Gå til innhold

Feriepenger

Gjest pengemons i dag :o)

Anbefalte innlegg

Gjest spesielle regler osv.
Skrevet

I skoleverket skal du ha utbetalt lønn i ferien hvis feriepengene utgjør mindre enn du ville fått i lønn. I den beregningen skal tas med feriepenger fra en eventuell annen arbeidsgiver.

hmmm.... kan det stemme?

Jeg fikk altså kun ca 3000 kroner utbetalt den ene måneden. Men full ferie selvsagt.

Gjest spesielle regler osv...
Skrevet

Det siste jeg skrev gjelder i hvert fall for lærere. Andre ansatte i skolen vet jeg ikke.

Jeg er ansatt som miljøarbeider/lærer

Skrevet

Nettopp.

Når hun ikke har full utbetaling kan hun velge om hun vil ta ut full ferie. Hun kan enten bare ta den ferien hun har opptjent feriepenger for, eller full ferie men da en del av den uten lønn.

Jeg skjønner hva du sier, men er ikke helt på nett når det gjelder praksisen der hun jobber. Hun jobber 50% og fikk nylig beskjed om at hun vil få betalt ferie. Det var tydeligvis en stor greie. Samtidig så opptjener hun feriepenger. Får hun da dobbelt opp, eller mener de som du sier, at hun egentlig bare får ferie for den perioden hun har opptjening. At dette blir "betalt" ferie?

Gjest men takk for link
Skrevet

Enten er du ansatt som lærer eller miljøarbeider. Det er to forskjellige tariffområder.

Og reglene for lærernes område finner du her.

http://sl.enjoy-it.no/wp-content/uploads/2009/10/B_3_2007.pdf

Les!

''Enten er du ansatt som lærer eller miljøarbeider. Det er to forskjellige tariffområder. ''

Jeg er faktisk ansatt som begge deler! de hadde ikke hundre prosent stilling som lærer til meg, resten er jeg ansatt som miljøarbeider!

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Følger opptjenigen av feriepenger kalenderåret?

Ja.

Skrevet

Jeg skjønner hva du sier, men er ikke helt på nett når det gjelder praksisen der hun jobber. Hun jobber 50% og fikk nylig beskjed om at hun vil få betalt ferie. Det var tydeligvis en stor greie. Samtidig så opptjener hun feriepenger. Får hun da dobbelt opp, eller mener de som du sier, at hun egentlig bare får ferie for den perioden hun har opptjening. At dette blir "betalt" ferie?

Det vanlige er at man i juni betaler ut fjorårets feriepenger istedenfor lønn. Hvis hun har fire ukers ferie får hun i tillegg 1/26 månedslønn, hvis hun har fem ukers ferie trekkes hun 4/26 månedslønn. I ferien får hun vanlig lønn. Da kan hun ta ut full ferie, fordi trekket skjedde i juni.

Hvis hun derimot skal ta mindre ferie, må det ordnes på annen måte, for eksempel ved at hun bare trekkes for de opptjente ukene i juni og bare tar så mange uker ferie, eller ved at hun får full lønn + feriepenger i juni, og ingen lønn når hun tar ut ferien.

Om arbeidsgiver har tenkt å gi henne full ferie med lønn uten at hun har opptjent det, må de finne en praktisk måte å løse det på.

Skrevet

Feriepenger som skal utbetales i år er trekkfrie! Uansett om du får dem nå eller i juni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...