Gjest anna72 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Gutten hadde nok vokst fra sykkelen i løpet av vinteren, så vi må ut og kjøpe ny sykkel til han. Noen som har erfaring med sykkel herfra? Er denne sykkelen grei til en gutt på 8 1/2 år? http://www.fullrulle.com/junior8-11-instinct-jr24.php 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Nu er 8 1/2 åringer jo ikke lige store da. Men jeg mener nok at barn på den alder passer bedst på cykler med 20 tommer jul. Jeg har en 8 åring som har 20 tommer hjul, en 10 åring som har 24 tommer hjul og en 13 åring som har 26 tommer hjul og lidt større ramme end 10 åringen. Men det handler nok mest om højde på barnet og ikke så meget alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Nu er 8 1/2 åringer jo ikke lige store da. Men jeg mener nok at barn på den alder passer bedst på cykler med 20 tommer jul. Jeg har en 8 åring som har 20 tommer hjul, en 10 åring som har 24 tommer hjul og en 13 åring som har 26 tommer hjul og lidt større ramme end 10 åringen. Men det handler nok mest om højde på barnet og ikke så meget alder. Det er vel 20 tommer den han har, og da er setet skrudd veldig høyt opp. Så han trenger ny sykkel. Han er nok rundt 135 cm lang vil jeg tro. I tillegg har han fått mange kommentarer fra de andre gutta om at han har liten sykkel, og det er ikke gøy. Det er ikke derfor vi skal kjøpe ny sykkel, men fordi vi ser den er liten for han nå. Lurte vel egentlig mest på om syklene herfra var ok. Da i str. junior til han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det er vel 20 tommer den han har, og da er setet skrudd veldig høyt opp. Så han trenger ny sykkel. Han er nok rundt 135 cm lang vil jeg tro. I tillegg har han fått mange kommentarer fra de andre gutta om at han har liten sykkel, og det er ikke gøy. Det er ikke derfor vi skal kjøpe ny sykkel, men fordi vi ser den er liten for han nå. Lurte vel egentlig mest på om syklene herfra var ok. Da i str. junior til han. Vi har ei jente på snart 9 som skal få ny sykkel. det er 24 tommer, evt 26 tommer med ekstra kort ramme, som er aktuell for henne. 20 tommer er altfor liten, det er den størrelsen hun har fra før. Vi har sett på DBS, Merida og Nakamura. Det har vært noen fjorårsmodeller til ca 2000, ellers må vi opp i ca 3000 for årets modeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Vi har ei jente på snart 9 som skal få ny sykkel. det er 24 tommer, evt 26 tommer med ekstra kort ramme, som er aktuell for henne. 20 tommer er altfor liten, det er den størrelsen hun har fra før. Vi har sett på DBS, Merida og Nakamura. Det har vært noen fjorårsmodeller til ca 2000, ellers må vi opp i ca 3000 for årets modeller. Det er 24 tommer vi ser på også til vår gutt. Han har også 20 tommer nå, og den er for liten. Har du noe kjennskap til sykkelmerket jeg linket til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Du bør ikke kjøpe sykkel uten at gutten er med og prøver sykkelen først. Vi hadde et kjempeproblem med å få tak i passende sykkel til jenta vår sist. Problemet var at alle syklene hadde for lang avstand mellom setet og styret slik at hun ikke kunne sykle ordentlig. Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere, og hun fikk bedre kontroll på sykkelen, samtidig som den var stor, og tøff, nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg synes du bør ha med gutten å prøve. Det er viktig at sykkelen ikke er for stor eller for liten. Setet kan gjerne stå helt nede når du kjøper den, så har du noe å gå på de neste årene. Alder på barnet sier jo ikke så mye om høyden på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Jeg synes du bør ha med gutten å prøve. Det er viktig at sykkelen ikke er for stor eller for liten. Setet kan gjerne stå helt nede når du kjøper den, så har du noe å gå på de neste årene. Alder på barnet sier jo ikke så mye om høyden på det:-) Han skal være med og prøve sykkel før vi kjøper den. Bare prøver å se litt på nettet hva som finnes først, og litt på priser. Hittil har han ikke hatt en sykkel mer enn to sesonger, så greit om det ikke er altfor dyrt. Men det er klart, jo større de blir jo lenger vil jo sykkelen passe. han er ca 135 cm lang. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Du bør ikke kjøpe sykkel uten at gutten er med og prøver sykkelen først. Vi hadde et kjempeproblem med å få tak i passende sykkel til jenta vår sist. Problemet var at alle syklene hadde for lang avstand mellom setet og styret slik at hun ikke kunne sykle ordentlig. Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere, og hun fikk bedre kontroll på sykkelen, samtidig som den var stor, og tøff, nok. Gutten skal være med ut og prøve sykkel før vi kjøper den. Prøver bare å se litt på nettet hva som finnes og se litt på priser. Blir vel en tur ut i ettermiddag eller i morgen vil jeg tro Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Du bør ikke kjøpe sykkel uten at gutten er med og prøver sykkelen først. Vi hadde et kjempeproblem med å få tak i passende sykkel til jenta vår sist. Problemet var at alle syklene hadde for lang avstand mellom setet og styret slik at hun ikke kunne sykle ordentlig. Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere, og hun fikk bedre kontroll på sykkelen, samtidig som den var stor, og tøff, nok. ''Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere'' Tips: skru av selve setet fra stangen det står på og snu innsatsen som gjør at setet festes til stangen, da kommer setet 2-3 cm lenger frem. Utgjør stoooor forskjell! I alle fall for meg. Gjorde det på gammelsykkelen og det ble en helt annen sykkelopplevelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Guttungen fikk nylig denne: http://www.xxl.no/sykkelsport/sykler/barnesykler-8-12-aar/scale-jr-24-terrengsykkel-10-1059245 Det er Scott som er det populære. Kul ramme, lett sykkel = bestselger. Den er 1000 kr billigere på XXL, enn på f.eks. G-Sport. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 ''Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere'' Tips: skru av selve setet fra stangen det står på og snu innsatsen som gjør at setet festes til stangen, da kommer setet 2-3 cm lenger frem. Utgjør stoooor forskjell! I alle fall for meg. Gjorde det på gammelsykkelen og det ble en helt annen sykkelopplevelse. Et godt tips. Skal ha det i minne til neste sykkelkjøp. Tror sykkelen hennes holder over sommeren, men til neste sommer må vi nok til pers igjen. tror jeg. Og problemet er fortsatt det samme. Hun er lita og sped, men vil jo selvfølgelig ha like stor sykkel som de andre, og derfor blir de for lange. Et smart tips og ta med seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. april 2010 Del Skrevet 16. april 2010 Det er 24 tommer vi ser på også til vår gutt. Han har også 20 tommer nå, og den er for liten. Har du noe kjennskap til sykkelmerket jeg linket til? Nei, vi har ikke hatt Head-sykkel. Jeg kjenner ikke noe til det, verken positivt eller negativt- 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Du bør ikke kjøpe sykkel uten at gutten er med og prøver sykkelen først. Vi hadde et kjempeproblem med å få tak i passende sykkel til jenta vår sist. Problemet var at alle syklene hadde for lang avstand mellom setet og styret slik at hun ikke kunne sykle ordentlig. Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere, og hun fikk bedre kontroll på sykkelen, samtidig som den var stor, og tøff, nok. Jeg har lignende problem, kjøpt en del til styret som lar meg få det nærmere meg + høyere opp noe som gir større kontroll - byttet ut den som fulgte med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Ting å tenke på utenom at den skal være passelig stor og se ut som verdens kuuuleste. Hvor langt kan sete og styre justeres, dvs. hvor lenge kan han ha den. Hvor mange gear. Jeg synes 6-7 er nok å holde styr på i den alderen. Hvordan er gearsystemet. Hvor lett er det å geare. Er barnets hender lange og sterke nok til å få godt grep om bremse- og evt. gearhåndtak. Skal det være gearhåndtak eller av typen man bare roterer Skal bakbremsen være pedalbrems eller håndbrems. Skal det være skjermer og kjedekasse. (Klærne blir ikke fullt så skiten.) Kan kjedet lett ramle av. Bagasjebrett, av hvilken type. Ikke alt monteres like lett på alle sykler. Skal den ha støtdemping. Utformingen av styret. Lykke til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Du bør ikke kjøpe sykkel uten at gutten er med og prøver sykkelen først. Vi hadde et kjempeproblem med å få tak i passende sykkel til jenta vår sist. Problemet var at alle syklene hadde for lang avstand mellom setet og styret slik at hun ikke kunne sykle ordentlig. Vi prøvde mange ulike merker før vi til slutt endte opp med en DBS hvor sete var monter litt annerledes enn på de andre syklene slik at avstanden mellom setet og styret bel kortere, og hun fikk bedre kontroll på sykkelen, samtidig som den var stor, og tøff, nok. Problemet løses enkelt ved å kjøpe et regulerbart styrestem. Koster ca 200 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Problemet løses enkelt ved å kjøpe et regulerbart styrestem. Koster ca 200 kr. Et slikt styrestem passer ikke alle sykler, passet i alle fall ikke på min gamle husker jeg, men jeg husker ikke hvorfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Et slikt styrestem passer ikke alle sykler, passet i alle fall ikke på min gamle husker jeg, men jeg husker ikke hvorfor. Kanskje pga av feil rørdimensjon. Nå finnes det langt mer slike tilpassede sykkeldeler, enn for noen få år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.