Snikkersen Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hei Etter et samlivsbrudd skal jeg nå flytte. Har fått tak i en fin leilighet til meg og mine to barn. Det eldste barnet mitt har mistridfvdes hele dette året på den skolen hun går nå. Nå viser det seg at bare min yngste får plass på den skolen de sogner til, og som ligger to min gange fra boligen. den nest nærmeste skolen er også full på hennes trinn. Den siste aktuelle vet jeg ikke, for der tar de ikke telefonen, men det er ca 30 min gange dit, og ligger ikke i nærmiljøet vårt. Jeg ender derfor opp med et barn som blir ulykkelig fordi hun ikke får venner som går på samme skoe (klassekameratene vil bo langt unna), og barn på to forskjellige skoler. Etter et vondt samlivsbrudd, en far med psykiske problemer og vansker med mobbing på nåværende skole synes jeg ikke hun fortjener dette! Jeg er bare SÅ lei meg nå :-( Hva i all verden skal jeg gjøre? Privatskole? Undervise henne selv? Jeg har jo full jobb. er så redd for at dette vil ødelegge henne fullstendig! hun er heller ikke særlig sterk på skolen, hun sliter bla med lesehastighet. Stakkars gode snille jenta mi. Jeg hadde trodd at dette ville bli en ny, god start for henne, da jeg har hørt mye positivt om den nærmeste skolen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Jeg syns det høres rart ut at eleven ikke får begynne på den skolen hun sogner til. I opplæringsloven er det noe som heter nærhetsprinsippet, som sier at eleven har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest dennes bosted. Er trinnet fullt på denne skolen, så skal det strengt tatt ikke være deres problem. Da har skolen et kapasitetsproblem som de må løse for å få plass til alle elevene som sogner til skolen. Prat med skolekontoret i kommunen din hvis du ikke allerede har gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Jeg syns det høres rart ut at eleven ikke får begynne på den skolen hun sogner til. I opplæringsloven er det noe som heter nærhetsprinsippet, som sier at eleven har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest dennes bosted. Er trinnet fullt på denne skolen, så skal det strengt tatt ikke være deres problem. Da har skolen et kapasitetsproblem som de må løse for å få plass til alle elevene som sogner til skolen. Prat med skolekontoret i kommunen din hvis du ikke allerede har gjort det. Vel, i følge skolen har hun ikke krav på å komme inn der. Jeg har ringt litt rundt, og fått vite at det er plass på hennes trinn på en skole som ligger 30 min unna i ganmgavstand med "barnefart". Jeg synes det er langt. hun er skikkelig b-menneske og trøtt om morgenen også. Skolekontororet har jeg ikke ringt enda, får se hva skolen sier når de ringer meg igjen. hun kan sikkert gå på den "gamle" skolen ut året, men hun trives ikke der, og er veldig motivert til å bytte skole...Dessuten må hun i så fall ta t-banen alene, jeg kan ikke kjøre henne pga jobbsituasjonen. så mange vanskelige valg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Hvis dere / hun står "først i køen", er kanskje det minst upraktiske at hun fortsetter på den gamle skolen til det blir plass. Og så må du ringe og mase med jevne mellomrom (dessverre har mange erfaringer med at det hjelper). Vet ikke om sjansene forandrer seg ved at dere aksepterer en plass på naboskolen, det kan tenkes at de vil se mer avslappet på situasjonen deres da. Føler veldig med dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Vel, i følge skolen har hun ikke krav på å komme inn der. Jeg har ringt litt rundt, og fått vite at det er plass på hennes trinn på en skole som ligger 30 min unna i ganmgavstand med "barnefart". Jeg synes det er langt. hun er skikkelig b-menneske og trøtt om morgenen også. Skolekontororet har jeg ikke ringt enda, får se hva skolen sier når de ringer meg igjen. hun kan sikkert gå på den "gamle" skolen ut året, men hun trives ikke der, og er veldig motivert til å bytte skole...Dessuten må hun i så fall ta t-banen alene, jeg kan ikke kjøre henne pga jobbsituasjonen. så mange vanskelige valg! ''Jeg har ringt litt rundt, og fått vite at det er plass på hennes trinn på en skole som ligger 30 min unna i ganmgavstand med "barnefart".'' Hva i all verden mener de med "barnefart"? Snuppa her kan utmerket godt bruke bortimot en time på 800 m om hun går sammen med en venninne... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fritt skolevalg forutsatt plass Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg syns det høres rart ut at eleven ikke får begynne på den skolen hun sogner til. I opplæringsloven er det noe som heter nærhetsprinsippet, som sier at eleven har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest dennes bosted. Er trinnet fullt på denne skolen, så skal det strengt tatt ikke være deres problem. Da har skolen et kapasitetsproblem som de må løse for å få plass til alle elevene som sogner til skolen. Prat med skolekontoret i kommunen din hvis du ikke allerede har gjort det. ''I opplæringsloven er det noe som heter nærhetsprinsippet, som sier at eleven har rett til å gå på den skolen som ligger nærmest dennes bosted.'' Dette - sammen med prinsippet om fritt skolevalg - gjelder bare DERSOM det er plass på skolen. Skolen og kommunen har ikke plikt til å opprette nye klasser på en skole, dersom det finnes en annen skole rimelig nært unna, som har plass. Når det gjelder fritt skolevalg, kan til og med skolen nekte å ta i mot elever selv om de har 1-2 plasser ledige. De har lov til å ta høyde for ev. tilflytting, og holde av plasser til barn som kan komme flyttende etter at skolen har begynt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.