tzatziki1365380058 Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hva gjør dere med barneklær som er blitt for små, og dere ikke har flere barn som kan arve? Gir dere bort, eller sparer dere til barnebarne? Jeg har gitt bort det meste av våre barns klær - synes det er nok å samle på, men har spart på klær som har en eller annen spesiell verdi (spesielt fine, eller spesiell affeksjonsverdi). Fikk plutselig litt hetta her, fordi jeg kanskje har gitt bort for mye. Kanskje ungene mine blir kjempelei seg når de får egne barn, fordi jeg har gitt bort det meste. Erfaringen fra eget hjem, er riktignok at velig lite har vært egnet for gjenbruk, men hvem vet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Jeg sparer på veldig lite. Det er bevisst. Nr to og tre har arvet noe av sine eldre søsken, det som har vært egnet for gjenbruk. Ellers kaster vi en del, og arver bort det som er brukbart. Jeg, som deg, har spart på noe. Spesielt fine klær, eller klær det knytter seg spesielle følelser til. Men ikke mye. Da jeg gikk gravid med den eldste, tok svigermor meg med og viste meg noen "fine" barneklær etter mannen min som hun hadde spart på til barnebarnet. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle få sagt det til henne, men klærne var jo ikke slike at jeg kunne tenke meg å bruke dem. Overhodet ikke. Jeg tenkte mine barn og svigerbarn skulle få slippe å stå der og lure på hvordan de skal få fortalt Tatjana at disse klærne ville de ikke hatt på barna sine for stor betaling engang :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det eneste jeg ser noen verdi i å ta vare på er bunader og sånne ting. Vanlige klær går til arv eller fretex. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Min mor har tatt vare på litt som hun fant frem da vi fikk vår første. Det viste seg att det har skjedd en del innenfor babymoten også :-) Har ikke brukt noen av dem. Vi sparer ikke på noe. Prøver å gi fra oss det som er brukbart, og kaster resten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Nei, har tenkt tanken på å spare enkelte plagg som var spesielt søte eller fine, har feks spart en strikket dress fra barnets bestemor, ellers har vi arvet mye, og "arvet bort" det som ikke er utslitt. Mye bedre at det brukes mens det ennå er fint, enn at det ligger ubrukt i årevis og så viser det seg at det ikke passer eller at det ikke engang er "fint" lenger :-) Har også et eksempel på en veldig flott og søt dress som far i huset hadde da han var liten, som var spart på, og som var veldig søt på bilder fra den gang, men som var fullstendig malplassert i dag - bare egnet til å smile av... Et par flotte bunader har gått i arv i familien, slik at flere av søskenbarna har brukt de samme bunadene etterhvert. Koselig å ha bilder av dem og se igjen disse spesielle klærne sydd av bestemor :-) Vet ikke hva som skjer når alle søsknene er ferdig med småbarn, sannsynligvis vil akkurat disse klærne tas vare på. Men om de egner seg til neste generasjon vil jo vise seg ;-) Ellers blir det som sagt å gi videre til søskenbarn eller andre eller Fretex, og det som blir stygt og utslitt kastes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det er vel veldig "forrige generasjon" å spare på vanlige barneklær. Den gang kostet klær en del. Vi sparer noen hjemmelagde klær og enkelte plagg det knytter seg litt følelser til. Har også spart litt andre klær (typisk ytterplagg, gode støvler som ikke utslitt, parkdresser etc.) som venninner med yngre barn har overtatt, men har ikke tenkt å spare slikt til barna blir store, nei. Har to barn, så mye klær blir temmelig utslitt, men en del gir vi som sagt videre til venner, eller til loppemarked. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Ja her har vi spart på alldeles for mye! Lillesøster arver av storebror (enn så lenge, foreløpig er Lynet McQueen og Spiderman noe av det kuleste hun vet om men spørs hvor lenge det varer...). Men selv det hun vokser ut av sparer jeg på. Jeg bare klarer ikke å kvitte meg med det! Har fått begynt å sende noe videre til min lillebror som har fått babygutt, men alt som er rosa og smått og nesten ubrukt ligger på loftet i minst tre schvææære plastbokser. Hvem vet hva det blir brukt til engang.... (P.S. ingen flere bebiser på gang i denne familien altså.) Til lillesøster har jeg fått masse klær hjemmefra som mamma har spart på (gutteklærne var tynslitte og oppbrukte, men hun var første jenta i familien siden meg selv så jenteklærne var fine som nye, og veldig moderne akkurat nå!), og det har vært veldig stas. Men hvor mye av det jeg sparer på som kommer til å bli aktuelt om (forhåpentligvis) 20+ år når jeg får barnebarn det må gudene vite.... Ryddeteam søkes til fullt loft og en samle-mamma ute av kontroll! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg sparer på veldig lite. Det er bevisst. Nr to og tre har arvet noe av sine eldre søsken, det som har vært egnet for gjenbruk. Ellers kaster vi en del, og arver bort det som er brukbart. Jeg, som deg, har spart på noe. Spesielt fine klær, eller klær det knytter seg spesielle følelser til. Men ikke mye. Da jeg gikk gravid med den eldste, tok svigermor meg med og viste meg noen "fine" barneklær etter mannen min som hun hadde spart på til barnebarnet. Jeg ante ikke hvordan jeg skulle få sagt det til henne, men klærne var jo ikke slike at jeg kunne tenke meg å bruke dem. Overhodet ikke. Jeg tenkte mine barn og svigerbarn skulle få slippe å stå der og lure på hvordan de skal få fortalt Tatjana at disse klærne ville de ikke hatt på barna sine for stor betaling engang :-). Festlig skrevet Tatjana :-) Heldigvis har jeg ingen sånn svigermor, og dessuten fikk hun bare gutter, mens jeg bare fikk jenter. Har sett en del barnebilder av min mann, og synes det er helt greit at vi aldri noen gang fikk muligheten til å arve noe av dette (puh!). Etter meg selv (som mamma sparte på) har barna mine brukt én sparkebukse (som faktisk var både pen og praktisk) og kjolene min oldemor håndsydde (hun leverte håndsydde kjoler til Fru Lyng...) Synes det er veldig artig å se bilder av barna mine i disse kjolene jeg har bilde av meg selv i :-) Ellers er det et par andre ting som er spart på som fjellanorakker og bunader. Selv har jeg begrenset meg til en liten pappeske med klær fra 0-3 år etter mine døtre. Men jeg skal love å ikke bli sur om barna mine ikke vil bruke det altså! (Og det som da blir tipp tipp oldemorkjolene - de følger fremdeles med).Kanskje får de bare sønner - om de får barn i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 12. april 2010 Forfatter Del Skrevet 12. april 2010 Festlig skrevet Tatjana :-) Heldigvis har jeg ingen sånn svigermor, og dessuten fikk hun bare gutter, mens jeg bare fikk jenter. Har sett en del barnebilder av min mann, og synes det er helt greit at vi aldri noen gang fikk muligheten til å arve noe av dette (puh!). Etter meg selv (som mamma sparte på) har barna mine brukt én sparkebukse (som faktisk var både pen og praktisk) og kjolene min oldemor håndsydde (hun leverte håndsydde kjoler til Fru Lyng...) Synes det er veldig artig å se bilder av barna mine i disse kjolene jeg har bilde av meg selv i :-) Ellers er det et par andre ting som er spart på som fjellanorakker og bunader. Selv har jeg begrenset meg til en liten pappeske med klær fra 0-3 år etter mine døtre. Men jeg skal love å ikke bli sur om barna mine ikke vil bruke det altså! (Og det som da blir tipp tipp oldemorkjolene - de følger fremdeles med).Kanskje får de bare sønner - om de får barn i det hele tatt. ''og kjolene min oldemor håndsydde (hun leverte håndsydde kjoler til Fru Lyng...) '' Wow! Tipper det var noe annet enn H&M - kvalitet, ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gro123 Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Det meste blir gitt bort (Fretex). Unntaket er klær jeg synes er spesielt søte/fine (men disse går nok med i en rydderunde når sentimentaliteten har lagt seg), og klær som bestemoren deres har strikket. Har også noen kjoler som jeg brukte da jeg var liten, som jenta mi har brukt - disse har nå dokka arvet. Gidder ikke fylle opp huset med utvokste H&M-klær! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 ''Kanskje ungene mine blir kjempelei seg når de får egne barn, fordi jeg har gitt bort det meste.'' Jeg tror ikke det er mengden det kommer an på. Det kan vel være litt morsomt å se igjen noen få av sine egne babyklær, men ikke massevis. Som mange her nevner - det foregår en utvikling på klesfronten også. Jeg kvitter meg med det meste, men har spart noen få ting som det knytter seg følelser til, typen babyjakken svigermor strikket. Min eldste forlanger at Simba-klærne skal beholdes, for de skal hun prakke på sine egne barn hvis hun får noen. Hun var hekta på Lion King i flere år. Jeg gleder meg til å høre henne forklare at den utvaskede sommerkjolen fra 1996 er unik pga. løveungen man kan skimte på brystet. Men hun var litt søt i sin tid, da: http://www.facebook.com/profile/pic.php?oid=AAAAAwAgACAAAAAJkqjglaTq66hqKGTVJpfg32Nl8pbg9ihDHyK5y7fbYoQPh4C02kkiNGzVAbdpi3TR_Xv1-dmaN83n27surGKmj6-XnmT5k00Jf2wk6Owbb6gP_NWLH15RRVNnMZEsKu-y&size=normal 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg gir bort nesten alt når det blir for lite. Noen svært få ting har jeg tatt vare på. (Hjemmestrikkede ting + amerikakjoler.) Min mor kom med et par klesplagg fra den gangen jeg var liten, med de kunne vi jo ikke bruke uansett. Så jeg får kjøpe nytt til evt. barnebarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg gir bort nesten alt når det blir for lite. Noen svært få ting har jeg tatt vare på. (Hjemmestrikkede ting + amerikakjoler.) Min mor kom med et par klesplagg fra den gangen jeg var liten, med de kunne vi jo ikke bruke uansett. Så jeg får kjøpe nytt til evt. barnebarn. Hva er en amerikakjole? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Hva er en amerikakjole? Snuppa har fått sendt noen fra amerika. Det er slike "ballkjoler" som voksne bruker her. Altså mye mer dollet opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg gir videre til søstra mi som har yngre barn enn meg. Hun har fått alt jeg har av utstyr også. Tror ikke det er noe poeng i å spare brukte klær til barnebarna, da kjøper jeg heller noe nytt til dem. Det er så lenge til at barnetøyet mine unger brukte er sikkert totalt uaktuellt å bruke. Da sparer jeg heller på barnebøker og leker, reiseseng og barnestol. Det kommer sikkert til nytte når/hvis jeg får barnebarn om ca 20-25 år. Jeg har spart på hentesettene og et par andre "nostalgiske klær" + at jentungen absolutt ville spare på en marihøne-strikke-drakt i str 6 mndr som fetter'n hennes dermed _låner_ akkurat nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Har tatt vare på en del plagg av nostalgiske årsaker. Stort sett ikke penklær, men hverdagsklær som de brukte mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.