Gå til innhold

BSU

Gjest Amor vincit omnia

Anbefalte innlegg

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

To spørsmål.

1) Kan man bruke BSU pengene til å kjøpe inventar til en leilighet?

2) Kan man avslutte kontoforholdet og ta ut BSUpengene selv om man ikke skal bruke dem til å kjøpe leilighet etc?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''1) Kan man bruke BSU pengene til å kjøpe inventar til en leilighet? ''

Strengt tatt ikke. Men det er fullt mulig å øke boliglånet noe og bruke dette til møbler, og så nedbetale dette ekstra lånet med BSU-pengene.

''2) Kan man avslutte kontoforholdet og ta ut BSUpengene selv om man ikke skal bruke dem til å kjøpe leilighet etc?''

Ja, men da må du tilbakebetale skattefordelen.

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

''1) Kan man bruke BSU pengene til å kjøpe inventar til en leilighet? ''

Strengt tatt ikke. Men det er fullt mulig å øke boliglånet noe og bruke dette til møbler, og så nedbetale dette ekstra lånet med BSU-pengene.

''2) Kan man avslutte kontoforholdet og ta ut BSUpengene selv om man ikke skal bruke dem til å kjøpe leilighet etc?''

Ja, men da må du tilbakebetale skattefordelen.

Men jeg har ikke tenkt å kjøpe leilighet, men vil gjerne bruke pengene til å kjøpe møbler (pr idag eier jeg ingen møbler). og lurer derfor på om jeg kan ta ut BSU pengene til dette formålet, blir en slags førstegangsetablering selv om jeg ikke kjøper leilighet. (Har pr idag ikke råd til å ta opp lån).

Skrevet

Men jeg har ikke tenkt å kjøpe leilighet, men vil gjerne bruke pengene til å kjøpe møbler (pr idag eier jeg ingen møbler). og lurer derfor på om jeg kan ta ut BSU pengene til dette formålet, blir en slags førstegangsetablering selv om jeg ikke kjøper leilighet. (Har pr idag ikke råd til å ta opp lån).

Nei, det er det du ikke kan uten å måtte betale tilbake skattefordelen slik Megler Smekk skriver til deg.

Det er dine penger. Ingen kan nekte deg å ta dem ut, men den skattefordelen du har fått gjennom årene, den må du da tilbakebetale.

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

Nei, det er det du ikke kan uten å måtte betale tilbake skattefordelen slik Megler Smekk skriver til deg.

Det er dine penger. Ingen kan nekte deg å ta dem ut, men den skattefordelen du har fått gjennom årene, den må du da tilbakebetale.

Men hva skjer når jeg er 34 da og ikke kan spare mer? Skal jeg virkelig straffes for at livssituasjonen min endret seg og jeg ikke lenger har mulighet til å kjøpe bolig for jeg klarer ikke lånet?

Pengene skal måtte stå på BSU kontoen resten av livet mitt (satt på spissen) for den eneste muligheten jeg har er å ta dem ut og betale masse penger tilbake til staten?

Skrevet

Men hva skjer når jeg er 34 da og ikke kan spare mer? Skal jeg virkelig straffes for at livssituasjonen min endret seg og jeg ikke lenger har mulighet til å kjøpe bolig for jeg klarer ikke lånet?

Pengene skal måtte stå på BSU kontoen resten av livet mitt (satt på spissen) for den eneste muligheten jeg har er å ta dem ut og betale masse penger tilbake til staten?

Da har ikke du oppfylt din del av kontrakten. Staten har gitt deg penger for å spare til bolig. Om du bruker pengene til noe annet, må du derfor betale tilbake.

http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer/alltid/RF-1236B.pdf

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

Da har ikke du oppfylt din del av kontrakten. Staten har gitt deg penger for å spare til bolig. Om du bruker pengene til noe annet, må du derfor betale tilbake.

http://www.skatteetaten.no/upload/skjemaer/alltid/RF-1236B.pdf

Men det er jo det jeg sier, da jeg startet BSU så var poenget å bruke dem til å kjøpe bolig. DA var jeg også i et forhold.

NÅ er jeg ikke i et forhold og har ikke råd til å kjøpe bolig. Så hva skal jeg gjøre da?

Skrevet

Men det er jo det jeg sier, da jeg startet BSU så var poenget å bruke dem til å kjøpe bolig. DA var jeg også i et forhold.

NÅ er jeg ikke i et forhold og har ikke råd til å kjøpe bolig. Så hva skal jeg gjøre da?

Staten tar ikke hensyn til sosiale forhold,så du har fremdeles bare to valg, selv om situasjonen din er som den er.

1: La pengene stå.

2: Ta ut pengene, men betale tilbake skattefordelen.

Skrevet

Du kan ikke bruke BSU-penger på inventar. Du kan som de andre sier her ta ut pengene men må da tilbakebetale skattefordelene du har fått.

Dersom du er i en vanskelig økonomisk situasjon så er det en mulighet å søke husbanken om startlån. Da kan du bruke BSU på nedbetalingene av lånet.

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan/En%20start%20til%20egen%20bolig.aspx

''Startlån fra kommunene kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet.

Startlån fra kommunene kan være løsningen for de som har problemer med å etablere seg på boligmarkedet. Startlån kan da bidra til at husstander med boligetableringsproblemer skal få mulighet til å etablere seg og bli boende i nøkterne og gode boliger. Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital, som for eksempel unge i etableringsfasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede, flyktninger, personer med oppholdstillatelse på humanitært grunnlag kan da søke om startlån.

Boligen det gis lån til skal være nøktern, egnet og rimelig i forhold til antall beboere og lokalt prisnivå.

Hva gis startlån til?

•Topp- eller fullfinansiering ved kjøp av bolig. ''

Skrevet

Staten ønsker at nordmenn skal eie egen bolig, og BSU er opprettet for at dette lettere skal kunne realiseres. Subsidiet gis som skattelette, og da du tegnet BSU-avtalen forpliktet du deg til å bruke spart beløp til nettopp bolig. Dersom du nå bryter denne avtalen mister du den subsidierte delen og i praksis skjer dette gjennom at skattefordelen trekkes fra beløpet før det utbetales til deg. Du står da igjen med samme betingelse som annen sparing (til eksempelvis møbler) - renter.

Men som Megler Smekk sier - er det en eid bolig inn i bildet kan man øke lånet og på den måten realisere midlene uten at de går til nedbetaling av gjeld.

Skrevet

Ta ut pengene, men måtte betale tilbake skattefordelene. Hva er urettferdig med det? Om du hadde spart pengene uten tanke på å kjøpe bolig ville du jo ikke fått skattefordelene i utgangspunktet. Jeg skjønner virkelig ikke at du reagerer på dette.

Gjest Amor vincit omnia
Skrevet

Ta ut pengene, men måtte betale tilbake skattefordelene. Hva er urettferdig med det? Om du hadde spart pengene uten tanke på å kjøpe bolig ville du jo ikke fått skattefordelene i utgangspunktet. Jeg skjønner virkelig ikke at du reagerer på dette.

OK. Men jeg har bare fått skattefordeler 1 gang. Jeg har ikke puttet inn mer penger etter det. Så da regner jeg med at det er bare det ene beløpet som skal tilbakebetales?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

OK. Men jeg har bare fått skattefordeler 1 gang. Jeg har ikke puttet inn mer penger etter det. Så da regner jeg med at det er bare det ene beløpet som skal tilbakebetales?

Ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...