Gå til innhold

Pålegg på skolen

Gjest alt for streng??

Anbefalte innlegg

Gjest alt for streng??

Jeg har vært _veldig_ striks på hva ungene har på brødskivene på skolen, dette henger nok litt igjen fra barnehagen, da vi ble bedt om å droppe syltetøy og nugatti, og tildels brunost pga høyt aktivitetsnivå på ungene (ja, de reagerte på sukker) og jeg mener at ungene har godt av mat uten alt sukkeret hver dag.

De lærer seg jo at det fins mye godt å ha på maten, og varierer fint mellom hvitost, brunost, leverpostei, baconpostei, kaviar og salami + evt andre sorter pålegg i perioder. Avogtil har de med salat, men det hører vel med til sjeldenheten.

De er heller ikke glade i "kjøpbrød", så jeg baker alltid brød selv.

Nå og da gjør de opprør mot dette, og ber etter nugatti, sjokade, syltetøy etc. Selv loff har de bedt om.

Frasen "alle andre" kommer selvfølgelig inn her ;-)

Men er det sånn, folkens at ungene har fri tilgang på sjokoladepålegg, loff etc. til skolemat, istedet for pålegg som gir hjernen noe å tære på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• PieLill

6

• Mary Poppins

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Mine er ganske sære i påleggveien og spiser:

Barn1 - salami, servelat og leverpostei

Barn2 - brunost, prim og leverpostei

Det er dette de har på matpakken på skolen også, enkelt og greit. Heldigvis tørner ikke barn2 bananas av en brødskive med brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg har aldri skjønt hysterien med at man må ha sundt pålegg på brødskiven hele tiden. Jeg og mine søsken er oppvokst i utlandet og vi gikk på britisk skole. "Lunchboxen" vår bestod av en pakke med potetgull, to Capri-Sonne (saft med masse sukker), et epl, 2 chewy's (http://deals.spotshoppingguide.com/wp-content/uploads/2009/09/chewy-granola-bar.jpg) evnt brødskive med det pålegget vi ønsket. Frokost bestod som regel av en eller annen form for frokostblanding.

Dette fikk _alle_ andre barn også. I Norge ville vel mamma blitt anmeldt til barnevernet ved å gi barna sine slik mat på skolen, men dette var altså helt normalt der vi bodde. Og her kommer det store sjokket - det har faktisk blitt folk av oss også ;-) Vi er alle høytutdannete, slanke, friske (bank i bordet), godt trente, og i tillegg er vi ganske sunne. Broren, og søsteren mine spiser ikke godteri i det hele tatt. Jeg spiser litt sjokolade hver dag, men det holder med en liten bit. Ingen av oss spiser sjokoladepålegg eller syltetøy lenger. Det er rett og slett ikke noe stas lenger.

Det er godt mulig at det jeg forteller om er unntaket, men jeg har mye kontakt med venner fra stedet jeg har bodd, og ingen er overvektige, og veldig mange av dem har meget bra utdannelser. Jeg har nå to kusiner som går på barneskolen i dette landet der jeg er oppvokst, og jeg må si jeg ser flere overvektige barn på skoler i Norge enn jeg gjør der.

Nå sier jeg på ingen måte at et slikt kosthold som jeg beskriver over er bra, men at man er litt vel hysteriske i Norge mener jeg det er ingen tvil om. Forbuden frukt smaker ofte best, så å kjøre en sånn regel der alt usunn pålegg er nei-mat, tror jeg egentlig bare er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt for streng??

Jeg har aldri skjønt hysterien med at man må ha sundt pålegg på brødskiven hele tiden. Jeg og mine søsken er oppvokst i utlandet og vi gikk på britisk skole. "Lunchboxen" vår bestod av en pakke med potetgull, to Capri-Sonne (saft med masse sukker), et epl, 2 chewy's (http://deals.spotshoppingguide.com/wp-content/uploads/2009/09/chewy-granola-bar.jpg) evnt brødskive med det pålegget vi ønsket. Frokost bestod som regel av en eller annen form for frokostblanding.

Dette fikk _alle_ andre barn også. I Norge ville vel mamma blitt anmeldt til barnevernet ved å gi barna sine slik mat på skolen, men dette var altså helt normalt der vi bodde. Og her kommer det store sjokket - det har faktisk blitt folk av oss også ;-) Vi er alle høytutdannete, slanke, friske (bank i bordet), godt trente, og i tillegg er vi ganske sunne. Broren, og søsteren mine spiser ikke godteri i det hele tatt. Jeg spiser litt sjokolade hver dag, men det holder med en liten bit. Ingen av oss spiser sjokoladepålegg eller syltetøy lenger. Det er rett og slett ikke noe stas lenger.

Det er godt mulig at det jeg forteller om er unntaket, men jeg har mye kontakt med venner fra stedet jeg har bodd, og ingen er overvektige, og veldig mange av dem har meget bra utdannelser. Jeg har nå to kusiner som går på barneskolen i dette landet der jeg er oppvokst, og jeg må si jeg ser flere overvektige barn på skoler i Norge enn jeg gjør der.

Nå sier jeg på ingen måte at et slikt kosthold som jeg beskriver over er bra, men at man er litt vel hysteriske i Norge mener jeg det er ingen tvil om. Forbuden frukt smaker ofte best, så å kjøre en sånn regel der alt usunn pålegg er nei-mat, tror jeg egentlig bare er å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

Ja det va annerledes ord! Noe å tenke på kanskje, selv om jeg er skeptisk (alt som er ukjent...osv)

Jeg kjenner på det selv hvis jeg skulle ha spist "tom" mat, så hadde jeg ikke fungert. (men jeg får gjerne den store skjelven og blir rar i kroppen og skikkelig uvel hvis jeg spiser pølse m brød når jeg er ordentlig sulten)

Det med fedme har vel mye med kultur og bevegelse og gjøre også. Og det at ungene er vant til å bli kjørt i øst og vest og sjelden sykler/går selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger spiser som dine, virker det som:-) Vi har riktignok Nugatti, HaPå eller lignende, i helgene noen ganger. Dattera på 8 elsker salat, med pasta og skinke, eldstemann på 11 liker best hjemmelaget reinspølse, baconpostei og hvitost med grillkrydder. Minstemann er den vanskeligste, for han eeeeelsker søtt pålegg. Han synes i imidlertid det går ann med makrell i tomat, - med majones!!! Og røkt fisk av ulikt slag. Slageren her hjemme nå for tida, er hjemmerøkt ørret på brødskiva, eller på hjemmelaget knekkebrød. Nam!!

Jeg kommer IKKE til å smøre søtt godteri på nistene til ungene, så lenge det er jeg som smører, iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt for streng??

Mine unger spiser som dine, virker det som:-) Vi har riktignok Nugatti, HaPå eller lignende, i helgene noen ganger. Dattera på 8 elsker salat, med pasta og skinke, eldstemann på 11 liker best hjemmelaget reinspølse, baconpostei og hvitost med grillkrydder. Minstemann er den vanskeligste, for han eeeeelsker søtt pålegg. Han synes i imidlertid det går ann med makrell i tomat, - med majones!!! Og røkt fisk av ulikt slag. Slageren her hjemme nå for tida, er hjemmerøkt ørret på brødskiva, eller på hjemmelaget knekkebrød. Nam!!

Jeg kommer IKKE til å smøre søtt godteri på nistene til ungene, så lenge det er jeg som smører, iallefall!!

Er jo godt å lese at jeg ikke er helt ensom i min tankegang. Desverre er det lite fiskemat å friste med her, hverken jeg eller faren er så glad i slikt, og da smitter det veldig over på ungene.

Her i huset smører de maten selv, men med restriksjoner. Vi har nugatti hver lørdag, det er stas og noe ungene ser frem til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Nugatti og sjokade har vi ikke, så det blir aldri etterspurt heller. Ellers lar jeg ungene få det de ber om av pålegg. Min erfaring er at det søte pålegget begrenser seg selv så lenge man ikke gjør noe nummer av det, en skive med syltetøy om dagen gjør ingen skade. Stort sett varierer de mellom forskjellige typer ost, leverpostei og skinke. Brødet er stort sett hjemmebakt grovbrød, men en skive loff i ny og ne får de også hvis vi har det til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kommer IKKE til å smøre søtt godteri på nistene til ungene, så lenge det er jeg som smører, iallefall!!''

Ikke jeg heller. For om jeg har nugatti i huset er det _jeg_ som spiser det. *hehe* Ungene nekter til og med å smake og det er like greit. Men jeg kjøper det så og si aldri. Dessverre synes kjæresten min det er rasende festlig å kjøpe en boks og sette i skapet og se hvor lenge jeg klarer å holde meg unna... *sukk*

Litt morsomt er det jo når kjæresten og jeg av og til tar den helt ut og stapper innpå med brødskive med nugatti og ungene sitter der med sine brødskiver med brunost eller salami og ser på oss med vemmelse i blikket. Skikkelig dol-barn med andre ord! ;-D

Jeg spiste forøvrig ikke annet enn nugatti på skiva i sikkert 10 år i barndommen. Jeg har lite hull i tennene, er normalt slank og har et godt immunforsvar og spiser nok mye sunnere nå enn bare for noen år siden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk lite om hva alle andre har på maten. Alle forbud og påbud må veies opp mot faren for langsiktig trass og avsmak.

Her i gården har vi kjørt nugatti opp og ned og i mente når de har bedt om det. Så mye og så lenge de bare orker. Og da går de leie og ber om leverpostei eller kaviar.

Hos oss skaper totalforbud økt behov for det vi ikke vil ungene skal spise.

Selv synes jeg brødskivenister er temmelig triste. Så jeg forsøker å variere med pasta, omelett, kylling, salat etc. Får de leverpostei på skiva er jeg ikke gniten med pålegget. Sender gjerne med skivet agurk, paprika etc. (Pakket i plast.)

Noen ganger får de med (god morgen) yoghurt. Andre ganger cornflakes. Ofte ordner de nista selv og er da med å bestemmer hvordan den skal være.

Når ungene ber om nugatti, kan det like godt være et uttrykk for at de er møkk lei de trøtte skivene, som at de på død og liv vil ha noe søtt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kommer IKKE til å smøre søtt godteri på nistene til ungene, så lenge det er jeg som smører, iallefall!!''

Ikke jeg heller. For om jeg har nugatti i huset er det _jeg_ som spiser det. *hehe* Ungene nekter til og med å smake og det er like greit. Men jeg kjøper det så og si aldri. Dessverre synes kjæresten min det er rasende festlig å kjøpe en boks og sette i skapet og se hvor lenge jeg klarer å holde meg unna... *sukk*

Litt morsomt er det jo når kjæresten og jeg av og til tar den helt ut og stapper innpå med brødskive med nugatti og ungene sitter der med sine brødskiver med brunost eller salami og ser på oss med vemmelse i blikket. Skikkelig dol-barn med andre ord! ;-D

Jeg spiste forøvrig ikke annet enn nugatti på skiva i sikkert 10 år i barndommen. Jeg har lite hull i tennene, er normalt slank og har et godt immunforsvar og spiser nok mye sunnere nå enn bare for noen år siden. :o)

''Litt morsomt er det jo når kjæresten og jeg av og til tar den helt ut og stapper innpå med brødskive med nugatti og ungene sitter der med sine brødskiver med brunost eller salami og ser på oss med vemmelse i blikket. Skikkelig dol-barn med andre ord! ;-D''

Hvordan i hele vide verden har dere klart det der????!!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært hysterisk opptatt av den matpakka, og pålegget. Nå er frøkna her _veldig_ glad i leverpostei, så det går stort sett i det. Men vil hun ikke ha leverpostei går det som regel i sjokoladeplater. Som hun elsker. For min del er det bedre at hun spiser to skiver med sjokolade enn at jeg skal få tilbake to skiver med et pålegg hun ikke liker, og hun har gått uten mat hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe:-) Du må for all del ikke tro at jeg er fanatisk!!! Jeg liker f..eks veldig godt sjoko med banan på.... Mmmmmm..

Og ungene får med seg skiver med syltetøy en gang i blandt! Men sjokoladepålegg går liksom under godteri i mine ører, og godteri har man jo ikke lov å ha med seg på skolen... :-)

(Og jeg er jo lærer.........)

Nå sitter jeg bare og venter på at eldstemann skal køye, så jeg kan gå løs på posen med påskemarsipan kjøpt på halv pris! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt for streng??

Jeg har aldri vært hysterisk opptatt av den matpakka, og pålegget. Nå er frøkna her _veldig_ glad i leverpostei, så det går stort sett i det. Men vil hun ikke ha leverpostei går det som regel i sjokoladeplater. Som hun elsker. For min del er det bedre at hun spiser to skiver med sjokolade enn at jeg skal få tilbake to skiver med et pålegg hun ikke liker, og hun har gått uten mat hele dagen.

Ja den ser jeg helt klart.

Jeg har unger som har med mellom 4 og 8 blingser daglig (!), aktive og dertil veldig god matlyst. Den ungen med best matlyst er så tynn at ribben kan telles...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vokste opp i et hjem der det meste ble laget fra grunden. Innkludert en del kjøttpålegg. Bærene til syltetøyet plukka og delvis dyrka vi selv.

Vi bakte også haugevis med kaker fra grunden og fikk lov til å ha både Banos, HaPå og hva det måtte være på skiva.

Tror vi var ganske kjernesunne, med det var pga helheten, ikke forbudene (som ikke fantes).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alt for streng??

Jeg vokste opp i et hjem der det meste ble laget fra grunden. Innkludert en del kjøttpålegg. Bærene til syltetøyet plukka og delvis dyrka vi selv.

Vi bakte også haugevis med kaker fra grunden og fikk lov til å ha både Banos, HaPå og hva det måtte være på skiva.

Tror vi var ganske kjernesunne, med det var pga helheten, ikke forbudene (som ikke fantes).

mvh

Jeg vokste også opp i et slik hjem :-) og kunne glatt drikke Oboy og spise nugatti på brødet..

Men jeg reagerte ikke på søtt...

To av ungene her er veldig aktive, mens den siste kan ete hele dagen og er like bedagelig.

Jeg sliter endel mellom å være så enormt streng og å ha avslappet forhold til slikt. Likevel vet jeg jo av erfaring at det kan ta helt av hvis det blir løsnet litt på reglene. (må ha faste rammer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Litt morsomt er det jo når kjæresten og jeg av og til tar den helt ut og stapper innpå med brødskive med nugatti og ungene sitter der med sine brødskiver med brunost eller salami og ser på oss med vemmelse i blikket. Skikkelig dol-barn med andre ord! ;-D''

Hvordan i hele vide verden har dere klart det der????!!!

mvh

*hahahaha* Aner ikke - de nekter som sagt å smake på nugatti engang. De kan godt komme hjem fra skolen og fortelle nesten med misunnelse i stemmen at "XXX hadde nugatti på skolematen!" men selv om de får tilbud om å smake så vil de ikke. Skummelt å smake på noe nytt må vite, det kan jo hende det er godt! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er ikke helt enig med deg

Jeg er ikke helt enig med deg.

Nå er det stort fokus på diabetes i det landet du bodde i og i landene omkring. Jeg leste om det i avisene omtrent hver dag. Dette gjelder de infødte.

Min teori.

Fastfood, Mc Donalds og lignende kjeder har blitt svært populært-

Det er vanskelig å finne godt og sundt brød, det er vanskelig å finne pålegg og det er vanskelig å gå seg en tur. Det finnes omtrent ikke fortau og det er heller ikke folk å se langs veiene. Folk går rett og slett ikke tur der. De eneste stedene de går er på kjøpesentrene. Ellers kjøres det bil fra A-Å og mange tar seg heller ikke bryderiet med å gå inn i butikken, men står utenfor å tuter og får matvarene levert i bilen mens de sitter og venter. Mange jobber ikke. De har med seg barnepiker hvor enn de ferdes, betjeningen pakker og bærer handleposene. Bilen blir vasket på parkeringsplassen mens vi handler. De har opp til flere hushjelper. En vi ble godt kjent med hadde 5 hushjelper. En annen hadde 4.

Mannen med 5 hushjelper, har diabetes og var tidligere overvektig. Nå har han slanket seg. Kona var fremdeles overvektig. Den ene datra hadde diabetes. I det hele tatt den største helsetrusselen i landet.

Et svært behagelig land å bo i, men det er klart det har sin pris.

Og jeg er _ikke_ enig i at folk ikke er mer overvektige der. Det er svært mange overvektige barn å se.

http://www.timeoutdubai.com/aroundtown/features/10805-diabetes-in-dubai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi baker ikke selv, men har stort sett halvgrovt brød og sunne pålegg, dvs. ikke Nugatti eller syltetøy til hverdags. Barna er litt sære i matveien og har gjerne sine "diller" - salami ene uka og servelat den neste.

I feriene og av og til i helgene er det gjerne frislepp med alle typer brød, Nugatti og syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er ikke helt enig med deg.

Jeg er ikke helt enig med deg.

Nå er det stort fokus på diabetes i det landet du bodde i og i landene omkring. Jeg leste om det i avisene omtrent hver dag. Dette gjelder de infødte.

Min teori.

Fastfood, Mc Donalds og lignende kjeder har blitt svært populært-

Det er vanskelig å finne godt og sundt brød, det er vanskelig å finne pålegg og det er vanskelig å gå seg en tur. Det finnes omtrent ikke fortau og det er heller ikke folk å se langs veiene. Folk går rett og slett ikke tur der. De eneste stedene de går er på kjøpesentrene. Ellers kjøres det bil fra A-Å og mange tar seg heller ikke bryderiet med å gå inn i butikken, men står utenfor å tuter og får matvarene levert i bilen mens de sitter og venter. Mange jobber ikke. De har med seg barnepiker hvor enn de ferdes, betjeningen pakker og bærer handleposene. Bilen blir vasket på parkeringsplassen mens vi handler. De har opp til flere hushjelper. En vi ble godt kjent med hadde 5 hushjelper. En annen hadde 4.

Mannen med 5 hushjelper, har diabetes og var tidligere overvektig. Nå har han slanket seg. Kona var fremdeles overvektig. Den ene datra hadde diabetes. I det hele tatt den største helsetrusselen i landet.

Et svært behagelig land å bo i, men det er klart det har sin pris.

Og jeg er _ikke_ enig i at folk ikke er mer overvektige der. Det er svært mange overvektige barn å se.

http://www.timeoutdubai.com/aroundtown/features/10805-diabetes-in-dubai

Jeg har faktisk bodd i Scottland også og barna mine gikk på skole der.

Kostholdet på skolen var slik du beskrev. Har du ikke sett tennene til britiske barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste også opp i et slik hjem :-) og kunne glatt drikke Oboy og spise nugatti på brødet..

Men jeg reagerte ikke på søtt...

To av ungene her er veldig aktive, mens den siste kan ete hele dagen og er like bedagelig.

Jeg sliter endel mellom å være så enormt streng og å ha avslappet forhold til slikt. Likevel vet jeg jo av erfaring at det kan ta helt av hvis det blir løsnet litt på reglene. (må ha faste rammer)

''Jeg vokste også opp i et slik hjem :-) og kunne glatt drikke Oboy og spise nugatti på brødet..''

Min kjære spiste mye hjemmebakte brødskiver med et godt lag meierismør, et godt lag peanuttsmør oppå og sjokomelk til. *hehe* Da jeg møtte ham var han tynn som en strek, nå har han lagt seg litt ut, men det skyldes nok mindre aktivitet enn tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...