Gå til innhold

amming sammen med andre måltider


luffa

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gutt på 9mnd. Jeg ammer han 5 ganger om dagen og han får brødskive og frukt til lunsj og grøt til kvelds i tillegg. Han sover hele natten (12 timer) og har lagt på seg etter kurven. Blid og fornøyd. Men nå mener helsesøster at jeg burde ha gitt han fire måltider om dagen utenom puppen. Er det virkelig nødvendig når han er fornøyd og vektøkningen er tilfredsstillende. Jeg har lyst å amme så mye som mulig og så lenge som mulig da det allerede er påvist sterk allergi mot egg og hund. Helsesøster sier at det er fint, men samtidig vil hun at jeg skal innføre flere faste måltider. Jeg syns ikke det høres nødvendig ut. Hva mener dere?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv ei jente på ni måneder.

Hun får litt over en halv brødskive med leverpostei til frokost, + 2/3 åtte mnd glass(el tilsvarende) til middag.I tillegg ammer jeg ca 6 ganger i døgnet.Hun får også vann i kopp til måltidene,og solbærsaft til spesielle anledninger :-)

Helsesøster mener at så lenge jenta er i godt humør,livlig og vekta er bra,holder dette.

Vi har ikke tatt standpunkt til når vi skal forsøke å innføre et måltid til.Vesla er interresert i å smake på alt,men ikke så veldig i å spise(måltider).

Barnelegen på DOL mente matlysten ville ta seg opp rundt 1 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 9 mnd får også morsmelk mange ganger om dagen. Jeg tror likevel det kan være lurt å gi litt mer grøt/skive/frukt/middag i tillegg. Har lest at etter 9 mnd skal ammingen i hovedsak sørge for drikken, barnet skal altså ikke få morsmelk mot sult. Jeg har oppdaget at min gutt ofte kan være sulten uten at han sier fra om det. Jeg tilbyr mat 4 ganger om dagen, i tillegg til at jeg ammer masse utenom.

NB! Du bør i alle fall gi kosttilskudd! Vær oppmerksom på jern, spesielt! (Ikke nok jern i morsmelk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære luffa. De to måltidene inneholder jern og ekstra energi. Så lenge han er fornøyd, går opp i vekt er det bare å vente med mere fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...