Gjest prust Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg synes A-figuren for jenter så hakket mer ekstremtynn ut, enn A-gutten. På den annen side - hvis G-figurene liksom skal være veldig overvektig, er de litt for moderate etter min mening. ''På den annen side - hvis G-figurene liksom skal være veldig overvektig, er de litt for moderate etter min mening.'' Ja, det tenker jeg også. Har sett flere barn som er mer overvektig enn det g-figurene var på den plansjen. Ei av venninnene til jentene mine er dessverre i den kategorien. Foreldrene er veldig bevisste ift kosthold, og hun er også med på trening. Søstera var likedan, men nå er hun er høy og flott og normalvektig 12-åring, så kanskje søstera også følger etter der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg synes ikke barn skal få spørsmål om denslags overhodet. De ville aldri tenkt i de baner engang om ikke voksne trykket det i trynet på dem. Og overvektige barn som sliter bør få hjelp som passer dem individuelt. Dette her hadde jeg ikke sansen for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hva har dette med mobbing å gjøre? Det er ikke meningen å ta med skjemaet ut i gata, og peke ut tjukkaser og høvelflis. Det er fint at ungene har synet i orden, og klarer å se seg i speilet, og vet at det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat. Spørsmålet er hvorhen fokuset ligger i hverdagen. Hos oss er den på fysisk fostring, ikke på saus og raske karbohydrater. ''Spørsmålet er hvorhen fokuset ligger i hverdagen.'' Helt enig, og da bør det etter min mening ikke ligge på at barna bevisstgjøres hvor tykke/tynne andre er, slik at de kan risikere å gjøre et poeng av det. Min sønn har fra 3-årsalderen hatt en nokså overvektig kompis, men det tok svært mange år før han egentlig var seg bevisst at kompisen var det. Det at man viser slike plansjer til barn kan bidra til å bevisstgjøre dem på _andres_ kroppsfasong, slik at det blir lettere å rette en mobbende pekefinger mot de overvektige barna. Det er veldig viktig at barn får et sunt kosthold og fysisk fostring, men sin egen bevissthet/læring rundt dette kan de fint få uten bruk av slike plansjer. Mener 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men det er nå min mening, da. Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 ''Alle barna her var enige om at A, B og C var finest.'' B og C, ja, men A? Nei, A var ikke fint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 ''Alle barna her var enige om at A, B og C var finest.'' B og C, ja, men A? Nei, A var ikke fint. -og jeg synes ikke G eller hva det var i andre enden av skalaen var fint. Hvorfor er det lov å si at en naturlig tynn og mager unge er stygg mens en feit en kan man ikke si noe stygt om? -ungen min er som A på plansjen. *fornærmet på dattras vegne* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karolines mamma Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 -og jeg synes ikke G eller hva det var i andre enden av skalaen var fint. Hvorfor er det lov å si at en naturlig tynn og mager unge er stygg mens en feit en kan man ikke si noe stygt om? -ungen min er som A på plansjen. *fornærmet på dattras vegne* Helt enig med deg, GA. Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Helt enig med deg, GA. Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent. Hvorfor vil du at dine undervektige unger skal bli bevisste på at de er undervektige og at det er greit, men at det ikke er fint å være overvektig? Kan ikke finne ett eneste argument for at en bør plante slike tanker i en 4-åring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Helt enig med deg, GA. Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent. Det er helt klart en helsefordel i å være slank i motsetning til fet. Men at du setter likhetstegn mellom slank og trent er noe merkelig. Trodde det var noe "alle" var klar over i dag. Man kan da helt fint være slank uten å være det aller minste trent. Og man kan være forholdsvis kraftig og likevel godt trent! Trodde i grunnen det var noe alle visste.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karolines mamma Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Hvorfor vil du at dine undervektige unger skal bli bevisste på at de er undervektige og at det er greit, men at det ikke er fint å være overvektig? Kan ikke finne ett eneste argument for at en bør plante slike tanker i en 4-åring. Jeg har ingen undervektige barn. To er under gjennomnittspercentilen, men ikke undervektige. En er godt over gjennomsnittet, og faller inn under D, vil jeg tro. Dette er ikke noe vi snakker om, men de fikk se den omstridte plansjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karolines mamma Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er helt klart en helsefordel i å være slank i motsetning til fet. Men at du setter likhetstegn mellom slank og trent er noe merkelig. Trodde det var noe "alle" var klar over i dag. Man kan da helt fint være slank uten å være det aller minste trent. Og man kan være forholdsvis kraftig og likevel godt trent! Trodde i grunnen det var noe alle visste.. Kanskje grunnen til at to av mine er tynne, er at de er i full aktivitet? De er ikke å stikke under en stol at det finnes mange late foreldre og late barn som heller spiser junk foran tv og passive spill, enn å bevege skrotten. Ingen regel uten unntak, men du har bestemt deg for å henge deg opp i småtterier? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men det er nå min mening, da. Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 -og jeg synes ikke G eller hva det var i andre enden av skalaen var fint. Hvorfor er det lov å si at en naturlig tynn og mager unge er stygg mens en feit en kan man ikke si noe stygt om? -ungen min er som A på plansjen. *fornærmet på dattras vegne* Jeg sa da ingenting om hvorvidt G var fint eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg sa da ingenting om hvorvidt G var fint eller ikke. Nei, men du sa at A ikke var fint. Ergo sier du at min unge ikke er fin. Hva skal man gjøre da? tvangsfore? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest men det er nå min mening, da Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Nei, men du sa at A ikke var fint. Ergo sier du at min unge ikke er fin. Hva skal man gjøre da? tvangsfore? Hvorfor skal du gjøre noe som helst på bakgrunn av om jeg synes noe er fint eller ikke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Helt enig med deg, GA. Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent. Jeg synes for min del at det ikke er greit å si at noen er stygge, jeg, enten de er tynne, tykke, høye, lave, har gult eller brunt hår. ''Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete?'' Det kan man vel kanskje si, men det er nok ikke likhetstegn mellom hverken tynn og spretten eller tykk og klumsete. Slike fordommer er ikke greie, synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Helt enig med deg, GA. Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent. ''Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) '' En forelder til et G-barn ville forhåpentlig omtalt h*n som "fin" til tross for ''et lass av fettvalker'' ''Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent.'' ''Det er fint at ungene har synet i orden, og klarer å se seg i speilet, og vet at det er ok å være normal og tynn, og ikke ok å ete seg fet og bli lat'' Klart at det er sammenheng mellom kosthold, "fysisk fostring" og vekt både for barn og voksne, men andre ting som f.eks gener spiller også inn. Derfor kan f.eks søsken med samme (sunne) kosthold og tilnærma lik aktivitetsnivå være svært ulike mtp kroppsfasong, utseende, vekt osv. Likeledes kan en "normal, tynn og spretten" unge være passiv og spise junk food, mens en "fet og klumsete" unge kan spise sunt og være "trent". Å sidestille barns vekt / kropp med at overvekt er ensbetydende med "lat, utrent, klumsete og unormal" (Jfr igjen): ''og vet at det er ok å være normal og tynn'' synes jeg er fordomsfullt. Håper ikke 4-åringen og de andre blir konfrontert med disse holdningene.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Kanskje grunnen til at to av mine er tynne, er at de er i full aktivitet? De er ikke å stikke under en stol at det finnes mange late foreldre og late barn som heller spiser junk foran tv og passive spill, enn å bevege skrotten. Ingen regel uten unntak, men du har bestemt deg for å henge deg opp i småtterier? :-) Jeg må bare si at jeg synes du har et veldig diskriminerende syn på overvektige barn og deres foreldre. Du kaller blant annet overvektige barn for "avvikere", sier de har "et lass med fettvalker" og er "tykke og klumsete". Videre mener du at grunnen til at noen barn er slik skyldes foreldrene deres fordi de blant annet lar dem bli "late ved å se på TV hele dagen og å spise junkfood". Du sier: ''Kanskje grunnen til at to av mine er tynne, er at de er i full aktivitet? De er ikke å stikke under en stol at det finnes mange late foreldre og late barn som heller spiser junk foran tv og passive spill, enn å bevege skrotten.'' Jeg ser den. Men har du tenkt på at det nok finnes andre grunner enn latskap som kan føre til slike uheldige oppvekstvilkår? Er jo enig i at stillesitting og "junkfood" på sikt vil føre til økt vekt, men jeg synes det blir for enkelt å dømme disse barna og deres foreldre som "late". Det er nemlig mange faktorer som spiller inn på om et barn er normalvektig eller ikke. La oss si at fru X har et barn i kategori D og et i G. Barn D er helt frisk og aktiv som alle andre barn på samme alder. Og ikke spiser hun så mye heller. Et rimelig sunt kosthold har de begge. Men barn G har en sykdom som gjør at det ikke er lett (noen ganger umulig) å få henne med ut på tur, spise mindre, være sammen med venner, leke ute. I tillegg sliter fru X mye selv i perioder, og har rett og slett ikke overskudd eller kampvilje til å presse på, være så aktiv, eller til å lage supersunne matretter. Mange dager må hun bruke all sin energi på å holde hodet over vannet. Da kan det f.eks bli pizza grandiosa til middag eller et besøk på McDonald`s. Tenker at det kanskje er flere familier hvor det er slik. Økte belastninger som f.eks. sykdom av ulik art, drar energien ut av en og fører til at en ikke alltid greier å strekke til på alle plan selv om en aldri så mye ønsker. Dessuten må jeg bare få sagt at jeg personlig anser det som like "rart" å ha barn i A og B- kategorien som i F og G-kategorien. Så dine barn er ikke nødvendigvis bedre enn fru X`s, og du er ikke nødvendigvis en bedre mor enn fru X. For hva vet vel jeg om hvorfor to av dine barn er så tynne? Det kan jo være mange årsaker til det også... Men det blir egentlig for dumt å spekulere i om barna dine er hyperaktive, har innvollsorm, eller om du som mor vanskjøtter dem ved å gi dem for lite næringsrik mat. Ikke sant? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kanskje grunnen til at to av mine er tynne, er at de er i full aktivitet? De er ikke å stikke under en stol at det finnes mange late foreldre og late barn som heller spiser junk foran tv og passive spill, enn å bevege skrotten. Ingen regel uten unntak, men du har bestemt deg for å henge deg opp i småtterier? :-) Så du synest jeg hekter meg opp i småtterier?? Jeg synest dette er interessant å diskutere men om du mener at det virkelig er så enkelt at det er likhtestegn mellom aktive barn og en sylslank kropp, så finnes det virkelig ikke grunlag for å diskutere dette på et seriøst nivå med deg. Du er vel da bare rett og slett av typen som synest det er deilig å kunne lene seg tilbake og si "se mine slanke barn, er ikke _jeg_ flink"? Jeg setter det på spissen her men tror du godt skjønner hva jeg mener. Jeg har en sylslank gutt, typisk A-gutt. Han er ikke godt trenet men er slik pga gener. Han er ikke spesielt glad for være så tynn heller, for gutter er det stas å være litt bredere/muskuløs skal vite;-) Vi fokuserer selvsagt på at han er flott som han er. Vår andre gutt er mye bredere enn broren, typen som trolig blir 1,90 som voksen og ingen pingle. Han er vel en C-D på dette skjemaet. Med sin benbygning ville ikke han vært i live som en A eller B-gutt på dette skjemaet. Begge gutta spiser sunn kost med lite søtsaker og er middels aktive (men trener ikke spesielt, er 5 og 8 år). Å vise til egne barn blir likevel et spinkelt diskusjonsgrunnlag synes jeg. Men som gymlærer i skolen kan man uttale seg på et bredere grunnlag. Og jeg lover deg, det er ikke slik at slanke barn er det samme som barn god form. Jeg har utrolig mange slanke slappfisker, for å si det sånn. På samme måte som jeg har mange spreke og sterke , men kraftige barn. Snakker selvsagt ikke om sterkt overvektige her, det blir noe helt annet. Så du tar fatisk helt feil her. Å hevde at slanke barn er det samme som spreke barn er ingen sannhet. Og det er ikke å henge seg opp i bagateller når man påpeker det heller:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg har ingen undervektige barn. To er under gjennomnittspercentilen, men ikke undervektige. En er godt over gjennomsnittet, og faller inn under D, vil jeg tro. Dette er ikke noe vi snakker om, men de fikk se den omstridte plansjen. ''Dette er ikke noe vi snakker om, men de fikk se den omstridte plansjen.'' Det er jo noe dere snakker om når dere sitter og diskuterer plansjen. Dere har også definert hva som er finest. Hva mener du en 4-åring skal gjøre med en slik informasjon? Skal en 4-åring passe vekten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Så du synest jeg hekter meg opp i småtterier?? Jeg synest dette er interessant å diskutere men om du mener at det virkelig er så enkelt at det er likhtestegn mellom aktive barn og en sylslank kropp, så finnes det virkelig ikke grunlag for å diskutere dette på et seriøst nivå med deg. Du er vel da bare rett og slett av typen som synest det er deilig å kunne lene seg tilbake og si "se mine slanke barn, er ikke _jeg_ flink"? Jeg setter det på spissen her men tror du godt skjønner hva jeg mener. Jeg har en sylslank gutt, typisk A-gutt. Han er ikke godt trenet men er slik pga gener. Han er ikke spesielt glad for være så tynn heller, for gutter er det stas å være litt bredere/muskuløs skal vite;-) Vi fokuserer selvsagt på at han er flott som han er. Vår andre gutt er mye bredere enn broren, typen som trolig blir 1,90 som voksen og ingen pingle. Han er vel en C-D på dette skjemaet. Med sin benbygning ville ikke han vært i live som en A eller B-gutt på dette skjemaet. Begge gutta spiser sunn kost med lite søtsaker og er middels aktive (men trener ikke spesielt, er 5 og 8 år). Å vise til egne barn blir likevel et spinkelt diskusjonsgrunnlag synes jeg. Men som gymlærer i skolen kan man uttale seg på et bredere grunnlag. Og jeg lover deg, det er ikke slik at slanke barn er det samme som barn god form. Jeg har utrolig mange slanke slappfisker, for å si det sånn. På samme måte som jeg har mange spreke og sterke , men kraftige barn. Snakker selvsagt ikke om sterkt overvektige her, det blir noe helt annet. Så du tar fatisk helt feil her. Å hevde at slanke barn er det samme som spreke barn er ingen sannhet. Og det er ikke å henge seg opp i bagateller når man påpeker det heller:-) Amen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Kanskje grunnen til at to av mine er tynne, er at de er i full aktivitet? De er ikke å stikke under en stol at det finnes mange late foreldre og late barn som heller spiser junk foran tv og passive spill, enn å bevege skrotten. Ingen regel uten unntak, men du har bestemt deg for å henge deg opp i småtterier? :-) Du lever i en veldig unyansert verden. Det er nettopp slike forenklinger og fordommer som fører til stigmatisering og mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.