Gjest På igjen! Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Da har du gjort din jobb;) Håper at du har gitt skolen beskjed også? Jepp:-) Og jeg har gått til innkjøp av flere kurer, slik at vi har det klart til neste gang. Stakkars ungen plagdes fælt. Jeg lurer på om noen reagerer mer og klør mer enn andre unger. Akkurat som med myggstikk. Jeg holder på å bli gal når jeg blir stukket, mens gubben nesten ikke merker noe. Er ikke sikkert det er foreldrene som er sløve, slik jeg påsto i min oppgitthet. Det kan like gjerne være at min unge klør mer enn andre unger. Ikke vet jeg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jepp:-) Og jeg har gått til innkjøp av flere kurer, slik at vi har det klart til neste gang. Stakkars ungen plagdes fælt. Jeg lurer på om noen reagerer mer og klør mer enn andre unger. Akkurat som med myggstikk. Jeg holder på å bli gal når jeg blir stukket, mens gubben nesten ikke merker noe. Er ikke sikkert det er foreldrene som er sløve, slik jeg påsto i min oppgitthet. Det kan like gjerne være at min unge klør mer enn andre unger. Ikke vet jeg:-) Man kan faktisk være allergisk mot lusens avfallsstoffer! Derfor klør noen mye mer enn andre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Ett eller annet er det. nick jr. har aldri hatt lus, men kompisen hans kom på skolen med barbert hode for noen uker siden. Ikke mye tvil om hvorfor. Han er skilsmissebarn og tigger seg ofte til en kos fra meg når han ser at jr. får en. Jeg har heller aldri hatt lus. Skabb, derimot... Vi er ikke de flittigste mht hårklipp, så jr. blir litt raggete innimellom. ''Jeg har heller aldri hatt lus. Skabb, derimot... '' Samme her. Skabb er noe av det verste som finner, herregud som det klør! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Er noen barn mer utsatt for lus enn andre? Spør fordi mine barn aldri har hatt det, til tross for diverse runder på skolen. Vet det ikke har med renslighet å gjøre, og barna våre er neppe blant de som vasker håret hyppigst. Sjekker dem ikke veldig ofte, men i mellom, og har ikke sett tegn til lus eller egg. Andre barn får lus stadig vekk - hva kommer det av? Er jenter med langt hår mer utsatt (mine gutter har ikke helt kort hår de heller)? Ikke vet jeg, men her i huset har vi vært forskånet fra lus, alle sammen. *banker i bordet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hårlengde har noe å si, bla. fordi lusa trives best i mørket. Dessuten kanskje litt hva slags aktiviteter de driver med. Pusling med små ting hvor man stikker hodene tett sammen er typisk mer "smittefarlig" enn å spille fotball ute. ''Pusling med små ting hvor man stikker hodene tett sammen er typisk mer "smittefarlig" enn å spille fotball ute.'' Ja, som f eks å sitte tett på gulvet på sfo og bygge med lego, eller enda verre: stikke hodene tett sammen for å se hva som foregår på hverandres gameboy-skjerm! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Høres logisk ut, ja.... jeg tror som PielIll at det ville vært atskillig flere lus i håret ditt dersom du har hatt det lenge. Man kan se på de tomme eggene som henger igjen i håret hvor lenge man har hatt det, for lusene legger eggene helt inntil hodebunnen. Står det tomme eggeskallet på hårstrået ca 1 cm fra hodebunnen, har du hatt lus i ca 1 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Det jeg husker var det at luse rett og slett trivdes bedre i et rent miljø. Men begge delene kan jo være riktige. Lusehygiene og alminnelig hygiene ser i hvert fall ut til å ikke være helt det samme. Pussig forresten hvilken enorm trang vi kan ha til å påpeke at vi ikke har vært urenslige om vi må erkjenne at vi har fått lus. Selv om kunnskapen om at det ikke skyldes generelt dårlig hygiene må kunne sies å være allmen.... mvh mvh ''Pussig forresten hvilken enorm trang vi kan ha til å påpeke at vi ikke har vært urenslige om vi må erkjenne at vi har fått lus. Selv om kunnskapen om at det ikke skyldes generelt dårlig hygiene må kunne sies å være allmen....'' Det er vel fordi man frykter at denne kunnskapen ikke er så allmen likevel? Husker under en luseepidemi i barnehagen - under henting overhørte jeg to mødre i garderoben som snakket om dette med lus, og den ene sa så eplekjekt at det hadde noe med urenslighet å gjøre. Jeg tenkte mitt om henne, men syntes ikke det var min sak å påpeke det der&da. Men jeg frydet meg litt da hennes unge var en av mange som det ble oppdaget lus på et par dager etter...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 jeg tror som PielIll at det ville vært atskillig flere lus i håret ditt dersom du har hatt det lenge. Man kan se på de tomme eggene som henger igjen i håret hvor lenge man har hatt det, for lusene legger eggene helt inntil hodebunnen. Står det tomme eggeskallet på hårstrået ca 1 cm fra hodebunnen, har du hatt lus i ca 1 mnd. Fysj!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 jeg tror som PielIll at det ville vært atskillig flere lus i håret ditt dersom du har hatt det lenge. Man kan se på de tomme eggene som henger igjen i håret hvor lenge man har hatt det, for lusene legger eggene helt inntil hodebunnen. Står det tomme eggeskallet på hårstrået ca 1 cm fra hodebunnen, har du hatt lus i ca 1 mnd. Nå fikk du meg til å begynne å klø igjen!!!! Visste ikke det du sier nå. Greit å vite dersom (gud forby!) vi skulle få lus igjen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Pussig forresten hvilken enorm trang vi kan ha til å påpeke at vi ikke har vært urenslige om vi må erkjenne at vi har fått lus. Selv om kunnskapen om at det ikke skyldes generelt dårlig hygiene må kunne sies å være allmen....'' Det er vel fordi man frykter at denne kunnskapen ikke er så allmen likevel? Husker under en luseepidemi i barnehagen - under henting overhørte jeg to mødre i garderoben som snakket om dette med lus, og den ene sa så eplekjekt at det hadde noe med urenslighet å gjøre. Jeg tenkte mitt om henne, men syntes ikke det var min sak å påpeke det der&da. Men jeg frydet meg litt da hennes unge var en av mange som det ble oppdaget lus på et par dager etter...;-) ''Men jeg frydet meg litt da hennes unge var en av mange som det ble oppdaget lus på et par dager etter...;-)'' Om andre, både blant foreldre og personal, overhørte den samtalen kan det hende du ikke var alene om den fryden. ;-) En gang i forrige årtusen på en skole der helsesøster var ansvarlig for lusekur ved skjellig mistanke, kjørte de konsekvent lusekur på alle som ertet andre for lus. Dette fortalte de ikke til barna... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Men jeg frydet meg litt da hennes unge var en av mange som det ble oppdaget lus på et par dager etter...;-)'' Om andre, både blant foreldre og personal, overhørte den samtalen kan det hende du ikke var alene om den fryden. ;-) En gang i forrige årtusen på en skole der helsesøster var ansvarlig for lusekur ved skjellig mistanke, kjørte de konsekvent lusekur på alle som ertet andre for lus. Dette fortalte de ikke til barna... mvh *he he* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.