Gå til innhold

Skrullete regel på skolen?

Gjest noe oppgitt, ja.....

Anbefalte innlegg

Gjest noe oppgitt, ja.....

Klassen til barnet mitt har en fast turdag en gang i uka, hvor de er på skogtur i nærområdet til skolen. I forbindelse med disse turene, har læreren gitt beskjed om at vi kan sende med elevene kjeks, men at vi da må sende med nok til at alle 20 barna kan få. Det er altså ikke lov til å sende med sitt eget barn 1 kjeks til å kose seg med.

Jeg pleier ofte, både på turdagene og de andre dagene, å sende med barnet mitt enten ei gulrot, eplebiter, et par saltkjeks eller en startkjeks som litt tilbehør til nista.

Nå sist de hadde turdag for noen dager siden, hadde jeg som vanlig sendt med noe ekstra, to halve startkjeks til barnet mitt. Jeg regnet med at med "kjeks" så mente læreren "godtekjeks", f. eks. sjokoladekjeks, kjeks med fyll, mary land cookies etc. Startkjeks ser ikke jeg på som den type kjeks, jeg sender som sagt med barnet mitt dette innimellom.

Vel, barnet mitt fikk på turdagen beskjed om at h*n ikke fikk lov til å spise startkjeksen sin, for h*n hadde ikke med til alle...! Da barnet mitt fortalte meg dette, ble jeg irritert, og føler meg også litt dum. Jeg er opptatt av å følge alle regler som skolen lager, og hadde vi hatt "godtekjeks" hjemme den dagen, så hadde jeg jo sendt med nok til alle, siden regelen er slik, men en startkjeks anser jeg altså som et greit tilbehør til nista en gang i blant, og ikke noe vi sender med som kos på en turdag.

En annen ting: hva om alle ungene tar med seg kjeks nok til å dele ut til alle de andre. Da ender ungene opp med å proppe i seg 20 kjeks på en slik turdag! ;-)

Er det vanlig med slike regler, og gjorde jeg en kjempebommert når jeg sendte med barnet mitt en startkjeks på turdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• frosken

6

• puttelulle

3

• Mary Poppins

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Onsdag1365380628

Jeg ville spurt læreren om det kanskje var en misforståelse. At et barn ikke skulle få spise en tørr kjeks på en skoletur var drøyt synes jeg.

Enda drøyere synes jeg det høres ut når eleven må ha med kjeks til alle hvis de først skal spise kjeks på tur. Som du sier kan man jo ende opp med masse kjeks den ene dagen.

Jeg ville tatt dette opp med skolen og bedt om endring av reglene for turdagen. Synes det høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hørt med skolen om hvorfor de har denne regelen, kanskje stammer den fra ett trinn for noen år tilbake hvor noen elever aldri hadde med noe som helst og resten alltid hadde med mye? Eller har det bare "alltid vært sånn"?

Jeg skjønner at utgangspunktet er at ingen skal sitte der med ingenting, men som Onsdag sier - hva om alle ungene har med kjeks til alle? Da blir det mye kjeks... Det blir like dumt som den barnehagen det sto om her inne i høst (?) som hadde forbud mot varm drikke på tur fordi det var noen barn som aldri fikk med seg det hjemmefra og for at disse ikke skulle føle seg utenfor så fikk heller ikke de andre barna varme seg på saft eller kakao på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del rare regler, husker en tråd her om at på turer med bål var det forbudt med pølse, men ostesmørbrød var lov.

Du får sende med frukt på tur, hvis de skal tviholde på den regelen. Men de burde jo nesten organisere noe mer rundt den kjeksen, slik at det ikke blir én tur med 14 pakker kjeks og den neste helt uten.

Jeg kalte startkjeks for "månekjeks" da jeg var liten. Nå har jeg ikke kjøpt / spist det på maaange år. Det er jo bare luft, så det burde ikke være noe å bråke med. Men det ER jo kjeks, så de må jo nesten forby den også, hvis det ikke skal bli veldig vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skille på hvilken kjeks som er lov og ikke lov blir nok ganske vanskelig da det sikkert finnes mange grensetilfeller.

Men jeg stusser litt over regelen om at du må ha med til alle eller ingen.

Personlig hadde jeg nok synes det var greit at på turdager er det lov til kjeks. Om du da velger å ta meg kun til deg selv eller til alle er opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del rare regler, husker en tråd her om at på turer med bål var det forbudt med pølse, men ostesmørbrød var lov.

Du får sende med frukt på tur, hvis de skal tviholde på den regelen. Men de burde jo nesten organisere noe mer rundt den kjeksen, slik at det ikke blir én tur med 14 pakker kjeks og den neste helt uten.

Jeg kalte startkjeks for "månekjeks" da jeg var liten. Nå har jeg ikke kjøpt / spist det på maaange år. Det er jo bare luft, så det burde ikke være noe å bråke med. Men det ER jo kjeks, så de må jo nesten forby den også, hvis det ikke skal bli veldig vanskelig...

Vår skole praktiserer ingen kjeks/ godter på vanlig turdag. Det er fair. turdag en dag i uken for de minste. På den ofisielle turdagen for hele skolen har de lov til å ha med kjeks/ tursjokolade. Har aldri hørt om mengdebegrensninger, men vet at barna bytter og deler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det var en merkelig regel, for som du sier - har alle med seg kjeks til alle, så blir det jo en hel kjekspakke på hver!

I barnehagen hos oss har de turdag hver uke, og det er ikke lov til å ha med seg sjokolade eller sjokoladekjeks, ellers har de lov til å ha med seg annen søt kjeks. Det er ikke noe krav om å ha med seg til de andre, men ungene vil gjerne dele, så vi sender med 1-3 kjeks gjerne.

På skolen er det ikke lov til å ha med seg godteri når de er på tur, med mindre det blir skrevet på ukeplanen. De dagene det er lov, er det gjerne turdager for hele skolen.

De har lov til å ha med seg søt kjeks, og jeg har ikke hørt om noe "forbud" mot sjokoladekjeks heller. Og definitivt ikke noe krav om å ha med til alle.

Personlig hadde jeg stilt spørsmål ved det kravet skolen har satt. De kan jo ikke ha tenkt ordentlig gjennom det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole praktiserer ingen kjeks/ godter på vanlig turdag. Det er fair. turdag en dag i uken for de minste. På den ofisielle turdagen for hele skolen har de lov til å ha med kjeks/ tursjokolade. Har aldri hørt om mengdebegrensninger, men vet at barna bytter og deler litt.

Jeg fikk alltid slike kjeks da jeg hadde omgangssyke da jeg var liten. Derav Spykjeks. *Urk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at skolen til barnet ditt er veldig opptatt av at det skal være likt for alle. Siden vi selv har allergibarn ville barna vårt falt utenfor her uansett hvor mange kjekspakker du hadde sendt med barnet ditt, for barna våre tåler ikke mel. (avhengig av dyre spesialkjeks) Likeledes er det barn som ikke tåler nøtter (mye kjeks med nøtter eller spor av nøtter), melk (kjeks med fyll med melk i feks) DET har ikke skolen tenkt på nei... Kanskje du skulle ta opp det med dem? Vi har flere ganger fått triste barn hjem fra tur som ikke kunne spise det de andre barna delte ut. Hos oss har vi en regel som sier at man tar med til seg selv, og deler IKKE ut til de andre. Dermed blir det ikke urettferdig for de man deler ut feks bare til de 5 nærmeste vennene sine. Man kan uansett ikke forlange at man sender med flere kjekspakker fordi alle skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hos oss har vi hovedregel at man ikke skal ha med kjeks, kaker, brus eller godteri på tur. Det synes jeg er veldig greit. Jeg synes også det er veldig greit at ingen har med kjeks til alle - det blir nok søtt i hverdagen uansett.

Men tror ikke lærer hadde giddet å bry seg om noen hadde med en enkelt gang likevel. Var det samme som stadig hadde med, tipper jeg h*n ville sagt til vedkommende at h*n måtte huske at en egentlig ikke skulle ha med sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi hovedregel at man ikke skal ha med kjeks, kaker, brus eller godteri på tur. Det synes jeg er veldig greit. Jeg synes også det er veldig greit at ingen har med kjeks til alle - det blir nok søtt i hverdagen uansett.

Men tror ikke lærer hadde giddet å bry seg om noen hadde med en enkelt gang likevel. Var det samme som stadig hadde med, tipper jeg h*n ville sagt til vedkommende at h*n måtte huske at en egentlig ikke skulle ha med sånt.

Det er vel ikke sikkert at det i utgangspunktet var læreren som var opptatt av det, men derimot en eller annen klassekamerat som har brukt anledningen til å påpeke at noen ikke følger reglene.... Og REGLER kan være et viktig tema for småskolebarna...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Det er mange rare regler rundt omkring. Du kan jo ved en anledning det passer spørre om hva som er grunnen til denne regelen, og samtidig påpeke det som ble sagt lenger ned om div allergier og intoleranser

Hos oss får vi stort sett beskjed fra skolen etterhvert om de skal noe utenom det vanlige. Feks fikk de før jul beskjed om at når de skulle på Kino så skulle de hverken ha med godt eller penger, mens når det var skidag, sto det at det var lov å ha med litt godteri hjemmefra samt at man kunne kjøpe i kiosken...

I forrige uke kom 2klassingen hjem og sa at de fikk vite av læreren at det dagen etter (da det skulle være en tilstelning ute) hadde lov å ha med sjokolade eller sjokoladekjeks

En sjelden gang sender jeg med mitt barn noe ekstra i matpakken og. Som regel litt frukt. Men sånn omtrent en gang i måneden eller så blir det med en yoghurt. Har aldri hørt noe om at det ikke er tillatt. Og yoghurt kan forsåvidt skape like mye misunnelse som kjeks iallfall...

Personlig tror jeg ikke problemet blir større enn

man gjørdet til selv....

Barnehagen på stedet hvor jeg bor har ingen føringer på hva ungene har med til et ekstramåltid midt mellom lunsj ogmiddag. Variasjonene er store. Noen har med brødskive, noen boller, noen frukt eller grønnsaker og noen Yoghurt, noen har meddrikke hjemmefra, andre ikke. Hva de har med avhenger vel litt av hvor mye foreldrene synesdet er greit ungene spiser på den tiden uten at det går utover middagen... Ungene er vant til at man har med ulike ting, og det har aldri oppstått noen problemer pga dette. Det er bare sånn det er. Lisa og Marius spiser yoghurten sin, mens Astrid spiser gulrot, anton banan, og Per og Kari og Hans spiser brødskive... Helt uproblematisk...

Det var endel spenning rundt hvordan dette ville fungere da ordningen ble innført for noen år siden, men det ble besluttet å prøve, og det gikk veldig greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Spør læreren hva som er bakgrunnen for reglen, kanskje det er en grunn som er ganske forståelig når den blir forklart.

Alternativt er jo dette et glimrende tema for foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det er vel ikke sikkert at det i utgangspunktet var læreren som var opptatt av det, men derimot en eller annen klassekamerat som har brukt anledningen til å påpeke at noen ikke følger reglene.... Og REGLER kan være et viktig tema for småskolebarna...*s*

Joda, jeg skjønner det, men når kjeks allerede har vært et tema forstår jeg ikke helt behovet for å sende kjeks med barna - selv om kjeksene ikke er søte.

I mitt vokabular er kjeks stort sett kjeks - jeg skiller ikke veldig på de med mer eller mindre sukker (selv om det selvfølgelig er stor forskjell) - og det skjønner jeg godt at heller ikke skolebarna gjør. Og regler er regler, som du sier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skrullete regel. Kan de ikke like gjerne stille seg i kø og få utlevert en bolle havregryn til mat alle mann da.. Så er de sikker på at alle er LIKE. Gud hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk alltid slike kjeks da jeg hadde omgangssyke da jeg var liten. Derav Spykjeks. *Urk*

''Jeg fikk alltid slike kjeks da jeg hadde omgangssyke da jeg var liten. Derav Spykjeks. *Urk*''

Jeg også! Samt kapteinkjeks og mariekjeks :-p

For ikke å snakke om solbærsaft og selters. Jeg var godt over 20 år før jeg klarte å drikke farris, det minnet meg om spysyken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner det, men når kjeks allerede har vært et tema forstår jeg ikke helt behovet for å sende kjeks med barna - selv om kjeksene ikke er søte.

I mitt vokabular er kjeks stort sett kjeks - jeg skiller ikke veldig på de med mer eller mindre sukker (selv om det selvfølgelig er stor forskjell) - og det skjønner jeg godt at heller ikke skolebarna gjør. Og regler er regler, som du sier :-)

En del av den søte kjeksen ville gått for småkaker om de var hjemmelagde...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det ikke er så ille å måtte unnlate bruken av kjeks dersom skolen har fremsatt ønske om at det unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på hva som gjør kjeks så spesielt. Hva med druer, cherrytomater, babybelost, miniknekkebrød, alt kan jo strengt talt misunnes - bortsett fra vassgraut.

Om det har vært veldig mye styr med sjokoladekjeks, dele med noen, ikke alle, ååååå kan jeg få, jeg får aldri... Så får man adressere det problemet.

Helseargumentet funker ikke, masse kjeks er helt greit, om man da ikke problematiserer å skille sjokoladechips fra kapteinkjeks eller ritz

Det jeg lurer aller mest på er om barne virkelig trenger denne typen detaljstyring for å kunne fungere sammen sosialt. Og vokser eller regregerer barna på denne type regler og overvåkning? Risikerer man å miste de viktige poengene i alt prinsipprytteriet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og lurer på hva som gjør kjeks så spesielt. Hva med druer, cherrytomater, babybelost, miniknekkebrød, alt kan jo strengt talt misunnes - bortsett fra vassgraut.

Om det har vært veldig mye styr med sjokoladekjeks, dele med noen, ikke alle, ååååå kan jeg få, jeg får aldri... Så får man adressere det problemet.

Helseargumentet funker ikke, masse kjeks er helt greit, om man da ikke problematiserer å skille sjokoladechips fra kapteinkjeks eller ritz

Det jeg lurer aller mest på er om barne virkelig trenger denne typen detaljstyring for å kunne fungere sammen sosialt. Og vokser eller regregerer barna på denne type regler og overvåkning? Risikerer man å miste de viktige poengene i alt prinsipprytteriet?

mvh

Handler dette primært om misunnelse, eller handler det om at skolen forsøker å bidra til et godt kosthold blant barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...