PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg tenker også at det ikke er så ille å måtte unnlate bruken av kjeks dersom skolen har fremsatt ønske om at det unngås. De fleste ungene klarer seg greit uten den kjeksen om de ikke har store problemer med å få i seg mat. Likevel må det gå an stille spørsmål ved fornuften i en slik regel. Er det smart barneoppdragelse å lære ungene at det er et gruppeproblem at noen har med seg noen kjeks i matpakka? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Med tur en gang i uka burde det vært en regel om at man ikke tar med søte kjeks eller annet godteri. For øvrig så synes jeg det er opp til foreldrene å bestemme hva som skal være med i matboksen. For eksempel kan man lage grove vafler uten sukker og sende med, det kan fort bli oppfattet som kake mens barnet med loff med nugatti i matboksen har "lovlig" mat med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Handler dette primært om misunnelse, eller handler det om at skolen forsøker å bidra til et godt kosthold blant barna? Det handler uansett om detaljregulering. Om det handler om et godt kosthold, ville de vel ikke hatt en regel om at man må ha med til alle eller ikke ta med kjeks i det hele tatt. I praksiss kan jo denne regelen bety at barna spiser mer sjokoladekjeks på tur i stedet for mindre. På den ene siden pålegges foreldrene stadig større ansvar for barnas læring. Med halvparten av bøkene på skolen og pensum dinglende rundt omkring som juletrekuler, skal foreldrene likevel sørge for at ungene henger med i alle fag. Og nåde deg om ungen din ikke er en lesehest før tredje klasse er slutt! På den annen side skal ikke foreldrene få lov å bestemme at det skal ligge en kjeks eller to i matpakken... Et eller annet noen ikke har fått med seg om sammenhengen mellom innflytelse og engasjement. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Snål regel... Barn må lære seg å tåle at de ikke alltid skal få det samme som alle andre. Læreren kan avgjøre at det er lov å ta med kjeks f.eks. til turdagen - og that's it. Ingen grunn til at man skal dele ut til alle andre. Jeg er litt opptatt av at barn skal få lære seg å kjenne på følelsen av "urettferdighet" når de er barn. Det er altfor mange voksne som sliter med misunnelse dersom de ikke har/får det samme som andre. Dette tror jeg har mye sammenheng med hva de har blitt vant til i oppveksten. Selv kan jeg ikke huske å ha kjent misunnelse i voksen alder. Noe av dette tilskriver jeg det at søskenene mine og jeg tidlig lærte at ikke alle tre fikk nye klær samtidig o.l. Vi visste jo at i det lange løp ble det på et vis rettferdig likevel, selv om vi ikke holdt nøyaktig regnskap over det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Med tur en gang i uka burde det vært en regel om at man ikke tar med søte kjeks eller annet godteri. For øvrig så synes jeg det er opp til foreldrene å bestemme hva som skal være med i matboksen. For eksempel kan man lage grove vafler uten sukker og sende med, det kan fort bli oppfattet som kake mens barnet med loff med nugatti i matboksen har "lovlig" mat med. Egentlig burde vel alle matpakkene leveres inn til en lab om morgenen for godkjenning mhp sunnhet og sukkerinnhold. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 De fleste ungene klarer seg greit uten den kjeksen om de ikke har store problemer med å få i seg mat. Likevel må det gå an stille spørsmål ved fornuften i en slik regel. Er det smart barneoppdragelse å lære ungene at det er et gruppeproblem at noen har med seg noen kjeks i matpakka? mvh I utgangspunktet synes jeg det skal være opp til den enkelte familie å avgjøre barnas kosthold. Ser allikevel at det kan være gode grunner til å forsøke å regulere småskolebarnas matpakkeinnhold; da det neppe er noen god norm å lære bort at de aldri får lov til å dele med hverandre. Et økende antall barn ser ut til å få vektproblemer, og den enkleste forklaringen er at disse barna får i seg mer energi enn de klarer å forbruke. I tillegg ser man vel også dårligere tannhelse blant barn igjen. Det er svært få barn som lider av å ikke kunne ta med kjeks/kaker og godterier på skolen (og hvis noen trenger dette kaloritilskuddet så kan man jo gjøre unntak for dem ). Foreldre som har barn som sliter med overvekt forteller at det er uhyre vanskelig å regulere barnas kosthold godt nok, blant annet fordi de gjennom barnehage, skoleturer, bursdagsfeiringer etc. til stadighet tilbys/gis mer mat enn de burde ha. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det handler uansett om detaljregulering. Om det handler om et godt kosthold, ville de vel ikke hatt en regel om at man må ha med til alle eller ikke ta med kjeks i det hele tatt. I praksiss kan jo denne regelen bety at barna spiser mer sjokoladekjeks på tur i stedet for mindre. På den ene siden pålegges foreldrene stadig større ansvar for barnas læring. Med halvparten av bøkene på skolen og pensum dinglende rundt omkring som juletrekuler, skal foreldrene likevel sørge for at ungene henger med i alle fag. Og nåde deg om ungen din ikke er en lesehest før tredje klasse er slutt! På den annen side skal ikke foreldrene få lov å bestemme at det skal ligge en kjeks eller to i matpakken... Et eller annet noen ikke har fått med seg om sammenhengen mellom innflytelse og engasjement. mvh ''Om det handler om et godt kosthold, ville de vel ikke hatt en regel om at man må ha med til alle eller ikke ta med kjeks i det hele tatt. I praksiss kan jo denne regelen bety at barna spiser mer sjokoladekjeks på tur i stedet for mindre. '' Det er jeg enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Snål regel... Barn må lære seg å tåle at de ikke alltid skal få det samme som alle andre. Læreren kan avgjøre at det er lov å ta med kjeks f.eks. til turdagen - og that's it. Ingen grunn til at man skal dele ut til alle andre. Jeg er litt opptatt av at barn skal få lære seg å kjenne på følelsen av "urettferdighet" når de er barn. Det er altfor mange voksne som sliter med misunnelse dersom de ikke har/får det samme som andre. Dette tror jeg har mye sammenheng med hva de har blitt vant til i oppveksten. Selv kan jeg ikke huske å ha kjent misunnelse i voksen alder. Noe av dette tilskriver jeg det at søskenene mine og jeg tidlig lærte at ikke alle tre fikk nye klær samtidig o.l. Vi visste jo at i det lange løp ble det på et vis rettferdig likevel, selv om vi ikke holdt nøyaktig regnskap over det Tiltredes dypt og inderlig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Egentlig burde vel alle matpakkene leveres inn til en lab om morgenen for godkjenning mhp sunnhet og sukkerinnhold. mvh De bør selvfølgelig forsegles, slik at man med sikkerhet kan vite at de ikke inneholder for mange gram fett og sukker! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''Om det handler om et godt kosthold, ville de vel ikke hatt en regel om at man må ha med til alle eller ikke ta med kjeks i det hele tatt. I praksiss kan jo denne regelen bety at barna spiser mer sjokoladekjeks på tur i stedet for mindre. '' Det er jeg enig i. Så da er det vel bare misunnelsen og millimeterrettferdigheten som står igjen? Hadde det handlet om at de ikke får dele ut til ca halvparten, da må alle få, hadde det vært en logikk å spore. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 De bør selvfølgelig forsegles, slik at man med sikkerhet kan vite at de ikke inneholder for mange gram fett og sukker! Og barnas ryggsekker må gjennomlyses for å sikre at de ikke smuglet med seg ulovlige kalorier! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Det handler uansett om detaljregulering. Om det handler om et godt kosthold, ville de vel ikke hatt en regel om at man må ha med til alle eller ikke ta med kjeks i det hele tatt. I praksiss kan jo denne regelen bety at barna spiser mer sjokoladekjeks på tur i stedet for mindre. På den ene siden pålegges foreldrene stadig større ansvar for barnas læring. Med halvparten av bøkene på skolen og pensum dinglende rundt omkring som juletrekuler, skal foreldrene likevel sørge for at ungene henger med i alle fag. Og nåde deg om ungen din ikke er en lesehest før tredje klasse er slutt! På den annen side skal ikke foreldrene få lov å bestemme at det skal ligge en kjeks eller to i matpakken... Et eller annet noen ikke har fått med seg om sammenhengen mellom innflytelse og engasjement. mvh Veldig enig med det du skriver her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg skjønner godt at du er oppgitt, dette er jo på grensen til sykt, uavhengig av hva slags kjeks du sendte med guttungen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 I utgangspunktet synes jeg det skal være opp til den enkelte familie å avgjøre barnas kosthold. Ser allikevel at det kan være gode grunner til å forsøke å regulere småskolebarnas matpakkeinnhold; da det neppe er noen god norm å lære bort at de aldri får lov til å dele med hverandre. Et økende antall barn ser ut til å få vektproblemer, og den enkleste forklaringen er at disse barna får i seg mer energi enn de klarer å forbruke. I tillegg ser man vel også dårligere tannhelse blant barn igjen. Det er svært få barn som lider av å ikke kunne ta med kjeks/kaker og godterier på skolen (og hvis noen trenger dette kaloritilskuddet så kan man jo gjøre unntak for dem ). Foreldre som har barn som sliter med overvekt forteller at det er uhyre vanskelig å regulere barnas kosthold godt nok, blant annet fordi de gjennom barnehage, skoleturer, bursdagsfeiringer etc. til stadighet tilbys/gis mer mat enn de burde ha. Forbud mot godteri på skolen, synes jeg er helt riktig. Noe med å skape gruppepress. Søte og fete kjeks må gjerne innkluderes i det forbudet. Tøyes 'kjeksgrensen' stadig lengre, kan et totalforbud forsvares. Problemet med matpakkekontrollen er at det blir for mye kontroll. Og alt for mye fokus på hva man ikke skal spise. Målet helliger ikke alle midler. Dessuten er det svært få generelle matpakkeregler som i forhold til logikk og konsekvens holder vann. Kampanjeregler er upedagogiske og lite egnet til den helhetlige tenkningen man trenger for å få et sunt kosthold og forhold til mat. Mine barn deler iblant nisten sin med andre. Enten fordi noen har glemt nista, eller fordi h*n syntes det så så godt ut. En annen gang er det våre barn som får smake. Helt greit. Vil de derimot ha med seg noe som skal deles med mange er jeg nøye på at de må kunne dele med alle. Det handler om høflighet og inkludering. Selv i den norske skole er det problemer som ikke kan løses med detaljregulering. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 En del av den søte kjeksen ville gått for småkaker om de var hjemmelagde... mvh ''En del av den søte kjeksen ville gått for småkaker om de var hjemmelagde...'' Hva så, ser ikke helt forskjellen...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 ''En del av den søte kjeksen ville gått for småkaker om de var hjemmelagde...'' Hva så, ser ikke helt forskjellen...? Hele opplegget med å definere 'kjeks' som det som _må_ deles eller ikke er lov å spise. Fordi kjeks er et så vidstrakt begrep, mister man fort fornuften og logikken hele regelrytteriet. En del kjeks ville blitt knekkebrød om de var hjemmelagede. Det finnes knekkebrød med høyere sukkerinnhold enn enkelte kjekstyper. Blir sjokoladeskattlogikk: Er sjokoladen under, er det kake og ingen ekstraskatt. Er sjokoladen over og alt annet er likt, er det sjokolade og utløser ekstraskatt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Om dette er en skrullete regel!?!? JAAAAAAAAAAAAA!!! Hvorfor ikke bare si at "godterikjeks" ikke er lov, men at man forøvørig får spise det man har i matpakka!?!? Får da være måte på regelrytteri... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Snål regel... Barn må lære seg å tåle at de ikke alltid skal få det samme som alle andre. Læreren kan avgjøre at det er lov å ta med kjeks f.eks. til turdagen - og that's it. Ingen grunn til at man skal dele ut til alle andre. Jeg er litt opptatt av at barn skal få lære seg å kjenne på følelsen av "urettferdighet" når de er barn. Det er altfor mange voksne som sliter med misunnelse dersom de ikke har/får det samme som andre. Dette tror jeg har mye sammenheng med hva de har blitt vant til i oppveksten. Selv kan jeg ikke huske å ha kjent misunnelse i voksen alder. Noe av dette tilskriver jeg det at søskenene mine og jeg tidlig lærte at ikke alle tre fikk nye klær samtidig o.l. Vi visste jo at i det lange løp ble det på et vis rettferdig likevel, selv om vi ikke holdt nøyaktig regnskap over det Så enig, så enig!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Med tur en gang i uka burde det vært en regel om at man ikke tar med søte kjeks eller annet godteri. For øvrig så synes jeg det er opp til foreldrene å bestemme hva som skal være med i matboksen. For eksempel kan man lage grove vafler uten sukker og sende med, det kan fort bli oppfattet som kake mens barnet med loff med nugatti i matboksen har "lovlig" mat med. Jeps! Null kjeks, kun mat! Dessuten: Gjør det noe om noen en gang i blant ikke får akkurat det samme som andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Tydelig at skolen til barnet ditt er veldig opptatt av at det skal være likt for alle. Siden vi selv har allergibarn ville barna vårt falt utenfor her uansett hvor mange kjekspakker du hadde sendt med barnet ditt, for barna våre tåler ikke mel. (avhengig av dyre spesialkjeks) Likeledes er det barn som ikke tåler nøtter (mye kjeks med nøtter eller spor av nøtter), melk (kjeks med fyll med melk i feks) DET har ikke skolen tenkt på nei... Kanskje du skulle ta opp det med dem? Vi har flere ganger fått triste barn hjem fra tur som ikke kunne spise det de andre barna delte ut. Hos oss har vi en regel som sier at man tar med til seg selv, og deler IKKE ut til de andre. Dermed blir det ikke urettferdig for de man deler ut feks bare til de 5 nærmeste vennene sine. Man kan uansett ikke forlange at man sender med flere kjekspakker fordi alle skal få. Jeg kunne ikke vært mer enig! Mitt barn spiser både gluten- og melkefritt. Det er sårt å være den ene som ikke kan ha. Da ville det være mye bedre om de elevene det gjelder hadde med til kun seg selv. Nå tror jeg ikke at det ville vært noe problem i vår klasse om vi hadde hatt en slik regel. Da ville vi nok fint kunne ha sendt med spesialkjeks til en person. Jeg synes forøvrig ikke noe om slik detaljstyring av matpakken og mener at ingen har vondt av å lære at man ikke alltid kan få det andre har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.