Gå til innhold

Gymtimene på skolen

Gjest Den-verste-gymeleven-noensinne??

Anbefalte innlegg

Gjest Den-verste-gymeleven-noensinne??

Må bare ha det ut...

Og håper at dette er en støtte til noen av dagens skolebarn/foreldre ...

Leste nettopp en artikkel i lokalavisa der et par gymlærere (b+u-skolen) "klagde" over at mange foreldre ofte "fritar" barna sine fra gymtimene. Og at dette i følge de superspreke lærene oftest er de elevene som "trenger gymmen mest".

I utgangspunktet ligger det nok en "heroisk" tanke bak utsagnet til lærerne, men uttalelsene deres provoserer meg:

Synes at disse lærerne heller burde stille spørsmål med HVORFOR disse barna ikke vil ha gym.

Kanskje fordi undervisningen er FOR fokusert på raskest, sterkest, best?

Kanskje ballspill og "uskyldig" lagspill fører til syndebukker blant de som ikke er "flinkest"?

Kanskje fordi tiden i garderoben og dusjen uten lærere er ideelt sted for mobbing av de som har noen kilo for mye?

I en klasse er det tross alt enklere å skjule for medelever om en har problemer med matte eller lesing - og i stedet for å bli "hengt ut" av lærerne for for det legger skolen ofte inn ekstra ressurser.

"Problemer" med motorikk, kondis etc. er MYE mer synlig for alle elevene, - og fører dermed lettere til mobbing. Og som regel tilbyr ikke skolen noe tilpasset/ekstra opplegg her...

Jeg mener slett ikke at man skal "sy puter under armene" på late/overvektige elever - men det må da jammen finnes andre måter å gjøre dette på???

Jeg har nå passert 25, men husker fortsatt skolens gymtimer som et mareritt. Som en litt tykk,klomsete jente var jeg absolutt dårligst i alt, og ble mobbet pga det både I gymtimen, i garderoben og resten av skoledagen...

Gymlæreren var selfølgelig "døv" for mobbingen - og bidro også til den ved å gi nøyaktig samme oppgaver til hele klassen...

Og selvsagt gjorde alle de negative gym-opplevelsene til at jeg (så ofte som mulig) fikk mor til å skrive i meldingsboka at jeg var småsyk og ikke kunne ha gym, og at jeg IKKE valgte idrett som fritidsaktivitet...

Fortsatt får jeg panikk når noen oppfordrer meg til trim og aktivitet sammen med andre... Og har en ekte medfølelse med den elevgruppen lærerne i avisartikkelene "henger ut".

Så kjære foreldre til de "late og overvektige" barna som "fritas fra" gymmen: KREV at gymlærerne tar hensyn til alle, uansett kroppslige forutsetninger - og lar alle få mulighet til å mestre noe "sportslig". Da får også slike elever som jeg engang var også mer lyst til å være aktive senere i livet...

(vet ikke om dette er riktig forum, men regner med at det er en del foreldre som har godt av å lese dette...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Enig med deg;)

Og nå som det er ekstremt fokus på slanke kropper, er det verre enn noensinne:( Min datter er naturlig slank, men nekter plent å dusje i fellesdusjer...

Kanskje bør skolene følge med i tiden og ta slikt på alvor, så de innstallerer mer privat dusjing og avkledning.

Gym er så absolutt et sårt tema for svært mange unge idag! Flott at du tar det opp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest prust

Det er viktig det du skriver om - og jeg ser begge sider av saken. På barneskolen og til dels ungdomsskolen var jeg vel litt under middels flink i gym og syntes ikke gym var spesielt gøy - men jeg ble aldri mobbet eller ertet.

På videregående fikk vi en veldig inspirerende lærer, og jeg tente veldig på gymmen. Og jo mer aktiv jeg var, jo gøyere ble det. Og klassen ble egentlig delt litt i to - de som gjorde litt ekstra fordi det var gøy, og de som gjorde minst mulig....

Vi hadde nylig gymbursdag for min gutt på 11. To av guttene ville ikke være med på fotball. De var med litt først, men jeg så jo hvordan de syntes det var grusomt og de var redde for ballen.... Da bursdagen var over, tok jeg frem tauene for de som var igjen, og den ball-redde gutten klaret helt til topps!

Fikk en del å tenke på der, i forhold til hvordan det må være for ham i gymtimene, og jeg håper interlig at gymlæreren lar ham få vise at han kan noe han og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...