Gå til innhold

Overnattingstrøbbbel

Gjest isirkel

Anbefalte innlegg

Gjest isirkel

2 familier har 2 jenter hver: I familie 1 er jentene 12 og 8 år gamle. I familie 2 er jentene 10 og 6 år gamle. 8 åringen og 6åringen besøker hverandre alene innimellom - det samme gjør 12 og 10åringen.

8åringen er aldri sammen med 10åringen alene, det er heller aldri 6 og 12- åringen.

Nå ønsker 12åringen å ha overnattingsbesøk av 10åringen. 8åringen vil IKKE ha besøk av 6åringen, fordi hun vil leke med de større jentene, og ikke ha 6åringen på slep.

Dette er kusiner, og de er mye sammen i familisammnenhenger, alle sammen.

Hadde du innvilget 8åringens ønske om å ikke invitere 6åringen på overnatting? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hadde du, som foreldre til 6 og 10åringen, sendt 10åringen på overnatting alene, under denne "settingen"?

Det hører med til historien at 6åringen blir svært, svært lei seg over å ikke få bli med, og opplever det som helt unaturlig. Det er det også, ut i fra hvordan jentene har hatt det sammen til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere ikke presisere tydelig at det er 12-åringen som skal ha overnattingsbesøk, og ikke 8-åringen. Og så inviterer dere 6-åringen alene, uten 10-åringen om en liten stund. Søsken må lære å forstå at det ikke alltid passer at de er med på det samme hele tiden, selv om det føles litt sårt der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noe imot å sendt den største på overnatting alene nei, det er klart at de må få gjøre ting hver for seg selv om de er søsken.

Ville heller ikke hatt noen problem med å invitere bare den ene av tanteungene mine på overnatting, selv om de har søsken som er to år eldre/yngre, og alle ungene leker seg mye sammen. Synest det er veldig greitt at ungene får oppleve litt på hver sin kant og synes ikke jeg kan forlange av en tante som er så snill å invitere ett av barna mine på overnatting, at hun faktisk må ta den andre også. Ville heller prøvd å finne på noe ekstra kos med det barnet som ble hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg hadde ikke hatt noe imot å sendt den største på overnatting alene nei, det er klart at de må få gjøre ting hver for seg selv om de er søsken.

Ville heller ikke hatt noen problem med å invitere bare den ene av tanteungene mine på overnatting, selv om de har søsken som er to år eldre/yngre, og alle ungene leker seg mye sammen. Synest det er veldig greitt at ungene får oppleve litt på hver sin kant og synes ikke jeg kan forlange av en tante som er så snill å invitere ett av barna mine på overnatting, at hun faktisk må ta den andre også. Ville heller prøvd å finne på noe ekstra kos med det barnet som ble hjemme

Ja, jeg hadde syntes det var greit å bare invitere den eldste. Jeg hadde syntes det var greit om jeg var i den andre enden også, og ett av mine barn ble invitert på overnatting. Det skjer forresten rett som det er, og de har etter hvert akseptert at livet er sånn.

Kan dere ikke heller invitere seksåringen alene en annen gang, ikke nødvendigvis som plaster på såret, men for at hun også skal få oppleve at av og til er det hennes tur til å bli bedt med på noe uten storesøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Huff, beklager Grot, svaret mitt til Trådstarter havnet visst helt feil.

Prøver igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg la inn dette svaret som på mystisk vis havnet under grots innlegg. Prøver igjen:

Ja, jeg hadde syntes det var greit å bare invitere den eldste. Jeg hadde syntes det var greit om jeg var i den andre enden også, og ett av mine barn ble invitert på overnatting. Det skjer forresten rett som det er, og de har etter hvert akseptert at livet er sånn.

Kan dere ikke heller invitere seksåringen alene en annen gang, ikke nødvendigvis som plaster på såret, men for at hun også skal få oppleve at av og til er det hennes tur til å bli bedt med på noe uten storesøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ser ikke problemet.

6-åringen har ikke vondt av å forstå at det ikke alltid passer.

Jeg hadde blitt sur om jeg alltid måtte "drasse på" lillebror i sånne settinger. Barn synes det er toppers å gjøre ting uten søsken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Kan dere ikke presisere tydelig at det er 12-åringen som skal ha overnattingsbesøk, og ikke 8-åringen. Og så inviterer dere 6-åringen alene, uten 10-åringen om en liten stund. Søsken må lære å forstå at det ikke alltid passer at de er med på det samme hele tiden, selv om det føles litt sårt der og da.

10åringen vil ha med lillesøster. Det er 8åringen i den andre familien som ikke vil ha med 6åringen, fordi hun vil være sammen med "de store". Noe de store egentlig ikke vil, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

10åringen vil ha med lillesøster. Det er 8åringen i den andre familien som ikke vil ha med 6åringen, fordi hun vil være sammen med "de store". Noe de store egentlig ikke vil, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Tante og onkel vil invitere begge, men 8åringen nekter.

Føyer man 8 åringen, eller gjør man det ikke? Eller dropper man overnatting i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Jeg la inn dette svaret som på mystisk vis havnet under grots innlegg. Prøver igjen:

Svarte deg nedenfor, men:

Føyer man 8 åringen, eller gjør man det ikke? Eller dropper man overnatting i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Ja, jeg ser ikke problemet.

6-åringen har ikke vondt av å forstå at det ikke alltid passer.

Jeg hadde blitt sur om jeg alltid måtte "drasse på" lillebror i sånne settinger. Barn synes det er toppers å gjøre ting uten søsken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel an å føye 8-åringen? Kanskje hun har godt av det på flere måter; se at hun selv ikke er ønsket sammen med de store hele tiden, og at hun da savner kusina på 6 år å være sammen med? + at hun i tillegg vil merke at det kan bli kjedelig. Det er en side av saken.

Dere voksne må ikke krisemaksimere denne 8-åringens ønsker for den ene overnattingen.

En annen side av saken, er at

jeg ikke ser det naturlig at disse 4 ungene vil henge sammen bestandig pga av at det har gjort det fram til nå. Det er dere voksne som har bestemt dette på vegne av ungene, og egen bekvemmelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jo ikke noe for 10 åringen å ha med lillesøster, for det er jo ikke hun som skal leke med lillesøster!

Skjønner jo at 8 åringen vil være med de store, men det er jo slett ikke sikkert at de vil ha med seg 8 åringen!

Derfor hadde jeg invitert 10 åringen, slik at 8 åringen ville følt det på kroppen at hun faktisk ikke er "velkommen". Det kan nok være et hardt slag... Så kan dere invitere 6 åringen en annen gang. Ikke nødvendigvis for å være med 8 åringen, men fordi dere er hennes tante/onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Det går vel an å føye 8-åringen? Kanskje hun har godt av det på flere måter; se at hun selv ikke er ønsket sammen med de store hele tiden, og at hun da savner kusina på 6 år å være sammen med? + at hun i tillegg vil merke at det kan bli kjedelig. Det er en side av saken.

Dere voksne må ikke krisemaksimere denne 8-åringens ønsker for den ene overnattingen.

En annen side av saken, er at

jeg ikke ser det naturlig at disse 4 ungene vil henge sammen bestandig pga av at det har gjort det fram til nå. Det er dere voksne som har bestemt dette på vegne av ungene, og egen bekvemmelighet.

'''En annen side av saken, er at jeg ikke ser det naturlig at disse 4 ungene vil henge sammen bestandig pga av at det har gjort det fram til nå. Det er dere voksne som har bestemt dette på vegne av ungene, og egen bekvemmelighet.''

Av alle drøye tolkninger, tar denne kaka. Dette kan du da strengt tatt ikke vite noe som helst om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Det gjør jo ikke noe for 10 åringen å ha med lillesøster, for det er jo ikke hun som skal leke med lillesøster!

Skjønner jo at 8 åringen vil være med de store, men det er jo slett ikke sikkert at de vil ha med seg 8 åringen!

Derfor hadde jeg invitert 10 åringen, slik at 8 åringen ville følt det på kroppen at hun faktisk ikke er "velkommen". Det kan nok være et hardt slag... Så kan dere invitere 6 åringen en annen gang. Ikke nødvendigvis for å være med 8 åringen, men fordi dere er hennes tante/onkel.

Jeg synes at 8åringen vår bedriver utestenging når hun tenker som hun gjør, og det liker jeg ekstremt dårlig.

Utestenging er det verste jeg vet, rett og slett. Sliter enormt med å føye henne på det!

Og fordi 12åringen har lært, kommer hun til å inkludere 8åringen. Dermed blir det så som så med læringseffekten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la 10-åringen overnatte hos dere, og send 8-åringen på overnatting hos 6-åringen, så får de to største jentene garantert være alene uten 'småunger' på slep! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt at bare den ene ungen kan overnatte, men ikke fordi 8-åringen forlanger det...

Synes de voksne skal bestemme sånt, ikke barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Jeg synes godt at bare den ene ungen kan overnatte, men ikke fordi 8-åringen forlanger det...

Synes de voksne skal bestemme sånt, ikke barna.

Ja, ikke sant? Jeg har tenkt mye på hvorfor jeg blir så "trekt" over situasjonen, og har kommet til at problemet ikke er at ikke bare ett barn kan sendes på overnatting. Det skjer jo stadig vekk til andre unger - forskjellen her er jo bare at det nå dreier seg om 4 kusiner. Problemet er at 8åringen blånekter å ha 6åringen på besøk, og jeg blir så IRRITERT!

Denne gangen endte det med at 6åringen kommer mot 8åringens vilje, også får 8åringen bare se å oppføre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde du innvilget 8åringens ønske om å ikke invitere 6åringen på overnatting? Hvorfor/hvorfor ikke?''

Ja. Unger forutsetning at 8-åringen ikke skulle være med 10 og 12 årignen, men de skulle få være for seg selv. Annonseres høyt, tydelig og ufravikelig. Og at en annen gang var det 6-åringen som skulle få komme alene.

Et trekløver høres ut som hyl og krangel, og det kan godt hende at de to eldste er lite interesserte i å ha med 8-åringen.

Hvis ikke, nei.

''Hadde du, som foreldre til 6 og 10åringen, sendt 10åringen på overnatting alene, under denne "settingen"?''

Ja, om det var litt diskutert foreldrene mellom og forutsatt at neste gang var det 6-åringens tur. De besøker jo hverandre allerede uten å ha med eldre/yngre søsken.

Nå kan det hende at 8-åringen forandrer mening om hun skjønner at hun likevel ikke får egle seg inn på de to største.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...