Gå til innhold

Kan jeg sjekke venninna til barnet mitt for lus?

Gjest På`n igjen!

Anbefalte innlegg

Er det ikke høst og vinter som er den største lussesongen da? Trodde det jeg.

Det er iallefall på de årstidene det kommer jevnlige lapper om lusesjekk fra skolen.

Kan kanskje ha noe å gjøre med at det er på vinteren ungene bruker lue og kanskje byttelåner av hverandre - slik at det er en bedre sesong for smitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• morsan

5

• Mandolaika

3

• hidi, the scorpion

3

Ser det nå.... Jeg tok det som en selvfølge at jeg fikk lusa i Egypt siden de på apoteket sa dette var den mest sannsynlige grunnen... Kanskje jeg ikke hadde hatt det så lenge allikevel.

Om du hadde hatt lus i lengre tid ville jeg antat at det ville vært _mange_ fleren enn du hadde klart og orket å telle.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk faktisk i to-tre måneder med lus før jeg oppdaga det :-/

På apoteket mente de jeg måtte ha fått det i Egypt siden dette var på vinteren og ikke lussesong her i Norge. Jeg vaska som vanlig håret hver dag og kan ikke huske at jeg klødde i det hele tatt. Plutselig en dag hoppa det ei lus på puta mi når jeg skulle legge meg *grøss*

Jeg kjøpte lusekur og ni døde lus ble resultatet, så jeg vil tro dette var for få til å få skikkelig kløe?

*klør seg i hodet* ;)

Etter hva jeg har hørt, så er det ikke lusene i seg selv som forårsaker kløen, men bittene deres.

I begynnelsen merker man ikke så mye. Men etter gjentatte bitt oppstår det etterhvert en allergisk reaksjon som gir kløen.

Hvis du er av den motstandsdyktige typen, har du kanskje høy toleranse for lusebitt og det kan gå svært lang tid før du evt merker noe.

Andre tåler det dårligere, og reagerer mye raskere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med dem igjen, og tilby din exellente hjelp for å bli kvitt plagen! Si du er ekspert på å kverke sånne kryp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du hadde hatt lus i lengre tid ville jeg antat at det ville vært _mange_ fleren enn du hadde klart og orket å telle.

mvh

Høres logisk ut, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt, så er det ikke lusene i seg selv som forårsaker kløen, men bittene deres.

I begynnelsen merker man ikke så mye. Men etter gjentatte bitt oppstår det etterhvert en allergisk reaksjon som gir kløen.

Hvis du er av den motstandsdyktige typen, har du kanskje høy toleranse for lusebitt og det kan gå svært lang tid før du evt merker noe.

Andre tåler det dårligere, og reagerer mye raskere..

Det er mulig, men etter denne tråden å dømme så begynner jeg nesten å tvile på at jeg hadde gått med lus så lenge... Alt man lærer her på DOL ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er noen barn mer utsatt for lus enn andre?

Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg.

Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)?

Ett eller annet er det. nick jr. har aldri hatt lus, men kompisen hans kom på skolen med barbert hode for noen uker siden. Ikke mye tvil om hvorfor. Han er skilsmissebarn og tigger seg ofte til en kos fra meg når han ser at jr. får en. Jeg har heller aldri hatt lus. Skabb, derimot... Vi er ikke de flittigste mht hårklipp, så jr. blir litt raggete innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg.

Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)?

Mine to jenter med langt hår har heller aldri hatt lus...

(bank i bordet!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

''Om klærne omtrent henger oppå hverandre og luer ligger i haug, spres det jo veldig lett...''

Da mine gikk i barnehagen var det en gang en eller annen som hadde slengt en lue inn i varmeskapet sammen med masse annet tøy som lå til tørk. Det ble aldri gjort igjen for å si det sånn... Det ble jo rene mekka for lusene der inne!

Her tror jeg faktisk du tar feil, for når jeg googler så ser jeg at lusa dør etter 1 døgn i over 30 grader`s varme. Kan jo også være forklaringen på hvorfor ingen fikk lus "der nede". Det var jo ikke lange perioden vi hadde under 30 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

''Er noen barn mer utsatt for lus enn andre?''

Jeg vet ikke, men det har ihvertfall ikke noe med urenslighet å gjøre da lusene trives best i rent hår:-)

Står her

http://img.nrk.no/bedrepuls/article/page/view/1.1313644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

Godt med litt fakta oppe i alle antagelsene mine.

;-)

mvh

Ble litt nysgjerrig da min eldste datter sa akkurat det samme som deg i kveld. Hun er en sånn allviter (gir hun inntrykk av ihvertfall) og da måtte jeg finne ut om det stemte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt nysgjerrig da min eldste datter sa akkurat det samme som deg i kveld. Hun er en sånn allviter (gir hun inntrykk av ihvertfall) og da måtte jeg finne ut om det stemte:-)

Så da er hun altså en allviter...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

Så da er hun altså en allviter...

;-)

mvh

Det høres slik ut når hun sitter og liksom vet svaret på alt. Sikkert alderen, men her hadde hun jo rett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trodde de tvar sånn

Vi har nå vært i 5 land på 8 måneder uten å få lus. Vi kommer hjem til Norge og får lus. Blir oppgitt av dette.

Hvis du jkom hjem rett før påske, og barnet begynte å klø nå, skjønner jeg ikke at dere har blitt smittet etter at dere kom hjem. Normalt tar det lang tid, gjerne måneder, fra man blir smittet til man begynner å klø, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På`n igjen!

Hvis du jkom hjem rett før påske, og barnet begynte å klø nå, skjønner jeg ikke at dere har blitt smittet etter at dere kom hjem. Normalt tar det lang tid, gjerne måneder, fra man blir smittet til man begynner å klø, vel?

Ved første gangs smitte kan det ta lenger tid. Neste gang kan det begynne å klø raskt. Det er ihvertfall hva som sto på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selvfølgelig gjorde jeg det og de fant egg.

Da har du gjort din jobb;) Håper at du har gitt skolen beskjed også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...