Gå til innhold

Barnetrygd for max. 2 barn?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Den skjønte jeg ikke? Det er ikke automatisk gitt at man er motstander av all subsidiering om man ikke er enige i alle subsidieringsmodeller eller hva? Min holdning er at tilnærmet full barnehagedekning med subsidiering er bra, fordi kvinners holdninger, erfaring og kompetanse er like vesentlig og nødvendig som menns mht yrkesaktivitet. Dersom staten ikke bidrar med trygge tilbud for ungene tror jeg kvinners yrkesdeltakelse vil synke, uten at det samme gjelder for menn.

Likedan mener jeg at det er riktig og viktig å subsidiere kulturaktivitet, og da både den vi inviteres til å oppleve som deltakere, men også den vi inviteres til å underholdes av. Jeg er dessuten for å subsidiere helsetilbudet som i dag, med unntak av tannhelsetjensesten - den syns jeg bør subsidieres på samme måte som øvrig helsetilbud. Jeg mener det er riktig og viktig at lommebok ikke skal avgjøre hvorvidt man kan få nødvendig stell og medisin.

Men når det kommer til barnetrygd mener jeg at det ikke er en ordning som treffer problemet den var ment å løse lenger, og det samme mener jeg om kontantstøtten. Begge disse tiltakene bør - etter min mening evalueres og kanaliseres på andre, mer treffende måter

Har man sagt A, får man si B.

Mener du at det er prinsippielt feil at staten å subsidiere barnefamilier, må du velge bort alle subsidiene. Dine argumenter gikk helt og holdent på at foreldrene selv får sørge for hva barna trenger økonomisk. Så da får de gjøre det.

Om du derimot mener at subsidier er helt OK, bare det tjener en sak du liker, får du argumentere med det. Men da kan du ikke komme drassende med at om man skaffer barn må man kunne betale for dem selv.

Man kan godt diskutere hvilke støtteordninger til barnefamilier som har størst kost-nytteeffekt. Men da har vi altså anerkjent prinsippet om at det offentlige kan bidra til underhold av barnefamilier.

Selv kunne jeg tenke meg til en betraktelig skattereduksjon i stedet alskens tilskudd på både det ene og det andre området. F.eks. et forsørgerfradrag på skatten på 45.000 per barn. Det er enklere og billigere å administrere og inspirerer i langt større grad til selvstendighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Katt-ja

8

• Lillemus

7

• Angustia

7

Har man sagt A, får man si B.

Mener du at det er prinsippielt feil at staten å subsidiere barnefamilier, må du velge bort alle subsidiene. Dine argumenter gikk helt og holdent på at foreldrene selv får sørge for hva barna trenger økonomisk. Så da får de gjøre det.

Om du derimot mener at subsidier er helt OK, bare det tjener en sak du liker, får du argumentere med det. Men da kan du ikke komme drassende med at om man skaffer barn må man kunne betale for dem selv.

Man kan godt diskutere hvilke støtteordninger til barnefamilier som har størst kost-nytteeffekt. Men da har vi altså anerkjent prinsippet om at det offentlige kan bidra til underhold av barnefamilier.

Selv kunne jeg tenke meg til en betraktelig skattereduksjon i stedet alskens tilskudd på både det ene og det andre området. F.eks. et forsørgerfradrag på skatten på 45.000 per barn. Det er enklere og billigere å administrere og inspirerer i langt større grad til selvstendighet.

mvh

Hvorfor så irritert tone? Jeg må selvfølgelig ikke mene enten eller, jeg kan mene akkurat det jeg skrev i forrige melding: Hver ordning må vurderes ut fra hvorvidt den oppnår ønsket hensikt eller ikke.

Til det du syns jeg kom drassende med som du sier syns jeg du skal lese det i den sammenhengen det er sagt. Alt har en kontekst vettu.

Tror eller bare vi enes om å være uenig her jeg Pielill.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns godt den kan utgå sånn som den er i dag. Det minste som må gjøres er å innføre behovsprøving. Gjennomsnittsfamilien har - som sør eller nick fortalte her om dagen - 200' på bok.

Behovsprøving fungerer ikke, det fører bare til at Hegnar & co fortsetter å få den, mens jeg og andre med helt alminnelige inntekter mister den. Pluss at vi må betale for byråkratiet som skal granske grensene.

Erfaringer fra andre land forteller dessuten at slike grenser fører til at mødrene reduserer sin yrkesaktivitet for å komme under grensene. Det er ugunstig både for kvinners pensjonspoeng og for bransjer med høy andel kvinnelig arbeidskraft, som trenger at mødrene står i stillingene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovsprøving fungerer ikke, det fører bare til at Hegnar & co fortsetter å få den, mens jeg og andre med helt alminnelige inntekter mister den. Pluss at vi må betale for byråkratiet som skal granske grensene.

Erfaringer fra andre land forteller dessuten at slike grenser fører til at mødrene reduserer sin yrkesaktivitet for å komme under grensene. Det er ugunstig både for kvinners pensjonspoeng og for bransjer med høy andel kvinnelig arbeidskraft, som trenger at mødrene står i stillingene sine.

Mange gode argumenter mot behovsprøving, så jeg er ikke lenger enig med meg selv i at det er den beste løsningen ;-)

Men jeg ville uansett foretrekke en evaluering av ordningen med sikte på ny kanal for midlene, for i dag er det mange av de med 200' cash på konto som er mottakere og det syns jeg er temmelig meningsløst og lite treffsikkert. I tilleggg står jeg ved at vi kan værre litt mer ydmyke i forhold til å være mottakere av store statlige veldferdsoverføringer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode argumenter mot behovsprøving, så jeg er ikke lenger enig med meg selv i at det er den beste løsningen ;-)

Men jeg ville uansett foretrekke en evaluering av ordningen med sikte på ny kanal for midlene, for i dag er det mange av de med 200' cash på konto som er mottakere og det syns jeg er temmelig meningsløst og lite treffsikkert. I tilleggg står jeg ved at vi kan værre litt mer ydmyke i forhold til å være mottakere av store statlige veldferdsoverføringer ;-)

Jeg synes man skal legge hele greia inn i skattesystemet hvis det skal forandres på noe. Det er ikke noe stort poeng lenger at akkurat dette skattefradraget kommer som kontanter. Det stammer fra den tiden da (litt forenklet) mor ikke hadde noen penger og far drakk opp lønningen annenhver fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg syns godt den kan utgå sånn som den er i dag. Det minste som må gjøres er å innføre behovsprøving. Gjennomsnittsfamilien har - som sør eller nick fortalte her om dagen - 200' på bok.

"Gjennomsnittsfamilien har - som sør eller nick fortalte her om dagen - 200' på bok."

Dette synes jeg høres merkelig ut!

Hvis dette er tilfelle, så regner jeg med at dette gjennomsnittet dras opp av noen forholdsvis få velstående, og ikke akkurat representerer "flertallet"

Og jeg er sterk tvilende til at "småbarns-familier i etableringsfasen" har særlig mange representanter i denne statestikken.

Hvis man derimot tolker "på bok" som at man eier større verdier enn man har i gjeld, så kan det nok stemme. Men dette er jo "utilgjengelig" kapital som gjør svært lite nytte i den daglige økonomien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal legge hele greia inn i skattesystemet hvis det skal forandres på noe. Det er ikke noe stort poeng lenger at akkurat dette skattefradraget kommer som kontanter. Det stammer fra den tiden da (litt forenklet) mor ikke hadde noen penger og far drakk opp lønningen annenhver fredag.

Mulig det hadde vært en god ide ja - flat skatt likeså - 20 % udiskutabelt for alle feks.

Ellers trodde jeg barnetrygd alltid hadde vært innenfor rammene av trygder, opprettet rett etter krigen for å utjevne inntektsforskjellene mellom barne og ikke-barnefamilier samt mellom kvinner og menn, men mulig jeg tar feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjennomsnittsfamilien har - som sør eller nick fortalte her om dagen - 200' på bok."

Hvis dette er tilfelle, så regner jeg med at dette gjennomsnittet dras opp av noen forholdsvis få velstående, og ikke akkurat representerer "flertallet"

Og jeg er sterk tvilende til at "småbarns-familier i etableringsfasen" har særlig mange representanter i denne statestikken.

Hvis man derimot tolker "på bok" som at man eier større verdier enn man har i gjeld, så kan det nok stemme. Men dette er jo "utilgjengelig" kapital som gjør svært lite nytte i den daglige økonomien..

Nei dette er cash - følg med i avisene når skatteoppgjøret offentliggjøres - minst en sak pr medie på dette da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor hadde faktisk studenter (som gruppe) rundt 100' i cash også! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det hadde vært en god ide ja - flat skatt likeså - 20 % udiskutabelt for alle feks.

Ellers trodde jeg barnetrygd alltid hadde vært innenfor rammene av trygder, opprettet rett etter krigen for å utjevne inntektsforskjellene mellom barne og ikke-barnefamilier samt mellom kvinner og menn, men mulig jeg tar feil der?

Det kan godt hende. Men årsaken til at den utbetales kontant hvis man ikke selv ordner med konto, er at mor skulle ha litt penger mellom hendene i tilfelle ikke far ga henne noen. Litt forenklet framstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er nok litt forskjell fra kommune til kommune... Eldstemann fikk ikke,- men vi har hørt rykter om at skolene i området har ny praksis rundt dette nå.

En del rike distrikts-kommuner har vel hatt dette tilbudet i årevis, ettersom jeg har fått med meg...

Må innrømme at jeg aldri har hørt om at ungdom får laptop fra skolen. Er det mulig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig med deg, tviler sterkt på at gjennomsnittet av småbarnsfamilier har netto "penger på bok", dvs. mer penger på konto enn gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Må innrømme at jeg aldri har hørt om at ungdom får laptop fra skolen. Er det mulig!?

På vgs her jeg bor, gjør elevene det. Betaler depositum tror jeg, så får de kjøpe laptopen billig etterpå.

Det er nok resultat av at mye foregår på nett av innleveringer og faktastoff, som i Fronter og It`s learning.

De fleste bøker får elevene også låne i dag.

Jeg synes det er veldig bra, da jeg gikk på vgs, slet jeg med utgiftene, fikk litt behovsprøvd stipend, men langt fra nok til å dekke utgifter, og hjemme var økonomien slik at de ikke kunne bidra så mye. Til og med jeg som i dag er elev ved voksenopplæringen, får låne gratis skolebøker.

Her står det om pc og kunnskapsløftet, artikkelen er fra 2007, så det kan hende at flere fylker tilbyr dette nå, enn hva linken viser til:

http://www.teknofil.no/wip4/store-forskjeller-skole-pc-tilbud/d.epl?id=15937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

[quote name=Shira :o)' timestamp='1271234817' post='4340668]

På vgs her jeg bor, gjør elevene det. Betaler depositum tror jeg, så får de kjøpe laptopen billig etterpå.

Det er nok resultat av at mye foregår på nett av innleveringer og faktastoff, som i Fronter og It`s learning.

De fleste bøker får elevene også låne i dag.

Jeg synes det er veldig bra, da jeg gikk på vgs, slet jeg med utgiftene, fikk litt behovsprøvd stipend, men langt fra nok til å dekke utgifter, og hjemme var økonomien slik at de ikke kunne bidra så mye. Til og med jeg som i dag er elev ved voksenopplæringen, får låne gratis skolebøker.

Her står det om pc og kunnskapsløftet, artikkelen er fra 2007, så det kan hende at flere fylker tilbyr dette nå, enn hva linken viser til:

http://www.teknofil.no/wip4/store-forskjeller-skole-pc-tilbud/d.epl?id=15937

Ok, takk for info. Imponert over at elevene får låne pc, ja! Regnet det som selvsagt at foreldre måtte holde slikt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info. Imponert over at elevene får låne pc, ja! Regnet det som selvsagt at foreldre måtte holde slikt selv.

Det er ofte slik at man må ha en maskin som kan kjøre de aller nyeste versjonene av enkelte programmer. Så det er nok en bedre ordning med lån / leie av disse, enn at mange skal prøve med en bittelitt eldre maskin som gjør at bildebehandling o.l., ikke blir mulig.

F.eks. på studiespes. med formingsfag, medier og kommunikasjon o.l. kjøres det "tunge" programmer, det er ikke bare en skrivemaskin de skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dessverre

Da bor vi ikke i samme fylke.

Videregående skoler er underlagt fylkeskommunen.

Jeg vet det er foskjell fra fylke til fylke. Så da er det ikke sikkert det du skrev over stemmer for denne personen du skrev det til heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du peker på en del viktige ting som det er lett å glemme. Det er lett å 'henge seg opp i' at barnetrygden ikke har blitt økt på ørten år, men ikke se at subsidieringen av barnehageplasser mm har økt.

Men det skyldes kanskje at dem som har mottatt ssamme barnetrygd i årevis ikke lenger får noen som helst støtte til bhg osv? ;-) For oss glajdt at det første året med maxpris i barnehagene var det skoleåret junior begynte på skolen, og da økte sfo-prisene med 25% for at kommunen skulle ta igjen noen av det tapte....;-/

''Men det skyldes kanskje at dem som har mottatt samme barnetrygd i årevis ikke lenger får noen som helst støtte til bhg osv? ;-) For oss glajdt at det første året med maxpris i barnehagene var det skoleåret junior begynte på skolen, og da økte sfo-prisene med 25% for at kommunen skulle ta igjen noen av det tapte....;-/'' Kjenner meg igjen i dette for jeg hører også til den gruppen som har hatt en tendens til å være første på ny (slanket) ordning eller siste på gammel (knappere) ordning. Min årgang var den første som fikk dyrere føreropplæring fordi vi fikk tvungen landeveiskjøring ++, jeg var den siste som ikke fikk automatisk førerkort til lett motorsykkel, jeg var siste på hovedfag før omlegging til master etc, og i denne sammenhengen: selvfølgelig gikk jr i barnehage og på sfo mens satsene var de gode gamle høye... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte 4 200,- i mnd for barnehagen til Storebror i sin tid...

Milde! Det tror jeg er høyeste sats jeg har hørt om! Husker vi fikk småbarnstillegg de heftigste barnehageårene (fra1-4?) og det var det virkelig behov for med disse satsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og samtidig gjøre sosialstønaden statlig. Statlig borgerlønn.''

Enig i at sosialstønaden bør gå direkte av statsbudsjettet i likhet med f.eks dagpenger og barnetrygd.

''Jeg tenker at FrP i har som hovedhensikt å begrense antall barn i innvandrerfamiliene. ''

Enig, og uansett er vel fortsatt gjennomsnittlig fødselsrate i Norge ca 2 barn pr familie?

''Og at barnetrygd faller bort ved 1 mill i inntekt... For mange av oss vil det jo da lønne seg å gå ned i stilling.''

???? Litt selvmotsigende, kanskje??

''Hvem skal sitte og kontrollere at inntekten stemmer? Jeg lukter masse penger til papirflytting.''

NAV, som utbetaler barnetrygd i dag - og får elektroniske opplysninger fra skatteetaten.

Nå var det bare den første siteringen der det var jeg som hadde skrevet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...