Spirello Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg har omsorgen for sønnen min, så etter jeg flyttet fra eksen fikk jeg skatteklasse 2. Det har jeg ennå selv om jeg har samboer (ikke barnefaren). Men nå er jeg gravid og venter en til i november. Da jeg snakket med skattetaten i fjor, så spurte rådgiveren meg om vi hadde barn, eller om vi ville få det i løpet av 2009 - da jeg jeg dårlig tid svarte jeg da - for dette var i desember. Fikk beskjed om at jeg skal være i klasse 2 til vi gifter os eller får barn. Jeg trenger ikke bytte skatteklasse før vi får felles barn da? Blir jo feil å skatte i klasse 1 før ungen er født eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Så lenge ungen blir født i år skal du ha klasse 1 for hele året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille my31 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Så lenge ungen blir født i år skal du ha klasse 1 for hele året. Jeg sitter i samme situasjon som trådstarter. Da betyr det at vi har betalt for lite skatt de tre første mnd i år, så da burde vi kanskje trekke litt ekstra oppå skatteklasse 1 fremover? Er det sånn det blir? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Så lenge ungen blir født i år skal du ha klasse 1 for hele året. Takker for svar. Har du forresten link? Skjønner meg ikke på detta jeg.. Foreløpig er jeg bare 9 uker på vei, og har ingen planer om å endre noe som helst før jeg vet med sikkerhet at vi får en til.. Det blir for dumt da. Hva er logikken? Skal jeg da betale mer skatt fordi jeg er gravid? Ehhh.. fordi? Burde vært omvendt, flere unger = mindre skatt.. Skal han da begynne å beatle for mitt barn (siden jeg betaler mer skatt) fordi vi venter barn i slutten av året? kan noen forklare meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Jeg sitter i samme situasjon som trådstarter. Da betyr det at vi har betalt for lite skatt de tre første mnd i år, så da burde vi kanskje trekke litt ekstra oppå skatteklasse 1 fremover? Er det sånn det blir? Synes dette høres merkelig ut.. Hva om man mister da? Skal man endre skattekort fra uke til uke da eller? Skal vi betale mer skatt for mnd. FØR vi ble gravide og? dette henger ikke på greip.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille my31 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Synes dette høres merkelig ut.. Hva om man mister da? Skal man endre skattekort fra uke til uke da eller? Skal vi betale mer skatt for mnd. FØR vi ble gravide og? dette henger ikke på greip.. Nei, jeg skjønner ikke stort av dette, jeg heller. Syns det hørtes litt rart ut. Håper du får flere svar her så jeg blir litt smartere, jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fra bergen Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Så lenge ungen blir født i år skal du ha klasse 1 for hele året. Stemmer nok det ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lignes i riktig klasse uansett Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Synes dette høres merkelig ut.. Hva om man mister da? Skal man endre skattekort fra uke til uke da eller? Skal vi betale mer skatt for mnd. FØR vi ble gravide og? dette henger ikke på greip.. Du trenger ikke forandre på skattekortet nå - men du vil bli lignet i skatteklasse 1 for det året barnet blir født. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille my31 Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Stemmer nok det ja. Og hvis noen som har termin i januar tilfeldigvis skulle få noen uker før tida, så får de en skikkelig baksmell på skatten??? Høres ikke rettferdig ut for meg, men... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Og hvis noen som har termin i januar tilfeldigvis skulle få noen uker før tida, så får de en skikkelig baksmell på skatten??? Høres ikke rettferdig ut for meg, men... Sånn blir det når man følger kalenderåret (inntektsåret). Dette gjelder også "motsatt vei", f eks der man får samlivsbrudd på slutten av året - man får skatteklasse 2 for _hele_ året, ikke bare de gjenværende ukene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Takker for svar. Har du forresten link? Skjønner meg ikke på detta jeg.. Foreløpig er jeg bare 9 uker på vei, og har ingen planer om å endre noe som helst før jeg vet med sikkerhet at vi får en til.. Det blir for dumt da. Hva er logikken? Skal jeg da betale mer skatt fordi jeg er gravid? Ehhh.. fordi? Burde vært omvendt, flere unger = mindre skatt.. Skal han da begynne å beatle for mitt barn (siden jeg betaler mer skatt) fordi vi venter barn i slutten av året? kan noen forklare meg? Skatteklasser gis bare for hele år. Dermed må man sette et tidspunkt, og det er satt til status pr. 31. desember. Som morsan sier, det kan slå begge veier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Sånn blir det når man følger kalenderåret (inntektsåret). Dette gjelder også "motsatt vei", f eks der man får samlivsbrudd på slutten av året - man får skatteklasse 2 for _hele_ året, ikke bare de gjenværende ukene. Det fikk ikke jeg da jeg endret skattekortet mitt i september 2007! Da skulle jeg fått igjen mye på skatten da..? Fikk kun skatetklasse 2 fra oktober.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg sitter i samme situasjon som trådstarter. Da betyr det at vi har betalt for lite skatt de tre første mnd i år, så da burde vi kanskje trekke litt ekstra oppå skatteklasse 1 fremover? Er det sånn det blir? Gå inn på www.skatteetaten.no og bestill nytt skattekort. Oppgi klasse 1, oppgi hva du har skattet og tjent hittil i år, samt eventuelle fradrag og kapitalinntekter. Da burde du få et nytt skattekort som gir deg korrekt trekk for året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det fikk ikke jeg da jeg endret skattekortet mitt i september 2007! Da skulle jeg fått igjen mye på skatten da..? Fikk kun skatetklasse 2 fra oktober.. Du fikk ikke kun fra oktober, nei. Skatteklasser gis for hele år. Du må ikke forveksle skattetrekk med utlignet skatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Du trenger ikke forandre på skattekortet nå - men du vil bli lignet i skatteklasse 1 for det året barnet blir født. Ja, men da kan jeg få den stygge baksmellen da? Siden jeg kun har trykket skatt fra klasse 2 som er lavere skatt enn klasse 1? Også blir jeg lignet for klasse 1 så vil jeg få smell.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Det fikk ikke jeg da jeg endret skattekortet mitt i september 2007! Da skulle jeg fått igjen mye på skatten da..? Fikk kun skatetklasse 2 fra oktober.. Som Atene sier så er det forskjell på skattetrekk (skattekort) pg endelig ligning. Man kan jo ikke endre skattekortet for den tiden som har gått, men man kan (og bør) hensynta trekket som er foretatt tidligere på året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lignes i riktig klasse uansett Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Ja, men da kan jeg få den stygge baksmellen da? Siden jeg kun har trykket skatt fra klasse 2 som er lavere skatt enn klasse 1? Også blir jeg lignet for klasse 1 så vil jeg få smell.. Ja - du vil da mest sannsynlig få en baksmell om du ikke endrer skattekortet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tusseline Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Ja, men da kan jeg få den stygge baksmellen da? Siden jeg kun har trykket skatt fra klasse 2 som er lavere skatt enn klasse 1? Også blir jeg lignet for klasse 1 så vil jeg få smell.. Det er jo bare å sette av noen ekstra kroner det da Effekten av skatteklasse 2 ift. 1 er på kr 11 818 for 2010. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Synes dette høres merkelig ut.. Hva om man mister da? Skal man endre skattekort fra uke til uke da eller? Skal vi betale mer skatt for mnd. FØR vi ble gravide og? dette henger ikke på greip.. Hvis du skulle miste barnet, og har betalt skatt i klasse 1, så vil du allikevel bli regnet i klasse 2, og du får det du har betalt for mye i skatt tilbake neste år. At du får nytt skattekort nå, er jo bare bra, for da får du fordelt skatten over resten av månedene i år, istedetfor å måtte betale veeeldig mye skatt de siste månedene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Nei, jeg skjønner ikke stort av dette, jeg heller. Syns det hørtes litt rart ut. Håper du får flere svar her så jeg blir litt smartere, jeg også. dere setter det litt på spissen, det er kanskje derfor dere ikke skjønner det. så lenge en ikke blir regnet under klasse 2 lenger, uansett hvilken måned i året det er, så blir hele året regnet som klasse 1. Likt hvis et ektepar skilles. Hvis da mannen, f.eks. flytter ut i september, kona har ikke jobbet, så han har vært i klasse 2. Da får han baksmell året etter, pga klasse 1 blir regnet for hele året. Dette kunne ikke mannen forutse, men dere som er gravide, vet nå om det, og stiller bedre, siden dere nå kan betale inn mer skatt pr måned. Så sånn sett er dere i en heldigere situasjon enn den skilte mannen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.