Gå til innhold

Sykling uten hjelm og bremser

Gjest Sykling uten hjelm og bremser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Axcia

5

• Katt-ja

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Og du vet hvor gamle barna mine er?

;-)

mvh

Nei,- det vet jeg ikke... Vet mer om Lillemus' barn.

Meningen min var at tenåringer generelt ikke er snusfornuftige...men det kan hende de har noe mellom ørene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss drite i resten!

;-)

mvh

Har jeg sagt det?

I dag er det jo omtrent en barnevernssak om noen under 18 år sykler uten hjelm. Jeg kjenner ikke et eneste barn som ikke eier _minst_ en sykkelhjelm i 2010. Det sier noe om at det er utenkelig for folk å sende unger - og seg selv - ut på to hjul uten en hjelm på hodet.

Men enda i 1990, da jeg var 15 år, syklet de fleste, både barn og voksne, uten hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bremser ville sykkelen blitt reparert eller kondemnert.

Jeg ville forlangt hjelm. Men jeg er fullt klar over at jeg ikke kan kontrollere dette hele tiden. Men de får ikke forlate hjemmet på sykkel uten hjelm.

Om de nektet å bruke hjelm, hadde jeg nok parkert sykkelen. Har sett for mange stygge hodeskader.

mvh

"Om de nektet å bruke hjelm, hadde jeg nok parkert sykkelen"

He he... Ja det hadde nok gått helt problemfritt med en 16-17 åring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelm: litt snedig at vi faktisk klarte å vokse opp uten hjelm. ;-)

''Hjelm: litt snedig at vi faktisk klarte å vokse opp uten hjelm. ;-)''

*hehe* Som min kjære sier når jeg påpeker manglende ride- eller sykkelhjelm:"Jeg har da ikke tenkt å ramle av!" Nei, men det hadde ikke de som gikk på trynet heller... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jeg sagt det?

I dag er det jo omtrent en barnevernssak om noen under 18 år sykler uten hjelm. Jeg kjenner ikke et eneste barn som ikke eier _minst_ en sykkelhjelm i 2010. Det sier noe om at det er utenkelig for folk å sende unger - og seg selv - ut på to hjul uten en hjelm på hodet.

Men enda i 1990, da jeg var 15 år, syklet de fleste, både barn og voksne, uten hjelm.

''Men enda i 1990, da jeg var 15 år, syklet de fleste, både barn og voksne, uten hjelm.''

Jeg husker ikke når de første sykkelhjelmene kom, men jeg husker at de så stappteite ut! Lyseblå eller lyserosa isopor med helteit utforming... Proffene hadde sånne lær-hjelmer, mer som bare reimer over hodet, mener jeg å huske. Husker ikke når jeg kjøpte min første sykkelhjelm, men det var vel først på 90-tallet sikkert. Sykler aldri uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om de nektet å bruke hjelm, hadde jeg nok parkert sykkelen"

He he... Ja det hadde nok gått helt problemfritt med en 16-17 åring!

''He he... Ja det hadde nok gått helt problemfritt med en 16-17 åring!''

Nemlig :)

Eller forresten - hos oss funket det sånn at ved hjelmpåbud parkerte tenåringen _selv_ sykkelen. Ble knapt brukt på ungdomsskolen. Inntil vi ikke var fullt så rigide - og tillot små sykleturer (med formaning om forsiktig sykling) uten hjelm, men med påbud om hjelm ved lengre turer på bilvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bremser - NEI.

Uten hjelm - Vel, dette ligger nok etterhvert utenfor min kontroll ettersom ungdommene blir større.

Da må jeg nok bare håpe at de selv velger å være fornuftige å bruke hjelm frivillig, og/eller at ferdigheter og dømmekraft er såpass utviklet at de kan unngå de farligste situasjonenen.

Det var ingenting som het sykkelhjelm da jeg vokste opp, men sykkelen var et flittig brukt fremkomstmiddel dengang også.

Det forekom vel et skrubbsår på albuer og knær av og til, men jeg kan ikke huske at noen ble alvorlig skadet i pga sykling.

Av den grunn er jeg heller ingen fanatiker på bruk av hjelm når det gjelder tenåringer og "normal" sykling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tilbyr ikke gratis psykologtimer! ;-)

Med vennlig hilsen

;-P

Men veiledning i forhold til barneoppdragelse (noe Dr.Phil også gjør) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt det?

Husker du den gangen det ble litt medieoppstyr pga nye melkekartonger med tegning av en dame på sykkel - UTEN hjelm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten hjelm regner jeg med at de har syklet / kommer til å sykle før eller senere, jeg er ikke med tenåringer døgnet rundt. Det betyr ikke at jeg setter pris på at de sykler uten.

Hvis sykkelen ikke har bremser, skal den selvfølgelig ikke brukes. Det er lettere å forklare dem det.

''Hvis sykkelen ikke har bremser, skal den selvfølgelig ikke brukes. Det er lettere å forklare dem det.''

Og jeg skulle tro at de lettere skjønner det sjøl også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min brukte også hjelm - fram til hun var 13-14 år. Etter det tok hun på hjelmen når hun dro hjemmefra, for så å henge den på styret når hun var utenfor vår synsvidde. Når hun ble ennå eldre så lå i grunn hjelmen igjen hjemme. Men hun har allikevel mye mellom ørene selv om hun ikke brukte hjelm når hun ble ungdom. Det var i grunn ikke mange som hadde på hjelm når de syklet til ungdomsskolen dessverre.

Sønnen min er 9 år nå, og det er helt naturlig for han å bruke hjelm. Søsteren hans er voksen og bor ikke hjemme nå, og sykle har hun ikke gjort de siste 3-4 årene.

Jeg håper han vil fortsette å bruke hjelm også når han blir eldre.

Jeg har også hjelm, og bruker den :) Men jeg hater den hjelmen.

''Etter det tok hun på hjelmen når hun dro hjemmefra, for så å henge den på styret når hun var utenfor vår synsvidde. ''

Det gjorde min niese også, men en dag så hang hjelmen i veien for bremsen, og så gikk hun overende og skadet seg ganske mye. Husker ikke om det var hjernerystelse eller brist på hjerneskallen.

Så det hadde egentlig vært bedre om hun hadde lagt igjen hele hjelmen hjemme...

Det første hun gjorde da hun var frisk igjen, var å sykle med hjelmen på styret igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker du den gangen det ble litt medieoppstyr pga nye melkekartonger med tegning av en dame på sykkel - UTEN hjelm?

Nei, det husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt det?

Da jeg var liten, fantes det ikke barnesikring i biler. Det var heller ingen selvfølge at bilene hadde sikkerhetsbelter. Belter i baksetet fantes selvsagt ikke.

Forsetene hadde ikke sperre, så hvis det ble bråbrems, ble vi kastet ut av baksetet inn i seteryggen foran - og hvis ingen satt på plassen ved siden av føreren, ga ryggen etter slik at vi havnet foran.

Farten og trafikken var lavere, men det var sjelden to kjørefelt i hver retning, så det var mange frontkollisjoner.

Og i veikanten beitet dinosaurene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bremser - NEI.

Uten hjelm - Vel, dette ligger nok etterhvert utenfor min kontroll ettersom ungdommene blir større.

Da må jeg nok bare håpe at de selv velger å være fornuftige å bruke hjelm frivillig, og/eller at ferdigheter og dømmekraft er såpass utviklet at de kan unngå de farligste situasjonenen.

Det var ingenting som het sykkelhjelm da jeg vokste opp, men sykkelen var et flittig brukt fremkomstmiddel dengang også.

Det forekom vel et skrubbsår på albuer og knær av og til, men jeg kan ikke huske at noen ble alvorlig skadet i pga sykling.

Av den grunn er jeg heller ingen fanatiker på bruk av hjelm når det gjelder tenåringer og "normal" sykling..

''Det forekom vel et skrubbsår på albuer og knær av og til, men jeg kan ikke huske at noen ble alvorlig skadet i pga sykling.''

Jeg kjenner en som fikk framtida bak seg på en vanlig tårsykkel. Det ville etter all sannsynlighet vært unngått med en hjelm.

Hva er så mye verre med å bruke sykkelhjelm enn hjelm til moped og motorsykkel?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''He he... Ja det hadde nok gått helt problemfritt med en 16-17 åring!''

Nemlig :)

Eller forresten - hos oss funket det sånn at ved hjelmpåbud parkerte tenåringen _selv_ sykkelen. Ble knapt brukt på ungdomsskolen. Inntil vi ikke var fullt så rigide - og tillot små sykleturer (med formaning om forsiktig sykling) uten hjelm, men med påbud om hjelm ved lengre turer på bilvei.

''Eller forresten - hos oss funket det sånn at ved hjelmpåbud parkerte tenåringen _selv_ sykkelen.''

Med de skadene jeg har sett, synes jeg dette er å foretrekke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt det?

La du merke til smilefjeset?

;-)

Poenget mitt er at en del av de det ikke gikk bra for ikke er her til å kunne fortelle om det...

Hjelm er et ganske enkelt tiltak som betydelig reduserer skader som kan få fatale følger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, fantes det ikke barnesikring i biler. Det var heller ingen selvfølge at bilene hadde sikkerhetsbelter. Belter i baksetet fantes selvsagt ikke.

Forsetene hadde ikke sperre, så hvis det ble bråbrems, ble vi kastet ut av baksetet inn i seteryggen foran - og hvis ingen satt på plassen ved siden av føreren, ga ryggen etter slik at vi havnet foran.

Farten og trafikken var lavere, men det var sjelden to kjørefelt i hver retning, så det var mange frontkollisjoner.

Og i veikanten beitet dinosaurene....

''Og i veikanten beitet dinosaurene....''

LOL

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...