Gjest Syber Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Er det noen som har tips til å holde orden i papirer, i gangen osv? Vi sliter spesielt med skorot! Uansett hvor mange skoskap og hyller vi har, så står det en haug med sko i gangen som det stort sett bare er jeg som rydder bort. Noen som har gode tips som fungerer? Hva med papirer/post? Hvor legger dere dagens post? Hva med papir som skal ut i papirinnsamlingen, tar dere det rett ut, eller legger dere det et bestemt sted inntil dere skal ut og tar det med da? Her trenger jeg gode råd! Hvis noen har funnet på noe annet lurt når det gjelder orden og oppbevaring så kom med det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vi pusset opp kjøkkenet for ikke lenge siden, og søppelsortering ble prioritert. Vi har en stor skuff (ikea-kjøkken) under vasken med 5 ulike søppelbøtter oppi, en for restavfall, en for plast, en stor for papir, en liten for matavfall (komposterer ute) og en som foreløpig inneholder plastposer (som senere brukes i søppelbøttene), sun ultra og zalo. Allikevel mangler jeg plass for glass/metall og brukte batterier. Skuff er ihvertfall bedre enn skap, når vi drar ut skuffen er alle søppelbøttene åpne og tilgjengelige. Sko - der trenger vi også hjelp!!! Har for liten plass i vindfanget pr idag. Skal pusse opp en annen inngang senere hvor vi får litt mer plass, men ser allerede nå at også denne gangen skulle vært større... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 'Uansett hvor mange skoskap og hyller vi har, så står det en haug med sko i gangen som det stort sett bare er jeg som rydder bort. Noen som har gode tips som fungerer?'' Vi har en Ivar-hylle i kjelleren hvor skoene som ikke passer aarstiden staar. I gangen har vi en skyvedoersgarderobe og der inne har jeg laget et system med 5 staalkurver staaende paa gulvet. Vi har hver vaar kurv med sko. I gangen utenfor skyvedoersgarderoben har vi en vanlig skohylle hvor de mest brukte skoene staar. Systemet fungerer, men det er bare meg som soerger for at det fungerer. ''Hva med papirer/post? Hvor legger dere dagens post?'' Jeg sorterer min og hans post. Hans post havner foerst paa en bestemt plass oppaa bokhylla i stua, frem til han tar seg av det. Min post havner i en pappeske kjoept paa Ikea. Den har jeg staaende paa gjesterommet av alle steder. Der ligger det til jeg har fatt tatt meg av det og naar regningene er betalt havner de inn i en perm. Denne ogsaa saatende paa gjesterommet. Vi har ogsaa en korgtavle hvor lekseplaner og lignende henger. Den henger ogsaa paa gjesterommet.Paa kjoeleskapet henger det ogsaa papir. Det kan vaere bursdagsinvitasjoner, lapp om foreldremoete o.l '' Hva med papir som skal ut i papirinnsamlingen, tar dere det rett ut, eller legger dere det et bestemt sted inntil dere skal ut og tar det med da? Her trenger jeg gode råd!'' Her har vi en gedigen kurv vi kjoepte paa Ikea som rommer mye, aviser og alt av papir som skal kastes. Har denne ogsaa staaende paa gjesterommet. Tror jeg maa doepe om gjesterommet til "papirrommet" :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 'Uansett hvor mange skoskap og hyller vi har, så står det en haug med sko i gangen som det stort sett bare er jeg som rydder bort. Noen som har gode tips som fungerer?'' Vi har en Ivar-hylle i kjelleren hvor skoene som ikke passer aarstiden staar. I gangen har vi en skyvedoersgarderobe og der inne har jeg laget et system med 5 staalkurver staaende paa gulvet. Vi har hver vaar kurv med sko. I gangen utenfor skyvedoersgarderoben har vi en vanlig skohylle hvor de mest brukte skoene staar. Systemet fungerer, men det er bare meg som soerger for at det fungerer. ''Hva med papirer/post? Hvor legger dere dagens post?'' Jeg sorterer min og hans post. Hans post havner foerst paa en bestemt plass oppaa bokhylla i stua, frem til han tar seg av det. Min post havner i en pappeske kjoept paa Ikea. Den har jeg staaende paa gjesterommet av alle steder. Der ligger det til jeg har fatt tatt meg av det og naar regningene er betalt havner de inn i en perm. Denne ogsaa saatende paa gjesterommet. Vi har ogsaa en korgtavle hvor lekseplaner og lignende henger. Den henger ogsaa paa gjesterommet.Paa kjoeleskapet henger det ogsaa papir. Det kan vaere bursdagsinvitasjoner, lapp om foreldremoete o.l '' Hva med papir som skal ut i papirinnsamlingen, tar dere det rett ut, eller legger dere det et bestemt sted inntil dere skal ut og tar det med da? Her trenger jeg gode råd!'' Her har vi en gedigen kurv vi kjoepte paa Ikea som rommer mye, aviser og alt av papir som skal kastes. Har denne ogsaa staaende paa gjesterommet. Tror jeg maa doepe om gjesterommet til "papirrommet" :-) Det ble visst litt tull med tegnsettingen her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Vi har et kott ved siden av inngangspartiet hvor vi har en hylle til aviser og annet papiravfall. Dette kottet er redningen :-). I samme kott har vi to hyller til sko. Likevel er det til stadighet altfor mange sko fremme. Må blant annet finne en løsning på "nærrydding" av barnas sko, hvor de kan sette dem bort selv og lett finne dem igjen. Dagens post legger vi på et dedikert sted på kjøkkenbenken, og prøver å fjerne den derfra daglig/hyppig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Dagens post sorteres før vi legger den fra oss. Uinteressant reklame legges i kurven for papiravfall som står lett tilgjengelig (jeg pleier å stå ved siden av den kurven når jeg sorterer posten). Når kurven er full, tømmes den i papirsekken som står i kjelleren. Avisa legger jeg på kjøkkenbordet, slik at alle som vil kan lese den. Samtidig kaster jeg avisa fra i går. Brev og adressert post legges ved hver enkelts plass på kjøkkenbordet, med forventning om at det skal åpnes og sorteres. Sko er et problem her også, og jakker. Vi har et stort garderobeskap i gangen, og sko skal egentlig settes inn der. Jakkene skal henges opp. Stort sett er det bare jeg og mannen som henger opp jakker, og bare jeg som setter inn sko. Men jeg går og henter ungene og får dem til å rydde etter seg når jeg oppdager at det ligger slengt sko og jakker i gangen. Da må de avbryte det de holder på med og gå for å rydde. Håpet er at en eller annen gang oppdager de at det er enklere å henge opp/rydde inn med en gang... Vær flink til å kaste og fjerne ting som ikke brukes lenger. Vi arver bort for små klær, og sørger for å få det ut av huset så fort som mulig. Klær som er utslitt kaster vi, og det sørger vi også for å fjerne så fort som mulig. Kjøp noen små kurver elns og sett der ting blir slengt. Hvis "alle" hiver nøklene på det lille bordet i gangen, sett en kurv til nøkler der. Det gir et mye ryddigere inntrykk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det ble visst litt tull med tegnsettingen her. Det skal være to enkeltapostrofer (ikke anførselstegn fra øvre rekke på tastaturet, men tegnet som ofte står nederst på stjernetasten langt mot høyre) før sitert tekst starter, og de samme to enkelttegnene der sitert tekst skal slutte. Altså to trykk på samme tast både før og etter. Det ser likt ut som anførselstegn mens du taster det inn, men effekten blir synlig på forhåndsvisningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det skal være to enkeltapostrofer (ikke anførselstegn fra øvre rekke på tastaturet, men tegnet som ofte står nederst på stjernetasten langt mot høyre) før sitert tekst starter, og de samme to enkelttegnene der sitert tekst skal slutte. Altså to trykk på samme tast både før og etter. Det ser likt ut som anførselstegn mens du taster det inn, men effekten blir synlig på forhåndsvisningen. Jeg vet det laban, men tastaturet mitt er ikke slik det skal vaere naa. Jeg mangler aa og oe og tegnene er ikke der de skal vaere. Derfor maa jeg bare proeve meg frem og haape paa det beste. Denne gangen burde jeg brukt forhaandsvisninga foer jeg sendte innlegget ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg vet det laban, men tastaturet mitt er ikke slik det skal vaere naa. Jeg mangler aa og oe og tegnene er ikke der de skal vaere. Derfor maa jeg bare proeve meg frem og haape paa det beste. Denne gangen burde jeg brukt forhaandsvisninga foer jeg sendte innlegget ;-) Det er mange som bruker den for lite. Jeg husker selv en gang i 2005... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er mange som bruker den for lite. Jeg husker selv en gang i 2005... :-) Det maa ha satt dype spor, siden husker det;-) Bare for aa lage dette smilefjeset maate jeg proeve forkjellige taster. - - - -, ligger der hvor spoersmaalstegnet skal vaere. ;;;;;;,, ligger der hvor oeen skal vaere og )))))), ligger der hvor erlikhets-tegnet skal vare. Haeploest! Jeg bruker meget langt tid paa skrive et innlegg. Hvis jeg skal bruke de tastene jeg egentlig skal bruke for aa lage et smilefjes, blir det slik >/( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det er mange som bruker den for lite. Jeg husker selv en gang i 2005... :-) ''Jeg husker selv en gang i 2005... :-)'' He he... heldige du! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Det maa ha satt dype spor, siden husker det;-) Bare for aa lage dette smilefjeset maate jeg proeve forkjellige taster. - - - -, ligger der hvor spoersmaalstegnet skal vaere. ;;;;;;,, ligger der hvor oeen skal vaere og )))))), ligger der hvor erlikhets-tegnet skal vare. Haeploest! Jeg bruker meget langt tid paa skrive et innlegg. Hvis jeg skal bruke de tastene jeg egentlig skal bruke for aa lage et smilefjes, blir det slik >/( ''Hvis jeg skal bruke de tastene jeg egentlig skal bruke for aa lage et smilefjes, blir det slik >/('' Ser mest ut som fjeset til en med skikkelig forstoppelse!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 ''Hvis jeg skal bruke de tastene jeg egentlig skal bruke for aa lage et smilefjes, blir det slik >/('' Ser mest ut som fjeset til en med skikkelig forstoppelse!! :-) Ha ha>/( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Når det gjelder søppel, så har vi kjøpt stablekasser på IKEA. Disse kan åpnes selv om de er stablet oppå hverandre. Vi har én kasse for glass/metall, én kasse for tomgods, én kasse for ikke-brennbart og én kasse for papir. Disse tas med til returpunkt når de er fulle .... og helst litt før. Samme type stablekasser har vi på vaskerommet, for sortering av skittent tøy. De ulike kassene er merket med fargekoder - og dette har fungert utmerket siden ungene var en neve stor. Den største synderen er far i huset Når det gjelder sko og yttertøy, prøver vi å bare ha aktuelt skotøy/tøy framme. Vi er så 'heldige' at vi har en stor garderobe i tilknytning til yttergangen. Den er gull verd. Der har vi godt med plass. Likevel blir det for fullt å skulle ha sesonguaktuelle ting der. Når det gjelder post m.v. har vi ei stor korktavle på kjøkkenet, hvor vi henger opp alt som skal huskes - foreldremøter, dugnader, bursdagsinvitasjoner, legetimer, lekseplaner, EU-kontroll, m.v. Det fungerer veldig godt. Dagens post er det stort sett jeg som ordner med - og jeg hiver mye på direkten - og i alle fall før jeg legger med på kvelden når jeg har siste rydderunde. Regninger har en egen skuff i en kjøpmannsdisk. Der ligger de til de blir betalt. Det vi er direkte dårlige på er å arkivere fortløpende ting som skal tas vare på. Det han en tendens til å havne inne på ei hylle på kontoret - og den haugen blir gjerne aaaalt for stor før vi tar et skippertak 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 På vaskerommet har vi satt opp noen trofast hyller fra Ikea (de minste og noen større) med merkelapper på. Hyller fra golv til tak. Der oppbevarer vi alt fra hårkoster, hårstrikker, saks, kontorrekvisita, viktige papirer, kataloger, sykkelhjelmer, nøkler, kulepenn, plaster-ting, ladere, mobil,kamera osv. Veldig enkelt å rydde og veldig enkelt å finne ting man leter etter. (Hvor lenge lette vi ikke etter en kulepenn før?? For ikke å si en saks?) På gangen har vi en kommode med votter, huer, skjerf, refleksvester osv. Der er det ikke merkelapper men huene er nederst, vottene ant nederst og refleks øverst osv. Barneting i venstre rekke og voksenting til høyre. Og så har vi Ikea skohyller til fotballting, turnting, sitteunderlag og gymbager i bakgangen. Der har vi også en vegg med skohyller fra gulv til tak. Vi har en stor elfa hylle løs i vaskerommet til papirinnsamling som tømmes når den er full. Nei - vi har det ikke alltid ryddig her i huset, men det er ikke systemet det står på ihvertfall - puh... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 På vaskerommet har vi satt opp noen trofast hyller fra Ikea (de minste og noen større) med merkelapper på. Hyller fra golv til tak. Der oppbevarer vi alt fra hårkoster, hårstrikker, saks, kontorrekvisita, viktige papirer, kataloger, sykkelhjelmer, nøkler, kulepenn, plaster-ting, ladere, mobil,kamera osv. Veldig enkelt å rydde og veldig enkelt å finne ting man leter etter. (Hvor lenge lette vi ikke etter en kulepenn før?? For ikke å si en saks?) På gangen har vi en kommode med votter, huer, skjerf, refleksvester osv. Der er det ikke merkelapper men huene er nederst, vottene ant nederst og refleks øverst osv. Barneting i venstre rekke og voksenting til høyre. Og så har vi Ikea skohyller til fotballting, turnting, sitteunderlag og gymbager i bakgangen. Der har vi også en vegg med skohyller fra gulv til tak. Vi har en stor elfa hylle løs i vaskerommet til papirinnsamling som tømmes når den er full. Nei - vi har det ikke alltid ryddig her i huset, men det er ikke systemet det står på ihvertfall - puh... Ang reklame så har vi reservert oss. Har også sagt opp den ene avisa så post er ikke lenger et problem. Dvs vi legger jo dagens brev på kjøkkenbenken, men det blir sortert og lagt i arkivet samme dag. I de hyllene jeg snakket om er det en skuffe som heter "regninger" og den skal opp i 2 etasje hvor vi har kontor. En annen skuffe heter "til arkiv" og er viktige papirer som skal arkiveres på kontoret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Sko... kan ikke hjelpe deg der... Dagen post legges i hyller vi har på kjøkkenet. Kjøpte en sånn trådkurv-greie med 3 hyller der mor har 2 og far har 1 hylle (alt av smårot og løse papirer synes nemlig far det er greit å legge i mor sin hylle...) Der legges også posten. Papir har vi en egen "dunk" til under kjøkkenbenken. Den tømmes i papiravfallsposen når den er full - eller når noen finner ut at det er lurt å tømme den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.