Gjest Usikker mammma..... Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Hvor gammel må veslejenta mi være før vi bør ha en "samtale" om hvordan hun ser ut "nedentil" og hvordan underlivet "fungerer"? Hvordan bør jeg gå fram for å få en god samtale? Eller bør jeg overlate dette til skolen tar opp sex og samliv? Selv var jeg helt uvitende til jeg var 18-19 år... (Kristine er snart 7...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hvordan kan du ha vært helt uvitende til du var 17-18? Hadde dere ikke om dette på skolen? Selv lærte jeg ingenting hjemme men på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har ikke snakket så mye med jentene mine om dette (de er 6 og snart 9), men de vet litt om mensen, og hun eldste vet hvordan barn blir til, hun minste vet nok litt hun også, men ikke så mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Vi har aldri hatt noen samtale om hvordan vi er skapt. Her har spørsmål blitt besvart i den rekkefølgen de har kommet. Tror kanskje at det hele kan bli litt kunstig hvis de blir presentert for noe de ikke er interessert i å vite akkurat da. Ungene får med seg mye ute, og på skolen som de lurer på. De spør og vi svarer så godt vi kan. Vesla som nå er 12 har nok fått med seg det meste, i små doser fordelt over lengre tid. Husker spesielt da de var 9 og hun diskuterte pupperteten med en venninne og var svært opptatte av hvorfor gutter kom i puppertetetn for de skulle jo ikke ha pupper. Da var det liksom på tide med en liten oppklaringssamtale på det punktet. Selv var jeg selv også ganske uvitende om slike ting ganske lenge. Slike ting snakket man ikke om den gang jeg vokste opp. Min informasjon fikk jeg fra biblioteket hvor jeg smugleste bøker om forplantning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Vi har aldri hatt noen samtale om hvordan vi er skapt. Her har spørsmål blitt besvart i den rekkefølgen de har kommet. Tror kanskje at det hele kan bli litt kunstig hvis de blir presentert for noe de ikke er interessert i å vite akkurat da. Ungene får med seg mye ute, og på skolen som de lurer på. De spør og vi svarer så godt vi kan. Vesla som nå er 12 har nok fått med seg det meste, i små doser fordelt over lengre tid. Husker spesielt da de var 9 og hun diskuterte pupperteten med en venninne og var svært opptatte av hvorfor gutter kom i puppertetetn for de skulle jo ikke ha pupper. Da var det liksom på tide med en liten oppklaringssamtale på det punktet. Selv var jeg selv også ganske uvitende om slike ting ganske lenge. Slike ting snakket man ikke om den gang jeg vokste opp. Min informasjon fikk jeg fra biblioteket hvor jeg smugleste bøker om forplantning. ''Min informasjon fikk jeg fra biblioteket hvor jeg smugleste bøker om forplantning.'' Jeg skal love deg at dagens barn ikke _smug_leser på biblioteket! De endevender hele "pubertetshylla", fniser og hyler og styrer på så absolutt alle hører... Vi kaller hylla bare for "fnisehylla". ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 ''Min informasjon fikk jeg fra biblioteket hvor jeg smugleste bøker om forplantning.'' Jeg skal love deg at dagens barn ikke _smug_leser på biblioteket! De endevender hele "pubertetshylla", fniser og hyler og styrer på så absolutt alle hører... Vi kaller hylla bare for "fnisehylla". ) He, he, det tror jeg på. Men så er det heldigvis ikke et så tabuberlagt emne som det var før. Og det er jo greit at de får vite om ting, og tar det naturlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 He, he, det tror jeg på. Men så er det heldigvis ikke et så tabuberlagt emne som det var før. Og det er jo greit at de får vite om ting, og tar det naturlig. Ja, det er veldig bra at det ikke er så tabu som da jeg var på den alderen. Min mor snakket aldri meg med om dette, men jeg husker at en venninne av mine eldre søstre påtok seg jobben og snakket en del om det så det ikke skulle være så "skummelt" for meg når mensen kom. ) Hun fikk selv mensen da hun var på hytta sammen med sin far og hadde selvfølgelig ikke bind eller noe. Snuppa på 9,5 år og jeg hadde den første praten om mensen for et par uker siden. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har aldri hatt noen større prat med min datter (11 år) om dette, men har svart og forklart når ting har kommet opp naturlig. De hadde noe om det på skolen i 5. klasse hvor de fikk med seg en bok om temaet pubertet og prøver på bind osv, men hun var på det tidspunktet ganske lite interessert og følte nok at det var lenge til dette skulle gjelde henne. Selv kan jeg ikke huske at mamma noen gang snakket med meg om slike ting, men jeg visste allikevel godt hva mensen var da jeg fikk den når jeg var 12. Det samme gjaldt andre intime ting. Jeg lærte det vel via venner og blader og tv. Synes det var helt greit. Har aldri hatt noe behov for å snakke om blomsten og bien med foreldrene mine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Jeg har aldri hatt noen større prat med min datter (11 år) om dette, men har svart og forklart når ting har kommet opp naturlig. De hadde noe om det på skolen i 5. klasse hvor de fikk med seg en bok om temaet pubertet og prøver på bind osv, men hun var på det tidspunktet ganske lite interessert og følte nok at det var lenge til dette skulle gjelde henne. Selv kan jeg ikke huske at mamma noen gang snakket med meg om slike ting, men jeg visste allikevel godt hva mensen var da jeg fikk den når jeg var 12. Det samme gjaldt andre intime ting. Jeg lærte det vel via venner og blader og tv. Synes det var helt greit. Har aldri hatt noe behov for å snakke om blomsten og bien med foreldrene mine. Husker alle jentene i klasse var hos helsesøster, det var i 5. eller 6. klasse og fikk info om mensen og bind og sånt. Det var dødsflaut! ) Vi fikk visstnok noen brosjyrer og info også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Husker alle jentene i klasse var hos helsesøster, det var i 5. eller 6. klasse og fikk info om mensen og bind og sånt. Det var dødsflaut! ) Vi fikk visstnok noen brosjyrer og info også. Jeg husker vi hadde en sessjon med en mannlig lærer. Han var om mulig mer flau enn oss, og det var meget fort gjort. Tror ikke det er derfra jeg fikk min visdom rundt disse tema. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.