Gå til innhold

Hvordan skal man få hjelp?

Gjest Rettigheter?

Anbefalte innlegg

Gjest Rettigheter?

Jeg har tidligere fortalt om mine problemer i forhold til det å ha en liten baby, og har bekken/ryggplager i tillegg.

Fikk i den forbindelse råd om å kontakte ergoterapeut, noe jeg gjorde. Hadde hjemmebesøk og fikk til svar nå at man ikke har rett på hjelp til å få gått tur med barnet sitt.

Ok, greit. Men hva med de gangene jeg må ut av huset, til helsestasjonen, legen, fysioterapeuten etc etc?

Etterhvert må jeg også kjøre til og fra bhg. Hvordan skal det løses?

Saken min hadde blitt tatt opp i møte, og det ble anbefalt et tverrfaglig møte, men det vil antagelig ikke skje før i juli da legen min er tilbake!

Nå passer jeg på å trene, handle,gå til behandlinger når min mann er hjemme fra jobb. Men når bekkenet er som vanskeligst å "holde på plass" klarer jeg ikke legge ett middagsglass ned i kurven engang! Skjønner ikke hvordan jeg skal løse dette, når de som skal være behjelpelige med det ikke skjønner det engang.

Ellers føler jeg at hjemmet er blitt et fengsel, kommer ikke ut på noen ting. Blir nedfor og deprimert.

Det tærer på familielivet og forholdet, min mann er overarbeidet for tiden.

Saksbehandleren min på NAV som jeg var på møte hos i Januar skulle undersøke ting, kontaktet meg aldri. Har forsøkt å få tak i henne i en mnd, lovd meg å ringe opp igjen. Men gjør det ikke!

Vurderer å kontakte advokaten min for å få hjelp nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suveren

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men har hørt et tips fra en dame på min tidligere arbeidsplass... Hun strammet et bredt belte så hardt hun kunne rundt hoftene, for å "holde på plass," og dette lindret smertene hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettigheter?

Jeg vet ikke hva du skal gjøre, men har hørt et tips fra en dame på min tidligere arbeidsplass... Hun strammet et bredt belte så hardt hun kunne rundt hoftene, for å "holde på plass," og dette lindret smertene hennes...

Bruker bredt belte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til...

Når vi har ringt til nav uten å få tak i saksbehandler, har de notert ned hver gang vi ringer. Saksbehandler skal ta kontakt innen 2 (eller noen få) dager. En jeg kjenner ble så frustrert over manglende tilbakemelding at han satte seg på nav med følgende beskjed: "jeg sitter her i 2 dager til jeg får kontakt med saksbehandler. Den 3. har jeg med avisa". Dagen etter fikk vedkommende ny saksbehandler og plutselig var saken i boks... Nå er det ikke sikkert denne metoden passer for deg rent fysisk - men det bare illustrerer at det ofte må litt drastiske tiltak til for at en sak skal få fornuftig utfall.

Når det gjelder legen din - vente til juli??? Dette høres helt horribelt ut spør du meg. Legen må ha en stedfortreder, evt. ville jeg sterkt vurdere å bytte lege, om ikke annet for perioden. Det er alt for lenge å gå slik i 3 mnd uten hjelp. Og med din flaks er jo juli feriemåned også, så da går det vel minst til august før du får noe hjelp. Prøv å få ordnet noe ang. lege nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert lurt å kontakte foreningen, slik du har fått råd om. Ellers vil jeg bare tipse om Frivilligsentralen - kanskje noen der som kan hjelpe deg litt en periode til andre ting kommer på plass? Ønsker deg uansett lykke til, dette høres ut som en vanskelig situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet helse/omsorg i kommunen og vurdert å søke om feks personlig assistent.

Hjelpemiddelsentralen kan også kanskje være aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettigheter?

Sikkert lurt å kontakte foreningen, slik du har fått råd om. Ellers vil jeg bare tipse om Frivilligsentralen - kanskje noen der som kan hjelpe deg litt en periode til andre ting kommer på plass? Ønsker deg uansett lykke til, dette høres ut som en vanskelig situasjon!

Jeg har vært i kontakt med dem, og fikk til svar at det var et uvanlig tilfelle. At det som regel er eldre som trenger hjelp, men de skulle ta det opp og har ikke kontaktet meg tilbake slik de lovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med dem, og fikk til svar at det var et uvanlig tilfelle. At det som regel er eldre som trenger hjelp, men de skulle ta det opp og har ikke kontaktet meg tilbake slik de lovet.

Kontakt dem på nytt, det er ikke uvanlig at frivillighetssentraler gir hjelp i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rettigheter?

Kontakt dem på nytt, det er ikke uvanlig at frivillighetssentraler gir hjelp i slike tilfeller.

Ja har endelig fått kontakt med min saksbehandler på NAV som også skulle ta kontakt med frivillighetssentralen. Det var saksbehandler som først anbefalte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettigheter?

Det er litt uklart for meg hva slags hjelp du ønsker? Er det noe konkret du tror vil være til nytte?

- Å få hentet førsteklassingen på SFO to ganger i uka, har sterkt behov for den plassen som vi ikke har fått brukt hittil i år.

- Trenger en lett sportsvogn som jeg kan løfte ut og inn av bilen, har vært å sett på vogner men ingen passende. Enten tunge eller for brede slik at stillingen ved løfting blir for vond.

Vet ikke hvor jeg kan få tak i en slik vogn.

- Å løfte barnet ut og inn av bilen er vanskelig, både pga løfting og vridning. Nå vet ikke jeg hvordan dette kan løses. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne få hjelp av en annen til å gjøre det. Men det er jo ikke mulig.

- Skal ikke vaske gulv, støvsuge etc. Dette skal jeg søke om hjemmehjelp til.

I hele høst/vinter har vi blitt sittende hjemme, det tærer på psyken. Føler jeg mister frihet og hjemmet føles som et fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekkenløsningsplaget

- Å få hentet førsteklassingen på SFO to ganger i uka, har sterkt behov for den plassen som vi ikke har fått brukt hittil i år.

- Trenger en lett sportsvogn som jeg kan løfte ut og inn av bilen, har vært å sett på vogner men ingen passende. Enten tunge eller for brede slik at stillingen ved løfting blir for vond.

- Å løfte barnet ut og inn av bilen er vanskelig, både pga løfting og vridning. Nå vet ikke jeg hvordan dette kan løses. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne få hjelp av en annen til å gjøre det. Men det er jo ikke mulig.

I hele høst/vinter har vi blitt sittende hjemme, det tærer på psyken. Føler jeg mister frihet og hjemmet føles som et fengsel.

''- Å få hentet førsteklassingen på SFO to ganger i uka, har sterkt behov for den plassen som vi ikke har fått brukt hittil i år.''

Kan ikke mannen din gjøre dette, evt. alliere deg med en annen forelder.

''- Trenger en lett sportsvogn som jeg kan løfte ut og inn av bilen, har vært å sett på vogner men ingen passende. Enten tunge eller for brede slik at stillingen ved løfting blir for vond. Vet ikke hvor jeg kan få tak i en slik vogn.''

Bruk en lett sportstrille, når du skal ut med barnet alene.

''- Å løfte barnet ut og inn av bilen er vanskelig, både pga løfting og vridning. Nå vet ikke jeg hvordan dette kan løses. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne få hjelp av en annen til å gjøre det. Men det er jo ikke mulig.''

Sett barnesetet i forsetet, så blir det enklere å få barnet ut og inn av bilen. Spør i bhg om de kan hente og bringe barnet i bilen. Det gjorde de for meg.

''I hele høst/vinter har vi blitt sittende hjemme, det tærer på psyken. Føler jeg mister frihet og hjemmet føles som et fengsel.''

Ja, det er trist å miste helsen pga av man får barn. Mange får en sorgreaksjon over tapet av helsen.

Jeg har slitt med bekkenløsning i 28 år og er så sterkt plaget at hvis jeg går 100 meter får jeg sterke smerter og må ligge i sengen i 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert et rehabiliteringsopphold for bekkenproblemene dine? Vet at det er enkelte opptreningssentre som har spesialopplegg beregnet på hvordan leve med alvorlige bekkenløsningsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekkenløsningsplaget

Har du vurdert et rehabiliteringsopphold for bekkenproblemene dine? Vet at det er enkelte opptreningssentre som har spesialopplegg beregnet på hvordan leve med alvorlige bekkenløsningsplager.

Muritunet AS, 6210 Valldal, har spesialopplegg for kvinner med bekkenløsningsplager.

http://www.muritunet.no/default.aspx?menu=628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettigheter?

''- Å få hentet førsteklassingen på SFO to ganger i uka, har sterkt behov for den plassen som vi ikke har fått brukt hittil i år.''

Kan ikke mannen din gjøre dette, evt. alliere deg med en annen forelder.

''- Trenger en lett sportsvogn som jeg kan løfte ut og inn av bilen, har vært å sett på vogner men ingen passende. Enten tunge eller for brede slik at stillingen ved løfting blir for vond. Vet ikke hvor jeg kan få tak i en slik vogn.''

Bruk en lett sportstrille, når du skal ut med barnet alene.

''- Å løfte barnet ut og inn av bilen er vanskelig, både pga løfting og vridning. Nå vet ikke jeg hvordan dette kan løses. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne få hjelp av en annen til å gjøre det. Men det er jo ikke mulig.''

Sett barnesetet i forsetet, så blir det enklere å få barnet ut og inn av bilen. Spør i bhg om de kan hente og bringe barnet i bilen. Det gjorde de for meg.

''I hele høst/vinter har vi blitt sittende hjemme, det tærer på psyken. Føler jeg mister frihet og hjemmet føles som et fengsel.''

Ja, det er trist å miste helsen pga av man får barn. Mange får en sorgreaksjon over tapet av helsen.

Jeg har slitt med bekkenløsning i 28 år og er så sterkt plaget at hvis jeg går 100 meter får jeg sterke smerter og må ligge i sengen i 3 dager.

Han er allerede overarbeidet og har nok å gjøre, det er ikke lett å være 1 1/2 forelder med full jobb i tillegg. Vi må velge hva som er viktigst hele tiden. Selv om det er veldig viktig med SFO plass så blir det dessverre nedprioritert pga andre for oss viktigere ting.

Ja jeg er på utkikk etter sportsvogn som er lett anvendelig eller trille som også kan brukes til å sove i og gå litt med inne på kjøpesentrer eller ute i gater feks. Trillene har som regel hjul som går i alle retninger og ikke er stabile nok å trille for et vondt bekken.

Veldig leit å høre at du har det så ille. Vet også at det er flere prosesser man må gjennom når man blir syk, det er vanskelig å innse rett og slett.

Har slitt med annen sykdom hele mitt liv så jeg vet en del om det, men det var en lys i tunnelen helt til dette dukket opp.

Tusen takk for råd, det hjelper meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rettigheter?

Jeg har ikke kommet så langt ennå, jeg må innrømme jeg har fortrengt smerter og problemer helt siden svangerskapet og dette oppsto.

Det hjalp heller ikke å ha en lege som ba meg reise hjem og gjøre diagonal rygghev når jeg ba om henvisning til fysioterapeut.

Da fysioterapeuten foreslo krykker, bare fnyste jeg og syns hun var vel dramatisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...