Gå til innhold

Kan jeg sjekke venninna til barnet mitt for lus?

Gjest På`n igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest På`n igjen!

Jeg tror jeg vet hva dere vil svare. Nei, jeg kan ikke ta meg den friheten og det får da være måte på å være kontrollfreak! :o)

Men jeg blir så drittlei av lusa her hjemme.

Nå har barnet mitt vært lusefri i månedsvis, mens vi var i utlandet. Hørte ikke et eneste ord om at noen på skolen "der nede" hadde lus. Ikke klødde hun heller, så hun drar det garantert ikke med derifra.

Før vi dro var det en eneste runddans med lusekurer. Jeg oppdager slik tvert. Det er jo ingen tvil når ungen begynner å klø seg mer og mer i håret. Når jeg sjekker, så finner jeg luseegg.

Jeg brukte en formue på lusekurer før vi dro. Jeg ringte alltid til hennes venninner og jeg ringte alltid og informerte læreren.

Det går bare noen dager etter at vi var kommet hjem, før mistanken blir vekket. - Bare myggstikk, sier hun. Jeg kjenner igjen tegnene og følger med. Hun begynner å klø mer og mer og over hele håret. helt tydelig at dette ikke er noe myggstikk nei.

Jeg finner egg og de ligger på hårstrået helt inntil hodebunnen. Ergo har hun blitt smittet etter at vi kom hjem.

Hun må ha fått det av bestevenninna i løpet av påsken, da mistanken kom allerede før hun begynte på skolen igjen. Disse foreldrene har jeg snakket med flere ganger. Enten driter de i det, eller så gjør de det ikke skikkelig. På langt hår, må det 2 flasker til og hodetbunnen må dynkes skikkelig.

Det står med store bokstaver på lekseplanen hver uke: - HUSK OG SJEKK UNGENE DERES FOR LUS!

Jeg forstår ikke at foreldre kan være så sløve.Det er jo ikke vanskelig å oppdage.

Antagelig har det gått på rundgang i klassen siden lenge før vi dro.

Jeg anser foreldregruppa som rimelig oppegående, men har mistanke om at mange er så travle og stressa at de ikke gidder å sjekke ungene sine. Det blir nedprioritert. Det har jo ingen hensikt at bare noen av oss tar dette alvorlig når andre ikke gjør det samme.

Derfor har jeg lyst til å sjekke den nærmeste venninna. La henne ligge over her og ta en lusekur på henne.

Vel, jeg gjør det ikke, men har veldig lyst.

Høres ut som den perfekte måten og gjøre seg uvenner med foreldrene på, men nå vet jeg hva som venter. Lusekur på lusekur og penger rett ut av vinduet pga. av sløve foreldre. For ikke å snakke om hvor tidkrevende det er.

Måtte bare få det ut! Til dere alle. Ta dere tid til å sjekke ungene deres, uansett hvor travle dere måtte være:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• morsan

5

• Mandolaika

3

• hidi, the scorpion

3

Skjønner absolutt irritasjonen!!

Det virker som om enkelte synes det er flaut med lus og ikke vil snakke om det... Sønnen min har fått lus to ganger, og begge gangene har v varslet foreldrene til de vennene han har vært sammen med på fritida slik at de får en ekstra oppfordring til å sjekke sine barn.

For som du sier, så vil man jo ikke at eget barn skal bli smittet på nytt av disse vennene etter avsluttet lusekur!

Jeg trodde i min naivitet at det å varsle andre gjorde at de selv ville varsle oss, men nei da... Husker en gutt hadde vært med oss på hyttetur en helg. Litt senere snakker han plutselig om at han hadde tatt lusekur... Foreldrene hadde ikke sagt et pip til oss, selv om han mest sannsynlig hadde lus under hytteturen, og vi hadde sagt fra til dem noen måbeder tidligere... grrr....

Men jeg ville neppe tatt lusesjekk på andres unger, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

Skjønner absolutt irritasjonen!!

Det virker som om enkelte synes det er flaut med lus og ikke vil snakke om det... Sønnen min har fått lus to ganger, og begge gangene har v varslet foreldrene til de vennene han har vært sammen med på fritida slik at de får en ekstra oppfordring til å sjekke sine barn.

For som du sier, så vil man jo ikke at eget barn skal bli smittet på nytt av disse vennene etter avsluttet lusekur!

Jeg trodde i min naivitet at det å varsle andre gjorde at de selv ville varsle oss, men nei da... Husker en gutt hadde vært med oss på hyttetur en helg. Litt senere snakker han plutselig om at han hadde tatt lusekur... Foreldrene hadde ikke sagt et pip til oss, selv om han mest sannsynlig hadde lus under hytteturen, og vi hadde sagt fra til dem noen måbeder tidligere... grrr....

Men jeg ville neppe tatt lusesjekk på andres unger, da.

'' grrr....''

Ja, grrr ja! Kunne ikke sagt det bedre selv:-)

Jeg fatter ikke at foreldre ikke skjønner at så lenge de ikke varsler, så vil det bare gå ut over dem selv igjen. Det tar aldri slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen oppdaget at barna mine hadde lus, ville jeg bare vært glad for å bli informert om det på en hyggelig måte.

Om ungene kom hjem å fortalte de ble lusskjekket hver gang de besøkte XX, ville jeg vært mer i stuss.

Hadde ungene kommet hjem og fortalt de hadde fått en lusekur uten at jeg visste om det, hadde jeg nok blitt sint om det ikke var helt spesielle grunner til det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner så godt irritasjonen din. Lusa er forferdelig ekkel. Dattera har kommet hjem med lus to ganger. På hennes skole og spesielt hennes trinn har det vært MYE lus. Siste gangen ringte jeg til inspektøren og forlangte hodesjekk av alle ungene på skolen. Han var VELDIG overbærende og arrogant, men tre dager senere kom jenta hjem og fortalte at alle elevene hadde vært og fått sjekket hodene sine hos hlesesøster. Etter det var det bra lenge. Ring opp til skolen og forlang sjekk, og legg også opp til, som det er gjort her, at alle sjekker unbene sine en bestemt dag. Hvis alle fjernes lusa samtidig, vil det ta lengre tid før den kommer igjen. Nå har det heldigvis vært stille en stund og jeg krysser fingrene for at det vil vare. Når det gjelder venninna til dattera tror jeg nok ikke jeg ville sjekket henne, det er å gå litt for langt, men ta en hyggelig telefon til foreldrene, si at jenta di har fått lus og si at hun muligens kan ha smittet henne. Da tar du "skylda" på deg, og foreldrene sjekker kanskje grundig uten å føle seg tråkket på. Selv har jeg ringt til datteras nærmeste venner og skolen, og informert de to gangene vi har hatt uvesenet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde jeg få dårlig samvittighett nå tro? Jeg sjekker barna mine de få gangene det kommer melding fra skolen om at det er lus på gang, men aldri ellers. (Stor skole over 600 elever). Har aldri funnet lus, og har aldri verken sett barna klø eller klage over kløe i hodebunn. Burde vi likevel sjekke ukentlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på skolen ble det tatt ett skikkelig "røsk" for noen år siden. Da fikk alle med lapp hjem, og alle måtte skrive under på at de hadde sjekket ungene sine. Etter det har vi helt sluppet unna lusa.

Men jeg stusser litt over at du sier at det klør med en gang. Vanligvis tar det jo lang tid før det begynner å klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Er noen barn mer utsatt for lus enn andre?

Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg.

Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg.

Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)?

Mine barn har heller aldri fått lus *bank-i-bordet* !

Jeg fikk imidlertid lus etter en ferie i Egypt for mange år siden (var voksen) :-(

I voksen alder har jeg alltid dusja daglig (både hår og kropp), så lusa kom iallefall ikke pga manglende hygiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårlengde har noe å si, bla. fordi lusa trives best i mørket. Dessuten kanskje litt hva slags aktiviteter de driver med. Pusling med små ting hvor man stikker hodene tett sammen er typisk mer "smittefarlig" enn å spille fotball ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to sønner har heller aldri hatt lus, selv om det har gått i både bhg. og på skole. Har sett slik på det som at vi har vært heldige. De har kort hår, så det er nok enklere å bli kvitt enn på jenter med langt hår.

Jeg hadde lus selv da jeg var liten, fikk det da det gikk på barneskolen. Husker jeg holdt på å bli gal av kløinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårlengde har noe å si, bla. fordi lusa trives best i mørket. Dessuten kanskje litt hva slags aktiviteter de driver med. Pusling med små ting hvor man stikker hodene tett sammen er typisk mer "smittefarlig" enn å spille fotball ute.

Der har du nok noen forklaringer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det har du sikkert rett i. Mine gutter er nok ikke spesielt "puslete", nei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

garderobeforhold har også litt å si.Om klærne omtrent henger oppå hverandre og luer ligger i haug, spres det jo veldig lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garderobeforhold har også litt å si.Om klærne omtrent henger oppå hverandre og luer ligger i haug, spres det jo veldig lett...

''Om klærne omtrent henger oppå hverandre og luer ligger i haug, spres det jo veldig lett...''

Da mine gikk i barnehagen var det en gang en eller annen som hadde slengt en lue inn i varmeskapet sammen med masse annet tøy som lå til tørk. Det ble aldri gjort igjen for å si det sånn... Det ble jo rene mekka for lusene der inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har heller aldri fått lus *bank-i-bordet* !

Jeg fikk imidlertid lus etter en ferie i Egypt for mange år siden (var voksen) :-(

I voksen alder har jeg alltid dusja daglig (både hår og kropp), så lusa kom iallefall ikke pga manglende hygiene ;)

Etter hva jeg mener å ha lest trives faktisk luse bedre i rent hår. Men det er mulig jeg husker feil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg mener å ha lest trives faktisk luse bedre i rent hår. Men det er mulig jeg husker feil.

mvh

Da stemmer med noe av det jeg mener å ha lest også ;)

Jeg tror imidlertid det handlet om at man oppdaget lusene mye senere om man vasket håret hver dag. Dermed er man en mye større smittebærer. Tror iallefall det var noe sånt, og det høres jo logisk ut, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh

Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/

På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss*

Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe?

*klør seg i hodet* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stemmer med noe av det jeg mener å ha lest også ;)

Jeg tror imidlertid det handlet om at man oppdaget lusene mye senere om man vasket håret hver dag. Dermed er man en mye større smittebærer. Tror iallefall det var noe sånt, og det høres jo logisk ut, eller?

Det jeg husker var det at luse rett og slett trivdes bedre i et rent miljø. Men begge delene kan jo være riktige.

Lusehygiene og alminnelig hygiene ser i hvert fall ut til å ikke være helt det samme.

Pussig forresten hvilken enorm trang vi kan ha til å påpeke at vi ikke har vært urenslige om vi må erkjenne at vi har fått lus. Selv om kunnskapen om at det ikke skyldes generelt dårlig hygiene må kunne sies å være allmen....

mvh

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...