PieLill Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/ På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss* Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe? *klør seg i hodet* Jeg tror det har noe med tidsaspektet også. Det tar en stund før det kommer en allergisk? reaksjon på svineriet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest synes jeg Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Burde jeg få dårlig samvittighett nå tro? Jeg sjekker barna mine de få gangene det kommer melding fra skolen om at det er lus på gang, men aldri ellers. (Stor skole over 600 elever). Har aldri funnet lus, og har aldri verken sett barna klø eller klage over kløe i hodebunn. Burde vi likevel sjekke ukentlig??? Ja - det burde vi alle med barn i barnehage og skole. Men innrømmer at det kan gå mer enn 1 uker mellom hver sjekk her også, men ikke mer enn 2 da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paan igjen Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Er noen barn mer utsatt for lus enn andre? Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg. Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)? Mulig det. Men jeg tror det er klassen hennes som aldri blir kvitt det. De andre barna mine har ikke vaert slik plaget. Den eldste har hatt det en gang. Den mellomste har aldri hatt lus, men han har kort haar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Mine to sønner har heller aldri hatt lus, selv om det har gått i både bhg. og på skole. Har sett slik på det som at vi har vært heldige. De har kort hår, så det er nok enklere å bli kvitt enn på jenter med langt hår. Jeg hadde lus selv da jeg var liten, fikk det da det gikk på barneskolen. Husker jeg holdt på å bli gal av kløinga. Min sønn har heller aldri hatt det og han har også kort hår. Min eldste datter har hatt det en gang og hun har langt hår. Den yngste har visst kommet i en skikkelig luseklasse. Alle jentene har langt hår i den klassen inkl. min datter. Må visst klippe av henne håret snart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Hårlengde har noe å si, bla. fordi lusa trives best i mørket. Dessuten kanskje litt hva slags aktiviteter de driver med. Pusling med små ting hvor man stikker hodene tett sammen er typisk mer "smittefarlig" enn å spille fotball ute. Ja og disse to jentene lever tett sammen hver dag både på skolen og hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Mine barn har heller aldri fått lus *bank-i-bordet* ! Jeg fikk imidlertid lus etter en ferie i Egypt for mange år siden (var voksen) :-( I voksen alder har jeg alltid dusja daglig (både hår og kropp), så lusa kom iallefall ikke pga manglende hygiene Vi har nå vært i 5 land på 8 måneder uten å få lus. Vi kommer hjem til Norge og får lus. Blir oppgitt av dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/ På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss* Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe? *klør seg i hodet* Nå kunne veninnen til datteren min fortelle at hun hadde lus i januar, så vinteren er også lusesesong her hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Her på skolen ble det tatt ett skikkelig "røsk" for noen år siden. Da fikk alle med lapp hjem, og alle måtte skrive under på at de hadde sjekket ungene sine. Etter det har vi helt sluppet unna lusa. Men jeg stusser litt over at du sier at det klør med en gang. Vanligvis tar det jo lang tid før det begynner å klø. Nei, det gjør det ikke. Jeg tror dette er forskjellig fra person til person og derfor tror jeg også mange tror de ikke har lus, mens de har det likevel. Jeg kan se at hun nettopp har blitt smittet. Det er bare å sjekke hvor eggene sitter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På`n igjen! Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Skjønner så godt irritasjonen din. Lusa er forferdelig ekkel. Dattera har kommet hjem med lus to ganger. På hennes skole og spesielt hennes trinn har det vært MYE lus. Siste gangen ringte jeg til inspektøren og forlangte hodesjekk av alle ungene på skolen. Han var VELDIG overbærende og arrogant, men tre dager senere kom jenta hjem og fortalte at alle elevene hadde vært og fått sjekket hodene sine hos hlesesøster. Etter det var det bra lenge. Ring opp til skolen og forlang sjekk, og legg også opp til, som det er gjort her, at alle sjekker unbene sine en bestemt dag. Hvis alle fjernes lusa samtidig, vil det ta lengre tid før den kommer igjen. Nå har det heldigvis vært stille en stund og jeg krysser fingrene for at det vil vare. Når det gjelder venninna til dattera tror jeg nok ikke jeg ville sjekket henne, det er å gå litt for langt, men ta en hyggelig telefon til foreldrene, si at jenta di har fått lus og si at hun muligens kan ha smittet henne. Da tar du "skylda" på deg, og foreldrene sjekker kanskje grundig uten å føle seg tråkket på. Selv har jeg ringt til datteras nærmeste venner og skolen, og informert de to gangene vi har hatt uvesenet her. Det skal jeg jammen gjøre:-) Helsesøster sjekket jo oss da vi gikk på skolen, så jeg forstår ikke hvorfor ikke dette blir gjort nå lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Min sønn har heller aldri hatt det og han har også kort hår. Min eldste datter har hatt det en gang og hun har langt hår. Den yngste har visst kommet i en skikkelig luseklasse. Alle jentene har langt hår i den klassen inkl. min datter. Må visst klippe av henne håret snart. Jeg tipper lusa stortrives der da ja. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Etter hva jeg mener å ha lest trives faktisk luse bedre i rent hår. Men det er mulig jeg husker feil. mvh ''Etter hva jeg mener å ha lest trives faktisk luse bedre i rent hår. '' Ah, da skjønner jeg hvorfor mine barn ikke har hatt lus! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Nei, det gjør det ikke. Jeg tror dette er forskjellig fra person til person og derfor tror jeg også mange tror de ikke har lus, mens de har det likevel. Jeg kan se at hun nettopp har blitt smittet. Det er bare å sjekke hvor eggene sitter. Ja, da er det forskjeller. Jeg har funnet lus hos snuppa flere ganger uten at ho klør. Selv klødde jeg fryktelig da jeg fikk det. Men jeg vil tro at jeg hadde hatt det en stund da. Hadde både lus og egg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Det jeg husker var det at luse rett og slett trivdes bedre i et rent miljø. Men begge delene kan jo være riktige. Lusehygiene og alminnelig hygiene ser i hvert fall ut til å ikke være helt det samme. Pussig forresten hvilken enorm trang vi kan ha til å påpeke at vi ikke har vært urenslige om vi må erkjenne at vi har fått lus. Selv om kunnskapen om at det ikke skyldes generelt dårlig hygiene må kunne sies å være allmen.... mvh mvh Hehe, sant det Henger vel igjen fra barndommen vil jeg tro 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/ På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss* Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe? *klør seg i hodet* ''På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. '' Trodde vinteren var høysesong for lus i både barnehage og skole, husker diverse meldinger om oppbevaring/tørking av luer i denne forbindelse. *klør veldig i hodet når jeg leser denne tråden* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg tror det har noe med tidsaspektet også. Det tar en stund før det kommer en allergisk? reaksjon på svineriet. mvh Mulig det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Vi har nå vært i 5 land på 8 måneder uten å få lus. Vi kommer hjem til Norge og får lus. Blir oppgitt av dette. Skjønner dere blir lei :-( Klippe håret? Jeg fikk det i langt hår. Mannen min hadde helt kort hår og fikk det ikke. Rart, med tanke på at jeg gikk rundt med lus i mange uker.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Nå kunne veninnen til datteren min fortelle at hun hadde lus i januar, så vinteren er også lusesesong her hjemme. Jøss! Men jeg studerte på den tiden og var aldri sammen med små barn i denne perioden. Dessuten var det ingen av mine venner eller studiekamerater som fikk det (om de sa sannheten da ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 ''Etter hva jeg mener å ha lest trives faktisk luse bedre i rent hår. '' Ah, da skjønner jeg hvorfor mine barn ikke har hatt lus! Kanskje derfor vi også stort sett har har gått klar... ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 ''På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. '' Trodde vinteren var høysesong for lus i både barnehage og skole, husker diverse meldinger om oppbevaring/tørking av luer i denne forbindelse. *klør veldig i hodet når jeg leser denne tråden* Ser det nå.... Jeg tok det som en selvfølge at jeg fikk lusa i Egypt siden de på apoteket sa dette var den mest sannsynlige grunnen... Kanskje jeg ikke hadde hatt det så lenge allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/ På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss* Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe? *klør seg i hodet* Er det ikke høst og vinter som er den største lussesongen da? Trodde det jeg. Det er iallefall på de årstidene det kommer jevnlige lapper om lusesjekk fra skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.