Gå til innhold

Barnetrygd for max. 2 barn?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Gjest dessverre

Det må være noen år siden du har hatt barn i videregående skole.

Elevene i videregående får låne alle bøker og utstyr til yrkesfaglig studieretningsfag, samtidig som alle får utlevert en laptop til bruk i undervisningen, denne får de lov til å ta med hjem til å lage hjemmelekser på, mange av innleveringene foregår via Internett.

Størrelsen på utstyrsstipendet er avhengig av hvilken studieretningslinje eleven velger, det blir utbetalt i august og er likt for alle. Min fikk utbetalt mer i utstyrsstipend, enn det h*n hadde i utgifter.

''samtidig som alle får utlevert en laptop til bruk i undervisningen,''

Dette stemmer ikke - min datter får ikke låne laptop fra skolen. Den måtte hun kjøpe om hun skulle ha anledning til å bruke den hjemme til lekser. De har riktignok et datarom hvor man kan sitte, også litt utover ettermiddagen. Men dette er pc alle elevene har tilgang til. Så det er ikke alle skoler som har laptop til alle elevene - dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Katt-ja

8

• Lillemus

7

• Angustia

7

Dette stemmer ikke - min datter får ikke låne laptop fra skolen. Den måtte hun kjøpe om hun skulle ha anledning til å bruke den hjemme til lekser. De har riktignok et datarom hvor man kan sitte, også litt utover ettermiddagen. Men dette er pc alle elevene har tilgang til. Så det er ikke alle skoler som har laptop til alle elevene - dessverre

Det er nok litt forskjell fra kommune til kommune... Eldstemann fikk ikke,- men vi har hørt rykter om at skolene i området har ny praksis rundt dette nå.

En del rike distrikts-kommuner har vel hatt dette tilbudet i årevis, ettersom jeg har fått med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du hatt nøyaktig samme lønn de siste 20 årene uten en eneste lønnsøkning? Neppe.'' Jeg skjønner egentlig ikke denne sammenligningen mellom lønn og trygd her, og angrer at jeg selv viste til lønnsoppgjør i forbindelse med en evt at 10% av barnetrygden. Barnetrygd er ikke ment å dekke det samme som personlig inntekt er, og bør ikke sammenstilles.

For å ta noen reelle tall fra de siste 15 årene som jeg kjenner til:

- Jeg betalte nesten det dobbelte for jr's barnehageplass sammenlignet med det mine venner betaler i dag. Også SFO var dyrere dengang samenlignet med dagens satser

- En pakke bleier kostet mer og det var ingen "få hver femte pakke gratis" - tilbud for 15 år siden

- Mat er billigere i dag enn for 15 år siden

og sånn kunne jeg fortsatt. Og - det er sånne utgifter barnetrygden skal bidra til.

Det hadde vært interessant å se et regnskap over utgifter knyttet til barn for 20 år siden og nå, og statens totale subsidiering av småbarnsfamilier for samme periode. Jeg blir veldig overrasket om ikke statens totale subsidiering er langt høyere i dag enn dengang (tenk bare på økningen av subsidier av barnehager - det er over 1500,- pr mnd pr plass! og i tillegg har man kontantstøtte!). Selv om du ikke ser mer enn 4 kr økning _cash_ på kontoen din har det statlige bidraget økt formidabelt for denne gruppen.

Ja,- barnehageutgiftene er jo små nå i forhold til før... Mener å huske at jeg betalte 3.000 pr plass da mine var små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dessverre

Ja,- barnehageutgiftene er jo små nå i forhold til før... Mener å huske at jeg betalte 3.000 pr plass da mine var små...

Enig i at barnehageutgiftene har blitt små i forhold til tidligere.

Men SFO synes jeg er dyr. Og den øker hvert år. Betaler nesten 3000 i SFO for sønnen min, og det synes jeg er dyrt for noen få timer daglig. Han er på skolen fra 0830-1330/1245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte faktisk 3700,- på det meste jeg, inkl frukt. Egentlig inkluderte dette beløpet varmmat, men da vi mistet kokken og gikk over til skive fikk vi pussig nok ikke avslag, hehe... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at barnehageutgiftene har blitt små i forhold til tidligere.

Men SFO synes jeg er dyr. Og den øker hvert år. Betaler nesten 3000 i SFO for sønnen min, og det synes jeg er dyrt for noen få timer daglig. Han er på skolen fra 0830-1330/1245

Da betaler du mer enn jeg gjorde på det høyeste ja - vi ga 2800 toppåret vi - strengt tatt for ingenting. Ukeplanen så sånn ut: Mandag: Innelek i gymsal. Tirsdag: Ballspill ute. Onsdag: Utedag etc - ren oppbevaring. Må si jeg betalte med større glede i barnehagen der det pedagogiske opplegget var kjempegodt. Men forsåvidt: jr hadde det helt fint begge plasser han, og det er i grunnen det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte faktisk 3700,- på det meste jeg, inkl frukt. Egentlig inkluderte dette beløpet varmmat, men da vi mistet kokken og gikk over til skive fikk vi pussig nok ikke avslag, hehe... ;-)

Vi betalte 4 200,- i mnd for barnehagen til Storebror i sin tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 33 år siden, og da var papirbleiene nye på markedet, jeg tror det var 30 i en pakke. Sådanne avlange bleier, som man måtte bruke plastsnipper for å holde på plass.

Dengang fikk vi et forsørgerfradrag i skatten, jeg tror det var på ca 1800 kr pr år pr barn.

Dette er svert interessant, og setter dagens satser og øvrig subsidiering i perspektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Enig i at de bør fjerne hele kontantstøtten først. Ang. barnetrygden så snakkes det om en behovsprøving med en øvre samlet inntektsgrense på 1 million. De færreste som tjener så mye TRENGER barnetrygd.

Da gidder jeg ikke å jobbe fullt, passer på å komme akkurat under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Vi er faktisk knallheldige her til lands som mottar 24' pr år i 18 år etter å ha fått to barn, og det i tillegg til at barnehager, skoler, kulturtilbud etc er kraftig subsidiert.

Veldig enig!

Hvorfor er vi knallheldige? Barnetrygden er en omgjøring av noe som tidligere var et skattefradrag.

De som ikke har barn har "fri" etter jobb og intet ansvar mens det er en stor jobb å oppdra barn. Hvorfor skal ikke foreldre få litt økonomisk støtte?

Og jeg syns også det er rart når mange sier de lett kan unvære barnetrygden. Det er jo penger på lik linje med andre penger... med en marginalskatt på 48% og to barn så tilsvarer det en lønnsreduksjon på ca 45 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

Det er nok litt forskjell fra kommune til kommune... Eldstemann fikk ikke,- men vi har hørt rykter om at skolene i området har ny praksis rundt dette nå.

En del rike distrikts-kommuner har vel hatt dette tilbudet i årevis, ettersom jeg har fått med meg...

Videregående skoler hører inn under fylkeskommunene, så det er hvilket fylke du bor i, som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bor vi ikke i samme fylke.

Videregående skoler er underlagt fylkeskommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er svert interessant, og setter dagens satser og øvrig subsidiering i perspektiv :)

Og barnehageplass var bare for nogen meget få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er vi knallheldige? Barnetrygden er en omgjøring av noe som tidligere var et skattefradrag.

De som ikke har barn har "fri" etter jobb og intet ansvar mens det er en stor jobb å oppdra barn. Hvorfor skal ikke foreldre få litt økonomisk støtte?

Og jeg syns også det er rart når mange sier de lett kan unvære barnetrygden. Det er jo penger på lik linje med andre penger... med en marginalskatt på 48% og to barn så tilsvarer det en lønnsreduksjon på ca 45 000,-.

'' Barnetrygden er en omgjøring av noe som tidligere var et skattefradrag. ''

Forsørgerfradraget i skatt ble opphevet fra og med år 2001, men barnetrygden ble ikke høyere. I år 2000 var barnetrygden kr 829 for ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Barnetrygden er en omgjøring av noe som tidligere var et skattefradrag. ''

Forsørgerfradraget i skatt ble opphevet fra og med år 2001, men barnetrygden ble ikke høyere. I år 2000 var barnetrygden kr 829 for ett barn.

Det er ikke det skattefradraget den skulle kompensere for.

For lenge lenge siden, da dinosaurene og Jesus gikk omkring her på jorden, var det en ny skatteklasse for hvert barn man fikk.

Dette ble omgjort til barnetrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de som synes det er et greit forslag, er personer med veldig lite behov for barnetrygd, eller så har de kun ett barn, kanskje to. Kan du begrunne hvorfor du synes det er et godt forslag?

personlig synes jeg at barnetrygden burde heller økes noe, og heller kutte ut hele den kontantstøtten. For den synes jeg er helt bak mål.

''Jeg regner med at de som synes det er et greit forslag, er personer med veldig lite behov for barnetrygd, eller så har de kun ett barn, kanskje to.''

Eller kanskje de lar sine meninger styres av prinsipper og ikke av egen lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

For lenge lenge siden, da dinosaurene og Jesus gikk omkring her på jorden, var det en ny skatteklasse for hvert barn man fikk.

''For lenge lenge siden, da dinosaurene og Jesus gikk omkring her på jorden, var det en ny skatteklasse for hvert barn man fikk.

''

Hehe, men takk for oppklaring. Hadde glemt det var slik det engang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mye havregryn for 94,- kroner...

Et lite gjennomtenkt forslag. Behovsprøving er uhyre resurskrevende og kan totalt sett bli dyrere for skattebetalerne.

Hvorfor man ikke skal få støtte for barn nummer tre forstår jeg ikke helt.

Godt at FrP-ledelsen ikke ser ut til å støtte forslaget.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For lenge lenge siden, da dinosaurene og Jesus gikk omkring her på jorden''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få mye havregryn for 94,- kroner...

Et lite gjennomtenkt forslag. Behovsprøving er uhyre resurskrevende og kan totalt sett bli dyrere for skattebetalerne.

Hvorfor man ikke skal få støtte for barn nummer tre forstår jeg ikke helt.

Godt at FrP-ledelsen ikke ser ut til å støtte forslaget.

mvh

''Et lite gjennomtenkt forslag. Behovsprøving er uhyre resurskrevende og kan totalt sett bli dyrere for skattebetalerne.''

Etter mitt skjønn vil ikke dette kreve mer ressurser enn andre økonomiske ytelser som allerede er behovsprøvd / gradert som f.eks bostøtte, skattenivå, bidrag, hjelpestønad, overgangsstønad osv.

Behovsprøving vil komme de som trenger det mest til gode, og vice versa. Samfunnsøkonomisk på sikt :-)

''Hvorfor man ikke skal få støtte for barn nummer tre forstår jeg ikke helt.''

Enig! Og med behovsprøving ville ikke trygdeordingen koste mer uansett, tror jeg.

Forundrer meg forøvrig over NHD's utsagn om ''at staten heller ikke må subsidierer uønsket adferd.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...