Gå til innhold

Noen som jobber deltid her?

janeymor

Anbefalte innlegg

Etter noen stressende uker har jeg innsett at jeg må redusere jobbstillingen for å klare å holde hodet over vannet. Jeg vurderer å gå ned til 80% evt 70% stilling.

Jeg lurer på.. hvordan gjør andre det? Har dere en fridag? Jobber dere kortere? Faste fridager?

Jeg tenker at jeg kommer til å ha fri en dag den ene uken og to den neste. men hva skjer når vanlige fridager faller på min fridag? feks 1.mai, 17.mai osv. Faller disse fridagene bort? Jeg blir jo trukket ganske mye i lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Jeg tenker at jeg kommer til å ha fri en dag den ene uken og to den neste. men hva skjer når vanlige fridager faller på min fridag? feks 1.mai, 17.mai osv. Faller disse fridagene bort? Jeg blir jo trukket ganske mye i lønn...

''

Jeg har inntrykk av at nesten de fleste mødrene her på DOL jobber redusert. Selv jobber jeg mer enn fullt, så jeg har ikke erfarne tips.

Du har rett i at dager faller bort om de faller på helligdager. Du får også færre betalte feriedager.

Hvilken ordning du bør velge henger jo helt sammen med hvordan du føler "tidsklemmen" i dag. Om jeg selv skulle jobbet 70% ville jeg antakelig valgt en fridag i uken og eller til og med hver fjortende dag, og reduserte dager ellers. Men det vil sikkert ikke være praktisk mulig i alle jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80%. Stoooor forskjell mot 100% stilling.

Før hadde jeg fri en dag i uka. Men da snuppa begynte på skolen tar jeg noen kortere dager + "sparer" litt som jeg tar ut i skolens ferier.

Det finnes ingen klare regler på hvordan dette skal gjøres i praksis m.h.t. røde dager. Noen sier bare at jeg har fri hver onsdag uavhengig av røde dager eller ikke. Andre beregner at det alltid skal jobbe 80% av hva andre jobber. (Det krever jo litt regning) Ettersom jeg har store variasjoner i hvordan jeg bruker denne tiden, så beregner jeg at jeg alltid skal jobbe 80% av hva andre jobber. (Normalt sett 30 timer pr. uke. Men dersom det er en rød dag en uke så skal jeg jobbe 80% av 30 timer = 24 timer den uka.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 80%. Stoooor forskjell mot 100% stilling.

Før hadde jeg fri en dag i uka. Men da snuppa begynte på skolen tar jeg noen kortere dager + "sparer" litt som jeg tar ut i skolens ferier.

Det finnes ingen klare regler på hvordan dette skal gjøres i praksis m.h.t. røde dager. Noen sier bare at jeg har fri hver onsdag uavhengig av røde dager eller ikke. Andre beregner at det alltid skal jobbe 80% av hva andre jobber. (Det krever jo litt regning) Ettersom jeg har store variasjoner i hvordan jeg bruker denne tiden, så beregner jeg at jeg alltid skal jobbe 80% av hva andre jobber. (Normalt sett 30 timer pr. uke. Men dersom det er en rød dag en uke så skal jeg jobbe 80% av 30 timer = 24 timer den uka.)

Dersom barnet går i barnehagen så kan du kanskje få redusert barnehageplass, og dermed spare inn litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tenker at jeg kommer til å ha fri en dag den ene uken og to den neste. men hva skjer når vanlige fridager faller på min fridag? feks 1.mai, 17.mai osv. Faller disse fridagene bort? Jeg blir jo trukket ganske mye i lønn...

''

Jeg har inntrykk av at nesten de fleste mødrene her på DOL jobber redusert. Selv jobber jeg mer enn fullt, så jeg har ikke erfarne tips.

Du har rett i at dager faller bort om de faller på helligdager. Du får også færre betalte feriedager.

Hvilken ordning du bør velge henger jo helt sammen med hvordan du føler "tidsklemmen" i dag. Om jeg selv skulle jobbet 70% ville jeg antakelig valgt en fridag i uken og eller til og med hver fjortende dag, og reduserte dager ellers. Men det vil sikkert ikke være praktisk mulig i alle jobber.

Det var en god ide! Jeg er daglig leder i en barnehage og jobber på kontoret så det bør gå. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide! Jeg er daglig leder i en barnehage og jobber på kontoret så det bør gå. Takk for tipset!

Denne var til Speak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår bedrift mener jeg at man velger om man skal jobbe kortere dager, eller om man skal ha fri en fast dag i uken (ved 80%). Hvis man velger en hel dag fri, kan man egentlig ikke flytte den rundt i de ukene det passer best å ha en annen dag...

Jeg har alltid valgt kortere dager i den perioden jeg jobbet redusert. Både på papiret og i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg jobber 80 % og har valgt å ha en fridag i uka. Jeg har en fast dag, for tiden onsdag, fodi det passer best for arbeidsplassen. Greit for meg også det.

Faller det en fridag på onsdag, for eksempel 17. mai, er det bare sånn. Jeg får ikke "tatt igjen" ved å ta fri en annen dag den uka. Men jeg har jo uansett fri jeg, og fridagen min blir ikke mindre verdt fordi om det er en helligdag den dagen.

Jeg opplever at folk som tar ut redusert stilling i kortere dager ikke får full reduksjon. Det kan være vanskelig å gå tidligere fra jobben. Kanskje ringer telefonen akkurat i det du er ferdig, kanskje må du bare se på noe, prate med en kollega om noe... Dette kommer jo an på hva slags jobb du har naturligvis. Og hvor flink du er til å gå akkurat når du skal, uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet 80% i noen år nå - og har praktisert uttak av kortere arbeidstid. Dette har naturlig nok bare latt seg gjøre de dagene jeg er på kontoret (altså ikke på jobbreise), så det har bygget seg opp en flexitidskonto, som jeg har tatt ut ved andre apssende anledninger (planleggingsdager, den stille uka i påsken, m.v.)

Nå er jeg på vei tilbake til 100% jobb (som i praksis vil si > 100%) - og er spent hvordan hverdagslivet kommer til å fortine seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...