Gå til innhold

Stor rumpe og mage?

Gjest Karolines mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Karolines mamma

Jeg lot barna mine se plansjen og peke på hvilken kropp de mente var "deres". Alle barna pekte riktig, og den yngste er bare 4 år.

Tror dere barn tar skade av å se seg selv slik? Eller er det bare de avvikende veldig tykke barna som ikke bør se seg sammenlignet med tynnere utgaver? Jeg synes det er helt greit av barn er bevisste på hvor de er på skalaen.

Alle barna her var enige om at A, B og C var finest.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1466533.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

9

• laban

4

• Attekattenoa

4

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

''Alle barna her var enige om at A, B og C var finest.''

Jeg tenker sånn at A og B må bety "for tynn", mens F og G betyr "for tykk".

Da står C, D og E igjen som "normalen".

Siden barna dine syntes det var finest å se ut som blant annet A og B, tror jeg du bør ta en prat med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Alle barna her var enige om at A, B og C var finest.''

Jeg tenker sånn at A og B må bety "for tynn", mens F og G betyr "for tykk".

Da står C, D og E igjen som "normalen".

Siden barna dine syntes det var finest å se ut som blant annet A og B, tror jeg du bør ta en prat med dem.

Slik tenkte jeg også. Syne dersom barna mener at det er de tynneste som er "normalen"

Mine 3 barn likner på c, d og e, der den yngste er e - jeg regner med at hun strekker seg litt de neste årene, slik at hun havner på d, slik de to andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Slik tenkte jeg også. Syne dersom barna mener at det er de tynneste som er "normalen"

Mine 3 barn likner på c, d og e, der den yngste er e - jeg regner med at hun strekker seg litt de neste årene, slik at hun havner på d, slik de to andre har gjort.

Pussig det her - begge mine gutter er definitivt mest likt A, og jeg tenker ikke på dem som spesielt tynne (eldstemann var tynn før, men da antakelig tynnere enn A her).

Men helt enig i at det er synd om alle barn ser det å være tynn som et større ideal enn å være "normal".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

''Jeg synes det er helt greit av barn er bevisste på hvor de er på skalaen.''

Selv synes jeg det er helt greit at barna IKKE er bevisste på hvor de er på skalane i en alder av 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''Jeg synes det er helt greit av barn er bevisste på hvor de er på skalaen.''

Selv synes jeg det er helt greit at barna IKKE er bevisste på hvor de er på skalane i en alder av 4 år.

SÅ enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ser A og B undervektige ut, og det er skremmende dersom barn i så lav alder synes det er finest. Ikke rart at stadig yngre barn får spiseforstyrrelser. En slik undersøkelse ville jeg aldri latt mine barn være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det her er det verste jeg har lest på år og dag. hvorfor er det viktig for barn å vite om de har stor rumpe eller mage? og hvis de har stor rumpe eller mage, hva da? Det er ikke rart at barn får spiseforstyrrelser, når foreldre t.o.m. syns at dette er et nyttig samtaleevne. Det skulle vært helt forbudt å vise så små barn slike plansjer. Jeg ville ikke ha vist dem for mine tenåringer engang!

Det er jo "godt" at de lager nye grunner til å mobbe andre....Blir helt satt ut av dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karolines mamma

Det her er det verste jeg har lest på år og dag. hvorfor er det viktig for barn å vite om de har stor rumpe eller mage? og hvis de har stor rumpe eller mage, hva da? Det er ikke rart at barn får spiseforstyrrelser, når foreldre t.o.m. syns at dette er et nyttig samtaleevne. Det skulle vært helt forbudt å vise så små barn slike plansjer. Jeg ville ikke ha vist dem for mine tenåringer engang!

Det er jo "godt" at de lager nye grunner til å mobbe andre....Blir helt satt ut av dette....

Hva har dette med mobbing å gjøre? Det er ikke meningen å ta med skjemaet ut i gata, og peke ut tjukkaser og høvelflis.

Det er fint at ungene har synet i orden, og klarer å se seg i speilet, og vet at det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat. Spørsmålet er hvorhen fokuset ligger i hverdagen. Hos oss er den på fysisk fostring, ikke på saus og raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med mobbing å gjøre? Det er ikke meningen å ta med skjemaet ut i gata, og peke ut tjukkaser og høvelflis.

Det er fint at ungene har synet i orden, og klarer å se seg i speilet, og vet at det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat. Spørsmålet er hvorhen fokuset ligger i hverdagen. Hos oss er den på fysisk fostring, ikke på saus og raske karbohydrater.

Ja, og så ser de en overvektig elev på skolen i morgen. Og vil tenke at den ikke er normal, og det kan føre til mobbing. Barn kan være fæle!

Har selv tre normal vektige barn, helsesøster har sagt at de er helt perfekte, ifølge skjema (vekt/høyde). Jeg selv var veeldig tynn i skolealder, og nå som voksen er jeg veeldig tykk. Jeg trenger ikke se på en plansje for å vite det. Mine barn kjenner mange overvektige barn, og vi snakker aldri om vekt. En trenger ikke snakke om alt som en ser.

Barn og voksne kan være overvektige pga medisiner og andre problemer, det er ikke alltid at det er pga en propper seg full av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat.''

Det synet på saken illustrerer litt av hva dette har med mobbing å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat.''

Det synet på saken illustrerer litt av hva dette har med mobbing å gjøre.

nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viser et syn på kropp som etter mitt syn ikke er forenelig med respekt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig det her - begge mine gutter er definitivt mest likt A, og jeg tenker ikke på dem som spesielt tynne (eldstemann var tynn før, men da antakelig tynnere enn A her).

Men helt enig i at det er synd om alle barn ser det å være tynn som et større ideal enn å være "normal".

Samme her. Mine to er nok hhv A og B. De er ikke undervektige, men unger i min familie er ofte tynne. Vi tar det som regel igjen i voksen alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes A-figuren for jenter så hakket mer ekstremtynn ut, enn A-gutten.

På den annen side - hvis G-figurene liksom skal være veldig overvektig, er de litt for moderate etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes A-figuren for jenter så hakket mer ekstremtynn ut, enn A-gutten.

På den annen side - hvis G-figurene liksom skal være veldig overvektig, er de litt for moderate etter min mening.

Helt enig, mhp kjønn, var derfor jeg påpekte at mine var gutter. Synes A-gutten ser ganske normal ut mens A-jenta ser veldig tynn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''og ikke ok å ete seg fet og bli lat. Spørsmålet er hvorhen fokuset ligger i hverdagen. Hos oss er den på fysisk fostring, ikke på saus og raske karbohydrater.''

Tror du virkelig at verden/virkeligheten fortoner seg så enkelt???

Du burde virkelig få opp kunnskapsnivået ditt på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får litt pepper for din uttalelse om "fet og lat" i samme setning som "ikke ok", ser jeg, men selv om jeg nok ville ordlagt meg litt annerledes er jeg helt enig med deg.

Som tidligere overvektig vet jeg at det ikke er ok å være fet og lat. Det er faktisk forferdelig. Jeg unner ikke mine barn å bli det, og vi prøver å a) gi barna gode matvaner og B) lære dem at fysisk aktivitet er smart i tillegg til morsomt.

Dog ville jeg nok ikke brukt et slik skjema for å bevisstgjøre dem. Målet vårt er å ha et sunt og godt daglig kosthold, og når man lar genetikken blomstre vil noen bli mer frodige enn andre (man ikke over i fet, nei). Utseendefokuset kommer av seg selv, men man må lære å like/akseptere det man faktisk ser uavhengig av hvor på skalaen det ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Pussig det her - begge mine gutter er definitivt mest likt A, og jeg tenker ikke på dem som spesielt tynne ''

Samme her, for min gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karolines mamma

Du får litt pepper for din uttalelse om "fet og lat" i samme setning som "ikke ok", ser jeg, men selv om jeg nok ville ordlagt meg litt annerledes er jeg helt enig med deg.

Som tidligere overvektig vet jeg at det ikke er ok å være fet og lat. Det er faktisk forferdelig. Jeg unner ikke mine barn å bli det, og vi prøver å a) gi barna gode matvaner og B) lære dem at fysisk aktivitet er smart i tillegg til morsomt.

Dog ville jeg nok ikke brukt et slik skjema for å bevisstgjøre dem. Målet vårt er å ha et sunt og godt daglig kosthold, og når man lar genetikken blomstre vil noen bli mer frodige enn andre (man ikke over i fet, nei). Utseendefokuset kommer av seg selv, men man må lære å like/akseptere det man faktisk ser uavhengig av hvor på skalaen det ligger.

Enig. Nettopp fordi at jeg også vet at det å være overvektig ikke er noen lykkelig situasjon, så lar jeg ikke dette skje med mine barn.

Jeg ble veldig overrasket over at ungene pekte på "seg selv" som hhv. en A, en B og en D. Helt nøyaktig det jeg ville sagt om dem. Så da er det vel ingen her med forvrengt speilbilde. Jeg mener ikke at alle skal være sylfider, men spreke med ok kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...