Gå til innhold

Stor rumpe og mage?

Gjest Karolines mamma

Anbefalte innlegg

''Alle barna her var enige om at A, B og C var finest''

Ja, her i huset startet vi vel også fokuset på slike emner sånn cirka i 4-årsalderen. Vi begynte med kjendiser, men aller morsomst ble det da vi tok for oss barnehagebildene. Særlig temaet "hvem har den rareste nesen" vakte mye humor og glede! *mimre mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

9

• laban

4

• Attekattenoa

4

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Attekattenoa

Enig. Nettopp fordi at jeg også vet at det å være overvektig ikke er noen lykkelig situasjon, så lar jeg ikke dette skje med mine barn.

Jeg ble veldig overrasket over at ungene pekte på "seg selv" som hhv. en A, en B og en D. Helt nøyaktig det jeg ville sagt om dem. Så da er det vel ingen her med forvrengt speilbilde. Jeg mener ikke at alle skal være sylfider, men spreke med ok kosthold.

''Så da er det vel ingen her med forvrengt speilbilde.''

Forvrengt speilbilde kommer når man fokuserer på kropp. Så gratulerer med en tidlig "kick start".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her i huset startet vi vel også fokuset på slike emner sånn cirka i 4-årsalderen. Vi begynte med kjendiser, men aller morsomst ble det da vi tok for oss barnehagebildene. Særlig temaet "hvem har den rareste nesen" vakte mye humor og glede! *mimre mimre*

LOL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slikt er veldig viktig!! Man må lære utvikle barnas evner til observasjon og vurdering:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å repetere Pinocchio-regelen med jevne mellomrom: Den som har stor / lang nese, lyver mye.

Ellers kunne man tro at det bare dreide seg om naturlige variasjoner uten årsak - virkning-sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biblio

Helt enig med deg, GA.

Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent.

Du ser selvmotsigelsen i det du sier? Du sier ingen har lov å si noe stygt om de feite, også gjør du det selv.

Det er så typisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du synest jeg hekter meg opp i småtterier??

Jeg synest dette er interessant å diskutere men om du mener at det virkelig er så enkelt at det er likhtestegn mellom aktive barn og en sylslank kropp, så finnes det virkelig ikke grunlag for å diskutere dette på et seriøst nivå med deg.

Du er vel da bare rett og slett av typen som synest det er deilig å kunne lene seg tilbake og si "se mine slanke barn, er ikke _jeg_ flink"? Jeg setter det på spissen her men tror du godt skjønner hva jeg mener.

Jeg har en sylslank gutt, typisk A-gutt. Han er ikke godt trenet men er slik pga gener. Han er ikke spesielt glad for være så tynn heller, for gutter er det stas å være litt bredere/muskuløs skal vite;-) Vi fokuserer selvsagt på at han er flott som han er.

Vår andre gutt er mye bredere enn broren, typen som trolig blir 1,90 som voksen og ingen pingle. Han er vel en C-D på dette skjemaet. Med sin benbygning ville ikke han vært i live som en A eller B-gutt på dette skjemaet.

Begge gutta spiser sunn kost med lite søtsaker og er middels aktive (men trener ikke spesielt, er 5 og 8 år).

Å vise til egne barn blir likevel et spinkelt diskusjonsgrunnlag synes jeg. Men som gymlærer i skolen kan man uttale seg på et bredere grunnlag. Og jeg lover deg, det er ikke slik at slanke barn er det samme som barn god form. Jeg har utrolig mange slanke slappfisker, for å si det sånn. På samme måte som jeg har mange spreke og sterke , men kraftige barn. Snakker selvsagt ikke om sterkt overvektige her, det blir noe helt annet.

Så du tar fatisk helt feil her. Å hevde at slanke barn er det samme som spreke barn er ingen sannhet. Og det er ikke å henge seg opp i bagateller når man påpeker det heller:-)

Det siste der kan jeg skrive under på. Min magre 8-åring har utrolig lite å gå på før hun blir sliten. Holder f.eks kanskje 3-4 turer i slalåmbakken før hun klapper sammen. Henger antagelig sammen med at hun får i seg lite næring særlig ved frokosten når hun er trøtt og har dårlig matlyst.

I leiken når hun styrer seg selv holder hun naturligvis lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever i en veldig unyansert verden.

Det er nettopp slike forenklinger og fordommer som fører til stigmatisering og mobbing.

''Du lever i en veldig unyansert verden.

Det er nettopp slike forenklinger og fordommer som fører til stigmatisering og mobbing.''

Så enig!

Glad det var en del som svarte trådstarter her - jeg leste de siste innleggene hennes i går kveld, og orket ikke å svare henne, men håpet hun skulle få litt motbør mot de ganske uspiselige holdningene. Synes synd på "Karoline" og hennes søsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Så du synest jeg hekter meg opp i småtterier??

Jeg synest dette er interessant å diskutere men om du mener at det virkelig er så enkelt at det er likhtestegn mellom aktive barn og en sylslank kropp, så finnes det virkelig ikke grunlag for å diskutere dette på et seriøst nivå med deg.

Du er vel da bare rett og slett av typen som synest det er deilig å kunne lene seg tilbake og si "se mine slanke barn, er ikke _jeg_ flink"? Jeg setter det på spissen her men tror du godt skjønner hva jeg mener.

Jeg har en sylslank gutt, typisk A-gutt. Han er ikke godt trenet men er slik pga gener. Han er ikke spesielt glad for være så tynn heller, for gutter er det stas å være litt bredere/muskuløs skal vite;-) Vi fokuserer selvsagt på at han er flott som han er.

Vår andre gutt er mye bredere enn broren, typen som trolig blir 1,90 som voksen og ingen pingle. Han er vel en C-D på dette skjemaet. Med sin benbygning ville ikke han vært i live som en A eller B-gutt på dette skjemaet.

Begge gutta spiser sunn kost med lite søtsaker og er middels aktive (men trener ikke spesielt, er 5 og 8 år).

Å vise til egne barn blir likevel et spinkelt diskusjonsgrunnlag synes jeg. Men som gymlærer i skolen kan man uttale seg på et bredere grunnlag. Og jeg lover deg, det er ikke slik at slanke barn er det samme som barn god form. Jeg har utrolig mange slanke slappfisker, for å si det sånn. På samme måte som jeg har mange spreke og sterke , men kraftige barn. Snakker selvsagt ikke om sterkt overvektige her, det blir noe helt annet.

Så du tar fatisk helt feil her. Å hevde at slanke barn er det samme som spreke barn er ingen sannhet. Og det er ikke å henge seg opp i bagateller når man påpeker det heller:-)

mine to slanke tenåringer er noe av det mest late som går i to sko, skal jeg si dere. den eneste trimmen de får, er fra senga til pcen. de har dårlige karakterer i gym, og har fått beskjed om å ta seg sammen. men de orker ikke. er for late. jeg går tur hver dag, og er ikke lat, men tjukk. enkelte av de som er tynne og slanke her i bygda vår, det er ikke de som vi ser som går tur, eller jogger! så den påstanden stemmer ikke alltid nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, GA.

Det er liksom lov til å kalle beinrangler for stygge, men de i den andre enden av skalaen, med et lass av fettvalker, skal en bare ikke nevne i noen ordelag. Jeg er klar over at min A-gutt ser ut som en kleshenger, men han er en fin kleshenger i det minste. ;-) Det er vel bedre å være tynn og spretten, enn tykk og klumsete? For ikke å snakke om hvilken helsegevinst det er i å være slank og trent kontra fet og utrent.

Jeg regner nesten med at dine barn er av den slagen som mobber andre/ gir bemerkninger når de ser en overvektig person? For i deres øyne er de jo ikke "fine", og "normale"? Men dette vil jo ikke du vite, fordi mobbere ikke forteller hjemme at de har mobbet noen. Og foreldre til mobbere vil som regel aldri tro slikt om sine barn, "fordi her i huset har barna lært at alle er like gode/fine/normale uansett hvordan de ser ut". Det er i allefall det alle foreldre har lyst til å lære barna, men du skriver jo rett ut, at det er bra at de vet noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så da er det vel ingen her med forvrengt speilbilde.''

Forvrengt speilbilde kommer når man fokuserer på kropp. Så gratulerer med en tidlig "kick start".

helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kan være stor og aktiv ja

mine to slanke tenåringer er noe av det mest late som går i to sko, skal jeg si dere. den eneste trimmen de får, er fra senga til pcen. de har dårlige karakterer i gym, og har fått beskjed om å ta seg sammen. men de orker ikke. er for late. jeg går tur hver dag, og er ikke lat, men tjukk. enkelte av de som er tynne og slanke her i bygda vår, det er ikke de som vi ser som går tur, eller jogger! så den påstanden stemmer ikke alltid nei.

Nabogutten vår, altså en av min sønns kamerater er svært aktiv. Han går på håndball, fotball og all-idrett. I tillegg er han veldig aktiv ute ellers i året med blant annet, aking, skigåing, sykling og trampoline. Han er sjelden i ro. Han er iallefall G på denne plansjen, om ikke ennå større. Han er aktiv og i god form, og slett ikke klumsete selv om han er stor. Når han spiser hos oss spiser han vanlig porsjon som min slanke sønn gjør. Han løper fortere enn min sønn som er 15-20 kg lettere enn vår nabo. Så han er slett ingen lat gutt. Men han er nok uheldig med genene og arvet sin fars kropp.

Jeg er overvektig, men jeg trener fast 3-4 ganger i uka, så formen og kondisen min er bra. Men jeg er altså tjukk. Min samboer er normal i kroppsstr. men han er lat, og trener knapt, bortsett fra noen skiturer vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vil også legge til, at vi har opplevd venner av oss som klarer å slutte å røyke. men så ser de at de legger på seg etter kort tid. da setter de igang med røyking igjen, fordi det er så USUNT å være fete! ha ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen undervektige barn. To er under gjennomnittspercentilen, men ikke undervektige. En er godt over gjennomsnittet, og faller inn under D, vil jeg tro. Dette er ikke noe vi snakker om, men de fikk se den omstridte plansjen.

Det er ikke noe dere snakker om? Likevel plasserte alle barna dine seg på rett figur, og dere var alle enige om at de tre minste var finest?

*grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags idealer for utseende har barna dine? Jo tynnere, jo bedre? Og det helt ned i fire-årsalderen?

A og B var "for tynne". C og D vil jeg si er "normalt", resten er "for tykke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags idealer for utseende har barna dine? Jo tynnere, jo bedre? Og det helt ned i fire-årsalderen?

A og B var "for tynne". C og D vil jeg si er "normalt", resten er "for tykke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, GA.

Den største helseforskjellen ligger i trent eller utrent. Slank eller fet har faktisk mindre betydning. (Og det er ikke sånn at slank = trent og fet = utrent.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...