Gå til innhold

Økonomi, litt råd takk :)

Anbefalte innlegg

Gjest Økonomien
Skrevet

Jeg og samboreren min har bygget hus sammen. Han har en god del kredittkort gjeld fra før. Jeg begynner snart i 100% stillig og vil da få ca 12 00 kr i mnd etter skatt.

Problemet er at vi har veldig separert økonomi og jeg vil han skal involvere meg mer i hva han bruker penger på og hva han får i lønn.. Han har eget firma så lønnen varierer.

Så i kveld har jeg sagt vi skal sitte oss ned og diskutere økonomien. snart skal vi begynne og betale på lånet og hvem skal betale hva? Bhg, lån, kredittkort, strøm, mat osv.....

Hva skal jeg ta opp og hva skal jeg "kreve"? Jeg mener at jeg skal "styre" økonomien og at jeg skal ha rett på å se konto utskriftene hannes. Jeg vil vite at det ikke brukes penger på tull. Økonomien er starm nok fra før.

Hadde vært fint med noen tips og råd :)

På forhånd takk!

Skrevet

At dere har innsyn i hverandres økonomi er jo greit, men jeg synes ikke det borger for noe godt samarbeid om du skal "kreve" å styre økonomien deres.

Kanskje dere kan ordne det slik at dere har en felles regningskonto der dere begge setter inn penger etter hvor mye dere tjener, og så brukes den til alle faste utgifter dere har + litt slingringsmonn.

Han kan ha noe penger på sin egen konto som han kan bruke til akkurat det han vil - uten at du bryr deg om det. Og du kan ha det samme.

Skrevet

Bli enige om å ha en felles regningskonto som skal dekke alle regningene. Så setter dere over et beløp til regningskontoen.

Dere kan jo én gang i måneden f.eks. bli enige om hvilket beløp dere skal sette over, som skal dekke regningene? Skjønte det slik at han har ujevn inntekt. Men dere kan jo også bli enige om et fast beløp fra hver av dere. Den med mest inntekt bidrar vel gjerne mest, i alle fall er det mange som gjør det slik.

Ellers er det greit å ikke komme med "krav", for da møter du kanskje ikke så mye velvilje. Hvis du gir innsyn først, er det kanskje lettere å få innsyn hos han?

Med stram økonomi er det jo en del å spare på å planlegge middager og handle på tilbud.

Skrevet

Som samboere har man vel strengt tatt ikke innsynsrett i hverandres økonomi. Åpen og ærlig er vel et par stikkord.

Jeg synes også forslaget om felles konto er bra. Begge får tilgang på nettbanken, men du kan styre felles regninger og ha kontroll på den daglige økonomien.

Før hadde vi veldig separat økonomi. Nå er begge bare opptatt av å få betalt felles regninger og kjøpe utstyr til barna. Hvem som betaler mest er ikke så viktig bare begge bidrar. Bla var han nylig permittert i 2 mnd og jeg stod for det meste av regninger. Vi er ikke gift og jeg har egentlig ikke forsørgningsplikt ovenfor han, men selvfølgelig gjorde jeg det. Vi bor tross alt i samme hus og har barn sammen.

Skrevet

Da vi ble samboere, la vi opp et felles økonomisk løp med mottoet "alt mitt er ditt - og viseversa".

Om dere ikke velger å ha felles lønnskonto (det har vi), så sørg i alle fall for å opprette noen kontoer hvor dere begge bidrar. Minimum bør man ha felles regningskonto og sparekonto, og eier dere like stor andel i huset bør dere også ha en huskonto hvor lånet trekkes fra og som dere bidrar like mye til.

Du sier at han har variabel inntekt, men du sier ikke noe om hvilket sjikte den varierer innenfor. Tar man utgangspunkt i at dere tjener omtrent like mye i snitt hver måned, bør dere bidra like mye til regnings- og sparekontoen.

Hva mat og utstyr til barn angår, så ville jeg også hatt en egen konto til det hvor dere begge bidrar. Og hatt eget/egne kort til den kontoen. Det gjør det hele enklere når man handler.

Som flere har nevnt, så er det neppe smart å kreve innsyn i hans økonomi. Åpenhet og ærlighet bør være en selvfølge, hvis han nekter ville jeg nok blitt en smule betenkt.

Lykke til!

Gjest Elextra
Skrevet

Støtter forslag om felles konto.

Vi har én felles konto hvor vi setter over det meste av utbetalt lønn hver måned. Vi yter etter evne, dvs. den som tjener mest overfører også høyest beløp. Herfra betales alle regninger, samt kjøp av alt fra mat, klær til barna og diverse utstyr til hus m.m. Ved større innkjøp må vi noen gang sette over ekstra.

Klær og utstyr til oss selv, samt eventuelt tant og fjas vi måtte ønske, betales da fra egen lønnskonto, og vi følger ikke med på hva den andre bruker av sånt.

Fungerer utmerket for oss.

Gjest tråds
Skrevet

At dere har innsyn i hverandres økonomi er jo greit, men jeg synes ikke det borger for noe godt samarbeid om du skal "kreve" å styre økonomien deres.

Kanskje dere kan ordne det slik at dere har en felles regningskonto der dere begge setter inn penger etter hvor mye dere tjener, og så brukes den til alle faste utgifter dere har + litt slingringsmonn.

Han kan ha noe penger på sin egen konto som han kan bruke til akkurat det han vil - uten at du bryr deg om det. Og du kan ha det samme.

Tuuuuusen takk for gode råd! :)

Grunnen til at jeg skrev at jeg vil "kreve" innsyn i hannes pengebruk, er fordi han har en tendens til å hive rundt seg på fjas og tull, og det har vi ikke penger til. Han har også en vanvittig kreditt kort gjeld, jeg lurer på hvor mye han betaler på disse i mnd og hva de forskjellige kortene er på.

Den summen han betaler på kortene skal de inn på felles konto også? Eller skal han bet av de med summen som bli stående igjen på hannes konto?? Eller skal vi prioritere slik at jeg betaler så mye jeg kan så han får betalt ned så mye som mulig på kortene???

Han skal prøve og få alt i ett lån, og de lovet banken oss, men nå vil de plutselig ikke likevell. dette skaper jo problemer for oss, derfor vil vi bytte bank, han søkte også hos bank 2 eller hva de heter, men fikk avslag. jeg vil prøve på nytt der. tror det hadde vært greit og fått betale kreditorene og fått en annen rente..

Hvis han feks har utbetalt 20 000 og jeg 12 000 hvor mye ville vært en grei sum og satt over på felles?

Gjest magicavontryll
Skrevet

Sånn har jeg og mannen min ordnet det.

Han tjener litt mer enn meg, så derfor betaler han litt mer på fellesutgifter,

men til gjengjeld betaler jeg mesteparten av maten.

Jeg har 16-17 tusen i mnd etter skatt pluss 970 i barnetrygd,

han har 20-23 tusen etter skatt.

Jeg setter inn fast 8-9000 på utgiftskonto, setter av minst 4000 til mat,

han setter inn 16000 på utgiftskontoen, resten går til noe mat og andre utgifter som drivstoff o.l., så setter vi av litt til sparing begge to på hver vår sparekonto,

vi har omtrent likt der, 110 tusen hver, det er jo egentlig begges penger sånn sett,

men vi prøver ikke bruke av dem, de er en slags buffer/sikkerhet, men samtidig sparer vi til oppussing av bl.a. bad. Vi har fleksilån på huset og har betalt ned nesten halve lånet, så har mulighet til å ta av det også til evnt. oppussing.

Det å ha en felles utgiftskonto er bra,

da har vi hele tiden en buffer der på minst 30 tusen,

da har vi så vi klarer oss om det kommer uforutsette utgifter,

det samme med sparekontoene, vi kan alltids "låne" derfra om det blir krise,

og vi har litt å rutte med til andre ting.

jeg syns det er greit å ha hver sin bruks- og sparekonto,

så lenge man setter inn faste beløp på felles utgiftskonto.

Siden jeg betaler litt mindre i utgiftene, betaler jeg det meste av maten,

men hvis det er lite penger en måned, tar han gjerne helgehandelen den uka.

vi pleier å handle mat en gang i uka, evnt. oftere om det er noe vi har glemt.

Merker vi handler mindre da, blir mer impulskjøp og unødvendigheter

om vi handler oftere.

Sånn vi gjør det beholder vi friheten til å gjøre hva vi vil med "våre" penger,

vi har hver vår sparekonto som sagt, men de er på en måte felles,

jeg vil ikke bruke av min konto uten å rådføre meg med ham.

f.eks. kan vi også bruke av den kontoen til ny bil når den tid kommer.

Gjest tråds
Skrevet

Sånn har jeg og mannen min ordnet det.

Han tjener litt mer enn meg, så derfor betaler han litt mer på fellesutgifter,

men til gjengjeld betaler jeg mesteparten av maten.

Jeg har 16-17 tusen i mnd etter skatt pluss 970 i barnetrygd,

han har 20-23 tusen etter skatt.

Jeg setter inn fast 8-9000 på utgiftskonto, setter av minst 4000 til mat,

han setter inn 16000 på utgiftskontoen, resten går til noe mat og andre utgifter som drivstoff o.l., så setter vi av litt til sparing begge to på hver vår sparekonto,

vi har omtrent likt der, 110 tusen hver, det er jo egentlig begges penger sånn sett,

men vi prøver ikke bruke av dem, de er en slags buffer/sikkerhet, men samtidig sparer vi til oppussing av bl.a. bad. Vi har fleksilån på huset og har betalt ned nesten halve lånet, så har mulighet til å ta av det også til evnt. oppussing.

Det å ha en felles utgiftskonto er bra,

da har vi hele tiden en buffer der på minst 30 tusen,

da har vi så vi klarer oss om det kommer uforutsette utgifter,

det samme med sparekontoene, vi kan alltids "låne" derfra om det blir krise,

og vi har litt å rutte med til andre ting.

jeg syns det er greit å ha hver sin bruks- og sparekonto,

så lenge man setter inn faste beløp på felles utgiftskonto.

Siden jeg betaler litt mindre i utgiftene, betaler jeg det meste av maten,

men hvis det er lite penger en måned, tar han gjerne helgehandelen den uka.

vi pleier å handle mat en gang i uka, evnt. oftere om det er noe vi har glemt.

Merker vi handler mindre da, blir mer impulskjøp og unødvendigheter

om vi handler oftere.

Sånn vi gjør det beholder vi friheten til å gjøre hva vi vil med "våre" penger,

vi har hver vår sparekonto som sagt, men de er på en måte felles,

jeg vil ikke bruke av min konto uten å rådføre meg med ham.

f.eks. kan vi også bruke av den kontoen til ny bil når den tid kommer.

Vi begge har bsu, er det ikke en grei spare måte? Ingen av oss har noe masse på den, men litt er jo bedre enn ingenting :) jeg blir trekket en fast sum i mnd og han setter innpå etter hva han har på sin...

Gjest magicavontryll
Skrevet

Vi begge har bsu, er det ikke en grei spare måte? Ingen av oss har noe masse på den, men litt er jo bedre enn ingenting :) jeg blir trekket en fast sum i mnd og han setter innpå etter hva han har på sin...

BSU er smart det, dere får jo skattetrekk for det og god rente - og pengene er bundet i bolig, så dere bruker det ikke opp på tull :)

Vi har brukt opp vår BSU på bolig, så nå sparer vi til andre ting. Men vi er veldig prinsippielle begge to og bruker ikke av sparekontoen uten at vi må. Har ikke satt noe egentlig mål, men setter av litt hver mnd, og litt mer til jul, av feriepenger og evnt. skattepenger om vi får igjen... da blir det etterhvert litt penger av det.

Skrevet

Grunnen til at jeg skrev at jeg vil "kreve" innsyn i hannes pengebruk, er fordi han har en tendens til å hive rundt seg på fjas og tull, og det har vi ikke penger til. Han har også en vanvittig kreditt kort gjeld, jeg lurer på hvor mye han betaler på disse i mnd og hva de forskjellige kortene er på.

Den summen han betaler på kortene skal de inn på felles konto også? Eller skal han bet av de med summen som bli stående igjen på hannes konto?? Eller skal vi prioritere slik at jeg betaler så mye jeg kan så han får betalt ned så mye som mulig på kortene???

Han skal prøve og få alt i ett lån, og de lovet banken oss, men nå vil de plutselig ikke likevell. dette skaper jo problemer for oss, derfor vil vi bytte bank, han søkte også hos bank 2 eller hva de heter, men fikk avslag. jeg vil prøve på nytt der. tror det hadde vært greit og fått betale kreditorene og fått en annen rente..

Hvis han feks har utbetalt 20 000 og jeg 12 000 hvor mye ville vært en grei sum og satt over på felles?

Du må ikke la hans kredittkortgjeld inngå i deres felles økonomi. Du må heller ikke gå med på at denne gjelden legges inn i felleslånet på boligen.

Skrevet

Jeg og min samboer har omtrent lik inntekt. Vi har regnet ut ca hvor mye bo- , barnehage og bilutgifter vi har pr år og så har vi delt på 12 måneder for å komme frem til hva vi skal sette av pr mnd. Vi innbetaler til en konto som er i min nettbank og som jeg styrer. Han får innsyn når han ber om det. Utover dette bytter vi på å fylle bensin og å handle mat. Har ikke noe system på dette. Jeg hadde ikke villet samlet kredittgjelda hans i huslånet eller ta lån med pant i boligen. Unntaket hadde vært dersom det går an å skrive en gyldig avtale på at han da eier en større andel av gjelda og at han skal nedbetale dette selv uten å få større eierandel i boligen. (En gjeldsrådgiver eller bank bør kunne gi rett råd om det.)

Hvorfor all kredittkortgjelden? Hadde ikke likt det og hadde oppfordret til å ta tak i det ved å kontakte alle kreditorer og prøve å få en god avtale. Kanskje i samarbeid med gjeldsrådgiver/bank. Alle kommuner skal ha gjeldsrådgiver.

Gjest prust
Skrevet

Nå tjener mannen min og jeg helt likt - og vi betaler inn 12.000 hver på en "felleskonto" pr måned. Fra denne kontoen trekkes de fleste regningene som gjelder for familien.

I tillegg setter vi over 1.500 fra hver lønnskonto til to sparekonti, en til ferie og en til møbler/utstyr.

Som regel går felleskontoen tom før alt er betalt, og da betaler vi mat/bensin osv fra lønnskontoen.

Større regninger som kommer litt uforutsett, betales fra lønnskontoene, evt fra sparekontoen.

Klær/sko mm til oss voksne betales fra lønnskontoen, det samme gjør utgifter vi har til kino, konserter osv som vi er på sammen med venner/kamerater.

Vi har på en måte alt felles, samtidig synes jeg det er godt å ha min egen konto som jeg disponerer fritt når alle faste utgifter til AS Familien er betalt.

Skrevet

Oj, nå spør du om mye jeg ikke føler meg kompetent til å svare på :)

Det bør jo være i bankens interesse at han får samlet lånene og betalt dem tilbake så raskt som mulig.

I den fasen han betaler på kredittkortgjelden sin, så tror jeg det kunne være greit om han betalte litt mindre til felleskassa?

Hvor mye dere skal legge i felleskassa kommer jo an på hvor mye dere har i faste utgifter hver mnd.

Kanskje dere kan betale inn en viss prosentandel hver? Sørg bare for at det er nok til ALLE utgiftene + litt til hver mnd. Plutselig så ryker kjøleskapet, eller dere får en parkeringsbot, da er det godt å vite at det faktisk er penger tilgjengelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...