevet

Veldig gjenkjennelig. Store ting (møbler o.l.)som andre kan ha nytte av er ikke så vanskelig - de kan jeg gi bort til Fretex eller selger.

Men sånne småting som er "kjekk å ha" - som skopussesvamper, nøkkelringer, musematter, stoffrester, garnrester,fargeblyanter, viskelær, linjaler osv, osv.- ligger i esker hos meg, eller fyller de fleste skuffer. Og når jeg har bruk for noe finner jeg det ikke. Det er også vanskelig å rydde opp i .

Men - jeg har forbedret meg veldig de siste årene, spesielt når det gjelder klær, slitte sengetøy, bøker og sånt. Da gjentar jeg et "mantra" mens jeg kaster "jeg rydder plass til noe nytt".

Det hjelper!

Skrevet

Uh, der sa du noe. Min sønn har også kommet hjem med mye "fint".

He, he. Mine barn kom lykkelig hjem med leker som jeg i all hemmelighet hadde levert til loppemarkedet.

Skrevet

He, he. Mine barn kom lykkelig hjem med leker som jeg i all hemmelighet hadde levert til loppemarkedet.

Jeg har fryktet at han skulle finne igjen ting jeg har gitt bort til loppemarkedet uten hans viten, men det har gått bra! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...