Gå til innhold

Svimmelhet

Gjest Hilsen en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen en mamma

Min datter er 13,5 år. Hun har kommet i puberteten. For et par år siden fikk hennes kusine symptomer som hodepine og svimmelhet. Hun var så svimmel at hun måtte holde sengen og følte stort ubehag. Etter litt tid fikk også min datter de samme symptomene og var hjemme fra skolen i ca 1 uke. Hennes kusine var hos lege og de fant ingenting på blodprøvene. Siden min datter fikk de samme symptomene og ble gradvis bedre, så tok vi ikke noen legetur, men tenkte det måtte være virus på balansen. Ingen av de to har blitt helt bra. De føler begge seg svimle i mer eller mindre grad. I de siste månedene har det forverret seg for min datter. Hun føler ubehag når hun sitter stille på skolen, når hun spiser og når hun må sitte og konsentrere seg. Særlig til middag på ettermiddag/kveld kan jeg se hun sitter og sliter. Hun har vært aktiv på ski, snowboard og tennis i vinter, og det går greit mens hun er aktiv, men hun føler ubehag før og etter, og det er særlig på kveldene det er verst. Hun sover hele natten, men har noen ganger hatt problemer med å sovne. Svimmelheten har også ført til anspenthet i kroppen; stiv i skuldrene og litt anspent pusting. Det gjør jo ikke situasjonen noe bedre. Vi gikk til lege med henne i begynnelsen av mars og han tok en rekke blodprøver. Alle testene viste greie resultater. Det skulle tas blodprøve for stoffskifte også, men der skjedde en glipp, så hun måtte ta den på nytt. Vi venter på resultatet av denne. Legen testet også det motoriske hvor alt var greit. Han kjente stivheten i skuldrene og henviste til fysioterapaut, men nevnte også øre-nese-hals-spesialist. Når jeg spør min datter om hvordan hun føler det så er det som om gulvet gynger. Når hun bøyer seg ned etter en ball for eksempel, så er det som gulvet kommer opp mot henne. Hun føler også at gulvet er skrått. Jeg føler at legen hennes tar det på alvor, men følte at det var lite muntlig informasjon om hva han egentlig tester, sikkert også for ikke å skremme min datter som var tilstede. Kan du si litt mer om svimmelhet og hva årsakene kan være, om jeg burde gå til øre-nese-hals-lege eventuelt nevrolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Du har en pike som er kommet i puberteten, men du beskriver ikke hvor langt og hvordan " formen" varier fra dag til dag.

Det er en stor omstilling for organismen båre organisk og psykisk, som kan påvirke henne.

Ved svimmelhet er det mest nærliggende å tenke på blodtrykk/ sirkulasjonen.Det bør målet blodtrykk gjennom døgnet for å vise endringer i dette i tilslutning til fysisk aktivitet og hjertefrekvens. Også psykisk påkjenning kan gi endring som kan gi svimmelhet. Lav blodprosent kan gi svimmelhet og kan lett måles,endringer i blodsukker ( lavt) kan også lede til svimmelhet. Sykdom i indre øre (balanseorganet) kan gi svimmelhet, men jeg synes ikke bildet du beskriver passer med en slik øresykdom. Følg henne videre, legg merke til om det er endring over tid ( kfr. puberteten) og skoletress , kfr også. stivheten i skuldrene.

Jeg synes hun skal følges av legen fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...